نگاه به تشکل‌های محیط زیستی باید اصلاح شود


نگاه به تشکل‌های محیط زیستی باید اصلاح شود

تهران - ایرنا - معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تربیت نسل دوستدار محیط زیست، تولید دانش و جریان‌سازی برای حفظ محیط زیست گفت: نگاه به تشکل‌های محیط زیستی باید بازتعریف و اصلاح شود تا تشکل‌ها کارکرد واقعی خود را به دست آورند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایرنا، نورالله مرادی روز یکشنبه در گردهمایی تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی، با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی در سازمان در هفت ماه گذشته، توجه به مشارکت‌های مردمی و دلسوختگان محیط زیستی فعال در تشکل‌ها بوده، اظهار داشت: دیدار با تشکل‌های مردمی را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم و معتقدیم باید صدای فعالان محیط زیست را شنید و از رهنمودها و دانش آنها بهره برد تا بتوانیم محیط زیست ایران را به شرایط بهتری سوق دهیم.

وی با انتقاد جدی از مشارکت‌های صوری و کارهای نمایشی، بر لزوم نهادینه‌سازی مفهوم مشارکت مردمی در کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به بنیان‌های نادرستی که گاه در مقاطع مختلف در حوزه محیط زیست ایجاد شده، شناخت ضعف‌ها و اصلاح بسیاری از موارد مربوط به همکاری سازمان با تشکل‌های مردم نهاد را با توجه به تاکید رییس جمهور در این رابطه، در اولویت قرار داده‌ایم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سابقه مشارکت مردم کشور در امور مربوط به محیط زیست تاریخ دیرینه‌ای دارد، تصریح کرد: با این وجود هنوز تعریف درستی از تشکل‌ها و مشارکت نداریم و به همین سبب گاهی به تقلیل این جایگاه دامن زده شده است. از سوی دیگر تشکل‌ها نیز در پیشبرد اهداف خود با موانع بسیاری مواجه‌اند که تلاش می‌کنیم تا با همراهی یکدیگر در مسیری درست حرکت کنیم زیرا موضوع و دغدغه اصلی همه ما حفاظت از محیط زیست است و باید با کمک شبکه عظیم انسانی موجود در سازمان‌های مردم نهاد و با یاری یکدیگر، کارهای بزرگ و ماندگاری در صیانت از همه ارکان حیاتی کشور انجام داد.


لزوم توجه به توسعه منابع انسانی در حوزه تشکل‌های مردم نهاد
مرادی با تاکید بر لزوم توجه به «توسعه منابع انسانی» اظهار داشت: نیاز است تشکل‌ها با بازتعریف ساختاری خود به سمت توسعه درونی بروند و از حیث منابع انسانی و تولید دانش خود را گسترش دهند تا اثرگذاری آنها افزایش یابد. یکی دیگر از وجوه اساسی برای تربیت نسل محیط زیستی توسعه فردی است.

وی افزود: باید در حوزه محیط زیست افراد توسعه یافته تربیت شوند تا با ذهنی پویا و خلاق زمینه توسعه اجتماعی و در نهایت سلامت محور و دوستدار محیط زیست در کشور پدید آید زیرا محیط زیست امری اجتماعی است و باید فعالیت در آن منجر به توسعه توام با حفظ محیط زیست شود. در این بین تشکل‌ها می‌توانند در این حوزه به توانمندسازی افراد کمک‌های شایان توجه ارائه دهند.

مرادی با اشاره به نقش موثر و پررنگ تشکل‌ها در مباحث فعالیت داوطلبانه، میانجیگرایانه و مطالبه‌گری و نظارت بر عملکرد مسوولان گفت: هر چه تشکل‌ها در حوزه مطالبه‌گری نقش پررنگ‌تری داشته باشند، بستر گفت وگو و تاثیر نیز فراهم می‌شود، همچنین تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند نقش بی‌بدیلی در حوزه تولید محتوا ایفا و با توجه به نیازهای جوامع محلی و با کمک آنها، در حفظ محیط زیست مشارکت کنند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به لزوم شبکه‌سازی در تشکل‌ها اشاره کرد و ادامه داد: محیط زیست را بدون تشکل‌ها نمی‌توان تصور کرد؛ با بازتعریف تشکل‌ها، آنها کارکرد واقعی خود را پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری، رییس جمهور و اصل ۵۰ قانون اساسی به حفظ محیط زیست افزود: با همدلی و همراهی تشکل‌های مردم نهاد، می‌توانیم جامعه را به سمت یک جامعه دغدغه‌مند برای حفظ محیط زیست سوق دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر