پیامدهای فروپاشی جریان اقیانوسی اطلس در جهان


نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که فروپاشی جریان اقیانوسی در آب‌های اقیانوس اطلس در سراسر جهان موج می زند.

به گزارش شفاف، تغییرات آب و هوایی باعث کاهش سرعت نوار نقاله جریان های اقیانوسی می شود که آب گرم را از مناطق استوایی به اطلس شمالی می رساند.

کارشناسان در یک بررسی به پیامدهای عمیق آب و هوای جهانی در صورت فروپاشی کامل نوار نقاله اقیانوس اطلس پرداختند و دریافتند که فروپاشی این سیستم موسوم به گردش واژگونی نصف النهار اقیانوس اطلس، آب و هوای زمین را به حالتی شبیه به لانینا تغییر خواهد داد.

این وضعیت به معنای بارش بارانهای سیلابی بیشتر در شرق استرالیا و تشدید خشکسالی ها و آتش سوزیها در جنوب غربی ایالات متحده است. ساکنان سواحل شرقی استرالیا می دانند پدیده لانینا به چه شکل است. تغییرات آب و هوایی اتمسفر را با هوای مرطوب پر کرده در حالیکه دو تابستان لانینا، آب‌های اقیانوس شمال استرالیا را گرم کرده است.

همچنین در جنوب غرب آمریکای شمالی، خشکسالی بی سابقه و آتش سوزی های شدید جنگلی فشار زیادی را بر خدمات اورژانس و بخش کشاورزی وارد کرده است، به طوریکه آتش سوزی های سال ۲۰۲۱ به تنهایی حداقل ۷۰ میلیارد دلار هزینه داشته است.

آب و هوای زمین پویا، متغیر و همیشه در حال تغییر است. اما وضعیت کنونی ما در انتشار گازهای گلخانه‌ای به کل سیستم ضربه بزرگی وارد میکند که پیامدهای نامشخصی در پی خواهد داشت.

گردش واژگونی نصف النهار اقیانوس اطلس چیست؟

گردش واژگونی اقیانوس اطلس شامل جریان عظیمی از آب گرم استوایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی است که به ملایم نگه داشتن آب و هوای اروپا کمک می کند. همچنین به مناطق استوایی این فرصت را می دهد تا از گرمای مازاد رها شوند. واژگونی معادل آب های قطب جنوب را می توان در نیمکره جنوبی یافت.

ثبت رکوردهای آب و هوایی که به ۱۲۰ هزار سال قبل می رسد، نشان می دهد که گردش واژگونی اقیانوس اطلس در دوران یخبندان متوقف شده یا به طور چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش ساینس الرت، از زمان شروع تمدن بشری در حدود ۵۰۰۰ سال قبل، واژگونی اقیانوس اطلس نسبتا پایدار بوده است. اما در طول چند دهه گذشته، کاهش سرعت آن شناسایی شده که موجب نگرانی کارشناسان شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر