بهترین زمان برای آزمایش HIV چند ماه بعد از رابطه جنسی می باشد؟


کاندوم یک روش بسیار موثر برای جلوگیری از انتقال HIV در حین رابطه جنسی است. با این حال، بسیاری از مردم از کاندوم استفاده نمی کنند یا به طور مداوم از آن استفاده نمی کنند. همچنین در برخی موارد ممکن است کاندوم در حین رابطه جنسی پاره شود.

بهترین زمان برای آزمایش HIV چند ماه بعد از رابطه جنسی می باشد؟شفاآنلاین>سلامت جنسی> HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. اگر HIV درمان نشود، می تواند منجر به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شود. در حال حاضر هیچ درمان موثری وجود ندارد. هنگامی که افراد مبتلا به HIV می شوند، آن را برای تمام عمر دارند. اما با مراقبت های پزشکی مناسب می توان HIV را کنترل کرد.

به گزارش شفاآنلاین: در این مطلب به سئوالاتی درباره ایدز پاسخ داده شده که شاید تاکنون ذهن شما نیز درگیر آن بوده اما پاسخی برای آن نیافته اید پس خواندن این مطلب مهم را از دست ندهید.
چه مدت بعد از رابطه جنسی بدون کاندوم باید آزمایش اچ آی وی در فرد انجام شود؟

کاندوم یک روش بسیار موثر برای جلوگیری از انتقال HIV در حین رابطه جنسی است. با این حال، بسیاری از مردم از کاندوم استفاده نمی کنند یا به طور مداوم از آن استفاده نمی کنند. همچنین در برخی موارد ممکن است کاندوم در حین رابطه جنسی پاره شود.

اگر فردی فکر می کند که ممکن است از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم یا به دلیل پارگی کاندوم در معرض HIV قرار گرفته باشد، باید در عرض 72 ساعت به پزشک مراجعه کند چون ممکن است تحت درمان با دارویی برای کاهش شانس ابتلا به HIV قرار بگیرد. آنها همچنین باید برای آزمایش HIV و سایر عفونت های مقاربتی (STI) اقدام کنند.

هیچ آزمایشی نمی تواند به طور دقیق HIV را در بدن بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض تشخیص دهد. یک بازه زمانی وجود دارد تا فرد بتواند برای HIV آزمایش شود و نتایج دقیق را دریافت کند.افرادی که بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به HIV هستند باید به طور مرتب بین هر 3 ماه تا 1 سال یکبار چکاپ شوند.

کی HIV در آزمایش خون نشان داده میشود؟

دوره پنجره زمانی است که فرد برای اولین بار در معرض HIV قرار می گیرد و زمانی که ویروس در انواع آزمایش خون HIV ظاهر می شود.

بسته به پاسخ ایمنی بدن و نوع آزمایشی که انجام می دهند، دوره پنجره می تواند 10 تا 90 روز طول بکشد .

یک فرد ممکن است در طول دوره پنجره جواب آزمایش منفی دریافت کند، حتی اگر به HIV مبتلا شده باشد.

در این دوره باز هم فرد می تواند HIV را به دیگران منتقل کند. حتی ممکن است احتمال انتقال بیشتر باشد زیرا در طول دوره پنجره سطوح ویروس در بدن فرد بالاتر است.

انواع آزمایش اچ آی وی

در اینجا یک تفکیک سریع از انواع آزمایش های HIV و دوره های پنجره برای هر کدام آورده شده است

آزمایش آنتی بادی سریع

این آزمایش آنتی بادی های HIV را اندازه گیری می کند. بدن می تواند تا 3 ماه طول بکشد تا این آنتی بادی ها را تولید کند.

این آزمایش سریع نامیده می شود زیرا نتایج معمولاً کمتر از 30 دقیقه پس از انجام آزمایش آماده می شوند.

بر اساس HIV.gov، یک فرد می تواند 23 تا 90 روز پس از قرار گرفتن در معرض احتمالی HIV آزمایش آنتی بادی سریع انجام دهد .

اگر فردی این آزمایش را 4 هفته پس از مواجهه انجام دهد، به احتمال زیاد نتیجه منفی دقیق میباشد ولی با این حال، بهتر است بعد از 3 ماه دوباره تست کنید تا مطمئن شوید. در 12 هفته یا حدود 3 ماه بعد ،97 درصد بسیاری از افراد دارای آنتی بادی کافی برای نتیجه دقیق آزمایش HIV هستند.

آزمایشات سریع آنتی بادی/آنتی ژن

آزمایش‌های سریع آنتی‌بادی/آنتی‌ژن گاهی به عنوان آزمایش‌های نسل چهارم شناخته می‌شوند . یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند این نوع آزمایش را که باید در آزمایشگاه انجام شود، سفارش دهد.این نوع آزمایش هم آنتی‌بادی‌ها و هم سطح آنتی‌ژن p24 را اندازه‌گیری می‌کند که می‌توان آن‌ها را 18 روز پس از قرار گرفتن در معرض احتمالی تشخیص داد.

اکثر افراد آنتی ژن ها و آنتی بادی های کافی برای این آزمایش ها تولید می کنند تا HIV را در 18 تا 45 روز پس از قرار گرفتن در معرض یا 18 تا 90 روز با آزمایش انگشت خراش تشخیص دهند.

اگر آزمایش فردی چند هفته پس از اینکه فکر می‌کند در معرض HIV قرار گرفته منفی باشد، احتمالاً یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی آزمایش دیگری را در عرض 1 تا 2 هفته توصیه می‌کند. این آزمایش می‌تواند در مراحل اولیه ابتلا به HIV نتایج منفی کاذب ایجاد کند.

آزمایشات اسید نوکلئیک (NATs)

آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) می تواند میزان ویروس را در نمونه خون اندازه گیری کند. برخی از NAT ها نتایج مثبت یا منفی را ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر تعداد بار ویروسی را ارائه می دهند .

این آزمایش‌ها نسبت به سایر روش‌های آزمایش HIV گران‌تر هستند. اگر پزشک فکر کند احتمال زیادی وجود دارد که یک فرد در معرض HIV قرار گرفته باشد یا اگر نتایج آزمایش غربالگری نامشخص باشد یکی از روش ها را درخواست میدهد.

معمولاً 10 تا 33 روز پس از قرار گرفتن در معرض احتمالی HIV، مواد ویروسی کافی برای نتیجه مثبت وجود دارد .

به طور کلی، اگر فردی 90 روز صبر کند تا ببیند آیا آنتی بادی ایجاد شده است، نتایج آزمایش به احتمال زیاد دقیق خواهد بود.

داروی پیشگیرانه

این که یک فرد بعد از قرار گرفتن در معرض HIV چقدر سریع می تواند به یک پزشک مراجعه کند، می تواند به طور قابل توجهی بر شانس ابتلا به این ویروس تأثیر بگذارد.

اگر فردی معتقد است که در معرض HIV قرار گرفته است یا شانس زیادی برای قرار گرفتن در معرض HIV دارد، باید ظرف 72 ساعت به یک پزشک مراجعه کند. زیرا پزشک ممکن است درمان ضد رتروویروسی پیشگیری پس از مواجهه (PEP) را ارائه دهد.

PEP می تواند شانس ابتلای فرد به HIV را کاهش دهد PEP معمولا یک یا دو بار در روز به مدت 28 روز مصرف می شود.

اگر ۷۲ ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، PEP مصرف شود تأثیر کمی دارد یا اصلاً تأثیری نخواهد داشت. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در مورد HIV این دارو معمولاً ارائه نمی شود مگر اینکه بتوان آن را در عرض 72 ساعت شروع کرد.

انواع رابطه جنسی بدون کاندوم و خطرات مرتبط با آن

در طول رابطه جنسی بدون کاندوم، HIV در مایعات بدن یک فرد ممکن است از طریق غشای مخاطی آلت تناسلی، واژن یا مقعد به بدن فرد دیگر منتقل شود.

از بین انواع رابطه جنسی بدون کاندوم، اچ‌آی‌وی از طریق رابطه مقعدی راحت تر منتقل می‌شود. این به این دلیل است که پوشش مقعد ظریف و مستعد آسیب است که می‌تواند نقاط ورود HIV را فراهم کند.

HIV همچنین می تواند در طول رابطه جنسی واژینال بدون کاندوم منتقل شود، اگرچه پوشش واژن به اندازه مقعد در معرض پارگی و پارگی نیست.

احتمال ابتلا به HIV از رابطه جنسی دهانی بسیار کم است. اگر فردی که رابطه دهانی دارد زخم های دهانی یا خونریزی لثه داشته باشد ممکن است HIV منتقل شود.

رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینال بدون کاندوم می تواند منجر به انتقال سایر بیماری های مقاربتی شود.

کاهش انتقال HIV

موثرترین راه برای جلوگیری از انتقال HIV در حین رابطه جنسی استفاده از کاندوم است. قبل از شروع هر گونه تماس جنسی از کاندوم استفاده کنید زیرا HIV می تواند قبل از انزال، از مایع واژن و از مقعد منتقل شود.

روان کننده ها همچنین می توانند با کمک به جلوگیری از پارگی مقعد یا واژن به کاهش انتقال HIV کمک کنند. روان کننده های مناسب نیز به جلوگیری از پارگی کاندوم کمک می کنند.

فقط باید روان کننده های برپایه آب با کاندوم استفاده شود. روان کننده های بر پایه روغن می توانند لاتکس را ضعیف کرده و گاهی باعث پارگی کاندوم شوند.

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به HIV هستند:

آنها در رابطه جنسی با فردی هستند که مبتلا به HIV است.

آنها در 6 ماه گذشته سیفلیس یا سوزاک داشته اند.

آنها مردی هستند که با مردان رابطه جنسی دارند و در 6 ماه گذشته به کلامیدیا مبتلا شده اند.

سوالات متداول در مورد آزمایش HIV

آیا آزمایش ایدز در طب کار انجام می شود؟

در آزمایشات طب کار برای اکثر مشاغل تستهای ویروسی انجام نمی شود. مگر در مشاغلی که امکان فرورفتن جسم نوک تیز خون آلود در حین کار وجود دارد.به این مواجهه که اغلب با سوزن خونی اتفاق می افتد، نیدل استیک میگویند. این مواجهه در مشاغلی مثل پرستاران، پزشکان و خدمات بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی شایعتر است.

آیا برای آزمایش اچ آی وی باید ناشتا باشیم؟

برای انجام تست HIV نیازی به ناشتا بودن نیست

پیش از ازدواج آزمایش ایدز انجام میشود؟

به گفته دکتر سید علی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی، فلوشیپ پزشکی جنسی،رواندرمانگر جنسی و دانشیار پژوهشگاه این سینا آزمایش HIV جزو تست‎های داوطلبانه است؛ بدین معنی که هیچ پزشک و تشکیلاتی به دلایل ملاحظات اخلاقی و حرفه‌ای، حق ندارد بدون اطلاع فرد یا تحت فشار قرار دادن او، درخواست این آزمایش را بکند.

آیا یک فرد می تواند خیلی زود آزمایش HIV بدهد؟

بله، آزمایش HIV خیلی زود امکان پذیر است. اگر فردی خیلی زود پس از مواجهه احتمالی با HIV - و قبل از پایان دوره پنجره - آزمایش HIV انجام دهد، ممکن است نتایج آزمایش دقیقی دریافت نکند.

تست HIV بعد از 2 هفته چقدر دقیق است؟

این بستگی به نوع آزمایش HIV دارد. به طور کلی، آزمایش های HIV زمانی که به درستی و پس از دوره پنجره مناسب انجام شوند، بسیار دقیق هستند.آزمایش آنتی بادی ممکن است بعد از 2 هفته دقیق نباشد زیرا به طور معمول چند هفته یا حتی چند ماه طول می کشد تا بدن آنتی بادی های HIV تولید کند.

آیا بعد از 1 هفته آزمایش HIV مثبت می شود؟

به گفته StatPearls، برخی از آزمایش‌های RNA HIV به اندازه کافی حساس هستند تا ویروس را در 5 تا 10 روز پس از قرار گرفتن در معرض HIV شناسایی کنند.

آیا HIV در آزمایش خون استاندارد ، نشان داده می شود؟

آزمایشات استاندارد خون، مانند شمارش کامل خون، قادر به تشخیص HIV نیستند. اما اگر فردی تعداد گلبول های قرمز خون پایین یا تعداد گلبول های سفید خون بالایی داشته باشد، پزشک ممکن است به عفونت مشکوک شود.

بهترین زمان برای آزمایش hiv چند ماه بعد از رابطه جنسی میباشد؟
یک ماه
چه موقع میتوان گفت که فرد بعد از آزمایش و جواب منفی قطعا سالم است؟

سه ماه
- چه عواملی باعث می شود تست آنتی بادی به اشتباه مثبت شود؟

علل پاسخ مثبت کاذب در تست ELISA برای عفونت HIV عبارتند از : ١) برخی بیماری های خود ایمنی ٢) پیوند کلیه ٣) مثبت بودن تست RPR ٤) اشتباه در نگهداری و آماده کردن نمونه ها یا کیت ها در آزمایشگاه ٥) برخی عفونت های ویروسی (مانند EBV و HTLV) ٧) زندگی در مناطق حاره ای ٨) برخی عفونت های انگلی (شیستوزومیازیس و تریپانوزومیازیس) علل با شواهد علمی کمتر: ٧) میلوم مولتیپل و برخی سرطانهای دیگر ٩) سابقه انتقال خون ١٠) واکسیناسیون ضد آنفلوآنزا، هاری و یا هپاتیت ب ١١) بارداری ١٢) هپاتیت ب ١٣) مالاریا
امکان سرایت ایدز از طریق آب چشم یا اشک چشم یا زلالیه میباشد؟ به عنوان مثال با دست اشک یا چشم یک فرد مبتلا به ایدز را پاک بکنیم و با همان انگشتی که به اشک یا آب چشم مبتلا آلوده بوده به طور ناگهانی به چشم خود بمالیم؟

فقط خون، منی یا ترشحات واژن فرد مبتلا حاوی ویروس و انتقال دهنده هستند و اشک، عرق، بزاق، ادرار، استفراغ و مدفوع راه سرایت اچ آی وی نیستند.
سریعترین و مطمئن ترین آزمایش تشخیص اچ آی وی چیست؟ آیا باید حتما ٣ ماه صبر کرد؟

پس از سه هفته می توانید آزمایش ترکیبی نسل چهارم بدهید که در اکثر افراد نتیجه قابل اطمینانی می دهد ولی اگر اطمینان بیشتری می خواهید باید سه ماه صبر کنید.

این که میگن اسهال ناشی از ایدز، علائمش و منظورشان چه جور حالاتی در شکل و غلظت و تعداد دفعات مدفوع است؟

اسهال در زمان عفونت اولیه اچ آی وی یا در دوره ایدز پدید آید که علل مختلفی دارد از عفونتهای میکروبی تا رشد بی رویه باکتری های روده و آسیب مستقیم خود ویروس. به همین دلیل علائم و نشانه های آن هم متنوع خواهد بود.
استفاده از دو کاندوم باعث جلوگیری از ابتلا به ایدز میشود؟

خیر. استفاده از دو کاندوم به دلیل سایش بیشتر امکان پارگی و سرایت بیماریهای آمیزشی را بیشتر می کند.
آیا هپاتیت b و c مثل آزمایش ایدز دوره پنجره داره؟ واکسن هپاتیت b معمولا تا چند سال ایمنی بدن را تامین میکنه؟

دوره کمون هپاتیت بی، متوسط 120 روز و هپاتیت سی، متوسط 45 روز است. دوره لازم برای تشخیص آزمایشگاهی بین 30 تا 60 روز است. واکسن هپاتیت بی حدود 15 تا 20 سال مصونیت کافی می دهد و پس از آن باید بررسی شود اگر مقدار پادتن در خون کم است واکسن یادآور زده شود.
اگر فردی مبتلا باشد و خودش هم نداند حتی از چه طریقی و کی گرفته اقدام به اهدا خون کند: 1- آیا در انتقال خون مشخص نمی شود که مبتلاست؟ 2- اگر مبتلا باشد در تست های سازمان به او اعلام می شود؟ 3- چرا گفتید سازمان انتقال خون کافی نیست؟

در انتقال خون سلامت خون را با تست پی سی آر می سنجند که روی نمونه ای مرکب از صد واحد خون اهدایی (از صد نفر) آزمایش می شود. تازه خود پی سی آر جواب مثبت کاذب یا منفی کاذب ممکن است داشته باشد به همین دلیل جوابی که از اهدای خون می گیرید برای اطمینان از سلامت شما کافی نیست و باید تست الایزا بدهید. پس بهتر است از ابتدا به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید و دیگران را در معرض خطر قرار ندهید. (به خصوص اگر کمتر از دو هفته از رفتار پرخطرتان می گذرد).
گلودرد hiv به چه شکلی است؟ چون من بعد از 3 ماه از رابطه ای که داشتم دچار گلو درد شدم ولی فقط سمت راست گلوم حالتی مثل زخم و سوزش دارد و دو ماه طول کشید و هنوز هم خوب نشدم

گلودردش مشابه یک آنفلوانزا یا یک منونوکلئوز است و تنها با آزمایش اچ آی وی می شود آنرا افتراق داد.

برای اینکه بفهمیم ایدز داریم یانه , دادن همان آزمایش خون معمولی کافیست؟

خیر باید آزمایش خاص پادتن اچ آی وی بدهید. بهتر است برای مشاوره و آزمایش به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید.
در چه مراکزی میتوان آزمایش رپید انجام داد؟

مراکز گذری کاهش آسیب، مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری و برخی آزمایشگاه های خصوصی.
ایدز چگونه تشخیص داده میشود؟

برای تشخیص ابتلا به اچ آی وی یا ایدز باید آزمایشی انجام شود که یا پادتن های ضد ویروس را در خون نشان دهد یا ذرات ویروس را آزمایش و مشاوره ایدز در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری رایگان است.
بعد از چند روز از رابطه جنسی میتوان آزمایش ایدز داد تا کاملا جواب آن درست باشد؟

پاسخ دستگاه ایمنی بدن در افراد مختلف متفاوت است و این دوره بین 2 تا 16 هفته طول می‌کشد. بنابراین آزمایش اچ‌آی‌وی حداقل دوبار به فاصله سه ماه توصیه می شود.

اگر بخواهیم متوجه ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری بشویم باید به کجا مراجعه کنیم؟

به مراکز VCT و یا مراکز بهداشت شهرستان خود مراجعه فرمایید.
این دوره پنجره واقعا ابهام امیز شده بعضی میگن 3ماه عده ای میگن 6 ماه سازمان انتقال خون گفته 12 ماه این موضوع باعث یه نوع وسواس فکری شده خواهش میکنم یه حرف قطعی بزنید.

دوره پنجره یا نهان ویروس ایدز معمولا ۳ ماه می باشد البته آزمایشات پیشرفته تری اخیرا وجود دارند که در مدت کوتاه تری نیز نتیجه را مشخص می کنند. سلامت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403