فروش خودرو از تولید پیشی گرفت


فروش خودرو  از تولید پیشی گرفت

بررسی آمار تولید ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) در دومین ماه از سال 1401 نشان می‌دهد که در مجموع بیش از 76 هزار دستگاه تولید داشته‌اند؛ این در حالیست که این خودروسازان با تکمیل بخشی از تولیدهای ماه‌های گذشته خود، بالغ بر 83 هزار دستگاه خودرو را تجاری‌سازی کرده‌اند.

فروش خودرو  از تولید پیشی گرفت

به گزارش ایران اکونومیست، گزارش عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور در اردیبهشت ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مجموع ۷۶ هزار و ۳۹۶ دستگاه خودرو تولید و برای ۸۳ هزار و ۶۲ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

ایران‌خودرو: به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو ۴۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه خودرو در دومین ماه از سال جدید تولید و با تکمیل تعدادی از خودروهای ناقص تولیدی سال گذشته، در مجموع برای ۴۳ هزار و ۵۰۲ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

این گروه خودروسازی در اردیبهشت امسال ۲۳ هزار و ۲۴۰ دستگاه محصولات خانواده پژو، ۸۲۵۸ دستگاه محصولات خانواده سمند، ۴۳۰۳ دستگاه دنا، ۲۷۰۴ دستگاه رانا، ۱۰۸۴ دستگاه تارا، ۱۲۱۱ دستگاه هایما و پنج دستگاه از سایر محصولات خود را تولید کرده است.

آمار فروش ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که از مجموع ۴۳ هزار و ۵۰۲ دستگاه فروخته شده، ۳۰ هزار و ۳۶۵ دستگاه سهم محصولات گروه پژو، ۱۶۴۶ دستگاه متعلق به محصولات خانواده سمند، ۴۸۰۷ دستگاه متعلق به آمار فروش دنا، ۴۴۶۳ دستگاه متعلق به رانا، ۹۸۴ دستگاه تارا و ۱۲۳۷ دستگاه نیز سهم فروش هایما در این ماه بوده است.

سایپا: دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در دومین ماه از سال جاری ۲۶ هزار و ۳۸۵ دستگاه خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۲۹ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است. بر این اساس سایپا نیز ۲۷۹۴ دستگاه از محصولات ناقص تولیدی پیش از اردیبهشت ماه را در همین ماه تکمیل و تجاری‌سازی کرده است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در اردیبهشت ماه ۳۲۳۹ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۴۰۷۸ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۱۸۰۰ دستگاه شاهین تولید و ۱۵۰۹ دستگاه از آن فروخته است.

در یک‌ماهه اردیبهشت ۱۴۰۱ سایپا در مجموع ۲۱ هزار و ۳۴۶ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) به تولید رسانده است. این خودروساز ۲۳ هزار و ۵۹۲ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرده است.

پارس‌خودرو: همچنین در زیر مجموعه این گروه خودروسازی (پارس‌خودرو) در یک ماهه اردیبهشت ماه ۹۶۹۰ دستگاه خودرو تولید و ۱۰ هزار و ۳۸۱ دستگاه خودرو فروخته شده است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در دومین ماه از سال جاری ۵۲۲۵ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و در آمار فروش نیز تعداد ۵۹۱۶ دستگاهی از این محصولات دیده می‌شود.

همچنین در مدت مذکور ۴۴۲۳ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای و ۴۲ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک تولید شده که همه آن‌ها فروخته شده است؛ در اردیبهشت ماه امسال برای ۴۴۲۳ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای و ۴۲ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک فاکتور مالی ثبت شده است.

پارس خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۱ تولید ساینا و کوییک S نداشته و فروش هم نداشته است.

بررسی آمار تولید در دومین ماه از سال جاری و مقایسه آن با ماه پیش از آن نشان می‌دهد که خودروسازان روند افزایش تولید و افزایش عرضه را با جدیت آغاز کرده و دنبال می‌کنند؛ میزان تولید و همچنین میزان تجاری‌سازی‌ها در اردیبهشت امسال نسبت به فرودین ماه برای اکثر خودروها افزایش قابل توجهی داشته است. این نشان می‌دهد که خودروسازان به‌مرور در راستای اجرای فرمان‌ رئیس جمهوری برای سال جاری در حال حرکت هستند.

انتهیا پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درگ بی ام و M3 تورینگ با 911 و R8؛ باشگاه 1000 اسب بخاری‌ها!