سدهای خراسان شمالی تنها 75 میلیون متر مکعب آب دارند


سدهای خراسان شمالی تنها 75 میلیون متر مکعب آب دارند

بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: هم اینک مخازن سدهای استان تنها 75 میلیون متر مکعب آب دارند در حالیکه گنجایش این سازه ها بیش از 234 میلیون مترمکعب است.

مهندس وحید واسطه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان آب در بازه زمانی مشابه آن ۱۰۴ میلیون متر مکعب بود.

وی افزود: ورود آب به مخازن سدهای استان در سال آبی جاری ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد که به همین علت وضعیت سدها بحرانی است.

واسطه اظهار داشت: ورود آب به مخازن سدهای این استان از مهرماه امسال تاکنون ۵۰ میلیون مترمکعب بوده است که پارسال در همین مدت ۶۲ میلیون متر مکعب بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: هم اینک ۳۲ درصد حجم مخازن سدهای این استان آب دارد.

وی اظهار داشت: هم اینک حجم مخازن سد شیرین دره در مانه و سملقان ۶۴ درصد، بارزو شیروان ۱۶ درصد و بیدوار اسفراین ۱۰ درصد پر است.

وی با بیان اینکه بیشترین کاهش سدهای این استان در بیدواز و بارزو است اظهار داشت: کشاورزان پایاب این سدها با توجه به وضعیت بحرانی بودن حجم مخازن نسبت به کشت محصول اقدام کرده اند.

واسطه با بیان اینکه مدیریت آب سدهای این برای بخش کشاورزی توسط تشکل های انجام می شود گفت: ۳۲ تشکل هم اکنون در پایاب سدها فعال هستند.

میانگین بارندگی در ایستگاه های مبنا و منتخب استان خراسان شمالی در سال آبی جاری ۱۷۶.۳ است که از نظر مقدار نسبت به سال آبی گذشته ۴.۲ و دراز مدت ۳۴.۲ درصد کاهش یافته است.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه ۱۰ ساله، ۷۴.۲ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

پهنه بندی شاخص خشکسالی SPEI که توسط مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی ارایه می شود و اکنون مناطق مختلف استان با درجات مختلف درگیر تبعات خشکسالی است که در شهرستان های بجنورد، اسفراین و راز جرگلان این درصد درگیری خشکسالی بیش از ۹۰ درصد است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

این استان ۴۳۳ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که به نوعی کشاورزی و دامپروری از پیشران های اقتصادی محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه