مقایسه کیا ریو سدان با رنو فلوئنس کارکرده در محدوده 700 تا 800 میلیون‌تومان


مقایسه کیا ریو سدان با رنو فلوئنس کارکرده در محدوده 700 تا 800 میلیون‌تومان

این روزها شما می‌توانید با بودجه 700 تا 800 میلیون‌تومانی یک دستگاه نسخه سدان از کیا ریو وارداتی مدل 2015 را خریداری کنید. نام ریو برای ما ایرانی‌ها بیشتر یادآور نسل اول این خودرو بوده که به‌صورت مونتاژ در بازار کشورمان حضور داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها شما می‌توانید با بودجه 700 تا 800 میلیون‌تومانی یک دستگاه نسخه سدان از کیا ریو وارداتی مدل 2015 را خریداری کنید. نام ریو برای ما ایرانی‌ها بیشتر یادآور نسل اول این خودرو بوده که به‌صورت مونتاژ در بازار کشورمان حضور داشت. اما خودرویی که امروز ما درمورد آن صحبت خواهیم کرد، نسل سوم از ریو بوده که به‌صورت وارداتی چندسالی را میهمان بازار خودرو ایران بود. البته پیش از آن‌که برای ‌خرید این خودرو کره‌ای هرگونه اقدامی کنید، بهتر است نیم‌نگاهی هم به‌رقیب هم‌قیمت فرانسوی‌اش داشته باشید. درحال حاضر با همان بودجه 700 تا 800 میلیون‌تومانی شما می‌توانید رنو فلوئنس مدل 2016 اتوماتیک بخرید و شاید اختلاف چندانی بین سن و سال این دو سدان کارکرده وجود نداشته باشد، اما اختلاف قابل توجهی میان ابعادشان وجود دارد. ریو سدان یک خودرو سایز کوچک بوده، اما فلوئنس در کلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد که از نظر ابعاد می‌توان آن را یک سر و گردن بزرگ‌تر از ریو دانست. حال که دو راهی انتخاب ریو یا فلوئنس برایتان جذاب شده، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به‌بررسی و مقایسه این دو خودرو بپردازیم.
مونتاژی‌هایی که وارداتی شدند
رنو فلوئنس از جمله محصولات رنو بوده که خارج از فرانسه تولید و به‌بازار کشورهای مختلف عرضه شده است. این سدان سایز کامپکت در سال 2009 معرفی و به‌جمع محصولات رنو پیوست. کشورهای آرژانتین، هند، مالزی، روسیه، کره‌جنوبی و ترکیه فلوئنس را مونتاژ کردند و درنهایت تولید این سدان در سال 2015 متوقف شد. اصل ماجرای تولید فلوئنس از این قرار است که در سال 2009 وقتی تولید نسل دوم مگان به‌سر رسید و جای خود را به‌نسل سوم داد، رنو تصمیم گرفت در نسل جدید، نسخه سدان از مگان را تولید نکند. از این رو یک محصول کاملا جدید به‌نام فلوئنس جای خالی این سدان کامپکت را در سبد محصولات رنو پر کرد. عدم‌موفقیت فلوئنس سبب شد رنو در سال 2016 به‌جای تولید نسل دوم این خودرو، اقدام به‌بازگرداندن نسخه سدان به‌جمع مدل‌های مگان در نسل چهارم آن کند. بنابراین می‌توان گفت فلوئنس نسخه ناکام همان مگان سدان بوده که نسخه قبل از فیس‌لیفتش در بازه زمانی 2012 تا 2013 و همچنین فیس‌لیفت آن از سال 2014 تا 2017 در بازار کشورمان به‌صورت خودرو وارداتی عرضه شد. 10 سال پیش از این‌که فلوئنس متولد شود، کمپانی کیا در سال 1999 خودرو کوچک جدیدی به‌نام ریو را به‌سبد محصولات خود اضافه کرد. در نسل اول این خودرو خبری از نسخه هاچ‌بک نبود و ریو تنها در دو مدل سدان و استیشن تولید شد و در سال 2005 وقتی نسل دوم ریو معرفی شد، دیگر خبری از نسخه استیشن نبود و مدیران کیا ترجیح داده بودند به‌جای مدل استیشن، ریو را در کلاس هاچ‌بک پنج‌در تولید کنند. شش سال بعد نسل سوم از ریو معرفی شد که مدل هاچ‌بک سه‌در نیز به‌جمع مدل‌های آن افزوده شده بود. از سال 2016 تاکنون نسل چهارم و فعلی این خودرو روی خط تولید قرار داشته و در دو نسخه سدان و هاچ‌بک پنج در به‌بازار جهانی عرضه می‌شود. ماجرای ورود ریو به‌ایران به‌نسل اول این خودرو بازمی‌گردد. در ابتدا نسخه سدان از فیس‌لیفت نسل اول ریو به‌مدت چندسال در کشورمان مونتاژ و به‌بازار عرضه شد و پس از آن چندسالی خبر از ریو در ایران نبود تا این‌که در سال 2015 پای نسخه سدان از نسل سوم آن به‌کشور باز شد. البته این بار نه به‌صورت مونتاژ بلکه به‌عنوان یک خودرو وارداتی. یک سال بعد نیز مدل هاچ‌بک پنج در از این خودرو نیز به‌بازار خودروهای وارداتی افزوده شد. برخلاف گذشته این بار عمر حضور ریو در ایران بسیار محدود بود و پس از پایان تولید نسل سوم، حضور آن در کشور نیز تنها پس از دو سال به‌پایان رسید.

چهره‌های ناملموس
با وجود این‌که کیا و رنو جزو برندهای پرفروش بازار کشورمان محسوب می‌شوند، اما خودروهای ریو و فلوئنس زیر سایه مدل‌های محبوب‌تر قرار گرفته و در حد و اندازه خودروهایی همچون اپتیما، تلیسمان، اسپرتیج، کولئوس و ... نتوانستند به‌فروش قابل توجهی دست پیدا کنند. البته در این میان اوضاع فلوئنس بهتر از ریو بوده و بیشتر فروخته است.
به‌هرحال همین فروش پایین سبب شده است چهره فلوئنس و ریو هنوز برای خیلی‌ها تازگی داشته باشد. درحالت کلی نمی‌توان هیچ‌یک از این دو خودرو را زیبا دانست. البته این به‌معنی زشت بودن طراحی‌شان نیست.
با وجود این‌که نسخه قبل از فیس‌لیفت فلوئنس اکنون دیگر قدیمی شده، اما نسخه مورد نظر که به بعد از فیس‌لیفت این خودرو تعلق دارد، همچنان دارای طراحی قابل قبولی است. دربخش کابین هر دو خودرو هم همه‌چیز ساده و معمولی بوده و تنها می‌توان گفت فضای بزرگ‌تر کابین فلوئنس برگ برنده این سدان فرانسوی نسبت به‌رقیب ریزجثه کره‌ای‌اش محسوب می‌شود.

حداقل امکانات در قرن 21
انتظار امکانات رفاهی و آپشن‌های زیاد از خودروهای زیر یک میلیارد تومان در آشفته‌بازار امروز با قیمت‌های عجیب و غریب، کار منطقی به‌نظر نمی‌رسد و بنابراین بهتر است قبل از این‌که فهرست امکانات این دو خودرو را مطالعه کنید، انتظارات خود را کمی پایین بیاورید. هرچند این به‌معنی ضعف فلوئنس و ریو دربخش آپشن‌ها نیست و در کل می‌توان سطح امکانات این دو خودرو را قابل قبول عنوان کرد که البته اختلاف چندانی با هم ندارند.
کیا ریو سدان مجهز به‌امکاناتی از قبیل کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، سنسورهای عقب، باران، فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ‌جلو هالوژن، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت دو حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، گرمکن و سنسور حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به‌اسپیکرهای جلو و عقب و هندزفری، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی USB، CD، MP3، iPod و AUX، نمایشگر کریستالی داشبورد، نمایشگر دایره‌ای صفحه‌کیلومتر، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، کول‌باکس، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو تنظیم دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم و پارچه، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، سانروف و ... است. رنو فلئونس هم به‌آپشن‌هایی همچون کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت دو حالته، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی Arkamys مجهز به شش اسپیکر 80 واتی و هندزفری، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی USB، MP3، AUX و iPod، نمایشگر چندکاره کنسول، صفــــــحه‌کیلومتر نیمه‌دیجیتالی، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، پشت‌ســـــری فعال، کارت هوشمند، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه دستی، صندلی‌ راننده شش‌حالته دستی، کنسول وسط، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، سه پشت‌سری عقب، روکش صندلی پارچه، ایزوفیکس صندلی، صندوق برقی با جک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن و ... مجهز شده است.

ریو کم‌مصرف؛ فلوئنس قوی‌تر
از آن‌جا که اختلاف سنی چندان قابل توجهی بین فلوئنس و ریو سدان مورد نظر وجود ندارد، پرداختن به‌بخش فنی آن‌ها جذاب‌تر خواهد بود. فلوئنس با دو نوع گیربکس دستی و CVT درکشورمان عرضه شده که مدل مورد نظر ما در این نوشتار نسخه CVT است. فلوئنس به‌دلیل این‌که از نظر ابعاد یک سر و گردن از ریو سدان بزرگ‌تر و سنگین‌تر است، از موتور بزرگ‌تری بهره می‌برد که حدود 0.6 لیتر حجیم‌تر از موتور ریو است. فلوئنس به‌لطف موتور بزرگ‌تر از 37 اسب‌بخار قدرت و 58 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر بهره می‌برد که با وجود وزن بیشتر و گیربکس کند CVT باز هم شتاب و حداکثر سرعت بهتری ارائه می‌دهد. البته هر دو خودرو دارای شتاب بالای 10 ثانیه هستند که با معیارهای امروزی جزو خودروهای کند به‌حساب می‌آیند. درمقابل ریو هم به‌مصرف سوخت پایین‌تر خود می‌نازد که حدود 1.3 لیتر در هر صد کیلومتر کمتر از مصرف فلوئنس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است