شولتس: صربستان تا زمانی که کوزوو را به رسمیت نشناسد به اتحادیه اروپا نخواهد پیوست


صدراعظم آلمان در جریان سفر به بالکان گفت که الحاق صربستان و جمهوری خودخوانده کوزوو به اتحادیه اروپا بدون به رسمیت شناختن دوجانبه بلگراد و پریشتینا امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان امروز جمعه در جریان سفر دو روزه‌اش به کشورهای غرب بالکان، به کشور کوزوو سفر کرد و با آلبین کورتی نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

شولتس در دیدار با نخست وزیر کوزوو گفت که دولت کوزوو با اعمال تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه «در جامعه بین‌المللی در کنار ما ایستاده است».

رادیو و تلویزیون کوزوو به نقل از صدراعظم آلمان در این باره گفت: کوزوو و صربستان باید به یک توافق جامع دست یابند و میروسلاو لایکاک، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مذاکرات، از حمایت کامل ما در این زمینه برخوردار است.

وی تصریح کرد: واضح است که این توافق باید موضوع به رسمیت شناختن کوزوو و صربستان را حل کند، زیرا این دو کشور بدون به رسمیت شناختن یکدیگر نمی توانند بخشی از اتحادیه اروپا شوند.

شولتش که در دسامبر گذشته میلادی قدرت را در دست گرفته، مساله پیوستن کشورهای غرب بالکان به اتحادیه اروپا را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

وزیر خارجه دولت برلین در سفر ماه مارس ۲۰۲۲ خود به منطقه گفته بود: ما منطقه بالکان در قلب اروپا را تسلیم نفوذ مسکو نخواهیم کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز قرار بود این هفته به صربستان سفر کند؛ صربستان در تلاش است تا پیوستن به اتحادیه اروپا را با اتحاد چند صد ساله خود با کرملین متعادل کند. اما سفر لاوروف به صربستان با بستن حریم هوایی کشورهای اطراف لغو شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!