رکوردزنی دولت رئیسی در افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی


رکوردزنی دولت رئیسی در افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر اساس مواد 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی پس از تصویب در هیات وزیران در 15 خردادماه امسال اعلام شد تا حداقل دریافتی بازنشستگان کمتر از حداقل حقوق مصوب کارگران کمتر نباشد.بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار در 19 اسفند 1400 حداقل دریافتی کارگران برای سال 1401 به مبلغ پنج...

رکوردزنی دولت رئیسی در افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی پس از تصویب در هیات وزیران در ۱۵ خردادماه امسال اعلام شد تا حداقل دریافتی بازنشستگان کمتر از حداقل حقوق مصوب کارگران کمتر نباشد.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید که طبق این مصوبه، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای‌عالی کار، میزان دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی، معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین شد.

در همین راستا نباید بازنشستگان کمتر از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بگیرند ضمن اینکه مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

دولت سیزدهم امسال بیشترین حداقل حقوق بازنشستگان را رقم زد و این آمار در ۶ سال گذشته بیشترین حد بوده است به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۱۴.۵ درصد، سال ۱۳۹۷ با ۱۹.۵ درصد، سال ۱۳۹۸ با ۳۶.۵ درصد، سال ۱۳۹۹ با ۲۶ درصد، سال ۱۴۰۰ با ۳۹ درصد و سال ۱۴۰۱ با ۵۷.۴ درصد به ثبت رسیده است.

امسال دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی کمتر از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نخواهد بود بر این اساس اگر بازنشسته‌ای در سال گذشته سه تا چهار میلیون دریافت می‌کرد، امسال ۲ میلیون و ۲۶۹ میلیون تومان به حقوق آنان اضافه می‌شود.

همچنین دریافتی بازنشسته‌ای که بین ۶ تا هفت میلیون تومان بود امسال یک‌میلیون و ۵۲۶ هزارتومانی بیشتر دریافت خواهد کرد و بازنشستگان تأمین اجتماعی که حقوق آن‌ها بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان بود افزایش حقوق یک‌میلیون و ۴۴۴ هزارتومانی را لمس خواهند کرد.

طبق افزایش ۵۷.۴ درصدی، بازنشستگان تأمین اجتماعی که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند، بر روی حقوقشان یک‌میلیون و ۵۹۹ هزار تومان افزایش را شاهد خواهند بود.

همچنین طبق حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای همسان سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود.

این در حالی است که به‌منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

طبق آخرین آمار سازمان تأمین اجتماعی، میانگین دریافتی ۳۰ درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۶ میلیون تومان افزایش یافت که سهم قابل‌توجهی در افزایش حقوق قدرت خرید و معیشت بازنشستگان دارند.

با این افزایش مستمری حداقل بگیران تأمین اجتماعی، عدالت اجتماعی در بین حداقل و حداکثر بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی محقق شد که نشانگر نگاه دولت سیزدهم به کاهش فاصله طبقاتی، عدالت‌محوری و معیشت اقشار کم‌درآمد جامعه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام