بهترین فیلم های اکشن دهه 90


بهترین فیلم های اکشن دهه 90

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) دهه 90 میلادی با اکران فیلم‌های جذابی همراه بود که برای همیشه در تاریخ سینمای جهان ماندگار شدند. در این مطلب به معرفی بهترین فیلم های اکشن دهه 90 خواهیم پرداخت. در بین سال‌های 1990 تا 1999 میلادی، چندین فیلم اکشن فوق‌العاده جذاب روی پرده رفت. فیلم‌هایی که علاوه بر اکشن‌های پرتنش، دارای لحظات کمدی... نوشته...

دهه 90 میلادی با اکران فیلم‌های جذابی همراه بود که برای همیشه در تاریخ سینمای جهان ماندگار شدند. در این مطلب به معرفی بهترین فیلم های اکشن دهه 90 خواهیم پرداخت.

در بین سال‌های 1990 تا 1999 میلادی، چندین فیلم اکشن فوق‌العاده جذاب روی پرده رفت. فیلم‌هایی که علاوه بر اکشن‌های پرتنش، دارای لحظات کمدی جذابی نیز بودند که به طرز شگفت‌انگیزی مخاطب به آن‌ها جذب می‌شد؛ فیلم‌هایی که در یاد بسیاری از دوست‌داران سینما حک شده و برایشان یادآور خاطراتی خوش هستند.

اکثر بازیگرانی که امروز از پرطرفدارترین‌های هالیوود به شمار می‌آیند، دهه 90 میلادی دوران اوج بازیگری آنها بود که بسیار به کیفیت بالای فیلم‌ها کمک می‌کرد، علاوه بر بازیگرها کارگردان‌های معروف مانند مایکل بی که بیش از یک فیلم در لیست بهترین فیلم‌ های اکشن دهه 90 دارد، بهترین فیلم‌های کارنامه هنری خود را در دهه 90 میلادی ساختند.

فهرست بهترین فیلم های اکشن دهه 90 میلادی

بدون هیچ حرف‌های اضافه دیگر، در ادامه لیست 20 فیلم برتر اکشن در دهه 90 میلادی آورده شد است. مسلماً امکان‌ پذیر نبود که در این فهرست به تمامی آثار درخشان بپردازیم، اما فهرستی از فیلم‌ها را برایتان فراهم کردیم که از تماشای آنها پشیمان نخواهید شد؛ ناگفته نماند که این لیست از بهترین فیلم های اکشن، رتبه‌ بندی مشخصی ندارد. تا انتها با گجت نیوز همراه باشید.

فیلم ساعت شلوغی – Rush Hour

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 18 سپتامبر 1998کارگردان: برت رتنرنویسنده: جیم کوف، راس لامانابازیگران: جکی چان، کریس تاکر، تام ویلکینسون، کریس پن، تزی ما، کن لئونگ الیزابت پنیا و …امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 61 از 100

در آن زمان، جکی چان یکی از بزرگترین بازیگران کشور هنگ کنگ بود و فیلم ساعت شلوغی باعث شد تا وی در کشور آمریکا نیز به محبوبیت زیادی برسد؛ اگرچه خودش اعتراف کرده بود که در زمان ساخت نه جذبه‌های فیلم را می‌فهمید و نه لحظات خنده‌دار آن را. همکاری بین چان و کریس تاکر برای تماشاگران بسیار جذاب بود. دیالوگ‌ها و بازیگری کمدی تاکر در کنار هنرهای رزمی و چشم‌نواز چان باعث شد تا بینندگان اوقات خوشی را در هنگام تماشای این فیلم تجربه کنند. موفقیت‌ها و استقبال از فیلم ساعت شلوغی آنقدر خوب که دنباله‌های آن نیز در سال 2001 و 2007 ساخته شد.

داستان فیلم در مورد دو مأمور پلیس که کوچکترین نقطه اشتراکی ندارند و مجبور به همکاری با یک‌دیگر برای نجات دختر یک دیپلمات چینی ربوده شده هستند، است. فیلم ساعت شلوغی که با بودجه سی و پنج میلیون دلاری تهیه شده بود، توانست در مجموع باکس‌آفیس داخلی و بین‌المللی 244 میلیون دلار فروش داشته باشد.

فیلم تیغه – Blade

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 21 آگوست 1998کارگردان: استیون نورینگتوننویسنده: دیوید اس. گویربازیگران: وسلی اسنایپس، کریس کریستوفرسون، استیون درف، دانل لوگ، نو باشه رایت، سنا لیثن و …امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.1 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 57 از 100

یکی از اولین و موفق‌ترین اقتباس‌های سینمایی از کامیک‌های مارول در دوران مدرن فیلم تیغه است، فیلمی که به ارزش ساخت اقتباس‌های سینمایی از کتاب‌های کامیک کمک شایانی کرد و راه را برای رونق فیلم‌های ابرقهرمانی که تا امروز ادامه دارد هموار کرد. با وجود اینکه منتقدان نظرات متفاوتی نسبت به این فیلم داشتند، اما تیغه با استقبال مثبت تماشاگران مواجه شد و از آن زمان تاکنون طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌ است و در سال‌های 2002 و 2004 دنباله‌های این فیلم ساخته شد.

داستان فیلم در مورد یک دورگه نیمه انسان و نیمه خون آشام بوده که به دنبال از بین بردن یک خون آشام جنایتکار به نام دیکن فراست است. فیلم تیغه که با بودجه 45 میلیون دلاری تهیه شد، یکه موفقیت تجاری بود که توانست 70 میلیون دلار در باکس آفیس ایالات متحده و 131 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند.

فیلم از جان گذشته – Desperado

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 25 آگوست 1995کارگردان: رابرت رودریگزنویسنده: رابرت رودریگزبازیگران: آنتونیو باندراس، خواکیم دی آلمیدا، سلما هایک، استیو بوشمی، کوئنتین تارانتینو و …امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.1 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 67 از 100

هنگامی که رابرت رودریگز برای اولین‌بار پا به عرصه سینما گذاشت، به عنوان یک همه‌کاره که نویسندگی، کارگردانی، تدوین و موزیک آثار خودش را به عهده داشت شناخته می‌شد. اولین اثر وی فیلم کم بودجه ال ماریاچی – El Mariachi بود، اما فیلم از جان گذشته اولین فیلم با بودجه میلیون دلاری او بود و به خوبی ثابت کرد که چقدر کارگردان درخشانی است و توانایی‌های خودش را به خوبی نشان داد. صحنه‌های به یاد ماندنی این فیلم همچون درگیری در بار، اکشن‌های هیجان‌انگیز و وجود فرهنگ مکزیکی در فیلم از یاد طرفداران نخواهد رفت.

در این آنتونیو باندراس در نقش ال ماریاچی ایفای نقش می‌کند که به دنبال انتقام از قاچاقچی بوده که معشوقش را کشته است. از جان گذشته در فستیوال فیلم کن سال 1995 به نمایش درآمد. این فیلم که با بودجه هفت میلیون دلاری تهیه شد، توانست پنجاه و هشت میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد.

فیلم دشمن ملت – Enemy of the State

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 20 نوامبر 1995کارگردان: تونی اسکاتنویسنده: دیوید مارکونیبازیگران: ویل اسمیت، جین هکمن، جان ویت، جک بلک، لورا کایوت و …امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.3 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 72 از 100

اگر فیلم دشمن ملت را دیده باشید متوجه می‌شوید که پس از گذشت 25 سال از انتشار فیلم، مضامین آن به واقعیت خیلی نزدیک است. یکی از نمایندگان کنگره با لایحه جدیدی که نظارت بر مردم آمریکا را افزایش می‌دهد مخالف است و متعاقباً ترور می‌شود. قتل او به عنوان یک حمله قلبی جا زده می‌شود، اما وقتی یک وکیل با هنرنمایی ویل اسمیت، مدارک ترور را در اختیار می‌گیرد، حقیقت به سمت آشکارشدن پیش می‌رود.

فیلم دشمن ملت نقدهای مثبتی از منتقدان و تماشاگران فیلم دریافت کرد و بسیاری نویسندگی و کارگردانی فیلم و همچنین همکاری بین اسمیت و هکمن را مورد تحسین قرار دادند. این فیلم با بودجه 90 میلیون دلاری تهیه شد که توانست 111.5 میلیون دلار خاک ایالات متحده آمریکا و 139.3 میلیون دلار در دیگر کشورهای جهان فروش داشته باشد که رقم فروش کلی آن را به 250.8 میلیون دلار می‌رساند.

فیلم نقطه شکست – Point Break

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 12 جولای 1991کارگردان: کاترین بیگلونویسنده: دبلیو. پیتر لیفبازیگران: پاتریک سوویزی، کیانو ریوز، گری بیوسی، لوری پتی، جان کریستوفر مک‌گینلی، جیمز لوگرو و …امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.2 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 69 از 100

فیلم نقطه شکست را می‌توان از سری فیلم‌هایی دانست که چندین ژانر را در خودش جای داده است، از فیلم اکشن و دزدی گرفته تا یک فیلم خانوادگی و نمایانگر فرهنگ موج‌سواری. کیانو ریوز در این فیلم به عنوان یک مامور مخفی اف بی آی ایفای نقش می‌کند که وظیفه بررسی هؤیت گروهی از سارقان بانک را بر عهده دارد در حالی که رابطه پیچیده‌ای را با رهبر گروه با هنرنمایی پاتریک سوویزی ایجاد کرده است.. فیلم دارای اکشن‌های بسیار عالی، صحنه‌های احساسی زیبا و واقعاً یکی از بدترین فیلم های اکشن دهه 90 میلادی است.

این فیلم در سواحل غربی ایالات متحده فیلمبرداری شد و بودجه رسمی آن 24 میلیون دلار بود. نقطه شکست با استقبال مثبت منتقدان همراه بود و منتقدان همکاری بین ریوز و سویزی را تحسین کردند. این فیلم در طول نمایش خود بیش از 83.5 میلیون دلار فروخت و از آن زمان تاکنون طرفداران زیادی پیدا کرده است.

فیلم صخره – The Rock

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 7 ژوئن 1996کارگردان: مایکل بینویسنده: دیوید ویسبرگ و دوگلاس اس کوکبازیگران: شان کانری، نیکلاس کیج، اد هریس، ونسا مارسیل، مایکل بین و …امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.4 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 68 از 100

صخره که در لوکیشن زندان آلکاتراز در سواحل سانفرانسیسکو فیلمبرداری شد، قدرت و توانایی مایکل بی به عنوان یک فیلمساز برجسته را نشان می‌دهد، فیلم با صحنه‌های اکشن بی‌نظیر و دیالوگ‌های فوق‌العاده جذاب. در این فیلم نیکلاس کیج نقش یک متخصص سلاح‌های شیمیایی در اف بی آی را بازی می‌کند که با تنها مردی که موفق به فرار از زندان آلکاتراز شده، با هنرنمایی شان کانری، تیم می‌شود. آنها یک تیم نیروی دریایی را رهبری می‌کنند تا یک ژنرال سرکش، با هنرنمایی اد هریس، و افرادش را سرنگون کنند.

این فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و نامزد بهترین صداگذاری در شصت و نهمین دوره جوایز اسکار شد. این فیلم همچنین موفقیت تجاری نیز محسوب شد و در باکس آفیس بیش از 335 میلیون دلار در مقابل بودجه تولید 75 میلیون دلاری به دست آورد و چهارمین فیلم پرفروش سال 1996 شد.

فیلم پسران بد – Bad Boys

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 7 آوریل 1995کارگردان: مایکل بینویسنده: مایکل بری، جیم مولهولند و داگ ریچاردسونبازیگران: ویل اسمیت، مارتین لارنس، تیا لئونی، تریسا رندل، چکی کاریو و …امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.5 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 42 از 100

یک فیلم پلیسی با ژانر اکشن کمدی که با استقبال بسیار خوبی که داشت، دو دنباله در سال‌های 2003 و 2020 از آن ساخته شد و قسمت چهارم آن نیز به زودی تولید خواهد شد. فیلم پسران بد اولین تجربه کارگردانی یک فیلم کوتاه توسط مایکل بی است. در این فیلم مارتین لارنس و ویل اسمیت هنرنمایی نقش کاراگاهانی را برعهده دارند که باید یک شاهد قتل محافظت کنند. پسران بد نقدهای متفاوتی را از سوی منتقدین دریافت کرد اما مورد استقبال مردم قرار گرفت و توانست طرفداران زیادی برای خودش کسب کند.

پسران بد از نظر تجاری فیلم موفقی بود و توانست با بودجه 20 میلیون دلاری بیش از 141 میلیون دلار فروش جهانی داشته باشد که از این رقم بیش از 65 میلیون دلار سهم فروش در خاک ایالات متحده آمریکا بود.

فیلم گولدن‌آی – GoldenEye

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 17 نوامبر 1995کارگردان: مارتین کمپلنویسنده: جفری کین و بروس فایرشتاینبازیگران: پیرس برازنان، شان بین، جو دان بیکر، ایزابلا اسکروپو، فامکه یانسن، جودی دنچ و سایمون کونزامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.2 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 80 از 100

گولدن‌آی یک فیلم جاسوسی محصول سال 1995 بوده که هفدهمین فیلم از سری جیمز باند تهیه‌شده توسط Eon Productions است. در این فیلم پیرس برازنان برای اولین بار نقش مأمور 007 جیمز باند را ایفا می‌کند. این فیلم توانست نقدهای مثبتی را دریافت کند و منتقدان بازیگری برازنان را تحسین کردند. گولدن‌آی همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین صدا در مراسم آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا، بفتا، شد.

این اولین فیلم باند بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد ساخته شد و زمینه‌ای را برای طرح داستان فیلم فراهم ساخت. در این فیلم مأمور 007 به همراه ناتالیا سیموناو به روسیه سفر می‌کنند تا سلاح هسته‌ای ماهواره‌ای را که توسط الک، یک مامور سابق که خیال می‌شد مرده است، به سرقت رفته پیدا کند. این فیلم با بودجه 60 میلیون دلاری تولید شد که توانست بیش از 350 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد.

فیلم مأموریت: غیرممکن – Mission: Impossible

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 22 مه 1996کارگردان: برایان دی پالمانویسنده: دیوید کپ و رابرت تاونبازیگران: تام کروز، جان ویت، امانوئل بئار، ژان رنو، ونسا ردگریو، اولگار فدرو، دیل دای و امیلیو استیوزامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.1 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 66 از 100

در طی دو دهه اخیر، فیلم‌های مأموریت غیرممکن ترکیبی از فعالیت‌های جاسوسی، رونمایی از فناوری‌های پیشرفته و اکشن‌های فوق‌العاده زیبا بوده‌اند. شروع کننده این مجموعه فیلم‌های پرطرفدار توانست در لیست بهترین فیلم های اکشن دهه 90 میلادی قرار بگیرد. داستان فیلم در مورد مأموری به نام ایتان هانت با هنرنمایی تام کروز است که وظیفه دارد یک عامل نفوذی را پیدا کند.

مأموریت غیرممکن یک موفقیت تجاری بود و در نهایت سومین فیلم پرفروش سال 1996 عنوان گرفت و اکثراً با واکنش مثبت منتقدان مواجه شد. موفقیت این فیلم باعث ایجاد مجموعه فیلم‌های پرطرفدار مأموریت: غیرممکن شد. این فیلم که با بودجه 80 میلیون دلاری تولید شده بود توانست بیش از 457 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند و سود خوبی را برای تهیه‌کنندگان آن به ارمغان آورد.

فیلم یادآوری کامل – Total Recall

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 1 ژوئن 1990کارگردان: پل ورهوفننویسنده: رونالد شوست، دان اوبانون و گری گلدمنبازیگران: آرنولد شوارتزنگر، ریچل تیکوتین، شارون استون، مایکل ایرون ساید، رونی کوکس و رزماری دانسمورامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.5 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 82 از 100

فیلم یادآوری کامل یک فیلم اکشن و علمی تخیلی محصول سال 1990 آمریکا بوده که با هنرنمایی آرنولد شوارتزنگر در اوج دوران خودش همراه است. داستان فیلم در مورد شخصیتی به نام داگلاس کوایید با هنرنمایی شوارتزنگر یک کارگر ساختمانی بوده که طی خاطره‌ای که به‌ طور مصنوعی به او القا می‌شود حیات قبلی خویش بعنوان مأمور مخفی در سیاره مریخ را به یاد می‌آورد. این فیلم که با بودجه تخمینی بین 48 تا 80 میلیون دلار تهیه شده یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های زمان خود بود و بازیگران و عوامل فیلم در طول فیلمبرداری صدمات و آسیب‌های متعددی را تجربه کردند.

پیش بینی می‌شد که فیلم یادآوری کامل یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال باشد. این فیلم در زمان اکران خود حدود 261.4 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت و پنجمین فیلم پرفروش سال شد. اگرچه که دیدگاه منتقدان نسبت به این فیلم متفاوت بود، اما با این حال جلوه‌های ویژه فیلم با استقبال خوبی همراه بود و توانست نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

فیلم جان سخت همراه با انتقام – Die Hard with a Vengeance

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 19 مه 1995کارگردان: جان مک‌تیرناننویسنده: جاناتان هنزلی و رادریک ترپبازیگران: بروس ویلیس، جرمی آیرونز، ساموئل ال. جکسون، لری بریگمن، گراهام گرین، کالین کمپ و استیون پرلمنامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.6 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 59 از 100

سومین قسمت از مجموعه فیلم‌های پرطرفدار و اکشن جان سخت با هنرنمایی بروس ویلیس و کارگردانی جان مک‌تیرنان توانست در لیست بهترین فیلم های اکشن دهه 90 میلادی قرار بگیرد. داستان فیلم درمورد شخصیتی به نام جان مکلین، با هنرنمایی بروس ویلیس، بوده که به همراه یک مغازه دار مجبور می‌شود در بازی یک بمب‌گذار شرکت کند، اما در همین حال تمام نیویورک را برای پیدا کردن آن فرد زیر پا می‌گذارد.

این فیلم از طرف منتقدان با واکنش‌های متفاوتی همراه شد اما توانست از طرف مخاطبان استقبال خوبی دریافت کند و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال شد. این فیلم بعدها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد و به گفته برخی از منتقدان و طرفداران به عنوان بهترین فیلم در مجموعه فیلم‌های جان سخت اعلام شد. جان سخت همراه با انتقام با بودجه 90 میلیون دلاری تولید شد و توانست 366.1 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد.

فیلم روزی روزگاری در چین 2 – Once Upon a Time in China II

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 16 آوریل 1992کارگردان: تسوی هارکنویسنده: چان تین سوین، تسوی هارک و چنگ تانبازیگران: جت لی، روزاموند کوآن و دانی ینامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.3 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100

یکی از برترین مجموعه فیلم‌های رزمی تاریخ سینمای هنگ کنگ مجموعه روزی روزگاری در چین بوده که شش قسمت از آن تولید شد و قسمت دوم آن با هنرنمایی جت لی در لیست بهترین فیلم‌ های اکشن دهه 90 میلادی قرار گرفت. از لحاظ موضوعی این مجموعه به مدرنیزاسیون چین، غرور ملی گرایانه و تنش‌های بین سلسله چینگ و استعمارگران غربی می‌پردازد. نقش‌های منفی قسمت دوم فرقه نیلوفر سفید هستند، فرقه‌ای افراطی به رهبری کشیش گائو، مردی که ادعا می‌کند در برابر گلوله‌ها نفوذ ناپذیر است.

فیلم لئون: حرفه‌ای – Léon: The Professional

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 14 سپتامبر 1994کارگردان: لوک بسوننویسنده: لوک بسونبازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن، دنی آیلو و جرج مارتینامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 8.5 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 73 از 100

یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های دهه 90 میلادی لئون: حرفه‌ای بوده که ناتالی پورتمن 12 ساله در آن اولین نقشش را تجربه کرد. این فیلم داستان یک قاتل حرفه‌ای و کودکی را که به عنوان یک دختر جانشین و تحت الحمایه می‌پذیرد روایت می‌کند. لئون: حرفه‌ای را به عنوان بهترین فیلم کارنامه هنری ژان رنو خطاب می‌کنند. این فیلم که با بودجه 16 میلیون دلاری تولید شد توانست 46.1 میلیون دلار فروش کند و با استقبال مثبت منتقدین و مخاطبان همراه شد.

فیلم دروغ‌های حقیقی – True Lies

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 15 جولای 1994کارگردان: جیمز کامروننویسنده: جیمز کامرونبازیگران: آرنولد شوارتزنگر، جیمی لی کرتیس، تام آرنولد، بیل پاکستون، تیا کریر و ارت مالکامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.3 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 69 از 100

وقتی جیمز کامرون اقدام به ساخت یک فیلم اکشن می‌کند که بودجه تولید آن بالاست، مطمئن باشید آن فیلم ارزش تماشا را دارد. در این فیلم اکشن کمدی شوارتزنگر نقش یک مأمور مخفی اف بی آی که همه فکر می‌کنند فروشنده کامپیوتر است را ایفا می‌کند و متوجه می‌شود که همسرش، با هنرنمایی جمی لی کورتیس، ممکن است در حال خیانت به او باشد. متأسفانه تحقیقات او در مورد رابطه همسرش با تحقیقات او در مورد یک سازمان تروریستی تداخل پیدا می‌کند.

دروغ‌های حقیقی اولین فیلم تاریخ بود که بودجه تولیدش بیش از صد میلیون دلار شد. کورتیس برای هنرنمایی‌اش در این فیلم موفق به دریافت جایزه گولدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم کمدی یا موزیکال شد. این فیلم در نهایت 378 میلیون دلار در سراسر جهان در باکس آفیس فروخت و سومین فیلم پرفروش سال 1994 پس از شیر شاه – The Liong King و فارست گامپ – Forrest Gump شد.

فیلم کلاغ – The Crow

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 13 می 1994کارگردان: الکس پرویاسنویسنده: دیوید جی. شاو و جان شرلیبازیگران: براندون لی، ارنی هادسون و مایکل وینکاتامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.5 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 84 از 100

براندون لی، پسر یکی از اسطوره‌های هنرهای رزمی و بازیگر آمریکایی آسیایی یعنی بروس لی، در این فیلم هنرنمایی کرده و نقش مردی را ایفا می‌کند که از دنیای مردگان برگشته تا انتقام قتل معشوقش را بگیرد. فیلم کلاغ آخرین هنرنمایی براندون لی نیز محسوب می‌شود. وی در حین فیلمبرداری این فیلم بر اثر ضرب گلوله کشته شد و بدلکاران صحنه‌های باقی مانده او را به پایان رساندند.

این فیلم با واکنش مثبت منتقدین همراه بود و بیشتر جلوه‌های بصری، فیلمبرداری، طراحی صحنه و هنرنمایی لی مورد تحسین آنها قرار گرفت. فیلم کلاغ با بودجه 23 میلیون دلاری تولید شده بود و توانست در باکس‌ آفیس بیش از 94 میلیون دلار فروش داشته باشد و طرفداران پر و پا قرصی پیدا کرد. موفقیت‌های این فیلم باعث تا چندین دنباله و حتی سریال تلویزیونی از آن ساخته شود که هرکدام شخصیت‌های متفاوت به خود را داشتند و هیچ‌کدام نتوانستند موفقیت‌های فیلم اصلی را تکرار کنند.

فیلم استاد مست 2 – Drunken Master II

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 3 فوریه 1994کارگردان: لائو کار-لیانگنویسنده: ادوارد تانگ، تونگ من مین و یوئن کای چیبازیگران: جکی چان، تی لونگ، آنیتا موی، کن لو، لائو کار-لیانگ و اندی لاوامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.5 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 84 از 100

فیلم استاد مست 2 با هنرنمایی یکی از محبوب‌ترین بازیگران فیلم‌های اکشن و رزمی یعنی جکی چان، در سال 1994 منتشر شد که عنوان آن در سینماهای آمریکای شمالی افسانه استاد مست بود. از صحنه مبارزه میان جکی چان و استاد تکواندو، کن لو، در ای فیلم به عنوان بهترین صحنه مبارزه‌ای که چان تا به حال فیلمبرداری کرده و به عنوان یکی از بهترین صحنه‌های مبارزه در تاریخ سینما یاد می‌شود. در این فیلم مقل همیشه جکی چان خودش بدلکاری‌ها را انجام می‌دهد و تمام صحنه‌ها واقعی‌ست!

در سال 2005 از طرف مجله تایم، فیلم استاد مست 2 به عنوان یکی از صد فیلم برتر تاریخ سینما انتخاب شد و در سال 2015 مؤسسه فیلم بریتانیا، این فیلم را به عنوان یکی از ده فیلم برتر اکشن تمام دوران انتخاب کرد.

فیلم سرعت – Speed

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 10 ژوئن 1994کارگردان: یان ده بونتنویسنده: گراهام یوستبازیگران: کیانو ریوز، دنیس هاپر، ساندرا بولاک، جف دانیلز و جو مورتونامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.3 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100

یک فیلم بسیار هیجان‌انگیز و تماشایی؛ فیلم سرعت روایتگر داستان یک اتوبوسی است که اگر به زیر سرعت پنجاه مایل بر ساعت برسد منفجر می‌شود و سازندگان فیلم تا آنجایی که توانستد این فیلم را سرشار از هیجان و آدرنالین تولید کردند. فیلم سرعت بیانگر این قضیه است استعدادها در شرایط سخت و فشار شکوفا می‌شوند و از آنجایی که فیلم از ابتدا تا انتها با سرعت جریان دارد، حتی یک ثانیه هم نمی‌توانید به جای دیگر نگاه کنید و به راحتی در لیست بهترین فیلم های اکشن دهه 90 میلادی جای گرفت.

فیلم سرعت پس از انتشارش مورد استقبال هر دو مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و توانست با بودجه 30 میلیون دلاری، بیش از 350 میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشته باشد. همچنین این فیلم در سال 2005برنده اسکار بهترین جلوه‌های صوتی و برنده اسکار بهترین صدا شد و در بخش بهترین تدوین نیز نامزد دریافت جایزه شده بود.

فیلم فراری – The Fugitive

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 6 آگوست 1993کارگردان: اندرو دیویسنویسنده: جب استیوارت و دیوید توهیبازیگران: هریسون فورد، تامی لی جونز و مارک دیمون اسپینوزاامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.8 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 96 از 100

اگر فیلم‌های هالیووی را دنبال می‌کنید در جریان هستید که معمولاً فیلم‌های اکشن و هیجانی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم نمی‌شوند، اما فیلم فراری یک فیلم اکشن معمولی نیست و در اغلب فهرست‌های بهترین فیلم های اکشن می‌توان ردی از آن پیدا کرد. در ظاهر، این فیلم که داستان دزد و پلیس میان یک مارشال آمریکایی و مردی که به جرم قتل همسرش محکوم شده است بوده اما در باطن، این فیلم مطالعه شخصیت دو مرد است که هر دو با مخاطب همدردی می‌کنند و هر دو برای کشف حقیقت و انجام کار درست تلاش می‌کنند.

تامی لی جونز که نقش مارشال را بازی می‌کند، بابت هنرنمایی‌ خود برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و حتی در یک فیلم اسپین‌آف درباره این شخصیت بازی کرد. این فیلم که با بودجه 44 میلیون دلاری تولید شده بود موفق شد در باکس آفیس بیش از 370 میلیون دلار فروش کند. فیلم فراری نه تنها به عنوان یکی از بهترین فیلم های اکشن دهه 90 میلادی محسوب می‌شود بلکه یکی از بهترین در تمامی ژانرهاست. فیلمی که موفق شد در هفت شاخه نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

فیلم نابودگر 2: روز داوری – Terminator 2: Judgment Day

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 3 جولای 1991کارگردان: جیمز کامروننویسنده: جیمز کامرون و ویلیام ویشربازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون و رابرت پاتریکامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 8.6 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100

ناودگر 2 یکی از معدود فیلم‌هایی به شمار می‌رود که به عنوان دنباله یک فیلم دیگر، از قسمت اصلی خیلی بهتر است. خلاصه داستان فیلم بدین گونه است که اسکای‌نت یک ترمیناتور و ماشین کشتار پیشرفته را به سال 1995 می‌فرستد تا رهبر آینده گروه مقاومت انسانی، جان کانر را در کودکی بکشد؛ در مقابل گروه مقاومت برای محافظت از کانر و تضمین آینده بشریت، یک ترمیناتور کمتر پیشرفته را به سال 1995 می‌فرستد.

از زمان اکران، ترمیناتور 2 مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است و اکنون در زمره بهترین فیلم‌های ساخته شده و یکی از بهترین فیلم های اکشن دهه 90 میلادی و همچنین به‌طور مسلم بهترین فیلم در مجموعه ترمیناتور محسوب می‌شود. روز داوری با بودجه 102 میلیون دلاری تهیه شد و توانست بیش از 520 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد.

فیلم ماتریکس – The Matrix

بهترین فیلم های اکشن دهه 90بهترین فیلم های اکشن دهه 90تاریخ انتشار: 31 مارس 1999کارگردان: لانا واچوفسکی و لیلی واچوفسکینویسنده: لانا واچوفسکی و لیلی واچوفسکیبازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ و جو پانتولیانوامتیاز کاربران IMDb به فیلم: 8.7 از 10امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: 88 از 100

آمیزه‌ای از اکشن، هنرهای رزمی، انیمه و سایبرپانک که دارای یک فیلم‌نامه چندلایه بوده و یک جامعه ویران‌شده در آینده را به تصویر می‌کش، که در آن درک واقعیت توسط انسان‌ها در دنیایی ساختگی به نام ماتریکس رخ می‌دهد و به دست ماشین آلات هوشمند برای غلبه بر جمعیت انسان‌ها، شبیه‌سازی شده‌ است. موفقیت‌های این فیلم باعث شد تا سه دنباله دیگر از ماتریکس ساخته شود اما به اعتقاد اکثراً، قسمت اول بهترین آنها بود.

ماتریکس با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد که جلوه‌های بصری نوآورانه، سکانس‌های اکشن و فیلم‌برداری آن را تحسین کردند و در باکس آفیس موفقیت چشمگیری داشت و با بودجه 63 میلیون دلاری بیش از 460 میلیون دلار فروخت و به پرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در سال 1999 و چهارمین فیلم پرفروش آن سال تبدیل شد. در هفتاد و دومین دوره جوایز اسکار نیز این توانست در چهار شاخه‌ای نامزد شده بود جایزه کسب کند.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین فیلم های اکشن دهه 90 میلادی را تاکنون تماشا کرده‌اید یا قصد دارید به تماشای آن بپردازید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبعGameSpot

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...