منسوج زَربَفت 400 ساله مضجع امام هشتم(ع) در مشهد رونمایی شد


منسوج زَربَفت 400 ساله مضجع امام هشتم(ع) در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- منسوج زَربَفت مضجع شریف امام رضا(ع) با قدمت 400 سال، اهدایی شاه سلیمان صفوی، با حضور تولیت حرم حضرت معصومه(س) در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهره ماندگار میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور روز سه‌شنبه در گفت و گویی، منسوج زَربَفت را پارچه‌ای متشکل از دو ماده ابریشم و گلابتون عنوان و بیان کرد: گلابتون نخی مرکب از آلیاژ طلایی است که به دور ابریشم تابیده شده که این نخ در دوره صفویه ۵۰ درصد طلا و ۵۰ درصد نقره بوده است.

زهرا محسنی افزود: عرض یک متری برای این منسوج، یکی از دلایل ارزشمندی این اثر است چرا که در حالت معمول عرض منسوج از ۴۵ سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. این منسوج زربفت نفیس در ابعاد ۱۰۱ در۳۱۴ سانتیمتر از جنس ابریشم و گلابتون است که در سال ۱۰۸۰ هجری قمری، بافته شده است.

وی گفت: آستان قدس رضوی منسوجاتی دارد که در دنیا بی‌نظیر است و می‌تواند به صورت جداگانه به نمایش این منسوجات اقدام کند.

تولیت حرم حضرت معصومه(س) هم میراث فرهنگی و شیعی موجود در آستان قدس رضوی را امانتی عنوان کرد که برای ماندگاری نیازمند کارهای پژوهشی است.

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی این پژوهش‌ها را نشان از انجام کارهای فنی و ارزشی دانست و اظهار داشت: آثار موزه‌ای با توضیحات کارشناسی ارزش خود را نشان می‌دهد و آگاه سازی مردم در خصوص ارزش این میراث، وظیفه‌ اهل پژوهش است.

وی، یکی از ابعاد صدور فرهنگ به دیگر سرزمین‌ها را نشان دادن این آثار نفیس برشمرد و بر معرفی این میراث شیعه، که امانتی نزد نسل حاضر است، تاکید کرد.

موزه‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) شامل سه موزه قرآن و نفایس، فرش و موزه مرکزی و ۱۶ گنجینه مختلف است که حدود هشت هزار قلم اشیای موزه‌ای در آنها نگهداری می‌شود.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی با گنجینه‌های تاریخ حرم مطهر رضوی، تمبر، سکه و اسکناس، ساعت، نجوم، ظروف، اسلحه، هنرهای تجسمی و آبزیان در صحن کوثر حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن