یوزپلنگ «ایران» از سه ماه آینده با بازگشت به شرایط جسمی طبیعی آماده باروری می‌شود


یوزپلنگ «ایران» از سه ماه آینده با بازگشت به شرایط جسمی طبیعی آماده باروری می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ ماده «ایران» پس از گذشت سه ماه (2 دوره فحلی) دوباره می‌تواند وارد مرحله آمیزش و لقاح برای باروری شود.

به گزارش ایرنا، بهرامعلی ظاهری روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط‌زیست، ابراز داشت: پیتر کالدوِل دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی از کشور آفریقای جنوبی در معاینه یوزپلنگ تازه‌زایمان کرده ایران گفت که وضعیت جسمی «ایران» مطلوب است و حالت طبیعی دارد و پس از طی ۲ مرحله فحلی آماده برای لقاح است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یوزپلنگ‌ها تا سن ۱۲ سالگی قدرت زادآوری دارند، گفت: ۲ ماده زادآور یوزپلنگ در استان سمنان شناسنامه دار هستند و نشان می‌دهد زیستگاه استان مامن امن زادآوری یوزپلنگ است.

وی با بیان اینکه اگر اختلال ژنتیک در توله‌ها اثبات شود باید یوزنر برای زادآوری یوزپلنگ «ایران» تغییر کند، بیان کرد: متخصصان بومی شاید تجربه کم در زادآوری گربه‌سانان گوشت‌خوار داشته باشند، اما سلامت یوز مادر با عمل سزارین نشان می‌دهد علم و فن لازم را داریم.

وی افزود: یوزپلنگ «ایران» سال ۱۳۹۸ حین قاچاق کشف به زادگاهش در پارک ملی توران آورده شد، اما اکنون با کمک متخصصان داخلی و دانش‌بومی موفق به زادآوری شد و اکنون برای اولین بار سند راهبردی یوزپلنگ تدوین شده و در دست تکمیل است و زایش در اسارت نیز براساس سند و برنامه‌ریزی‌ها با درنظر گرفتن تمام فرضیه‌ها انجام شد.

ظاهری اظهار داشت: سزارین یوزپلنگ طی بررسی کارشناسی با دستور و هماهنگی معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد و غروب ۱۱ اردیبهشت سزارین با تجهیزات آماده طبق سند تدوین شده انجام شد، اما بعد از ۲ روز زایش یک توله به دلیل نارسایی تلف شد.

وی یادآور شد: متخصصان آفریقایی تاکید بر شیوه دستی برای شیردهی یوزپلنگ‌ها داشتند، اما نسخه آنها برای یوزپلنگ های در اسارت است و یوزپلنگ‌های ایرانی زادگاهشان در اسارت نبوده است و همان شب تولد توله‌ها آغوز برای تغذیه دوشیده شد، مادر پذیرای شیردهی نبود.

شرایط گورخرها در پارک ملی کویر استان سمنان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: گورخر ایرانی از سال ۱۳۶۳ به بعد دیگر در پارک ملی کویر گرمسار مشاهده نشد، اما اکنون با کمک متخصصان بومی در پارک ملی کویر ۲ گله گورخر ایرانی شامل ۱۴ راس آزادانه زیست می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون با تولد کره بومزاد، جمعیت گورخرهای آسیایی در پارک ملی کویر گرمسار به ۱۵ راس رسید.

شرایط مطلوب تنوع زیستی استان سمنان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: محیط‌زیست طبیعی استان به دلیل‌های مختلف مانند تنوع اقلیمی، تنوع زیستی، و موقعیت جغرافیایی رتبه بالای کشوری را به خود اختصاص داده است.

ظاهری بیان کرد: تنوع اقلیمی موجب تنوع اکوسیستم و تنوع گونه ها شده است که منطقه حفاظت شده پرور و جنگل رودبارک نمونه‌ای از منطقه دشتی و کویری، دشتی و کوهستانی است.

وی یادآور شد: استان سمنان با ۹.۷ میلیون هکتار وسعت دارای ۲ ذخیره گاه زیست‌کره ثبت یونسکو است.

وی افزود: پارک ملی توران از لحاظ وسعت اولین ذخیره گاه زیست کره کشور و دومین در جهان است که توانسته شرایط مهیا برای زادآوری یوزپلنگ آسیایی داشته باشد.

ظاهری اظهار داشت: سه پارک ملی صیدوا، توران و پارک ملی کویر، سه منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع در استان سمنان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بزرگترین پارک ملی خشکی کشور پارک ملی کویر مرکزی در استان سمنان است که قابلیت تنوع زیستی، و مناظر زیست‌گاهی است.

وی ادامه داد: محیط طبیعی مناطق تحت پوشش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مورد مطالعه قرار گرفته و براساس توان اکولوژیک طرح مدیریتی تدوین و تصویب شده که قابلیت اجرا دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲۰ راسته جانوری در جهان وجود دارد که از این تعداد ۱۰ راسته در ایران شناسایی شده که از این تعداد هفت راسته در استان سمنان وجود دارد و سه راسته جانور دریایی است.

وی خاطرنشان کرد: ۶ گونه پرنده در خطر انقراض مانند بالابان، هوبره، لاشخور هما، در استان سمنان زیست دارد و زاغ بور پرنده آندمیک در پارک توران شاهرود است که فقط در این منطقه زیست می‌کند.

وی بیان کرد: یک پنجم استاندارد جهانی نیروی انسانی برای محافظت از محیط‌زیست در یگان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان مشغول به فعالیت هستند و استان با کمبود محیط بان مواجه است و حفاظت وجود دارد.

۵۲ واحد صنعتی استان سمنان پایش برخط می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: سه‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۱۴ شهرک و ۱۳ ناحیه صنعتی فعال است که از این تعداد ۲۶ واحد در ۶ شهرک صنعتی دارای تصفیه فاضلاب است و ۵۲ واحد صنعتی پایش برخط دارند.

وی ادامه داد: توسعه صنایع متناسب با اقلیم و سازگار با شرایط آب و هوایی استان سمنان همراه با پیوست محیط‌زیستی ‌در اولویت قرار دارد.

ظاهری تصریح کرد: فروردین امسال طی پایش دوره‌ای واحدهای صنعتی از لحاظ آلایندگی، ۴۵ واحد استان سمنان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت تا طی برنامه‌ریزی نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور