علت ارزانی گوشت در میادین تره بار مشخص شد


علت ارزانی گوشت در میادین تره بار مشخص شد

بازار پر صعود و فرود گوشت هنوز هم توان آن را دارد تا صعودهای بدتری را تجربه کند و مردم را از دیدن گوشت محروم و محروم تر کند.

ویدیو هایی با محتوای گرانی محصولی جدید این روزها دیگر به مردم شوک نمی‌دهد. مدتی است که به مردم بی‌حسی موضعی تزریق شده و دیگر گرانی محصولات آنها را شوکه نمی‌کند.

این بار نوبت گرانی نرخ جو است که از ۱۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است. با توجه به اینکه این محصول خوراک دام است قاعدتا افزایش نرخ آن تاثیر مستقیمی بر نرخ گوشت می‌گذارد.

درحال‌حاضر نرخ راسته با استخوان گوسفندی ۱۵۹،۰۰۰ هزار تومان، ران کامل ممتاز گوسفندی ۱۷۲،۰۰۰ هزار تومان، سر دست پاک کرده گوساله ۱۶۵،۰۰۰ هزار تومان است. نرخ هر کیلو گوشت‌ قرمز براساس کیفیت از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در مغازه‌ها متفاوت است.

همچنین نرخ هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان و لاشه آن ۱۴۰هزار تومان، دام زنده سنگین ۶۶ هزار تومان و لاشه آن ۱۳۲ هزار تومان است.

در بحث تعیین نرخ گوشت قرمز اکنون آنچه به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، بیش از نرخ واقعی است، درحالی‌که هر کیلوگرم دام زنده سبک مرغوب با نرخ کیلویی ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که با کاهش تقاضا نیز در این محصول روبه‌رو هستیم. بنابراین بازار گوشت قرمز در دست دلالان است که باید چاره‌ای جدی برای این موضوع اندیشیده شود.

دلالی در بازار گوشت نیز موضوع جدیدی نیست. مدت‌ها است که افسار این بازار به‌دست کسانی افتاده است که از گرانی این محصول سود میبرند.

با کمی گشت و‌گذار در خیابان و قیمت گرفتن از چند مغازه قصابی مشخص می‌شود که بازار گوشت قیمت ثابتی ندارد. مغازه‌های شیک تر قیمت را بالا تر میبرند تا مصرف‌کننده خرج زرق و برق مغازه آنها را بدهد.

این بازار پر فراز و فرود هنوز هم توان آن را دارد تا صعودهای بدتری را تجربه کند و مردم را از دیدن گوشت محروم و محروم تر کند.

گسترش نیوز در خصوص افزایش نرخ گوشت به گفت‌وگو با علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی تهران پرداخت.

علت ارزانی گوشت در میادین تره بار مشخص شد

ملکی با اشاره به تفاوت نرخ گوشت بین مغازه‌ها و سازمان میادین میوه و تره اظهار کرد: گوشت‌های عرضه شده در سازمان میادین میوه و تره بار توسط امور پشتیبانی دام از عشایرخریداری و ذبح می‌شود. این ارزان بودن ۲ دلیل دارد؛ اول اینکه سوبسید آن را دولت پرداخت می‌کند و دلیل دوم اینکه آنها گله کشتار می‌کنند و دام سوا کرده نیست. دامی که خریداری می‌شود قطعا متفاوت با دام هایی است که در مغازه‌های قصابی مشاهده می‌کنید در نتیجه اختلاف قیمتی وجود دارد.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی ضمن تاکید بر اینکه گوشت کم کیفیت و با کیفیت داریم افزود: شما زمانیکه در میوه فروشی بخواهید میوه را سوا کنید، قطعا نرخ آن متفاوت است.

گوشت ارزان است!

وی با توجه به نرخ فعلی گوشت در بازار بیان کرد: قیمت گوشت درحال‌حاضر از تمام محصولاتی که در جامعه وجود دارد از نظر ما پایین تر است. اگر پایین تر از این نرخ بیاید دامدار قطعا متضرر می‌شود. دام باید خوراک بخورد و دامدار مجبور است این هزینه را تقبل کند. در نتیجه با در نظر گرفتن هزینه‌ها گوشت نرخ بسیار متعادلی دارد.

جو گران می‌شود گوشت چطور؟

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی تهران در پایان در خصوص ویدیو منتشر شده نیز گفت: جو در حال‌ حاضر با نرخ مصوب توسط امور پشتیبانی دام در اختیار دامداران قرار می‌گیرد. قیمت‌های بالایی که شنیده می‌شود کاذب است و افزایش نرخ آن ربطی به افزایش شدید قیمت گوشت ندارد.

گرانی گوشت ممنوع!

چندی پیش مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران در این خصوص اظهارکرد: به هر میزان نرخ گوشت قرمز افزایش یابد به دلیل کاهش تقاضا تولید با پس‌زدگی روبه‌رو می‌شود که این امر به نفع صنعت و تولیدکنندگان نیست.

همچنین اوایل خرداد ماه مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار خواستار واگذاری ۱۵ غرفه اصلی میادین میوه و تره بار تهران برای عرضه مستقیم گوشت قرمز شد. اما نرخ هایی که سازمان میادین میوه و محصولات کشاورزی تهران اعلام می‌شود قطعا مربوط به بازاری که ما مشاهده کردیم، نبوده است. اینکه این قیمت‌ها چرا با بازار فعلی آن قدر متفاوت است هنوز مشخص نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!