حفاظت محیط زیست باید از خانواده آغاز شود


حفاظت محیط زیست باید از خانواده آغاز شود

تهران - ایرنا - مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه خانواده از مهم‌ترین اهرم جامعه‌پذیری در افزایش سطح آگاهی زیست‌محیطی است، تاکید کرد: صیانت از محیط‌زیست را باید از خانواده آغاز کرده و الگوی مصرف را با رویکرد زیست‌محیطی و بر اساس تعالیم اسلامی و فرهنگ ایرانی اصلاح کنیم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط‌زیست، نجمه کمالی گفت: در کشورهای درحال‌توسعه از جمله ایران، مسائل زیست‌محیطی بیش از آن چه که جنبه فنی داشته باشند، از محتوای اجتماعی - فرهنگی برخوردار است، بنابراین هدف نهایی حفاظت محیط‌زیست دررابطه‌با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ زیست‌محیطی در سطوح مختلف اجرایی است.

وی با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست افزود: آموزش، ارتقای سطح آگاهی، فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط‌زیست می‌تواند در تغییر سبک زندگی سازگار با محیط‌زیست و احترام به طبیعت نقش مؤثری داشته باشد.

کمالی با بیان اینکه فرزندان همواره الگوی رفتاری پدر و مادر خود را سرلوحه زندگی قرار می‌دهند، تصریح کرد: باتوجه‌به پررنگ بودن نقش تربیتی و عاطفی مادر نسبت به پدر، فرزندان از رفتارهای مادر الگوبرداری می‌کنند و از این ظرفیت می‌توانیم برای نهادینه ساختن یک الگوی رفتاری و سبک زندگی متناسب با محیط‌زیست استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه زنان می‌توانند با اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی خانوادگی در حفاظت از محیط‌زیست تأثیرگذار باشند، ادامه داد: اصلاح روش مصرف آب، به‌کارگیری شیوه‌های صحیح مصرف آب، مدیریت تولید زباله و پسماندهای خانگی، مدیریت و مصرف بهینه انرژی در خانه از جمله مؤلفه‌هایی است که می‌تواند در محیط‌زیست انسان تأثیرات مثبتی داشته باشد.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط‌زیست از خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد برای آموزش نسل آینده در حفاظت از محیط‌زیست یادکرد و گفت: آموزش‌وپرورش، مراکز آموزش عالی، رسانه‌ها در تربیت و پرورش نسلی که به محیط‌زیست احترام بگذارد و در حفظ و صیانت از آن کوشا باشد جایگاه مهمی دارند.

وی با اشاره به جایگاه طبیعت و حفاظت از محیط‌زیست در اسلام اظهار داشت: دین اسلام همواره در خصوص صیانت از طبیعت و محیط‌زیست انسان تاکید کرده و از ائمه اطهار (ع) نیز روایت‌ها و احادیث بسیاری در حفاظت از محیط‌زیست و توجه به طبیعت ذکر شده است.

کمالی تاکید کرد: ضرورت دارد به‌صورت هدفمند به ارتقای دانش خانواده‌ها با تاکید بر تعالیم اسلامی، فرهنگ ایرانی و اقلیم منطقه پرداخته شود تا پس از آن آثار مثبت تربیت نسل نو در خصوص حفاظت از محیط‌زیست را مشاهده کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403