حفاظت از پارک ملی گلستان نیازمند مشارکت عمومی است


حفاظت از پارک ملی گلستان نیازمند مشارکت عمومی است

گرگان - ایرنا - مدیر پارک ملی گلستان گفت: مشارکت دادن مردم در حفظ و نگهداری این پارک نقش و تاثیربسزایی در توسعه شاخص‌های آن دارد.

مهدی تیموری‌مروستی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پارک ملی گلستان از بسیاری از جنبه‌ها همچون پوشش گیاهی، تنوع حشره‌ای و جانوری از همه مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، شاخص‌تر است.

وی بیان کرد: خاص بودن این جنبه‌های مختلف سبب شده تا پارک ملی گلستان به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره و یکی از زیستگاه‌های خاص و طبیعی جهان انتخاب و معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب این پارک از سوی هزار و ۵۰۰ اندیشمند برتر دنیا در حوزه محیط زیست به عنوان ذخیره‌گاه زیست جهانی نشان از اهمیت خاص، ویژه و مهم پارک ملی گلستان دارد.

مدیر پارک ملی گلستان تصریح کرد: وجود اکوسیستم‌های مختلف در پارک این منطقه را دارای ارزش‌های اکولوژیکی کرده است.

تیموری‌مروستی ادامه داد: وجود گونه‌های حیوانی مختلف در محدوده ۹۲ هزار هکتاری پارک ملی گلستان و وجود گونه‌های مختلف گیاهی در آن سبب شده تا به عنوان نگین طبیعت ایران از این پارک نامبرده شود.

وی افزود: وجود این گونه‌ها سبب شده نه تنها از جنبه ملی، بلکه از جنبه جهانی پارک ملی گلستان دارای ارزش و اهمیت خاص و ویژه‌ای باشد و به عنوان میراث طبیعی و جهانی ثبت شود.

به گفته وی توجه به مردم در مساله حفظ و نگهداری از محیط زیست و در واقع مردمی کردن حفظ و نگهداری عرصه‌های مختلف طبیعی، از سیاست‌های خاص مسوولان نظام و سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه سال‌های اخیر بوده است.

حفاظت از پارک ملی گلستان نیازمند مشارکت عمومی است

مدیر پارک ملی گلستان گفت: استاندار گلستان به عنوان مدیر شورای راهبری این پارک بر مشارکت همه آحاد مردم به ویژه اهالی و ساکنان روستاهای همجوار پارک ملی تاکید دارد.

تیموری‌مروستی اضافه کرد: در بحث دخیل کردن مردم در امر حفاظت و نگهداری، باید از معتمدین محلی وتشکل های مردم نهاد سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان که پارک ملی گلستان به لحاظ جغرافیایی در آنها واقع شده، استفاده نمود.

وی بیان کرد: تخصیص اعتبارات ملی و اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت‌ها و مشارکت بخش‌های مختلف از جمله فرمانداری‌ها، شوراها و دهیاری‌های روستا و بخش‌های اطراف پارک ملی گلستان، منابع طبیعی و آبخیزداری، دامپزشکی و سایر نهادها در واقع نقطه عطفی در حفاظت این پارک ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: در حوزه حیات وحش، در سال جاری پیش بینی می‌شود که جمعیت، قوچ، میش، کَل و بُز و آهو که از گونه‌های شاخص حیوانی در پارک هستند به هزار راس برسد که این آمار و افزایش جمعیت بالاترین آمار ثبت شده از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

مدیر پارک ملی گلستان گفت: وجود هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور، در پارک ملی گلستان به دلیل وجود اکوسیستم شرایط زیستگاهی متنوع و مختلف، نیز این پارک را خاص‌تر کرده است.

تیموری‌مروستی افزود: براساس مطالعات صورت گرفته تاکنون ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی در پارک ملی گلستان شناسایی شده که برخی از آنها ویژه همین منطقه هستند.

وی ادامه داد: یکی از تعارض‌های ما از گذشته تاکنون بحث شکارهای غیرمجاز بود که به دلیل مشارکت مردم، همیاری شوراها و دهیاری‌ها در حفظ و نگهداری از پارک ملی گلستان، آمار را کاهش داده است.

وی یادآور شد: البته برداشت غیرمجاز قارچ ترافل، چِرای غیرمجاز و موارد مشابه برخی از مشکلات موجود در پارک ملی گلستان است که امید داریم با مشارکت مردم، دیگر بحث حفاظت از این پارک مهم نباشد و به کاربری‌های دیگر از جمله در حوزه گردشگری بپردازیم.

حفاظت از پارک ملی گلستان نیازمند مشارکت عمومی است

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!