10 درصد مساحت اردبیل منطقه حفاظت شده است


10 درصد مساحت اردبیل منطقه حفاظت شده است

اردبیل-ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: از مجموع مساحت استان 10 درصد آن جزو مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت این اداره کل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن قاسم پور روز دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از منطقه شکار ممنوع دربند مشکول شهرستان کوثر افزود: در مجموع ۴۵۶ هزار هکتار از مساحت استان اردبیل تحت حفاظت محیط زیست است که از این میزان ۱۷۴ هزار هکتار از مساحت استان جزو مناطق حفاظت شده و ۲۸۲ هزار هکتار معادن ۱۵.۵هکتار منطقه شکار ممنوع می‌باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل درخصوص تفاوتهای منطقه حفاظت شده و منطقه شکار ممنوع اظهار کرد: در منطقه شکار ممنوع محیط بانان فقط از شکار و صید جلوگیری می‌کنند اما درمناطق حفاظت شده علاوه بر جلوگیری از صید و شکار از تخریب بوته کنی قطع اشجار تخریب آتش سوزی جلوگیری می‌کنند.

قاسم‌پور ادامه داد: میانگین مناطق حفاظت شده در کشور ۱۲ درصد است که امیدواریم با تصویب ۱۰ هزار هکتار از منطقه دربند مشکول در شورای عالی محیط زیست سطح مناطق حفاظت شده در اردبیل هم به میانگین کشوری برسد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه در مجموع۱۴ پاسگاه ثابت و سیار از این مناطق استان حفاظت می‌کنند، افزود: از این تعداد ۱۲ پاسگاه ثابت و دو مورد سیار است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۶ محیط بان در ادارات و نمایندگی‌های محیط زیست در ۹ شهرستان استان اردبیل گفت: این در حالی است که استاندارد جهانی برای هر هزار هکتار مناطق حفاظت شده یک محیط بان است و از این جهت استان اردبیل با کمبود محیط‌بان مواجه است.

قاسم پور اضافه کرد: محیط بانان خالصانه به طور شبانه روز از محیط زیست استان حفاظت می کنند و امیدواریم با حمایت از این قشر زحمتکش شاهد ایجاد انگیزه برای مدیریت بهتر محیط زیست استان باشیم.

وی یادآورشد: محیط بانان به عنوان ضابطان خاص دادگستری شبه نظامی محسوب می‌شوند و امیدواریم قانون طوری تصویب شود که محیط بانان در برابر متجاوزان به محیط زیست مورد حمایت خاص قرار گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: با توجه به تنوع زیستی گیاهی و جانوری و ارزش حفاظتی بالای این مناطق، طبق قانون اداره کل محیط زیست تمامی این مناطق را رصد، پایش و اعمال حاکمیت می‌کند.

وی اجرای طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت شده در راستای بهره‌برداری پایدار عنوان کرد و گفت: حفاظت بهینه از این مناطق مستلزم بهره‌برداری اصولی و توجه به توان زیستی آنها است.

به گفته قاسم‌پور در این راستا کنترل پروانه‌های چرای دام، پیشگیری و اطفای حریق، جلوگیری از تخریب و تصرف، جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز و اجرای برنامه‌های آموزشی از جمله اقدامات و برنامه‌های حفاظتی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این مناطق بوده است.

وی احداث پاسگاه های محیط بانی، تعمیر و تجهیز محیط‌بانی‌ها، تامین تجهیزات اطفای حریق و نصب تابلوهای هشدار دهنده را از اقدام‌های صورت گرفته در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان برای مدیریت بهتر مناطق تحت مدیریت اداره متبوع خود ذکر کرد.

سالروز ولادت امام رضا (ع) با عنوان روز ملی محیط‌بان و هفته محیط زیست امسال، از ۱۶ تا ۲۲ خرداد با شعار "محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه" نام‌گذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند