سالانه یک میلیون تن انواع محصول کشاورزی در گنبدکاووس تولید می‌شود


سالانه یک میلیون تن انواع محصول کشاورزی در گنبدکاووس تولید می‌شود

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: سالانه یک میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی، دامی و فراورده‌های مرتبط با آن به ارزش تقریبی 880 هزار میلیارد ریال در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیب الله زراع روز شنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته جهادکشاورزی (۲۱ تا ۲۸ خرداد) افزود: حجم تولیدات کشاورزی گنبدکاووس و ارزش ریالی آن معادل ۲۰ تا ۲۲ درصد کل تولیدات این بخش در گلستان است و این شهرستان با تولید ۵۶ هزار تن گوشت سفید به تنهایی پنج تا ۶ درصد و با تولید ۷۳ هزار تن تخم مرغ ۹ تا ۱۰ درصد تولید این ۲ ماده پروتئینی کشور را در اختیار دارد.

زارع، ظرفیت جوجه ریزی مرغ گوشتی در گنبدکاووس را ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در هر دوره سه ماهه اعلام کرد و بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون حجم جوجه ریزی در این شهرستان ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

وی همچنین با اشاره به فصل برداشت محصولات کشت پاییزه (گندم، کلزا، جو و چغندر قند) در گنبدکاووس گفت: برداشت ۲ محصول دانه روغنی کلزا و جو هر کدام به ترتیب با برداشت ۹ هزار تن و ۲۱ هزار تن محصول پایان یافته و در گندم نیز حدود ۷۵ درصد از سطح تقریبی ۹۰ هزار هکتار مزارع قابل برداشت این محصول برداشت شده و ۸۵ هزار تن گندم تحویل مراکز خرید گردید.

زارع ادامه داد: برداشت چغندرقند در سطح ۲۷۸ هکتار با پیش بینی تولید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن آغاز شده و ۲۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزان گنبدکاووس با ۵۰۰ دستگاه کمباین و ۶ هزار دستگاه تراکتور در کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی منطقه مشارکت دارند.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را از راهبردهای افزایش تولید و تامین امنیت پایدار غذایی دانست و گفت: حدود ۱۲ هکتار گلخانه فعال در این شهرستان وجود دارد و ۱۸ هکتار دیگر نیز در دست اقدام است.

وی افزود: با رفع مسائل حقوقی مجتمع گلخانه‌ای خوجملی گنبدکاووس به مساحت ۴۰ هکتار، اراضی این مجتمع در اختیار علاقمندان سرمایه‌گذاری این بخش قرار خواهد گرفت.

زارع از بیمه ۴۸ هزار و ۵۵۷ هکتار از اراضی کشاورزی گنبدکاووس درسال زارعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بیشترین سطح بیمه مربوط به گندم دیم با ۱۸ هزار و ۵۶۵ هکتار بود.

وی، توسعه کشت گیاهان دارویی در سطحی افزون بر سه هزار هکتار در سال زراعی جاری، رصد، پایش و مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مناطق شمالی گنبدکاووس، لایروبی ۱۵۰ هکتار آبندان پرورش ماهی، زهکشی ۱۰ هزار هکتار اراضی سد گلستان و در حال انجام بودن ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی سد بوستان را از دیگر اقدامات جهادکشاورزی این شهرستان برشمرد و افزود: زهکشی ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

زارع افزود: هم اکنون ۲۲ هزار هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند و امسال ۲ هزار هکتار دیگر هم انجام می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس از پرداخت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال انواع تسهیلات (مکانیزاسیون، دامدار کارت، بند الف تبصره ۱۸ و سرمایه در گردش) به کشاورزان این شهرستان درسال گذشته خبر داد و گفت: امسال هم تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از این نوع تسهیلات، ابلاغ شده است.

وی، آغاز صدور سند کاداستر برای اراضی کشاورزی گنبدکاووس، درحال ساخت بودن ۲ واحد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی، یک واحد فرآوری فراورده‌های دامی و یک واحد کشتارگاه صنعتی طیور را از دیگر اقدامات جهادکشاورزی گنبدکاووس ذکر کرد و افزود: درحوزه تنظیم بازار علاوه بر تزریق به موقع اقلام اساسی به بازار، رصد و نظارت‌های مستمر نیز بر قیمت کالاها و خبازان انجام می‌شود.

زارع اضافه کرد: درسال گذشته و باوجود شیوع کرونا، افزون بر ۱۰۰ هزار تن محصولات زراعی و گلخانه‌ای گنبدکاووس از طریق گمرک اینچه برون به خارج صادر شد که تلاش داریم امسال این رقم افزایش یابد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان