اگر آن سوی آب برای تخریب مذهب تلاش می‌کنند؛ ما بر باورهای اعتقادی خود سرمایه‌گذاری کنیم


اگر آن سوی آب برای تخریب مذهب تلاش می‌کنند؛ ما بر باورهای اعتقادی خود سرمایه‌گذاری کنیم

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم کوتاه «شفاعت» که این اثر را در حرم رضوی تولید کرده است خاطرنشان کرد: شاید در آن سوی مرزها روی فیلم‌هایی که بخواهد مذهب را تحت‌الشعاع قرار دهد، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد اما ما هم باید روی آثار مرتبط با باورهای‌مان سرمایه‌گذاری کنیم.

رضا اکبریان کارگردان مستند کوتاه «شفاعت» از آثار عرضه شده در بسته اکران آنلاین «بلیت مشهد» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره این اثر توضیح داد: این مستند درباره یک کبوتر پروبال شکسته است. بخشی از کبوترهای حرم امام رضا(ع) هر از گاهی بیمار می‌شوند و دیگر قادر به پرواز نیستند. برای من سوال بود که این کبوترها کجا نگهداری می‌شوند و چگونه در صحن‌های مختلف حرم شناسایی می‌شوند. در همین زمینه از خادمین حرم پرس و جو کردم متوجه شدم که محلی برای نگهداری و تیمار این کبوترها در حرم وجود دارد.

وی افزود: وقتی رفتیم و فضای این بخش را از نزدیک دیدیم، تصمیم گرفتیم از زاویه نگاه یکی از این کبوترها این فضا را روایت کنیم. در ابتدا مسئولان این بخش خیلی مایل به همکاری نبودند و از ما تقاضای مجوز می‌کردند تا یکی از این کبوترها را در اختیار تیم ما بگذارند. برای فیلمبرداری در فضای حرم هم سخت‌گیری‌هایی وجود داشت اما سرانجام به‌واسطه پیگیری‌هایی که انجام شد، توانستیم اعتماد آن‌ها را جلب کنیم.

مستند کوتاه «شفاعت» یادآور شد: اینگونه یکی از کبوترهایی که پیش‌تر در این فضا حضور داشت را مجدد به این محل آوردیم و به نوعی شرایط را از نگاه او بازنمایی کردیم. روایت کبوتر سرگشته‌ای که در صحن‌های مختلف می‌چرخد تا خادمی با او مواجه می‌شود و او را تحویل محل مراقبت و تیمار از پرندگان می‌دهد. این فرآیند را با شیوه و فرم خود در مستند «شفاعت» ثبت و ضبط کردیم.

اگر آن سوی آب برای تخریب مذهب تلاش می‌کنند؛ ما بر باورهای اعتقادی خود سرمایه‌گذاری کنیم

ساحت حضرت رضا(ع) با فیلم‌های موهنی که در خارج اکران می‌شوند تحت‌الشعاع قرار نخواهد گرفت

حضرت رضا(ع) در سطح جهانی مریدان بسیاری دارد و حرمت این حریم برای همه ثابت شده است. شاید در آن سوی مرزها روی فیلم‌هایی که بخواهد مذهب را تحت‌الشعاع قرار دهد، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد اما ما هم باید روی آثار مرتبط با باورهای‌مان سرمایه‌گذاری کنیم

این مستندساز درباره حواشی رونمایی از یک فیلم موهن علیه امام رضا(ع) تأکید کرد: من آن فیلم را ندیده‌ام و تنها همان پلان اولیه آن را دیده‌ام اما قطعا می‌دانم که ساحت حضرت رضا(ع) با این نماها و چنین فیلم‌هایی تحت‌الشعاع قرار نخواهد گرفت. حضرت رضا(ع) در سطح جهانی مریدان بسیاری دارد و حرمت این حریم برای همه ثابت شده است. شاید در آن سوی مرزها روی فیلم‌هایی که بخواهد مذهب را تحت‌الشعاع قرار دهد، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد اما ما هم باید روی آثار مرتبط با باورهای‌مان سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: برای مستند «شفاعت» من نمی‌خواستم یک کار کلیشه‌ای مشابه مستندهای دیگری که درباره حرم حضرت رضا(ع) ساخته شده است، بسازم و به‌دنبال یک تجربه متفاوت بودم. تلاشم این بود که تجربه‌ای تازه در این فضا داشته باشم اما مجوز من برای کار در حرم تنها برای سه روز بود. طی دو روز اول هنوز نمی‌دانستم چه می‌خواهم انجام دهم و ایده ایده‌آلم به ذهنم نرسیده بود.

دو رکعت نماز خواندم و از خود امام رضا(ع) کمک خواستم. بعد از آن بود که یکی از خادمان بدون آنکه من را بشناسد ما را صدا کرد و یکی از کبوترها را با شرایطی که می‌خواستیم در اختیار ما گذاشت و اینگونه این مستند ساخته شد.

اگر آن سوی آب برای تخریب مذهب تلاش می‌کنند؛ ما بر باورهای اعتقادی خود سرمایه‌گذاری کنیم

اکران آنلاین برای فیلم‌های کوتاه فرصت مطلوبی است

اکبریان درباره عرضه این مستند در بسته اکران آنلاین «بلیت مشهد» هم گفت: خیلی از این اتفاق استقبال کردم چرا که ما فیلم می‌سازیم تا به‌خوبی پخش شود و به دست مخاطبش برسد. اکران آنلاین از این منظر برای فیلم‌های کوتاه یک فرصت است. همین فرصت می‌تواند فضایی را ایجاد کند تا مخاطبان بیشتر با فیلم کوتاه آشنا شوند. ما هم می‌توانیم آثار خود را به دست مخاطبان برسانیم و بابت آن بسیار خوشحال هستم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر