دولت برای مقابله مستمر و بدون توقف با قاچاق برنامه دارد/ برخورد قضایی در انتظار دستگاه‌های متخلف در حوزه مبارزه با قاچاق


دولت برای مقابله مستمر و بدون توقف با قاچاق برنامه دارد/ برخورد قضایی در انتظار دستگاه‌های متخلف در حوزه مبارزه با قاچاق

تهران- ایرنا- معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از برنامه دولت برای مقابله مستمر و بدون توقف با قاچاق خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های مقابله با کالاهای قاچاق در سطح عرضه به‌صورت بدون توقف در مدت 3 ماه برای 5 گروه کالایی انجام خواهد شد.

«مصطفی پورکاظم شایسته» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایرنا، در رابطه با برنامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های متولی برای مقابله با قاچاق، اظهار کرد: یکی از مراحل مهمی که باید در زمینه مقابله با قاچاق موردتوجه قرار گیرد، مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه است؛ به این صورت که با توجه به مشکلات قاچاق و خروج کالاهای اساسی مانند روغن، آرد، گندم و غیره اقدامات لازم در این رابطه ابتدا از سمت مرزها شروع و بعد به محل‌های بازرسی مرزها رسید و به همین ترتیب بر اساس اطلاعات سامانه جامع انبارها محل‌های دپو و انبارها کالاهای قاچاق شناسایی و پاک‌سازی می‌شود.

مقابله جدی با قاچاق در سطح عرضه

وی افزود: می‌بایست بخشی از علت افزایش قاچاق را در سطح عرضه و توزیع کالای قاچاق در بازار پیگیری کرد؛ به همین دلیل ناامن کردن و بالا بردن ریسک قاچاق می‌تواند تاثیر مهمی بر کاهش حجم ورودی قاچاق داشته باشد، متأسفانه در گذشته اقدامات لازم در سطح عرضه به‌صورت پراکنده انجام ‌می‌شد.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای ۵ گروه کالایی لوازم‌خانگی، قطعات یدکی، پوشاک، مواد دخانی و لوازم‌آرایشی و بهداشتی که مهم‌ترین کالاها ازنظر قاچاق ورودی هستند، به‌اضافه کالاهای قاچاق خروجی که مربوط به کالاهای اساسی و مایحتاج مردم است، هدف‌گذاری صورت گرفته است.

شایسته با اشاره به عزم جدی دولت برای برخورد با قاچاق کالا ادامه داد: این برخوردها در سطح پیشگیری توسط وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و در بخش مقابله توسط دستگاه‌های متولی برخورد با قاچاق مانند فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی پیگیری خواهد شد؛ البته بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موارد لازم در خصوص شناسه کالا و کد رهگیری به اطلاع اصناف و دیگر فعالان اقتصادی رسانده شده است.

وی بیان کرد: همچنین به دلیل تنوع کالایی موجود در حوزه لوازم‌یدکی خودرو، طرح برخورد در این بخش با دو کالای باتری و کمک‌فنر طبق مصوبه وزارت صمت و سازمان حمایت و همراهی اصناف شروع شده است؛ در حال حاضر با کمک تیم‌های عملیاتی که در بازار حضور دارند در فاز جمع‌آوری کالا و برخورد با عرضه‌کنندگان کالاهای قاچاق هستیم.

مصوبات ستاد برای دستگاه‌های مرتبط لازم‌الاجراست

معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که اگر بعضی از دستگاه‌ها وظایف خود را در برخورد با قاچاق به‌درستی انجام ندهند، فرآیند نظارت و گزارش دهی چگونه خواهد بود، گفت: در ابلاغ قانون جدید به‌صراحت گفته شده که مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت و حتی برای برخی از نهادها در حوزه‌های انتظامی و عملیاتی لازم‌الاجرا است و عدم اجرای آن با برخورد کیفری همراه است.

شایسته اضافه کرد: مسئله ناهماهنگی سایر دستگاه‌ها با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخی موارد وجود داشته است و دلیل آن‌هم کمبود نیرو برای اختصاص به این موضوع بود، چراکه دستگاه‌های متولی، از نیروهای خود در سایر قسمت‌ها استفاده می‌کنند و به همین خاطر برای مقابله با قاچاق کالا در سطح عرضه مسئله داشتند.

وی تاکید کرد: مطابق با جلسه‌ای که اخیراً در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شده است، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و برخوردها در سطح عرضه انجام خواهد شد.

برنامه ریزی برای مقابله مستمر و بدون توقف در سطح عرضه

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: برنامه‌هایی جهت مقابله در سطح عرضه به‌صورت پیاپی و بدون توقف به مدت ۳ ماه برای گروه کالایی مطرح‌شده وجود دارد تا آسیب‌های عملیاتی سطح عرضه را کاهش دهد؛ چراکه در غیر این صورت متخلفان اجناس قاچاق خود را به‌صورت موقت جمع‌آوری کرده و به امید متوقف شدن طرح دوباره کالاهای خود را به سطح عرضه برگردانده و تخلفات خود را ادامه می‌دهند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اظهارات مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدامات مقابله‌ای به‌منظور جلوگیری از ورود، حمل و عرضه کالای قاچاق از هفته گذشته با تاکید معاون اول رییس‌جمهور شدت گرفته است.

در همین راستا طی اقدام عملیاتی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در روز جمعه ۲۰ خردادماه امسال، چند انبار محل دپوی کالای قاچاق در محدوده خیابان ری مورد شناسایی و برخورد قرار گرفت و حدود ۱۰ کامیونت لوازم‌خانگی قاچاق کشف و ضبط شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید