چراغپور: گروه 4تیمی استراتژی خاصی را می‌طلبد/ بازی با آمریکا مهم‌ترین بازی تیم ملی است


چراغپور: گروه 4تیمی استراتژی خاصی را می‌طلبد/ بازی با آمریکا مهم‌ترین بازی تیم ملی است

تهران- ایرنا- کارشناس فوتبال کشورمان گفت: بازی در جام جهانی و حضور در گروه 4 تیمی نیازمند برنامه و استراتژی خاص است و اگر کادر فنی با درایت عمل کند احتمال صعود ایران از گروه دوم این دوره وجود دارد.

جلال چراغپور در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به گروه تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ اظهار داشت: نباید خودمان را درگیر بازی با انگلیس کنیم؛ روی کاغذ و براساس منطق فوتبال،نتیجه مشخص است اما فوتبال است و احتمال هر اتفاقی وجود دارد. چه کسی فکر می‌کرد برزیل در نیمه‌نهایی جام‌جهانی با نتیجه ۷ بر یک شکست بخورد یا عربستان با آن نتیجه سنگین شکست را پذیرا شود؟ در بازی آلمان و برزیل ۴میلیارد نفر نتیجه را پیش بینی کردند و تنها ۶۰ نفر گفتند برزیل ۵ گل می‌خورد اما همه دیدند چه اتفاقی افتاد.

وی ادامه داد: ما باید حتما دو بازی با تیم‌های منطقه کونکاکاف داشته باشیم و یک دیدار هم می‌توانیم برای هماهنگی در نظر بگیریم. از سویی دیگر کادر فنی تیم ملی می‌تواند با تیم‌های خوب داخلی مانند استقلال، سپاهان، پرسپولیس و چند تیم دیگر بازی گذاشته و نقشه‌های مختلف خود را در این دیدارها مرور کند و در آخر در یک بازی سطح بالا، راهی جام‌جهانی شود.

این کارشناس فوتبال کشورمان تصریح کرد: ما نباید اشتباهی که در جام جهانی ۲۰۱۴ مرتکب شدیم را دوباره تکرار کنیم. در بازی با آرژانتین از همه توان خود مایه گذاشتیم و در دیدار برابر نیجریه عملا تیم خالی کرد تا در بازی آخر برابر بوسنی با ۳ گل مغلوب شویم. اگر بخواهیم به فکر بازی با انگلیس باشیم بدون شک امور کار از دستمان در می‌رود، انگلستان سرگروه است و احتمال دارد برابر تیم‌های این گروه به برد و شاید هم تساوی برسد.

چراغپور: گروه 4تیمی استراتژی خاصی را می‌طلبد/ بازی با آمریکا مهم‌ترین بازی تیم ملی است

چراغپور گفت: ما باید استراتژی بازی در گروه چهارتیمی را به خوبی بدانیم،. استراتژی تیم ملی در جدول ۴ تیمی با عملکرد باشگاهی فرق دارد و باید نقطه فرار جدول را شناسایی و طبق آن عمل کرد. فرض کنیم ما و آمریکا برابر انگلستان نتیجه را واگذار کردیم و از آن سو، هر دو برابر تیم چهارم جدول به پیروزی دست یافتیم، در این صورت کار به بازی‌های رو در رو برای صعود می‌کشد و اگر برابر این تیم پیروز شده باشیم، ما از آمریکا جلوتر خواهیم بود. البته احتمالات دیگری هم وجود دارد اما نکته این است که باید با توجه به حریفانی که داریم با استراتژی مشخص به میدان برویم و خودمان را درگیر اما و اگرها نکنیم.

وی خاطر نشان کرد: من هنوز در مورد بازی اسپانیا و پرتغال اعتقاد دارم آنها به گونه‌ای تعامل کردند که شانس ایران و مراکش کم شده و عملا فرصتی برای صعود نداشته باشند. فوتبال هنر جنگیدن است، در بازی ما برابر انگلستان این امکان هم وجود دارد که پیروز میدان باشیم و هیچ چیزی غیرممکن نیست و شاید یک سد بزرگ شکسته شود اما نکته مهم این است که مراقب باشیم ساختار تیمی ما از بین نرود، انسجام تیمی دچار مشکل نشود و آسیب دیدگی بیش از حد گریبان تیم ملی را نگیرد.

چراغپور: گروه 4تیمی استراتژی خاصی را می‌طلبد/ بازی با آمریکا مهم‌ترین بازی تیم ملی است

چراغپور در قالب توصیه‌ به تیم ملی گفت: در بازی برابر انگلیس نباید از جلو بازی کرده و بهتر است از میانه زمین به عقب، کار را دنبال کنیم. در بازی دوم هم باید تمام داشته‌های خود را در زمین بگذاریم و با برنامه و طبق یک استراتژی مشخص برابر آمریکا صف‌آرایی کنیم. اگر بتوانیم آمریکا را شکست بدهیم تقریبا بخش بزرگی از راه را رفته‌ایم و نباید از فرصت‌هایی که به دستمان می‌آید به راحتی بگذریم.

وی در مورد شرایط این روزهای فدراسیون فوتبال یادآور شد: در فوتبال ایران دو جریان وجود دارد که باید هر کدام را مورد بررسی قرار داد، این دو جریان مانند رودخانه‌ کوچکی است که در یک جا به هم متصل شده و باید دید نقطه تلاقی آنها کجاست. یک جریان مربوط به فدراسیون فوتبال است؛ جریانی که درون آن کمترین خلاقیتی دیده نمی‌شود و افرادی که در این مجموعه کار می‌کنند در اکثر بخش‌ها معطل حادثه هستند. در این شرایط باری بر دوش فدراسیون است که ربطی به بیرون از فدراسیون هم ندارد و چون این مجموعه بزرگتری ندارد، کارها به درستی پیش نمی‌رود. در فدراسیون فوتبال، نیازمند فردی هستیم که شخصیت برتر و قدرت رهبری بالا داشته باشد و ارکان و زیرمجموعه فدراسیون را به خوبی مدیریت کند.

وی تصریح کرد: جریان دوم به بحث تیم ملی، اردوها، نوع تمرینات و مسایلی از این دست باز می‌گردد. در این مجموعه باید افرادی باتجربه، با دانش و با قدرت اجرایی بالا که کاریزمای خوبی هم دارند مشغول به کار باشند و به اصطلاح مدیرانی را انتخاب کنیم که کارکشته بوده و از قدرت مدیریت فوتبال برخوردار باشند. اگر این دوجریان را به حال خود رها کنیم فدراسیون نحیف می‌شود و این به صلاح فوتبال ایران نیست.

چراغپور: گروه 4تیمی استراتژی خاصی را می‌طلبد/ بازی با آمریکا مهم‌ترین بازی تیم ملی است

این کارشناس فوتبال کشورمان گفت: به مجموعه فدراسیون نگاه کنید. چند وقت پیش فردی از مجموعه رفت اما پس از سال‌ها دوباره وی را به فدراسیون آوردند و سمتی به او دادند، سئوال من این است آیا در فدراسیون و فوتبال ایران قحط‌الرجال است که چنین تصمیم‌هایی گرفته می‌شود؟

چراغپور در مورد تعامل و رایزنی با هدف موفقیت تیم ملی تاکید کرد: فدراسیون فوتبال نیازمند این مساله است که دست در دست وزارت امور خارجه بگذارد،‌ این به منزله دخالت دولت در ورزش نیست که دوستان بخواهند از آن دوری کرده و مانع همکاری شوند. فیفا می‌گوید در مجامع و انتخاب‌ها دخالتی نباشد اما این که از ظرفیت‌های یک کشور برای تعامل مناسب استفاده شود خیلی هم خوب است و همه از آن استقبال می‌کنند. وزیر ورزش و جوانان در نشستی با وزیر امور خارجه به هماهنگی و نقطه نظر مشترک رسیده و از طریق سفرای جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان، جهت تعامل و رایزنی برای بازی‌های دوستانه تیم ملی اقدام کنند، این همان دیپلماسی ورزش است که ظرفیت‌ها و پتانسیل خوبی در آن دیده می‌شود و باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: نظر من این است تا جام جهانی فوتبال با فدراسیون هیچ کاری نداشته باشیم و همه توجه و ظرفیت‌ها را به تیم ملی معکوس کنیم. تیم ملی متعلق به فدراسیون نیست بلکه تیم ملی نظام است و همه ارگان‌ها و نهادهایی که می‌توانند کمک کنند، باید به میدان آمده و در یک کار گروهی و خرد جمعی بستر لازم و مناسب را برای موفقیت این تیم رقم بزنند.

وی در پایان تاکید کرد: سه فیفادی داریم که اگر خیلی هنر کنیم در بهترین حالت، می‌توانیم ۳ بازی خوب و با کیفیت را برای تیم ملی در نظر بگیریم،‌ اعتقاد من این است که نمی‌توان نباید روی هر سه سبک بازی هم‌تیمی‌های ایران در جام جهانی متمرکز شد. ما باید تمام استراتژی و هدف خود را روی بازی با آمریکا معطوف کنیم چرا که اگر بتوانیم این تیم را از پیش رو برداریم، شانس صعودمان از گروه افزایش می‌یابد و این مساله مهمی است که نباید از نظر دور بماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در