اثر مفید آلودگی پلاستیکی بر زندگی انسان!


اثر مفید آلودگی پلاستیکی بر زندگی انسان!

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشجویان با همکاری موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس (Scripps) انجام شده است، آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها ممکن است بتواند منبعی برای کشف آنتی‌بیوتیک‌های جدید باشد! این مطالعه در کنفرانس انجمن میکروبیولوژی آمریکا در واشنگتن دی سی در تاریخ 9 تا 13 ژوئن 2022 ارائه شد.

اثر مفید آلودگی پلاستیکی بر زندگی انسان!

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از فیز، ‌ دانشمندان تخمین می‌زنند که سالانه بین پنج تا ۱۳ میلیون تُن آلودگی پلاستیکی وارد اقیانوس‌ها می‌شود که شامل زباله‌های بزرگ شناور گرفته تا میکروپلاستیک‌ها است که میکروب‌ها می‌توانند بر روی آنها یک اکوسیستم‌ کامل تشکیل دهند. زباله‌های پلاستیکی غنی از زیست توده هستند و بنابراین می‌توانند نامزد خوبی برای تولید آنتی‌بیوتیک باشند.

برای کشف پتانسیل "پلَستیسفِر"(Plastisphere) برای تبدیل شدن به منبع جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها، محققان رویکرد دانشوری شهروندی "زمین کوچک"(Tiny Earth) که توسط دکتر "جو هندلزمن"(Jo Handelsman) توسعه داده شده بود را برای شرایط دریایی بهبود بخشیدند. دانشوریِ شهروندی(Citizen science) پژوهش‌های علمی است که تمام یا بخشی از آن توسط دانشمندان آماتور(یا غیر حرفه‌ای) انجام می‌شود.

محققان پلاستیک پلی اتیلن که نوع معمولی از پلاستیک در کیسه‌های خرید است را با چگالی بالا و پایین در آب‌های نزدیک به "اسکله اسکریپس" در "لا جولا" (La Jolla)، کالیفرنیا به مدت ۹۰ روز کشت دادند.

آنها پنج باکتری تولید کننده آنتی بیوتیک از جمله سویه‌های باکتری "باسیلوس"(Bacillus)، "فائوباکتر"(Phaeobacter) و "ویبریو"(Vibrio) را از پلاستیک اقیانوسی جدا کردند. محققان باکتری‌های جداسازی شده را در برابر انواع باکتری‌های گِرَم مثبت و منفی آزمایش کردند و دریافتند که این باکتری‌ها در برابر باکتری‌های رایج و همچنین دو سویه مقاوم به آنتی‌بیوتیک موثر هستند.

"آندریا پرایس"(Andrea Price)، سرپرست تیم تحقیقاتی از دانشگاه ملی، گفت: با توجه به بحران فعلی آنتی‌بیوتیک و افزایش ابَر میکروب‌ها، جستجوی منابع جایگزین برای دستیابی به آنتی‌بیوتیک‌های جدید ضروری است. امیدواریم بتوانیم این پروژه را گسترش دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا