سریلانکا از احتمال افزایش خرید نفت از روسیه خبر داد


سریلانکا از احتمال افزایش خرید نفت از روسیه خبر داد

رانیل ویکرمسینگه نخست وزیر سریلانکا با توجه به بحران سوخت در کشورش گفت که ممکن است مجبور به خرید بیشتر نفت از روسیه شود.

سریلانکا از احتمال افزایش خرید نفت از روسیه خبر داد

به گزارش ایران اکونومیست، ویکرمسینگه نخست وزیر جدید سریلانکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: سریلانکا به دلیل بحران اقتصادی بی سابقه به شدت به دنبال سوخت است.

وی در ادامه افزود اگرچه ما به منابع دیگر نیز نگاه می کنیم اما هم اکنون آماده خرید نفت بیشتر از مسکو هستیم.

نخست وزیر سریلانکا همچنین اعلام کرد که روسیه به سریلانکا پیشنهاد صادرات گندم داده است.

به گفته ویکرمسینگه، جنگ در اوکراین اوضاع کنونی سریلانکالا را بدتر می کند و کمبود شدید مواد غذایی می تواند تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

بحران اقتصادی سریلانکا که طی ۷ دهه به طول انجامیده است منجر به کمبود ذخایر ارزی در این کشور شده که خود موجب توقف واردات اقلام ضروری مانند سوخت، دارو و کود شیمیایی شده است. بدین ترتیب تمامی این مسائل باعث بروز اعتراضات خیابانی و خواست مردم برای تغییر دولت شده است.

سریلانکا با جمعیت ۲۲ میلیون نفری در حال مذاکره برای بسته وام به ارزش ۳ میلیارد دلار از صندوق پول جهانی به علاوه کمک های مالی از کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن است.

پیش تر به دنبال اعتراض های مردمی گسترده علیه کمبود مواد غذایی و سوخت در سریلانکا، دولت این کشور دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را مسدود و مقررات منع رفت و آمد وضع کرد. ابعاد این اعتراض ها تا جایی پیش رفت که تمامی اعضای کابینه تصمیم گرفته‌اند در پی اعتراضات گسترده در سراسر کشور، استعفا دهند.

نگاهی به تحولات اخیر در سریلانکا نشان می‌دهد به سبب بحران مالی ناشی از شیوع کرونا، چرخهای اقتصاد این کشور از حرکت بازداشته شده و سررسید میلیاردها دلار بدهی خارجی، اقتصاد آن را در آستانه ورشکستگی قرار داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل شب قدر | 110 عکس نوشته زیبا برای شب های قدر