دیانی: «حاشیه صدا ندارد» قهرمان‌های مناطق حاشیه‌نشین را معرفی می‌کند


دیانی: «حاشیه صدا ندارد» قهرمان‌های مناطق حاشیه‌نشین را معرفی می‌کند

مستند سریالی «حاشیه صدا ندارد» به کارگردانی میکائیل دیانی در گفتگو با کارشناسان و متخصصین بسیاری، نگاه های واقع بینانه به پدیده حاشیه نشینی و آسیب های آن و راه حل های مورد توجه نسبت به آن را مورد کنکاش قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند سریالی «حاشیه صدا ندارد» که در شش قسمت با پژوهش و قلم رضا مشتاقی و کارگردانی میکائیل دیانی ساخته شده است، به آسیب های حاشیه نشینی برای کودکان می پردازد.

«حاشیه صدا ندارد» با بررسی چندین پرونده حقوقی و قضایی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، کالبدی و... به بررسی وضعیت حاشیه نشینی و آسیب‌های آن برای کودکان در این مناطق می‌پردازد.

این مستند با شعار «حاشیه صدا ندارد و قربانیان آن نیز خاموش‌اند» در گفتگو با کارشناسان و متخصصین بسیاری، نگاه‌ واقع‌بینانه به پدیده حاشیه‌نشینی و آسیب‌های آن و همچنین راه حل‌های آن را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

دیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره این مجموعه مستند بیان کرد: غیر از حاشیه‌های شهر، مناطقی در داخل شهر وجود دارد که به‌واسطه فضای کالبدی، عدم توسعه متوازن و همچنین تمرکز شدید جمعیت در آنجا، دارای مشکلات فراوانی است. بخشی از این مشکلات متوجه کودکان است که متأسفانه وسعت بیشتری دارد. از آنجایی که کودک در ابتدای راه و در حال آموختن و رشد است، طبیعی است که آسیب‌های اجتماعی به‌صورت شدیدتری روی او اثرگذار باشد. برای همین مستند ما تلاش دارد که آسیب‌های این مناطق را در نسبت با کودکان مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: مناطقی که ما در مستند «حاشیه صدا ندارد» مورد بررسی قرار دادیم، شامل محله‌هایی چون ده ونک، لب خط شوش، هرندی، اسلامشهر و... است. بنابراین ملاک ما برای انتخاب مناطق فیلم، صرفاً حاشیه تهران بودن نیست، بلکه محله‌های داخل تهران که از نظر اجتماعی وضعیت خوبی نداشته باشند را نیز انتخاب کرده‌ایم. این محله‌ها، مناطقی هستند که به لحاظ جغرافیای فرهنگی و اجتماعی حاشیه‌اند و بافت توسعه‌یافته ندارند. بنابراین این مستند تعریف دقیق از حاشیه‌نشینی دارد که آن را حتماً بیرون شهر معرفی نمی‌کند.

این فعال فرهنگی درباره تفاوت این مستند با فیلم‌های رایج سینما که به حاشیه‌نشینی می‌پردازند بیان کرد: تلاش کردم در کنار آسیب‌ها راه‌حل‌ها هم بیان شود و البته در کنار آن نقطه امید‌ها و حتی قهرمان‌هایی که در حاشیه هستند نیز نمایش داده شود. در مستند به بچه‌های این محله‌ها گفته می‌شود که اتفاقات مهمی را می‌توانند رقم بزنند؛ اگر مانند دکتری که در یکی از این محله‌ها زندگی می‌کند، پنج نفر دیگر نیز باشد در آنجا و محله‌های مشابه دیگر نیز وضعیت بهتری رقم خواهد خورد.

قسمت اول «حاشیه صدا ندارد» شنبه 21خرداد بر روی پلتفرم‌های نمایش خانگی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)