برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در روسیه


برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در روسیه

مشاور عالی رئیس جمهور روسیه در امور فرهنگی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی دیدار و بر برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در روسیه به منظور آشنایی هرچه بیشتر شهروندان روسی با حوزه ادبیات دفاع مقدس و مقاومت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ولادیمیر تولستوی، مشاور عالی رئیس جمهور روسیه در امور فرهنگی، دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که کاظم جلالی، سفیر و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه حضور داشتند، حدادعادل همکاری‌های فرهنگی را پیشران توسعه مناسبات در دیگر عرصه‌ها عنوان کرد و گفت: هرچه روابط فرهنگی بیشتر تقویت شود، مناسبات در سایر عرصه‌ها نیز سرعت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه ادبیات روسی نزد ایرانیان مقام شامخی دارد گفت: در ایران، مترجمان درجه اولی برای ترجمه آثار روسی مشغول به فعالیت هستند. زبان و ادبیات روسی در چندین دانشگاه ایران تدریس می‌شود و ایرانیان به ادبیات روسی به دیده تحسین می‌نگرند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه پس از جنگ تحمیلی هشت ساله، گونه خاص ادبی در ایران پدید آمده که «ادبیات دفاع مقدس» لقب گرفته است، افزود: تنها در ۳۰ سال گذشته بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس نوشته شده است.
حدادعادل با تاکید بر اینکه هر یک ساعت از این جنگ ظرفیت نگارش یک کتاب دارد، پیشنهاد کرد نمایشگاهی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس ایران که برخی از آنها ۲۰۰ بار تجدید چاپ شده، برگزار شود.
وی افزود: تاکنون کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس ایران به زبان روسی ترجمه شده است، اما ظرفیت بسیار بیشتری در این حوزه وجود دارد.
حدادعادل «استقلال» و «هویت ملی» را دو عنصر اساسی از اشتراکات بین ایران و روسیه خواند و گفت: رهبران دو کشور همواره بر تقویت این دو ستون اساسی تاکید کرده‌اند. نباید ملت‌ها در امور فرهنگی خود دنباله‌رو دشمنان خود باشند، از این رو ایران و روسیه می‌توانند با تقویت روابط فرهنگی خود، بر «جنگ ادراکی» و تهاجم فرهنگی آمریکا و غرب پیروز شوند.
وجود اشتراکات فرهنگی بین ایران و روسیه
ولادیمیر تولستوی، مشاور عالی رئیس جمهور روسیه در امور فرهنگی که از نوادگان لئوتولستوی، نویسنده شهیر روسی است، در این دیدار به نزدیکی فرهنگ و ادبیات دو کشور اشاره کرد و گفت: ادبیات ایرانی و روسی حاوی شباهت‌ها و نزدیکی‌های بسیاری است که از اشتراک فرهنگی و ادبی بین دو کشور حکایت دارد.
وی با استقبال از پیشنهاد حدادعادل در زمینه برپایی نمایشگاه کتاب حوزه دفاع مقدس در روسیه گفت: معتقدم این اقدام می‌تواند موجب نزدیکی و آشنایی هرچه بیشتر شهروندان روسی با حوزه ادبیات دفاع و مقاومت شود.
تولستوی به امضاء موافقتنامه فرهنگی ایران و روسیه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در صورتی که این موافقتنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، زمینه اجرایی شدن بند‌های آن فراهم شده و مسیر توسعه مناسبات فرهنگی بین دو کشور سرعت می‌گیرد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو