تولید برق توسط نیروگاه های برق آبی


تولید برق توسط نیروگاه های برق آبی

دو سالی است که نیروگاه‌های برق‌آبی نتوانسته‌اند کمک چندانی به گذر از پیک داشته باشند، اما گویا امسال شرایط تغییر کرده و قرار شده 15 میلیون مگاوات ساعت برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی در زمان اوج مصرف تامین شود.

تولید برق توسط نیروگاه های برق آبی
نیروگاه‌های برق‌آبی، انرژی مورد نیاز خود را برای تولید برق از جریان آب رودخانه‌ها با کانال‌های انتقال آب تامین می‌کنند که در حال حاضر ۱۶۲ واحد نیروگاهی در قالب ۵۹ نیروگاه برق‌آبی در ایران وجود دارد که بخش عمده آن از جریان آب و یا انرژی پتانسیل آب پشت سد‌ها و آب بند‌ها است.

ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور ۱۲ هزار مگاوات است و با توجه به این توان، نیروگاه‌های برق‌آبی حدود ۱۵ درصد کل ظرفیت تولید برق کشور را تولید می‌کنند. در سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۷۲ مگاوات ظرفیت نیروگاهی آماده بهره‌برداری و ۳۱۵ مگاوات به‌دلیل مشکلات مالی و تامین قطعات خارج از مدار بود. پیش‌بینی شده که امسال حدود ۱۵ میلیون مگاوات ساعت به شبکه برق کمک شود و از اول سال تا کنون نیز ۳ میلیون مگاوات ساعت تولید شده است.

احمد کاووسی نژاد - معاون بهره‌برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این رابطه اعلام کرد: امسال با پدیده خشکسالی در ارتباط با ظرفیت مخازن سد‌ها رو به رو هستیم، اما با تدابیری که از قبل اندیشیده شده است و با مدیریت مخازن سدها، ان‌شاءالله تولید بهینه برق در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی حسب نیاز شبکه برق کشور انجام می‌شود.

طبق اعلام وزارت نیرو، مصرف برق کشور روز گذشته مجدد مرز ۶۰ هزار مگاوات را پشت سر گذاشت و به ۶۰ هزار و ۴۹۱ مگاوات رسید که نسبت به روز مشابه در سال گذشته حدود ۵ درصد رشد مصرف را نشان می‌دهد که رشد قابل توجهی است. این آمار و شرایط سخت تامین برق گویای لزوم مدیریت مصرف برای گذر از خاموشی در تابستان است و انتظار می‌رود که مشترکان توجه بیشتری به این مساله داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن