شناسایی انبار بزرگ لوازم خانگی تقلبی و قاچاق


شناسایی انبار بزرگ لوازم خانگی تقلبی و قاچاق

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طی عملیاتی در خیابان امین حضور تهران دو انبار بزرگ کالاهای لوازم خانگی قاچاق و جعلی کشف و ضبط شد.

شناسایی انبار بزرگ لوازم خانگی تقلبی و قاچاق

حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با ایران اکونومیست در رابطه با کشف انبارهای لوازم خانگی قاچاق در بامداد جمعه در خیابان امین‌حضور تهران، گفت: دولت مصمم به برخورد قاطع و مستمر با عرضه کالاهای قاچاق به ویژه در گلوگاهی مشابه سطح عرضه و انبارها است. به این منظور با هماهنگی معاون اول رئیس جمهور و تاکید وی در جلسه هیات دولت و همچنین هماهنگی و محوریت ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز این اقدام در قالب قرارگاه مقابله با عرضه و انبارش کالای قاچاق 5 کمیته ذیل قرارگاه عملیاتی را در نیمه شب جمعه در فاصله زمانی 12 نیمه شب تا 3 بامداد انجام دادند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در عملیات مذکور در خیابان امین‌حضور تهران از یک انبار فقط 43 میلیارد ریال کالای محرز قاچاق کشف شد که این رقم ارزش اولیه غیرکارشناسی شده است و ممکن است به مراتب ارزش این کشفیات بیشتر باشد.

* کشف 13 کامیون کالای جعلی لوازم خانگی

وی اظهار داشت: از انبار دیگر نیز در خیابان امین حضور نزدیک به 13 کامیون کالای قاچاق خارج شد و این کشفیات تحویل سازمان جمع‌آوری فروش اموال تملیکی شد.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه براساس قانون مبارزه با قاچاق و ضوابط ابلاغی از قبیل تبصره 4 ماده 8 گروه‌های کالایی هدف باید دارای شناسه کالایی باشند، اظهار داشت: با توجه به اینکه لوازم خانگی کشف شده در این انبارها فاقد شناسه کالا بوده به ظن قاچاق کشف و تحویل املاک سازمان جمع‌آوری فروش اموال تملیکی شدند تا اقدام مقتضی در این باره صورت گیرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: هدف از این گونه عملیات و اقدامات این است که به قاچاقچی بفهمانیم، سطح عرضه جولانگاهی برای کالاهای قاچاق نیست و این محل آماج هدف مبارزه با قاچاق کالا قرار می‌گیرد و این سطح خطرپذیری برای نگهداری و عرضه کالاهای قاچاق خواهد بود.

وی بیان داشت: بنابراین این قبیل اقدامات در راستای مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه با محوریت هماهنگی ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز و اجرای فرماندهی کل نیروهای انتظامی، پلیس امنیت انتظامی و فرماندهی تهران بزرگ به عنوان بازوان اجرایی عملیات ادامه خواهد داشت.

* واردات لوازم خانگی قاچاق از رویه‌های ملوانی، کوله‌بری و ته‌لنجی

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که لوازم خانگی قاچاق چگونه وارد شده است، گفت: یک سری استثنائات تجاری وجود دارد از قبیل واردات کالا به رویه ملوانی، کوله‌بری، ته‌لنجی که این کالاها معمولا از این طریق وارد می‌شود، لذا لازم است تا این استثنائات تجاری تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به اینکه در انباره دوم متاسفانه علاوه بر کالای قاچاق با جعل کالای لوازم خانگی نیز مواجه شدیم، گفت: جعل کالای لوازم خانگی خیانتی به مراتب بدتر از آنچه که در حوزه قاچاق با آن مواجه هستیم است.

* فروش لوازم خانگی دست دوم با برندهای خارجی

دهقانی نیا اظهار داشت: در این انبار با کابینت‌های دست دوم یخچال، ماشین لباس‌شویی و ... مواجه شدیم که در این انبار این کابینت‌های دست دوم رنگ می‌شد که در داخل آن موتور یک نشان تجاری در قالب یک نشان تجاری دیگر تعبیه می‌شد و نشان تجاری ثالثی هم با دستگاه‌های موجود بر روی آن لوازم خانگی جعلی نصب می‌شد.

وی با بیان اینکه این کالاهای جعلی با عنوان یک برند خارجی روانه بازار می‌شود و با قیمت‌های گزاف به مردم فروخته می‌شود، اظهار داشت: بنابراین تاکید می‌شود که خریداران لوازم خانگی در هنگام خرید حتما اصالت کالا را از شیوه‌های موجود کسب کنند و بعد از اطمینان از اصالت کالا نسبت به پرداخت وجه و خرید آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی ممنوع است، اظهار داشت: بنابراین کالاهای با اصالت کالاهایی هستند که دارای شناسه کالا، شناسه رهگیری و شناسه خدمات پس از فروش باشند و این کالاها نیز لوازم خانگی تولید داخل است.

* لزوم احصا اصالت کالا قبل از پرداخت وجه

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: روش‌های مختلفی از جمله مراجعه به وبگاه سامانه جامع تجارت برای کسب اصالت کالا وجود دارد. همچنین خریداران می‌توانند با مراجعه به وبگاه irangs.ir و وارد کردن کد دستوری سامانه #7777*4* نسبت به احصا اصالت کالای خریداری شده خود اقدام کنند.

وی اظهار داشت: بنابراین توصیه می‌شود خریداران کالای لوازم خانگی بعد از احصا اصالت کالای مورد معامله حتما فاکتور از فروشنده اخذ کنند ضمن اینکه توجه داشته باشند که شناسه کالا در فاکتور ثبت شود و مهر فروشگاه نیز بر روی فاکتور درج شود و سپس نسبت به پرداخت وجه اقدام کنند.

دهقانی نیا با تاکید بر اینکه واردات کالای لوازم خانگی ممنوع است، گفت: وقتی واردات این کالاها ممنوع است بنابراین مردم این ظن را داشته باشند که لوازم خانگی که در بازار با برندهای معتبر خارجی عرضه می‌شود جعلی و تقلبی و اصل نیست و پول خود را صرف خرید این کالاهای جعلی نکنند و در مقابل با خرید کالای ایرانی هم از اصالت کالای خریداری شده خود مطمئن باشد و هم به تقویت تولید ملی کمک کنند.

وی بیان داشت: کشفیات اخیر لوازم خانگی قاچاق و جعلی طبق قانون تحویل سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی می‌شود و پرونده‌ای برای آن تشکیل و در مراجع صالحه رسیدگی خواهد شد.

دهقانی نیا ضمن تشکر از فراجا اظهار داشت: در خصوص کشف این انبارها کمیته شناسایی با همکاری اطلاعات نسبت به شناسایی محل‌های انبارش و محل‌های عرضه کالاهای قاچاق اقدام کرده بود و این اطلاعات در اختیار کمیته عملیات و پشتیبانی در ستاد و همچنین فراجا قرار گرفته و پلیس امنیت اقتصادی با همکاری پلیس‌های تخصصی نسبت به جمع‌آوری این کالاهای محرز قاچاق اقدام کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا