ضعف در تنوع ژانر و جذب مخاطب دلیل صنعتی نشدن سینمای ایران است


ضعف در تنوع ژانر و جذب مخاطب دلیل صنعتی نشدن سینمای ایران است

یک فیلمساز معتقد است که سینمای ایران در جذب مخاطب اشکال دارد و باید مسئولین فکری کنند.

محمدرضا یکانی کارگردان و تهیه کننده سینما گفت: سینمای ایران یک سینمای جشنواره ای و هنری است که بعد از گذشت سال ها هنوز به صنعت تبدیل نشده است.

به گفته او در بیشتر کشورهای جهان، سینما یا تبدیل به صنعت شده و یا در مسیر این هدف حرکت می کند. در صورتی که در ایران سرمایه فیلم ها از بودجه دولت و یا سرمایه گذاری شخصی تامین می شود و به معنای واقعی کمپانی فیلمسازی وجود ندارد.

کارگردان فیلم فرانکفورت ۸ صبح، یکی از دلایل این مسئله را ضعف سینمای ایران در جذب مخاطب می داند و می گوید شاید در سال چند فیلم کمدی فروش داشته باشند اما در مجموع در طول یک سال حدود ۱۵۰ فیلم ساخته می شود که بیشتر آنها فروش اندک دارند. بنابراین قدم اول مخاطب شناسی است، ما باید بتوانیم سینمای خود را با توجه به طبقه بندی سنی و در نظر گرفتن جذابیت برای تمامی اقشار مختلف جامعه فعال نگه داریم.

وی ادامه داد: کمبود ژانر هم در این ماجرا دخیل است، در حال حاضر بیشتر فیلم های تولید شده گونه اجتماعی دارند. از طرفی سینمای ایران ارتباطی با صنعت ندارد یعنی صاحبان صنایع در سینما سرمایه گذاری نمی کنند.
کمپانی هالیوود در تمام مقوله ها از جمله محیط زیست و نظامی وارد می شود در صورتی که
سینمای ایران بیشتر هنری و ذائقه کارگردان است. البته این موضوع نادرستی نیست اما صنعت را تامین نمی کند.

این کارگردان نبود بازار جهانی ثابت برای فیلم های ایران را یکی دیگر از موانع صنعتی شدن سینمای کشور می داند.

به گفته او تنها چند فیلم توانسته اند پخش یا اکران جهانی داشته باشند در صورتی که این رویه باید ثابت بماند و فیلم هایمان قابلیت پخش در سینمای جهان را داشته باشند. همچنین تعامل و مشارکت با دیگر کشورها برای ساخت آثار مشترک هم به تعداد بسیار اندک اتفاق می افتد. تعداد سالن ها هم نسبت به جمعیت کم است و در بسیاری از شهرها سالن سینما وجود ندارد. باید دولت همت کند و سرمایه برای ساخت سینما اختصاص دهد.

او معتقد است که آمایش و توزیع درست سینمایی در کشور وجود ندارد حتی این آمایش در تهران هم اتفاق نیفتاده است. متاسفانه این موضوع جز اولویت های مسئولین نیست.

کارگردان فیلم مخملی با تاکید بر اینکه سینما باید خودش سرمایه لازمش را تامین کند، یادآور شد: آمار مخاطبان سینما هنوز به وضعیت عادی نرسیده، لازم است مردم را با سینما آشتی دهند . از طرفی باید دید چقدر در صنعت از سینما کمک می گیریم، محصولات مختلف هالیوود از جمله انیمیشن، لباس و کفش بازیگر در بازار تولید می شود و از این طریق درآمد هم دارد. در کل
قوانین کشور پیرامون صنعتی شدن سینما نیاز به بازنگری و نگاه عمیق دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری