فریب موسسات اعزام به خارج برای فرار از کنکور و سربازی


فریب موسسات اعزام به خارج برای فرار از کنکور و سربازی

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی موسسات وابسته به سفارتخانه سایر کشور‌ها با اغوای دانش‌آموزان آن‌ها را برای زندگی در خارج از کشور ترغیب و زمینه مهاجرت دانش‌آموزان را ایجاد می‌کنند.

مهدی فیاضی گفت: ایرانیانی که هوش بالاتری دارند، همیشه مورد طمع بوده اند. درباره نخبگان دانشگاهی و اقتصادی مشوق‌هایی برای جذب آن‌ها از سوی سایر کشور‌ها تعیین می‌شود؛ اما هم‌اکنون شاهد کاهش سن جذب نخبگان هستیم که به سن دانش‌آموزی رسیده است.

به گفته وی برخی موسسات وابسته به سفارتخانه سایر کشور‌ها با اغوای دانش‌آموزان آن‌ها را برای زندگی در خارج از کشور ترغیب می‌کنند و با جذابیت کاذب برای مدارس خارج از کشور زمینه مهاجرت دانش‌آموزان را ایجاد می‌کنند. برخی برای فرار از کنکور، سربازی، قبولی در رشته پزشکی، بورسیه در دانشگاه‌ها و زندگی در کشور‌های دیگر فریب این موسسات را می‌خورند.

سرقت نخبه‌ها و سرمایه انسانی سال‌ها است که رخ می‌دهد

او گفت: دانش‌آموزان بعد از رفتن به خارج از کشور و چند سال زندگی به مال‌باخته تبدیل می‌شوند و گاهی سالانه یک میلیارد تومان هزینه تحصیل و زندگی در این کشور می‌شود. این مقدار هزینه در این سنین فایده‌ای ندارد.

فیاضی گفت: ما به‌عنوان حاکمیت باید به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که پشت این تبلیغات اغواگری است و در ماجرای آزمون توسط ترکیه مشاهده کردید، رسانه‌های ما و مردم حساسیت بسیاری به سرقت سرمایه‌های انسانی نشان دادند. سرقت نخبه‌ها و سرمایه انسانی سال‌ها است که رخ می‌دهد و دانش‌آموزان بسیاری با این روش و چراغ خاموش مهاجرت کرده اند.

وی درباره این که آیا این مرکز امور بین‌الملل از برگزاری این آزمون توسط کشور ترکیه مطلع نبود، گفت: خبر داشتیم، اما این بار خبرگزاری آناتولی آن را اعلام کرد. بنابراین همه از خبر مطلع شدند، درحالی که هر سال این کار و اغواگری انجام می‌شود، دولت سیزدهم برای برخورد با این اقدام برنامه داشت و هماهنگی برای برخورد با آن‌ها و توقف فعالیت را مدنظر داشتیم.

اعتراض به ترکیه باید توسط وزارت خارجه انجام شود

او گفت: تمایل داریم با همه کشور‌های دنیا تعامل داشته باشیم؛ اما این موضوع نباید باعث خودزنی شود. ایران هم در سایر کشور‌ها فعالیت دارد، اما طبق قانون، مخفی‌کاری که در برگزاری آزمون انجام شد، ناراحت‌کننده است.

فیاضی گفت: اعتراض به ترکیه باید توسط وزارت خارجه انجام شود و از نظر اداری باید از سفارتخانه این کشور توضیح بخواهند. البته فقط ترکیه این کار را انجام نمی‌دهد و برخی کشور‌های اروپایی به‌بهانه آموزش زبان یا دوتابعیتی شدن دانش‌آموزانی را که ضوابط ندارند با شهریه ۱۰ هزار یورو یا ۳۰۰ میلیون تومانی در سال ثبت‌نام و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانش آموز را به این روش جذب می‌کنند.

او گفت: این کشور‌ها تمام امکانات ویژه‌ای را که در کشورشان دارند در مدرسه‌ای که مثلاً در باغ قلهک سفارت انگلیس وجود دارد، تجمیع نکرده‌اند. مدارس آنلاین هم در حال فعالیت هستند. به‌عنوان مثال برخی دانش‌آموزان از مدارس دانمارک به‌صورت آنلاین مدرک می‌گیرند که این مدرک را در کشور قبول نداریم.

تمام دانش‌آموزانی که در این آزمون شرکت کرده اند، بورسیه نمی‌شوند و تعداد اندکی بورسیه می‌شوند

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره برخورد قضایی با اقدام موسسه یونس امره ترکیه گفت: به کشور‌ها هشدار و اخطار می‌دهیم تا این کار را متوقف کنند و معمولاً با این تذکر کار را متوقف می‌کنند. چون وقتی مشاهده می‌کنند کشور میزبان راضی نیست، به‌خاطر ارتباط دوستانه می‌خواهند ماجرا را جبران کنند.

فیاضی گفت: تمام دانش‌آموزانی که در این آزمون شرکت کرده اند، بورسیه نمی‌شوند و تعداد اندکی بورسیه می‌شوند. البته ما از برگزاری این آزمون خبر نداشتیم و بدون اخذ مجوز بوده است، اما از روش‌های دیگر شبیه به این اقدام باخبر بودیم و از آن‌ها جلوگیری شده است.

وی درباره این که دانش‌آموزان از مناطق محروم همچون ایرانشهر یا گمیش‌تپه چگونه از این موضوع اطلاع نداشتند، بیان کرد: این موسسات شبکه شخصی و فردی دارند و به افرادی که قبلاً به این مؤسسه رفته‌اند یا در آزمون حضور داشتند، اطلاع داده‌اند و شبکه مدرسه‌ای نداشتند. برخی موسسات مجوز برای یک مقطع تحصیلی می‌گیرند، ولی به خارج از آن مقطع تسرّی می‌دهند. هشدار می‌دهیم که این کار‌ها را متوقف کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس