نگاهی به ثبت ملی «دانش و مهارت هنر قفل سازی سنتی» در «هفت اورنگ» رادیو فرهنگ


نگاهی به ثبت ملی «دانش و مهارت هنر قفل سازی سنتی» در «هفت اورنگ» رادیو فرهنگ

« هفت اورنگ» رادیو فرهنگ امشب ( 18 خرداد ماه) به موضوع ثبت ملی “دانش و مهارت هنر قفل سازی سنتی” اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دربرنامه هفت اورنگ که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد؛ این هفته به موضوع ثبت ملی “دانش و مهارت هنر قفل سازی سنتی”به عنوان یکی از میراث فرهنگی ناملموس پرداخته می شود .

هنر قفل سازی هنری است که درآن با نقش زدن بر فلز، طرح‌های زیبا و دلنشین از نقوش تزئینی پدید آمده و این نقوش با اسطوره آمیخته می‌شود تا با این عمل شناسایی اسطوره‌ها و درک و دریافت فرهنگ و تمدن غنی و با شکوه ایران باستان امکان پذیر شود،مهارت قفل‌سازی سنتی قزوین ۲۱ آبان ۹۶ به شماره ۱۱۱ در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسیده، بر همین اساس در برنامه «هفت اورنگ» با شمس (طراح و سازنده قفل های سنتی)درباره این هنر گفتگو می شود.

گفتنی است،در گذشته هنر قفل‌سازی یکی از صنایع بسیار مهم ایران بوده و از دوره ساسانی در ایران رواج داشته و جنبه آیینی آن بعد از اسلام به‌خصوص در دوره صفویه به اوج خود رسید.

برنامه هفت اورنگ را به همت گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی، ساعت ۲۱:۰۰برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ علیراد قسمت