رکورد جدید قیمت بنزین در ترکیه؛ 24 لیر در هر لیتر


رکورد جدید قیمت بنزین در ترکیه؛ 24 لیر در هر لیتر

رسانه‌ها از افزایش بی‌سابقه بهای سوخت در ترکیه خبر دادند و نوشتند که قیمت بنزین در این کشور در یک هفته سه بار افزایش یافت.

به گزارش فارس، منابع رسانه‌های از افزایش بی‌سابقه بهای سوخت در ترکیه طی روزهای گذشته خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا» شهروندان ترکیه در روز های اخیر تحت تاثیر دور سوم افزایش قیمت سوخت تنها در یک هفته قرار گرفتند. به گزارش رسانه‌های محلی ترکیه، قیمت هر لیتر بنزین در سراسر این کشور ۲.۱۸ لیر (حدود ۰.۱۲ دلار آمریکا) افزایش یافت و به نزدیک به ۲۸.۵ لیر ( ۶۹ هزار تومان) در هر لیتر رسید که نشان دهنده افزایش تقریباً ۲۶۸ درصدی قیمت سوخت در مقایسه با سال گذشته میلادی است.

در همین حال، لیر ترکیه در راه رسیدن به پایین‌ترین سطح تاریخ خود در اواخر دسامبر سال گذشته است و یک دلار در روزهای گذشته (شنبه) با قیمت ۱۷.۱۲ لیر ترکیه معامله شد. کاهش چشمگیر ارز همراه با تورم روزافزون است که در ماه مه به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته رسید.

وبگاه «فیوئل نت» نیز سه شنبه شب به وقت تهران نوشت که بهای بنزین بدون سرب در ترکیه روز سه شنبه ۲۴.۸۸ لیر ( ۶۰ هزار پانصد و سی و سه تومان) بوده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اوایل این هفته گفت که ترکیه به عنوان راهی برای افزایش تولید و صادرات، نرخ بهره را بیشتر کاهش خواهد داد.

موسسه آماری ترکیه به تازگی اعلام اعلام کرده که نرخ بیکاری ترکیه نسبت به ماه مارس افزایش یافته و در آوریل به ۱۱.۳ درصد رسیده است. داده‌های موسسه «توییک» نشان می‌دهد که تعداد بیکاران با ۶۵۰۰۰ افزایش به ۳.۸۵ میلیون نفر رسیده است. میزان بیکاری در ماه آوریل برای مردان ۹.۷ درصد و برای زنان ۱۴.۵ درصد بوده است.

بنابر اعلام این موسسه، میزان بیکاری بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۲۰.۸ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

«جولیا هاهن» کارشناس اقتصادی چندی قبل در باره افزایش نرخ تورم در ترکیه هم گفت: «سیاست‌های نادرست "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه عامل رشد نرخ تورم در این کشور شده و به بیش از ۷۰ درصد رسانده است.»

رئیس جمهور ترکیه چندی قبل در اظهاراتی انتخابات سراسری پیش رو در سال ۲۰۲۳ را برای سرنوشت این کشور حیاتی خواند. اردوغان در نشستی با سران شاخه‌های احزاب منطقه‌ای در «آنکارا» اولویت‌های حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست خود را اعلام کرد.

اردوغان گفت: «انتخابات ۲۰۲۳ برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه مهم نیست، برای ترکیه مهم است. این بستگی به انتخاب رای دهندگان دارد که آیا ترکیه به ۱۰ کشور برتر توسعه یافته جهان وارد شود یا خیر.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه