فرهنگ مطالعه در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری تقویت می‌شود


فرهنگ مطالعه در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری تقویت می‌شود

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری از راه‌اندازی کاروان دانایی در مناطق عشایری استان خبر داد و گفت: در قالب این کاروان برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، احمد فرهادی بابادی روز سه‌شنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان افزود: این برنامه در فاصله زمانی بین عید قربان تا غدیر با حضور داوطلبانه کتابداران و هنرمندان استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد:راه‌اندازی کاروان دانایی پیش‌زمینه‌ای برای اجرای طرح کتابخانه‌های سیار در مناطق روستایی و عشایر استان است که در اجرای آن نیاز به امکانات سخت‌افزاری نظیر اتوبوس است که امید می‌رود با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهایی نظیر شهرداری تامین شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه مردم ۱۰ شهر این استان از امکان کتابخانه محروم هستند، تصریح کرد: به تازگی در شهر فیل‌آباد کتابخانه‌ای احداث شده که در آستانه بهره‌برداری است و امید می‌رود در دیگر شهرهای بدون کتابخانه عمومی نیز با استفاده از ظرفیت‌های موجود این امکان فراهم شود.

فرهادی با اشاره به فعالیت ۵۶ باب کتابخانه عمومی در این استان، تصریح کرد: از این تعداد ۹ کتابخانه در مناطق روستایی استان ایجاد شده و ۶ باب کتابخانه مشارکتی است که بیشتر در زندان‌های استان فعال است.

وی، تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را ۳۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در سالجاری ۸۰ هزار و ۴۳۴ نسخه کتاب به این اعضا امانت داده شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری همچنین تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان را ۹۴۷ هزار و ۲۲۳ نسخه اعلام کرد و افزود: علاوه‌بر کتابخانه‌های عمومی تاکنون چهار پیشخان کتاب نیز در محلات استان راه‌اندازی شده است.

فرهادی با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌های موجود باید در هریک از استانهای کشور یک کتابخانه مرکزی احداث شود، اظهار داشت: این در حالی است که این برنامه هنوز در استان به مرحله اجرا نرسیده و در حالی که در سال ۱۳۸۷ احداث کتابخانه مرکزی در استان به تصویب رسید و در سال ۱۳۹۵ یک قطعه زمین هفت هزار مترمربعی برای اجرای این مصوبه تملک شد اما تاکنون اعتباری برای این طرح اختصاص نیافته و می‌طلبد در این خصوص اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیری و مکاتبه کنند.

وی به فعالیت‌های این اداره‌کل در طول ۶ ماه اخیر نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری عصر شعر، نقد کتاب، جشن شعر کتاب و جوانه‌ها، برگزاری نمایش‌خوانی "قصه قاسم ما"، عصر شعر مادرانه، فجرانه کتاب، برگزاری نشست‌های کتابخوان با حضور مادران کارآفرین، راه‌اندازی پیشخان کتاب در محلات، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، اجرای ۲۵۰ فعالیت فرهنگی در دهه کرامت و اجرای آیین کتابخانه‌گردی بخشی از فعالیت‌های انجام شده در این مدت بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰۵ جلسه انجمن کتابخانه‌های استان با تصویب بیش از یک هزار مصوبه برگزار شد، خاطرنشان کرد: این استان در همین رابطه رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، در این نشست در خصوص نحوه اجرای کاروان دانایی در مناطق عشایری استان هم‌اندیشی و مقرر شد تا دستگاه‌های مرتبط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی را در برگزاری این برنامه یاری دهند.

همچنین در این نشست بر لزوم راه‌اندازی کتابخانه مرکزی در استان تاکید و مقرر شد تا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص قرار گرفتن این طرح در ردیف بودجه با سازمان‌های بالادستی مکاتبه کنند.

ایجاد کتابخانه در تمامی شهرهای استان از دیگر برنامه‌ها و مصوبات این نشست بود و مقرر شد تا از ظرفیت‌های موجود در شهرهایی که هنوز کتابخانه در آن ایجاد نشده است برای ایجاد این امکان استفاده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟