روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )


روستاهای کوثر در استان اردبیل را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . 103 روستای کوثر که ییلاقی هستند و آب وهوا و طبیعتی جذاب دارند . در ابتدا با شهرستان کوثر آشنا خواهیم شد .شهرستان کوثر، با مرکزیت شهر گیوی در استان اردبیل واقع شده‌است و دارای وسعت تقریبی 1245 کیلومتر مربع، […]

روستاهای کوثر در استان اردبیل را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۱۰۳ روستای کوثر که ییلاقی هستند و آب وهوا و طبیعتی جذاب دارند . در ابتدا با شهرستان کوثر آشنا خواهیم شد .شهرستان کوثر، با مرکزیت شهر گیوی در استان اردبیل واقع شده‌است و دارای وسعت تقریبی ۱۲۴۵ کیلومتر مربع، حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع است. شهرستان کوثر در ۴۸ درجه و ۲۹ دقیقه طول جغرافیایی در فاصله ۸۵ کیلومتری اردبیل و حدود ۳۰ کیلومتری خلخال قرار دارد. این شهرستان از شمال با شهرستان اردبیل، از شرق با شهرستان خلخال، از غرب و جنوب با شهرستان‌های نیر و میانه همسایه است. ساکنان این شهر علاوه بر خلخال و اردبیل با شهر میانه در استان آذربایجان شرقی تبادلات اقتصادی دارند.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

تقسیمات کشوری

بخش سنجبد شهرستان خلخال در سال ۱۳۷۵ با مرکزیت گیوی به شهرستان کوثر تبدیل شد. این شهرستان از ۲ بخش و ۴ دهستان تشکیل شده‌است.
بخش مرکزی شهرستان کوثر
دهستان سنجبد شمالی
دهستان سنجبدغربی
شهرها: گیوی

بخش فیروز

دهستان زرج آباد
دهستان سنجبد جنوبی

ماجرای نام‌گذاری شهرستان کوثر

شهرستان کوثر (گیوی) تا سال ۱۳۷۵ یکی از بخش‌های شهرستان خلخال به نام «بخش سَنجَبَد» به مرکزیت شهر گیوی بود؛ ولی در این سال از شهرستان خلخال منتزع و به شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی تبدیل شد و دارای ۲ بخش و ۴ دهستان است. نامگذاری این شهرستان به نام «کوثر» به دلیل متقارن بودن با روز تولد حضرت زهرا (س) بوده و به میمنت این روز اسم این شهرستان توسط آیت اله هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت کوثر نامیده شد.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

مردم شناسی

ساکنان شهرستان کوثر به زبان‌های ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. مردم شهرستان کوثر دارای مذهب شیعه دوازده امامی و سنی شافعی هستند.در این شهرستان دو روستا از نظر زبان و مذهب با دیگر روستاها فرق دارند:روستای علاالدین دارای سکنه تات زبان سنی مذهب می باشد و روستای هشین دارای سکنه ترک آذربایجانی سنی مذهب هستند.

آثار تاریخی و طبیعی

پل تاریخی فیروز
قلعه روستای باغچه جوق مربوط به عصر آهن
آبشار روستای باغچه جوق
امامزاده حسن روستای هریس
دریاچه روستای هریس
پل پردیس
منبر

منبر تاریخی مسجد مشکول

منابرچوبی یکی از مهم‌ترین آثار دوران اسلامی در ایران است که خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و زیبایی‌های هنر کار با چوب را به نمایش می‌گذارد. صنعتگران مسلمان در تمامی زمینه¬‌ها تلاش می‌کردند تا با تاسی از رهنمودها و شیوهٔ زندگی پیامبر اکرم (ص) به آفرینش آثار دست یازند. همچنان که خانه ی پیامبر سرمشق و الگوی معماران در ساخت مساجد گردید. تلفیق توانایی آن‌ها با خلاقیت‌های بصری نظیر تعادل، تناسب، توازن وتقارن، منجر به خلق برخی شاهکارهای هنری شده‌است که یکی از آن‌ها منبر مشکول می‌باشد. منبر مشکول یکی از منحصربه فردترین شاهکارهای هنرهای چوبی ایران، بلکه جهان اسلام است که قسمت‌های اعظم آن تا به امروز از گزند حوادث سالم باقی مانده‌است. این منبر سند تاریخی هنرهای چوبی جهان اسلام می‌باشد و به دوره میانی اسلام بر می‌گردد. در چهارچوب اصلی گره چینی، شباک کاری و در پایه‌های منبر با خط کوفی ساده، تزئینی و مشجری نوشته‌هایی از آیات قرآنی و اطلاعاتی در رابطه با نام سازنده، کاتب، حامی، تاریخ ساخت و قطعه شعری فارسی به خط کوفی نقر شده‌است.

تاریخ ساخت این منبر به سال ۵۴۱ قمری برمیگردد. این منبر که هم‌اکنون در مسجد روستای مشکول نگهداری می‌شود؛ در وضعیت فعلی به طول ۱۸۴ سانتی‌متر، عرض ۱۱۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۲۲۶ سانتی‌متر می‌باشد و دارای تزئینات هندسی و گیاهی و کتیبه¬‌های خط کوفی است. منبر مشکول در زمره منبرهای دارای درب ورودی با چهار پله و مسندگاه می‌باشد. در ساخت این منبر، هیچ‌گونه اتصالات فلزی به کار گرفته نشده و تمامی قطعات آن با تکنیک فاق و زبانه و به صورت قاب با اتصال کنجشکاف با یکدیگر بدون چسب چفت و بست شده¬‌اند. با بررسی‌های انجام شده منبر مشکول به صورت تقریبی از ۵۱۰ قطعه چوب ساخته شده که در حال حاضر ۲۶۵ قطعه از آن موجود است. طویل‌ترین قطعه مربوط به چهارچوب منبر با طول ۲۲۶ سانتی‌متر و کوتاه‌ترین قطعه نیز از تزئینات کنده‌کاری شده با طول ۶ سانتی‌متر می‌باشد. مطالعات و شناسایی و تشخیص چوب‌های منبر که از بخش‌های مهم مطالعات منبر بود که نویسنده شخصاً انجام داده‌است، به صورت ماکروسکوپی (چشم مسلح) امکان‌پذیر نشد. دلیل این امر وجود لایه حفاظتی که هر ساله به منظور نگهداری از آن روغن گیاهی (گردو) بر روی چوب‌ها زده شده بود و این ماده روغنی تا حفره سلولی نفوذ کرده و چوب‌ها تغییر رنگ داده و تیمار شده بودند؛ لذا از کلیه مشخصات میکروسکوپیک نمونه‌ها مطابق با خصوصیات میکروسکوپیک پهن برگان مطابق با روش کمیته آیو-وآ، (IAWA Committee, 1989) تشریح شدند. تشریح چوب‌ها با تبعیت از لیست ویژگی‌های میکروسکوپی برای شناسایی حتی الامکان انجام شد و سپس از طریق مقایسه با لیست چوب‌های (۱۹۹۸ Iawa, (چوب پهن برگان تشریح، شناسایی و تکمیل شدند. چوب گردو در قسمت پایه‌ها و قطعات کنده کاری شده و چوب راش در قسمت گره چینی استفاده شده‌است. برای مرمت منبر از چوب محلی تبریزی نیز استفاده شده‌است.

پیشینه تاریخی منابر اسلامی موجود نشان می‌دهد؛ منبر مشکول به لحاظ قدمت نسبتاً زیاد، ارزش هنری و فنی که دارد، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این اثر با طرح‌های بدیع، نقوش متنوع، گره چینی دقیق و کتیبه¬‌های کنده کاری و با تزئینات انواع خط کوفی بی‌نظیر اطلاعات ذی‌قیمتی از هنرهای چوبی و اعتقادات مذهبی از دوران خود در اختیار ما قرار می‌دهد. اصل تقارن بارزترین ویژگی هندسی منبر مشکول می‌باشد که به بهترین نحو ممکن رعایت گردیده‌است. صنعتگر و سازندهٔ منبر با آگاهی ازعلم و خواص چوبها، آن را با اتصالات و ترکیب قطعات متعددی (گره چینی، کنده کاری) ساخته‌است تا گذشته از زیبایی بصری منبر، از نفوذ و انتقال رطوبت و گرما از قطعه¬¬¬ ای به قطعه¬ ی دیگر جلوگیری به عمل آورد و همین امر دوام و پایداری منبر را در مقابل عوامل مخرب محیطی به طرز شگفت¬ انگیزی افزایش داده‌است. در یکی ازکتیبه¬‌های منبر که متأسفانه بخشی از آن بین رفته به نام حامی و سفارش دهنده¬ ی منبر برمی‌خوریم: ” ابرهیم شاه دو جهان “. با استناد به این کتیبه می‌توان گفت شخص ابرهیم با لقب شاه دو جهان به احتمال زیاد بر منطقه¬ ی وسیعی حکمفرمایی می‌کرده و محل حکومت وی نیز می‌بایست، شهر اسم و رسم داری بوده باشد. شاید این کتیبه، به بازسازی و تصحیح بخشی از سلسله حکومتی سلجوقیان در منطقه کمک شایانی نماید. این منبر به احتمال زیاد جهت اهداء به یک مسجد معروف ساخته شده و از مسیر جاده ارتباطی ابریشم به بخش فیروزآباد منتقل شده و بنا به دلایلی نامعلوم و به صورت اتفاقی در مسجد روستای مشکول ماندگار شده‌است. مجموعه این عوامل فوق که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ای شد؛ این منبر را از لحاظ طراحی، کتابت، اجرا، انتخاب مواد اولیه مرغوب و سابقه تاریخی نسبتاً زیاد، در مقام شاهکار هنرهای چوبی جهان اسلام قرار می‌دهد؛ لذا شایسته‌است این اثر ارزشمند در زمینه‌های مرمت، معرفی و نگهداری مورد توجه قرار گیرد. تا حالا حمایت جدی از مسولین دیده نشده‌است. با الگوی برداری مناسب از آن در جهت ارتقاء، ترویج واشاعه هنرهای چوبی برای هنر دوستان و علاقمندان مفید واقع شود. مطالعه و تحقیق این اثر فاخر نزدیک به شش سال به طول انجامیده‌است. کتاب این اثر ارزشمند به کوشش مهندس مصطفی ملکی گلندوز چاپ شده‌است.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

دلیکلی داش
داش بلاغ
رستم داشی
زنجیرو پیر
دربندمشکول(شهرستان کوثر)
آبگرم گیوی
حمام سنگی شهر گیوی
بوزلوق
آبگرم گیوی (ایستی سو)

ایستی سو یا گیوی سویی همه ساله در تابستان، مسافران زیادی از شهرهای دور و نزدیک و گردشگران خارجی را به خود جلب می‌کند، به نظر می‌رسد ایستی سو از برخورد در رشته‌های آهکی و توده آذرین بوجود آمده باشد، که برای بیماری‌های اعصاب، متابولیکی، پوستی و گوارشی مفید گزارش شده‌است. این آبگرم یکی از زیباترین مناظر و چشم‌انداز طبیعی در سرزمین گیوی به‌شمار می‌رود، آبگرم‌های زنانه ومردانه با دوش آب به‌طور مجزا وبا تجهیزات بهداشتی قرار گرفته‌اند. هرگردشگری با یکبار استفاده از این آبگرم احساس آرامشی را در تن وروان خود می‌کند که چندین بار دیگر به این مکان مراجعه می‌کند، اطراف این آبگرم پر از مناظر طبیعی وزیباست در مقابل این مکان زیبا یک غاریخگان قرار گرفته‌است که در دمای بالای تابستان به حدی خنک است که آب در درون آن یخ می‌زند و یک یخچال طبیعی به‌شمار می‌رود.

حمام سنگی (داش حامام)
این حمام سنگی قدیمی درون باغ‌های گیوی تماماً توسط دست در دل صخره بزرگی حفر شده‌است که آب آن به دو نوع شگفت‌انگیز سرد و گرم در مجاورت هم، از مجرای چشمه‌ای تأمین می‌شود. آب این چشمه‌ها قابل شرب بوده و مردم منطقه از آب آن برای درمان بیماری‌های کلیوی بخصوص سنگ کلیه استفاده می‌کنند. مردم این شهر برای حمام کردن هنوز هم از این حمام استفاده می‌کنند، این حمام در دل کوهی از سنگ با وسایل ابتدایی کنده شده‌است. قرار گرفتن در میان باغات جلوه‌ای خاص به ین حمام بخشیده‌است که سالانه گردشگران زیادی از اطراف واکناف به این مکان می‌آیند و در سایهٔ درختان توت اطراف این حمام می‌آسایند.تاریخ دقیق ساخت این حمام مشخص نیست ولی وقتی از محلی‌ها در مورد حمام سؤال شوند، می‌گویند پس از حکومت صفویه این غار به دست یک زن و یک مرد درست شده‌است و قدیمی‌ترین حمام در سرتاسر جهان به‌شمار می‌رود.

کشاورزی

شغل بیشتر اهالی شهرستان کشاورزی، باغبانی، دامدارای و صنایع دستی است. بافتن جاجیم وگلیم از دیر زمان در رو ستاهای اطراف این شهر مرسوم است. دختران شهر با یادگیری هنرهای دستی به کارهایی چون گلدوزی و ملیله دوزی، دوختن سبد و.. می‌پردازند.

پرورش درختان مثمر مانند سیب (غالب در شهرستان)، به (غالب در شهر گیوی)، گیلاس ، آلبالو ،توت (بیشتر به صورت وقف شده)، گردو، بادام، انگور، انواع آلو، آلوچه، قیصی، انواع به (ترش، شیرین، حاجی آشی، ملس، آرمودی، آجی شیرین و…) توت فرنگی، انواع سبزیجات، سنجد

زراعت محصولاتی همچون گندم (غالب)، جو، عدس، نخود، گاودانه، کلزا، گوجه فرنگی، خیار، خربزه‌های محلی،

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

دامداری

پرورش و پرواربندی گاو شیری و گوشتی، گوسفند و به ندرت بز به صورت سنتی و نیمه سنتی و انواع ماکیان از مشاغل اهالی شهرستان هست. همچنین در این شهرستان یک واحد پرورش شترمرغ ۷۰ راسی نیز فعال می‌باشد. زنبورداری نیز به دلیل بکر و کوهستانی بودن منطقه از رونق خوبی برخودار هست.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این شهرستان، استیپی و در ارتفاعات، به صورت مرتع و چمنزار است. این شهرستان دارای مراتع و چراگاه‌های طبیعی، به وسعت بیش از ۱۰۰۰۰۰ هکتار و دارای جنگل‌های طبیعی نیز، با وسعت ۲۰۰۰ هکتار است.

زالزالک
پسته وحشی
گلابی وحشی
انواع گون
زیست بوم
خوک و گراز وحشی
گرگ ، روباه ،شغال
خرگوش، جوجه تیغی ،گورکن

سدهای شهرستان

سد خاکی (هسته رسی) گیوی روی رودخانه گیوی چای در حال احداث است.
سد خاکی گنجگاه
سد خاکی قره قشلاق
سد خاکی سیرابیل پردستلو
سد خاکی لیکوان
سد خاکی ایلخچی

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستاهای کوثر

آبگرم گیوی

آبگرم گیوی در فاصله ۵ کیلومتری شهر گیوی کنارجاده گیوی-خلخال واقع شده‌است. آبگرم گیوی برای معالجه امراض پوستی و مفصلی مثل رماتیسم و درد مفاصل مفید خوانده می‌شود. آبگرم یادشده از برخورد با رشته‌های آهکی و توده‌آذرین به‌وجود آمده و بنابراین در بهبود بیماری‌های اعصاب، متابولیکی، پوستی و گوارشی نیز مؤثر است.از سایر مزایای این آبگرم که باعث شناخته شدن آن در اقصی نقاط کشور شده‌است جنبه درمانی آن در موارد درد مفاصل و گرفتگی اعضای بدن و درد کمر و سایر موارد می‌باشد که همه روزه شاهد حضور مسافران و گردشگران از این منطقه می‌باشد در حال حاضر امکاناتی چون استخر بهداشتی و مکان‌های مناسب کمپ و اتاق‌های اقامتی و فروشگاه‌های مواد غذایی در محل مستقر بوده و وظیفه استقبال از میهمانان را بر عهده دارند. مدیریت چشمه معدنی آبگرم گیوی با امورآب شهرستان کوثر بوده وچشمه معدنی آبگرم دارای دو استخر زنانه و مردانه با تعدادی دوش می‌باشد.این آبگرم که یکی از زیباترین مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی در سرزمین گیوی به‌شمار می‌رود همه ساله مسافران زیادی از شهرهای دور و نزدیک و گردشگران خارجی را به‌خود جلب می‌کند.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستای آرپاچایی

آرپاچایی روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای آریاچای در دهستان سنجبد شمالی قرار داردو بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای آغچه قشلاق سفلی

اغچه قشلاق سفلی روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای آغچه قشلاق سفلی در دهستان سنجید شمالی واقع شده است و ۶۸ نفر جمعیت دارد.

روستای آغچه قشلاق علیا

آغچه قشلاق علیا روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است.روستای آغچه قشلاق علیا در دهستان سنجید شمالی واقع شده است براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، آغچه قشلاق علیا ۳۳ نفر جمعیت دارد.

روستای آفتابه

آفتابه روستایی از روستاهای کوثر است که در دهستان سنجبد غربی در استان اردبیل واقع شده‌است. آفتابه ۱۴۳ نفر جمعیت دارد.

روستای آقامیرلو

آقامیرلو روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای آقامیرلو در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۲۷ نفر بوده‌است.

روستای آلنکش

آلنکش روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای آلنکش در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و ۱۹۴ نفر جمعیت دارد. چشمه های آق بولاق و ساری بولاق از جاذبه های این روستا است. اکثر اهالی روستا کشاورز و دامدار سنتی هستند. خرمننر،الماس گولی،از دیگر مناطق دیدنی روستا است. طبیعت بکر وکوههایی با حیات وحش منحصر به فرد منطقه از جاذبه های النکش است. از جمله سوغات این روستا مثل اکثر مناطق روستایی، پنیر و کره و عسل است.

روستای ابلی

ابلی یا ایبلی نام دو روستا در دهستان سنجبد غربی از بخش مرکزی شهرستان کوثر (گیوی) است که با پیشوندهای آشاغی و یوخاری از هم متمایز می‌گردند.در سرشماری سال ۱۳۹۰ آشاغی ابلی ۱۲۷ نفر را در ۳۰ خانوار در خود جای داده بود. جمعیت یوخاری ابلی درهمین سرشماری ۳۲ خانوار و ۸۵ نفر بوده‌است.آشاغی ابلی در ۳۷ درجه و ۴۴ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۱۴ دقیقه طول شرقی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۰۰ متراست.یوخاری ابلی در ۳۷ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۱۴ دقیقه طول شرقی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متراست.

روستای ابلی سفلی

ابلی سفلی روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای ابلی سفلی در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۱۳۲ نفر جمعیت دارد.

روستای ابلی علیا

ابلی علیا روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای ابلی علیا در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۵۸ نفر جمعیت دارد.

روستای احمدآباد

احمدآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان زرج‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۳۶ نفر بوده‌است.

روستای اسفرنجان

اسفرنجان روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای اسفرنجان در دهستان سنجبد غربی قرار داردو ۸۵ نفر جمعیت دارد.

روستای اصفهاآباد

اصفهاآباد روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای اصفهاآباد در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، این روستا کمتر از سه خانوار جمعیت داشته‌است.

روستای افشار علیا

افشار علیا روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای افشارعلیا در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و ۲۸ نفر جمعیت دارد.

روستای اقباش

اقباش روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای اقباش در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و ۱۰۵ نفر جمعیت دارد.

روستای الو

الو روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای الو در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، الو ۸۶ نفر جمعیت دارد.

روستای ام‌آباد

ام‌آباد روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای ام آباد در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و ۱۱۲ نفر جمعیت دارد.

روستای امیرآباد

امیرآباد روستایی در دهستان سنجبدجنوبی بخش فیروز شهرستان کوثر استان اردبیل واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۶۰ نفر (۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای اوچبلاغ

اوچبلاغ روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای اوچبلاغ در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۳۹ نفر جمعیت دارد.

روستای ایلخچی

ایلخچی روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای ایلخچی در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و ۱۶۹ نفر جمعیت دارد.بیشتر اهالی روستا به شمال ایران مهاجرت کرده اند و اغلب در شهر رامسر و رشت و تعداد کمی نیز پایتخت ساکن میباشند. صاحب تلکابین رامسر نیز متولد ایلخچی است.مردم این روستا از دیرباز به کشاورزی و دام داری مشغول بوده اند و گندم و جو و گوجه فرنگی بیشترین سرانه کشت را در این روستا دارا میباشد.

روستای باغچه چیق

باغچه چیق روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای باغچه چیق در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۵۷ نفر جمعیت دارد.

روستای بناماران

بناماران روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای بناماران در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۸۸ نفر بوده‌است.

روستای بنه خلخال

بنه خلخال روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای بنه خلخال در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و ۴۰ نفر جمعیت دارد.

روستای بنیادآباد

روستای بنیاد آباد روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای بنیادآباد در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و زبان اهالی این روستا ترکی آذربایجانی میباشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۲۲ نفر با ۹۵ خانوار بوده‌است.

روستای بورستان

بورستان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان زرج‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۴۹ نفر بوده‌است.

روستای پارس‌آباد

پارس‌آباد روستایی است از روستاهای کوثر که در دهستان سنجبد غربی در استان اردبیل واقع شده‌است.

روستای پردستلو

پردستلو روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای پردستلو در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۱۴۶ نفر جمعیت دارد.

روستای پرگو

روستای پَرگو در استان اردبیل و از توابع بخش سنجبدشمالی که هم‌اکنون به شهرستان کوثر تغییر نام یافته قرار دارد. این روستا درابتدا از سه ششدانگ بنام قبادلو و خاتون بلاغی تشکیل یافته که به مرور زمان روستای قبادلو در اثر زلزله ویران و روستای پَرگو (پَرگی) در سمت شمالی قبادلو احداث گردیده‌است. اصالتاً اهالی این روستا از منطقه شیروان آذربایجان مهاجرت نموده‌اند و چند طایفه نیز از روستاهای مجاور به این روستا آمده‌اند.
این روستا در کیلومتر ۹ جاده گنجگاه – میانه در بین دو کوه بلند گونئی داغی و قوزئی داغی در ارتفاع ۲۰۴۶ متری به مختصات جغرافیایی۳۷درجه-۷/۴۵شمالی و۴۸درجه- ۱۹/۱۲شرقی از دریای خزر واقع شده‌است .۸۵درصد اهالی این روستا از قدیم‌الایام باسواد بودند. تا سال ۱۳۵۷ بیش از ۱۵۰ خانوار در خود جای داده بود ولی به تدریج به علت نداشتن شغل و نداشتن آب کافی جهت زراعت اکثر اهالی آن روستا به به سایر شهرستانها مخصوصاً کرج مهاجرت نمودند. اطلاعات مبسوط از قدمت و جایگاه این روستا در منظومه گونئی داغی چاپ ۱۳۷۶ نوشته غلامحسین ابراهیمی پَرگو آمده است

روستای پیر زمان

پیر زمان روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای پیرزمان در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و ۴۸ نفر جمعیت دارد.شغل اکثر ساکنان این روستا کشاورزی و دامداری می باشد این روستا دارای اب،برق،گاز،تلفن،و سایر خدمات رفاهی میباشد.طبعیت بِکر و اب و هوای کوهستانی این روستا زبان زَد خاص و عام است.

روستای پیرآغاج

پیرآغاج روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای پیرآغاج در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ازجمله روستاهای استان اردبیل و بخش خلخال است.اب وهوای کوهستانی و مطلوب و زمین حا صلخیز درین روستا تنوع میوه و غلات را فراهم اورده است.فعالیت عمده مردم این روستا کشاورزی و دامداری است.این روستا ازجانب شرقی با روستای قره قشلاق و از جانب غربی با روستای گل قشلاق از سمت جنوب غربی با روستای حاجی عباس از جنوب با روستای لک انداش و از جنوب شرقی با روستای سنگ آباد همسایه است.روستای پیرآغاج از جمله روستهای آباد و با میانگین جمعیتی بالا ( که در چند سال اخیر مهاجرت و خانه سازی افزایش یافته) نسبت به روستاهای همجوار است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۸ نفر با ۷۶ خانوار بوده‌است.
پوشش گیاهی
پوشش گیاهی این روستا، استیپی و در ارتفاعات، به صورت مرتع و چمنزار است. روستا دارای مراتع و چراگاه‌های طبیعی، به وسعت بیش از ۱۰۰۰۰ هکتار و دارای جنگل‌های طبیعی نیز، با وسعت۲۳۰۰ هکتار است.

زالزالک
پسته وحشی
گلابی وحشی
انواع گون
گردشگری
این روستای زیبا داری مناظر طبیعی همچون ابشار پیرجان دربند بگر داری چشمهای آب معدنی از جمله کهریز که طبق آزمایش محققان دانشمندان. تاثیر اب بروی سنگ کلیه بسیار مناسب میباشد

کشاورزی
شغل بیشتر اهالی روستا کشاورزی، باغبانی، دامدارای و صنایع دستی است. بافتن جاجیم و گلیم از دیر زمان در این روستا مرسوم است. دختران شهر با یادگیری هنرهای دستی به کارهایی چون گلدوزی و ملیله دوزی، و.. می‌پردازند.پرورش درختان مثمر مانند سیب (غالب در روستا)، به (غالب در روستای پیرآغاج)، گیلاس، آلبالو، توت ، گردو، بادام، انگور، انواع آلو، آلوچه، قیصی، انواع به (ترش، شیرین، حاجی آشی، ملس، آرمودی، آجی شیرین و…) توت فرنگی، انواع سبزیجات، سنجد
زراعت محصولاتی همچون گندم (غالب)، جو، عدس، نخود، گاودانه، کلزا، گوجه فرنگی، خیار، خربزه‌های محلی،
دامداری
پرورش و پرواربندی گاو شیری و گوشتی، گوسفند و به بز به صورت سنتی و نیمه سنتی و انواع از مشاغل اهالی روستا هست. همچنین در این روستا زنبورداری نیز به دلیل بکر و کوهستانی بودن منطقه از رونق خوبی برخودار هست.
پوشش جانوری
خوک و گراز وحشی گرگ، روباه، شغال خرگوش، جوجه تیغی، گورگن (پرسوخ)

روستای پیربداغ

پیربداغ روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای پیربداغ در دهستان سنجبد غربی قرار داردو بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۱۶ نفر با ۵۷ خانوار بوده‌است.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستای پیره‌نی

پیره‌نی روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای پیره نی در دهستان سنجبدغربی قرار دارد.

روستای تبریزق

تبریزق روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای تبریزق در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۹۶ نفر جمعیت دارد.
محمد تقی خان امیر احمدی معروف به ممیش خان از این روستا برخاسته است. او دانش آموخته حقوق از فرانسه بود و توانست با تجهیز قوای محلی بر سربازان روسی غلبه کند و پس از آزادسازی خلخال، زندانیان این شهر را که اکثرا سربازان ضد روس بودند آزاد کرد و زندان خلخال را آتش کشید. این روستا دارای چشمه‌های معدنی بسیار گوارا است. باغ‌های سیب روستای تبریزق بر زیبایی این روستا افزوده است و یکی از بکرترین مناطق استان اردبیل است. نام قدیم این روستا در لغتنامه دهخدا و در کتاب جغرافیای ایران تره‌تیزک ثبت شده است.

روستای ترکه ده

روستای ترکده روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای ترکه ده در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و ۵۶ نفر جمعیت دارد. این روستا دارای آب هوای سرد در زمستان و آب و هوای معتدل و خنک در تابستان می‌باشد و بهترین زمان سفر به این منطقه در فصل بهار و ماه های اردیبهشت و خرداد و نیمه اول تیر می‌باشد . این روستا همجوار با روستاهای تاجی بیوک و پیله کریم و اینلو و نرلو و پیرزمان می‌باشد.
مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و دین این مردم اسلام و مذهب شیعه است.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستای توشمانلو

توشمانلو، دؤشمللی(düşməlli) یک روستا که در استان اردبیل واقع شده‌است. توشمانلو ۱۵۳ نفر جمعیت دارد.

روستای جعفرلو

جعفرلو روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای جعفرلو در دهستان سنجبد شمالی قرار داردو گویش اهالی جعفرلو مانند دیگر روستاهای شهرستان کوثر به زبان ترکی آذربایجانی است.این روستا در جوار روستاهای خلفلو، نرلو، قرخ بلاغ و خواجه ایم می‌باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۶ نفر بوده‌است.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستای جغناب

جغناب روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای جغناب در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۶۹ نفر بوده‌است.

روستای چالگرود

چالگرود روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای چالگرود در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۴۶ نفر بوده‌است.

روستای خلفلو

خلفلو روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای خلفلو در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد۱۱۲ نفر جمعیت دارد.

روستای خلیفه چای

خلیفه چایروستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای خلیفه چای در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد.

روستای دوگر

دوگر روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای دوگر در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و ۱۲۷ نفر جمعیت دارد.

روستای دولت‌آباد

دولت‌آباد روستایی در دهستان زرج‌آباد بخش فیروز شهرستان کوثر استان اردبیل واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۱ نفر (۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای رستم‌آباد

رستم‌آباد یک منطقهٔ مسکونی در استان اردبیی است که در دهستان زرج‌آباد واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، رستم‌آباد ۲۷ نفر جمعیت دارد.

روستای زاویه زرج‌آباد

زاویه زرج‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان زرج‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای زاویه کرد

زاویه کرد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۱۵ نفر بوده‌است.

روستای زرج‌آباد

زرج‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان زرج‌آباد قرار دارد.این روستا مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد از جمله این مکان‌ها «تیکیلی» در زبان محلی است که دشتی سرسبز و پر از گلهای زیبا در اواسط خرداد ماه(june)است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۷۸ نفر با۲۶۲ خانوار بوده‌است.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستای زناب

زناب یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد جنوبی، بخش فیروز، شهرستان کوثر واقع شده‌است. زناب ۱۰۸ نفر (۱۸ خانوار) جمعیت دارد.

روستای زند

زند یک روستا در ایران است که در استان اردبیل واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای کوثر آشنا شوید.

روستای سقاواز

سقاواز روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد شمالی قرار دارد روستای سقاواز یکی از تاریخیترین روستاهای همجوار می‌باشد دارای سه طایفه جوروغلو آشوری و تات در این روستای تاریخی زندگی میکنند روستای سقاواز جاهای دیدنی و گردشگری زیادی در خود جای داده است که میتوان به معروفترین آن از جمله قلعه تاریخی روستای سقاواز اقامتگاه قاطرباخلانان و داش بولاغی که به بام منطقه فولادلو معروف است میتوان اشاره کرد کوه باغرو سقاواز یا یوغون بلاخ کوهی که در شمال روستای سقاواز واقع شده است بی تردید یکی از بکرترین و مطبوع ترین مناظر طبیعی و گردشگری استان محسوب می شود.کوه یوغون بلاخ همه ساله در فصل بهار با رویش گل های عطرآگین دارویی و شکوفه های رنگارنگ میزبان کوهنوردان و طبیعت دوستان از سراسر ایران است.در دامنه این کوه جاذبه قاطر باغلانان در بالای آن چشمه ای با آبی خنک و با حرکت به سمت شرق کورت چای سرازیر و در ان کوه واقع شده است.اگر در اردیبهشت ماه سری به این کوه دل انگیز بزنید از گیاهان دارویی چون آویشن یا کاکوتی (کهلیک اوتی) ، گشنیز کوهی ، چای پشمی (توکلوجه) ، ترشک (ترشمبلی) و میوه ریواس (اوشقون) بی نصیب نخواهید بود.
بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت این روستا ۳۴۳ نفر با ۶۹ خانوار بوده است.

روستای سکرآباد

سکراباد روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای سکرآباد در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و ۱۴۴ نفر جمعیت دارد.

روستای سنگ‌آباد

سنگ‌آباد روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای سنگ آباد در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۳۷۸ نفر بوده‌است. در تابستان پرورش گوجه فرنگی در این روستا بسیار رواج دارد به‌طوری‌که گوجه سنگ آباد در منطقه معروف می‌باشد. این روستا بزرگترین و یکی از ثروتمندترین روستای شهرستان کوثر می‌باشد ویکی از ده روستای بزرگ استان اردبیل.

تقریباً ۵۰٪ساکنان این روستا به علت کمبود شغل و بیکاری به شهرستان کرج مهاجرت کرده، در منطقه موقوفه پرورخانم(اوقافیا) ساکن هستند.شغل عمده مردان روستا کشاورزی (کاشت گوجه و گندم) و باغداری و در استان‌های قزوین البرز و تهران در صنف مرغ و ماهی مشغول به کارند. در این روستا یک مسجد واقع شده‌است که هرساله همایش‌هایی در ان برگزار می‌شود و جمعیت زیادی را به خود جذب می‌کند.
اواخر حکومت اق قویونلوها ایل‌های قزل باش از اناطولی و شرق سواحل مدیترانه و فلات ایران برای حمایت از شاه اسماعیل و برپایی حکومت وارد اذربایجان شدن که بسیاری از ان‌ها در جای جای اذربایجان و ایران مستقر شدن که یکی از این نقاط منطقه روستای سنگ اباد بود که جزوی از ایل شاملو در این منطقه مستقر شدند. به دلیل همین زمان بنیان این روستا را اواخر حکومت اق قویونلو تا اوایل حکومت صفویان می دانند و طبق کشف بقایای زره و تسلیحات جنگی قزلباش‌ها این گفته ثابت شده.

روستای سوته زار

سوته زار یک روستا در ایران است که در استان اردبیل واقع شده‌است.

روستای سوره برق

سوره برق روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای سوره برق در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۱۳۴ نفر جمعیت دارد.

روستای سولوگلی گل

سولوگلی گل یک منطقهٔ مسکونی در استان اردبیل است که در دهستان زرج‌آباد واقع شده‌است. سولوگلی گل ۱۳۲ نفر جمعیت دارد.

روستای شرج آباد

شرج آباد یک منطقهٔ مسکونی در استان اردبیل شهرستان کوثر بخش فیروز دهستان زرج‌آباد واقع شده‌است.فاصله این روستا با مرکز شهرستان۳۹کیلومتر با مرکز استان ۱۱۰کیلومتر و با شهرستان میانه۴۰کیلومتر می باشد.اهالی این روستا اکثرا ساکن های شهرهای دیگر هستند و در فصول بهار و تابستان در این روستا حضور دارند.اهالی ساکن این روستا بیشتر به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستند،شرج آباد به خاطر کوهستانی بودن دارای زمستان های سرد و برفی می باشد.از چهره های موفق این روستا می توان به دکتر حجت اله رضایی شرج آباد اشاره کرد.

روستای شرف‌آباد

شرف‌آباد روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای شرف آباد در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و ۴۰ نفر جمعیت دارد.

روستای شویر

شویر روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای شویر در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و در سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۴۰ نفر بوده است.

روستای شهسوارلو

شهسوارلو روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای شهسوارلو در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۴۷ نفر جمعیت دارد.

روستای صوفلو

صوفلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان زرج‌آباد قرار دارد.صوفلو در یک ناحیه کوهستانی در جنوب استان اردبیل واقع شده است . این ناحیه حدفاصل ارتفاعات تالش در شرق و قافلان داغی در غرب و بین استان های اردبیل ، آذربایجان شرقی و زنجان واقع شده است.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا۲۵۹ نفر با ۵۸ خانوار بوده‌است. در آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا به ۱۴۲ نفر کاهش داشته است.کاهش میزان باروری و موالید در سالهای اخیر ، بالا بودن نرخ مهاجرت در شهرستان خلخال بویژه مناطق روستایی به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری و عدم تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار، از دلایل رشد منفی جمعیت این ناحیه است .
امکانات اجتماعی
از آنجایی که این ناحیه مهاجر فرست میباشد و نرخ مهاجرت در کل ناحیه منفی است این امر اثر موالید را در ۳۰ سال اخیر خنثی کرده است . به لحاظ اینکه خلخال یکی از نواحی کم برخوردار استان و کشور به شمار میرود و با محدودیت های اقتصادی بویژه کشاورزی و عدم سرمایه گذاری در بخش توسعه ، صنعت ، کشاورزی و کمبود خدمات مواجه است ، نبود فرصت های شغلی در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات برای جمعیتی که به سن فعالیت می رسند ، موجب گردیده که مهاجرت در داخل ناحیه و بخصوص به خارج ناحیه در مقیاس وسیعی صورت گیرد .

روستای عرصه‌دوگاه

عرصه‌دوگاه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای عظیم‌آباد

عظیم‌آباد یروستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای عظیم آباد در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، عظیم‌آباد ۲۳ نفر جمعیت دارد.

روستای علاءالدین

علاءالدین روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای علاالدین در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و مردم این روستا به زبان تاتی سخن می گویند. علاءالدین ۱۸۶ نفر جمعیت دارد.

روستای علی آباد

علی‌آباد روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای علی آباد در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۱۷۹ نفر جمعیت دارد.

روستای فاراب

فاراب روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۵۰ نفر با ۱۳۸ خانوار بوده‌است. این روستا در نزدیکی شهر گیوی واقع شده است

روستای فیروزآباد

فیروزآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد.از مکان های تفریحی فیروز آباد میتوان به پل قدیمی فیروزآباد، مزرعه رومانف جوادی، دربند فیروزآباد، پل معلق پیرتقی اشاره کرد .بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۸۹ نفر بوده‌است.

روستای قالین قیه

قالین قیه یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان زرج‌آباد واقع شده‌است. قالین قیه ۱۳۹ نفر جمعیت دارد.

روستای قرخ بلاغ

قرخ بلاغ یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد شمالی واقع شده‌است.قرخ بلاغ ۶۶ نفر جمعیت دارد.

روستای قره‌قشلاق

قره‌قشلاق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد غربی قرار دارد. وجه تسمیه روستای قره قشلاق و علت نام گذاری روستا به این نام متاسفانه هیچ جایی ثبت نشده است. لیکن بنا به تعریف قدیمی های روستا، علت این امر در محل قرار گیری روستا هست. از نظر جغرافیایی روستای قره قشلاق نسبت به مناطق و روستاهای اطراف در محلی پست و پایین قرار گرفته است. بنابراین در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار هوای این منطقه نسبتا گرم‌تر از مناطق اطراف بوده و برف این نقطه از منطقه زودتر از سایر مناطق و روستاها آب می شود. این امر موجب می شود که از دور بصورت یک محل یا مکان سیاه در منطقه دیده شود. لذا طبق اظهارات قدیمی ها به همین سبب نام روستا را قره (سیاه) قشلاق ( گرمسیر ) نهاده اند. ( توجه : متن فوق هیچگونه سند و منبع مکتوبی ندارد. صرفا بنا بر اظهارات اهالی قدیمی روستا بیان شده است.)
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۳۸ نفر با ۷۳ خانوار بوده‌است.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستای ترکه ده

روستای قلعه‌جوق

قلعه‌جوق روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای قلعه جوق در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و ۹۱ نفر جمعیت دارد.

روستای قوزلو

قوزلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان زرج‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۶۴ نفر بوده‌است.

روستای کجین

کجین روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای کجین در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و ۱۷ نفر جمعیت دارد.

روستای کچل درق

کچل درق روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای کچل درق در دهستان سنجبد شمالی قرار داردو ۲۵ نفر جمعیت دارد.

روستای کرندق

کرندق روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای کرندق در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۰۲ نفر بوده‌است.

روستای کمق

کمق روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای کمق در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد .

روستای گرگ‌آباد

گرگ‌آباد یروستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای گرگ آباد در دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد و۸۲ نفر جمعیت دارد.

روستای گزور سفلی

گزور سفلی روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای گزور سفلی در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و۸۰ نفر جمعیت دارد.

روستای گزور علیا

گزور علیا روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای گزور علیا در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و ۱۳۲ نفر جمعیت دارد.

روستای گل قشلاق

گل قشلاق روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای گل قشلاق در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و جمعیت روستای گل قشلاق در فصول مختلف سال متغیر است.این روستا در حدود ۶۰کیلومتری مرکز استان اردبیل و ۱۵ کیلومتری شهرستان گیوی واقع شده است.اب وهوای کوهستانی و مطلوب و زمین های حاصلخیز دراین روستا تنوع میوه و غلات را فراهم اورده است. فعالیت عمده مردم این روستا کشاورزی و دامداری است. این روستا به دلیل اینکه انواع گیاهان دارویی مانند آویشن،کاکوتی،پونه،نعناع و …بسیاری از گیاهان دیگر به صورت خود رو رشد میکند به طبیعت بکر هزار گیاه نیز مشهور شده است.
بعد از انقلاب به دلیل مهاجرت ساکنین به شهر های بزرگ تر مانند تهران این روستا برای مدت طولانی تقریبا بدون ساکنین مانده بود اما در سالهای اخیر بسیاری از افراد در حال ساخت مسکن و مهاجرت دوباره به این طبیعت زیبا بوده و این روستا نیز در حال رشد و شکوفایی میباشد.از جاده اصلی ابتدا باید وارد روستای قره قشلاق شوید و با طی ۱۲ کیلومتر مسیر کوهستانی بعد از روستای پیرآغاج وارد روستا شوید.

روستای گل‌تپه

گل‌تپه روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای گل تپه در دهستان سنجبد غربی قرار دارد و۳۱ نفر جمعیت دارد.

روستای گلی‌جان

گلی‌جان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۳۵ نفر با ۸۹ خانوار بوده‌است.

روستای گلین قشلاقی

گلین قشلاقی یروستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای گلین قشلاقی در دهستان سنجبد شمالی قرار دارد و۱۴۳ نفر جمعیت دارد.

روستای گنجگاه

گنجگاه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد غربی قرار دارد.از محصولات کشاورزی این روستا می‌توان گندم، جو،لوبیا،نخود،عدس،علوفه،سیب و…را نام برد.تالاب گنجگاه در شمال روستای گنجگاه و در ۱۳ کیلومتری شهرستان گیوی و ۸۰ کیلومتری استان اردبیل و در جنوب اردبیل واقع شده‌است. روستای گنجگاه از شمال با روستاها ی سنگ اباد،فاراب(پرو) وابلی و از جنوب با روستای هریس و از شرق با روستاهای سوره برق وسکر اباد و از غرب با روستاهای نیلق ونصیر اباد همسایه می‌باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۸۵ نفر بوده‌است.

روستای گیلان دوز

گیلان دوز یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان زرج‌آباد واقع شده‌است. گیلان دوز ۱۶۸ نفر جمعیت دارد.

شهر گیوی

گیوی یکی از شهر های استان اردبیل درکشور ایران است .شهر گیوی شامل دو منطقه بنام‌های گیوی علیا و گیوی سفلی می‌باشد. اهالی شهر “کیوی” و روستاهای اطراف، این شهر را «کویو- Küyü» تلفظ می‌کنند اما در اسناد رسمی پنجاه سال گذشته به‌صورت‌های کیوی- گیوی- سنجبد- کوثر ثبت شده‌است که اسم کوثر هیچ گونه بیشینه ی تاریخی ندارد. اسم این شهر در برخی کتب تاریخی از جمله «نزهه القلوب» حمدلله مستوفی به صورت «کوی» ذکر شده‌است.

زبان اهالی ترکی آذربایجانی و جمعیت گیوی در سال ۱۳۹۹ خورشیدی برابر با ۱۵۳۳۲ نفر بوده‌است. مردم شهرستان کوثر با مرکزیت شهر گیوی پیرو دین اسلام و دارای مذاهب شیعه (دوازده امامی) و سنی هستند. طبیعت بی‌نظیر این منطقه مخصوصاً در فصل بهار و تابستان سبب ورود گردشگران زیادی به این منطقه شده است. از جاذبه‌های تاریخی این منطقه می‌توان به حمام سنگی شهر گیوی، آبگرم گیوی و ژئوپارک دربندمشکول (شهرستان کوثر) اشاره کرد.

روستاهای کوثر ( معرفی 103 روستای کوثر )

روستای لکندشت

لکندشت (لگندشت)،روستایی است از روستاهای کوثر از توابع بخش مرکزی که در استان اردبیل واقع شده است.این روستا در دهستان سنجبد غربی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۱۶نفر (۴۸ خانوار) بوده‌است.
لکندشت در۸۰ کیلومتری جنوب اردبیل در ارتفاع۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع می‌باشد. آب و چشمه‌های طبیعی بسیار دارد هوا در تابستان خنک و دشت و کوه‌هایش در تابستان و بهار سرسبز و زیبا می‌باشد. مردم روستا از راه کشاورزی و دامپروری روزگار می‌گذرانند. دهکده دارای قله‌های باستانی و مناظر طبیعی و مراتع فراوانی می‌باشد.

روستای لکوان

لکوان یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد جنوبی واقع شده‌است. لکوان۷۴ نفر جمعیت دارد.

روستای مجدر

مجدر روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد شمالی قرار دارد.این روستا حدود ۴۰ کیلومتر از شهر اردبیل فاصله داشته و با روستاهای مرشت، بنمار، وچین، آرپاچای و سقاواز همجوار است. این روستا دارای طبیعت زیبا بوده و از ظرفیت جذب گردشگر برخوردار است. با وجود رودخانه دائمی در این روستا، در صورت احداث سد ذخیره آب امکان توسعه بخش کشاورزی در آن وجود خواهد داشت.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۷۰ نفر بوده‌است.

روستای مرشت

مرشت روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد شمالی ۴۵ کیلومتری اردبیل قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۶۳ نفر بوده‌است. روستای مرشت از توابع شهرستان کوثر استان اردبیل می‌باشد و در ۴۰ کیلومتری جاده اردبیل به خلخال قرار گرفته‌است. همسایگان این روستا ازشمال سقاواز و مجدار از جنوب علنکش و وچین از شرق بنمار و از غرب باروستای خلفلو همجوار می‌باشد. آب وهوای این روستا کوهستانی (زمستان سرد و تابستان خنک) است. شغل اصلی ساکنان این روستا کشاورزی و دامداری است.زبان محلی مردم روستا ترکی آذری می باشد.
در وسط روستا تپه ای وجود دارد به نام محلی ( چچ آقا داغی ) که از قدیم نقل شده که منزل خانی ستمگر بوده که به مردم ظلم بسیاری میکرده و مردم تصمیم گرفته اند شبانه خانه آن خان را با خاک پر کنند که در نهایت تبدیل به تپه شده .
از جمله مناطق دیدنی که در نزدیکی این روستا واقع است منطقه اوش دره لر ( سه دره ها ) می باشد که منطقه ای بسیار زیبا و گردشی می باشد و چشمه ای در یکی از آنها به نام منجخ بلاغی (چشمه منجقی ) وجود دارد که آب گوارایی نیز در تمام فصول سال از آن سرازیر می شود.

روستای مشکول

مشکول یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد جنوبی واقع شده‌است. مشکول ۱۶۵ نفر جمعیت دارد.

روستای میکائیل‌آباد

میکائیل‌آباد یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد جنوبی واقع شده‌است. میکائیل‌آباد ۷۰ نفر جمعیت دارد.

روستای میکاییل‌آباد

میکاییل‌آباد یک روستا در ایران است که در دهستان سنجبد جنوبی واقع شده‌است.میکاییل‌آباد ۷۰ نفر جمعیت دارد.

روستای ناطور

ناطور یک منطقهٔ مسکونی در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد جنوبی واقع شده‌است. ناطور ۶۸ نفر جمعیت دارد.

روستای ناوند

ناوند یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان زرج‌آباد واقع شده‌است. ناوند ۱۰۹ نفر جمعیت دارد.

روستای نرلو

نرلو یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد شمالی واقع شده‌است. نرلو ۶۹ نفر جمعیت دارد.

روستای نصیرآباد

نصیرآباد یک منطقهٔ مسکونی در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد غربی واقع شده‌است.نصیرآباد ۹۸ نفر جمعیت دارد.

روستای نوده

نوده روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای نی‌احمدبیگ

نی‌احمدبیگ روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۲۴ نفر بوده‌است.

روستای نیلق

نیلق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۶۴ نفر بوده‌است.
کشاورزی در روستای نیلق بیشتر به صورت دیمی است. البته در این روستا در زمین‌های آبی نیز هر ساله جالیزهای پر نعمتی بنا نهاده می‌شود که جزء اصلی‌ترین ارکان درآمدزایی در شهرستان کوثر می‌باشد. از محصولات اصلی تولیدی در مزارع کشاورزی روستای نیلق می‌توان به گوجه فرنگی، گندم، صیفیجات و … اشاره نمود.

روستای وچین

وچین یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد شمالی واقع شده‌است. وچین ۱۰۱ نفر جمعیت دارد.

روستای هریس

هریس روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای هشین

هشین روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان سنجبد جنوبی قرار دارد. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی و پیرو مذهب اهل سنت هستند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۲۲ نفر بوده‌است.

روستای هواشانق

هواشانق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش مرکزی، دهستان سنجبد غربی قرار دارد.از مناطق گردشگری این روستا میتوان به غاریخگان -دربند هواشانق وبافت سنتی آن نام برد.از خصوصیات ویژه غار یخگان جریان مداوم هوای مرطوب و تشکیل بلورهای یخ بصورت آویزه و ورقه های نازک در قسمتهایی از سطوح دیوارها و سقف می باشد .جالب اینکه در مواقعی که هوای بیرون غار گرم است انجماد صورت می گیرد و با سرد شدن هوای خارج علاوه بر اینکه یخ تشکیل نمی شود بلکه یخهای موجود نیز به تدریج ذوب می شوند.روستاییان منطقه در گذشته نه چندان دور یخ مصرفی خود را از این غار تامین می کرده اند .
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۴۷ نفر بوده‌است.این امار ساکنین حاضر در روستا رانشان می دهد از انجا که شغل بیشتر اهالی فصلی می باشدسرشماری امار کمتری رانشان می دهدکه این عزیزان در استان های همجوار مشغول کار هستند

روستای ینگجه قشلاق

ینگجه قشلاق یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان سنجبد جنوبی واقع شده‌است. ینگجه قشلاق ۱۳۸ نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها