نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، نکوداشت پدر شعر انقلاب اسلامی به کار خود پایان داد


نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، نکوداشت پدر شعر انقلاب اسلامی به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و رونمایی از فرش دستباف منقش به پیام رهبر انقلاب به مراسم ارتحال مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی» به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آیین اختتامیه نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، نکوداشت مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی» با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب کذشته (یکشنبه۲۲خرداد) در سبزوار برگزارشد.

*پیام وزیر فرهنگ به همایش ملی سرود های انقلابی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به «نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، نکوداشت مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی» وی را شاعری متعهد دانست که اشعارش همواره پاک، نجیبانه و تاثیرگذار بوده است
محمد مهدی اسماعیلی در بخشی از پیام خود که یکشنبه‌شب در آیین اختتامیه همایش توسط محمد حسین زاده مدیرکل خراسان رضوی قرائت شد، آورده است: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی شعر آکنده از حکمت و اندرز به میان مردم آمد و عنایت حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به این موضوع سبب شد تا شعر پاک و تاثیرگذار توسعه یابد.

بر این اساس روح شوریدگی و شاعرانگی در سرزمین‌مان جاری و شعرها به شعار و شعارها به سرودهای ماندگار تبدیل شدند و فریاد حق‌طلبی و حق‌خواهی را شکل دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این پیام خاطر نشان کرد: مرحوم استاد حمید سبزواری یکی از شاعران متعهدی است که شعر را پاکیزه نگهداشت و نجیبانه به مردم عرضه کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه شعر سبزواری در زمره اشعار جوششی است که بیشترین معنا را در کمترین محمل جای می‌دهد و به همین دلیل مقبولیت عام می یابد، افزود: شاید کمتر شاعری پس از انقلاب این توفیق را داشته است که شعرهایش از مقبولیت عام وسیع برخوردار باشد. امروز برخی از اشعار استاد سبزواری که در قالب سرود عرضه شده است، در خاطره‌های نسل‌ ما نقش بسته و سینه به سینه منتقل می‌شود.

وی در این پیام تاکید کرد: در اشعار مرحوم سبزواری شهود، شهادت، عرفان، معنویت و حماسه دست در دست هم می‌نهند و معنای آسمانی خلق می‌کنند.

*پیام رئیس رسانه ملی به مراسم بزرگداشت حمید سبزواری

رئیس رسانه ملی نیز در پیامی به همایش سرود و سرودهای انقلابی، حمید سبزواری را از پیش آهنگان شعر انقلاب و از طلایه داران و ستون‌های قابل اعتنایی دانست که چند دهه از عمر خود را صرف مبارزه با رژیم خودکامه پهلوی کرد و بارها در این راه متحمل مشقات فراوان شد.

در متن پیام رئیس رسانه ملی که توسط علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ قرائت شد آورده شده:شش سال از کوچ شاعر بزرگ انقلاب و سراینده حماسی ترین سرودهای آن گذشت. استاد حسین ممتحنی (حمید سبزواری) را باید به حق یکی از پیش آهنگان شعر انقلاب و از طلایه داران و ستون‌های قابل اعتنایی دانست که چند دهه از عمر خود را در زمان حکومت ستمشاهی صرف مبارزه با رژیم خودکامه پهلوی کرد و بارها در این راه متحمل مشقات فراوان شد.

رئیس رسانه ملی در بخشی از پیام خود آورده است: استاد حمید سبزواری با آغاز انقلاب به یادماندنی ترین سرودهای انقلاب را به ملت ایران هدیه کرد. وی در طول هشت سال دفاع مقدس از سرایندگان سرودها و شعرهای حماسی دفاع مقدس بود و بخشی از شعرهای به یادماندنی ایشان یادکرد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. استاد سبزواری را باید گنجینه غنی شعر و سرود انقلاب دانست.

جبلی در پایان پیام خود خاطرنشان کرده است: همت عزیزان مان در دانشگاه حکیم سبزواری، حوزه هنری ،دفتر شعر و موسیقی و سرود و نیز رادیو فرهنگ را ارج می نهم. امیدوارم برای این شاعر بزرگ، امسال و سال های آتی کارهایی متناسب با عظمت نامش انجام شود و شاگردان مکتب ادبی استاد حمید سبزواری جای آن فرهیخته مرد حماسی را پر کنند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از برکت نفس های این بزرگان سفر کرده و این نسل آفتابی به خود ببالد.

تکریم ادیبان، ارج نهادن به جایگاه سخن است

پیام رئیس مؤسسه فرهنگی اکو به همایش ملی نکوداشت حمید سبزواری بر ارج نهادن ادیبان به عنوان نشانه قدرشناسی از مقام سخن تاکید داشت .

مرادجان بوری بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، طی پیامی، بر اهمیت توجه به برگزاری بزرگداشت ادیبان تأکید کرد.
در بخشی از پیام مرادجان بوری بایف، که توسط "مهتاب ساحل"، نماینده موسسه فرهنگی اکو در همایش مذکور قرائت شد آمده است؛
آنان که امروز از گذشتگان قدردانی می کند فرداییان نام آنها را به خیر و نیکی برده و از آنها به خوبی یاد می کنند.
وی در این پیام با اشاره به سخن زنده یاد سبزواری که گفته بود اشعارش قصیده هایی بر سبک خراسانی است در این تصریح داشته که به این سبک به علت اینکه سرمایه ای به میراث رسیده از بزرگان و گذشتگان است تعلق خاطر دارد
وی ادامه داده که بر اساس بررسی اشعار حمید سبزواری می توان به قریحه شاعری و طبع سلیم ‌‌روان شاعر پی برد و در اشعارش صدای وطن دوستی قهرمانان شاهنامه و شور و عشق مولانا و حافظ و گاه حکمت هاو پیام های اخلاقی و اجتماعی قصیده سرای معروف محتشم کاشانی را می بینیم
وی در پایان گفته است ؛ شاعر درد آشنا هرچه می نوشت با عشق می نوشت که ( سر به پیش افکنده دارم پیش سربازان عشق/سرفرازی از سر‌ِ زانو سوار من مپرس) به هر روی نام استاد حمید سبزواری در تاریخ ادبیات ایران با حروف زرین ثبت شده است .

بنای یادبود در شان استاد سبزواری از مطالبات مردمی است

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای؛ داورزن، خوشاب و ششتمد در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ادبیات انقلاب و شعر و سرود و سروده‌ها با تحت تاثیر قرار دادن جامعه اسلامی مسیر حرکت تمدن اسلامی را تسریع می‌کند و خود این هنر از نشانه‌های تمدن و مدنیت محسوب می‌شود.

بهروز محبی افزود: مرحوم حمید سبزواری به عنوان سرداری مصمم درحوزه فرهنگ و هنر در جبهه مقاومت ایستادگی و از نظام دفاع کرد و برای آن هزینه داد.

وی ادامه داد: مرحوم سبزواری از ابتدا با شعارها و آرمان‌های انقلاب و حوادث مختلف گام به گام از مبانی انقلاب و مجاهدت‌ها و راه شهیدان و هندسه جمهوری اسلامی ایران به زبان شعر و سرود حراست کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بنای مکان یادبود و طراحی نمادی مناسب و درخور با استفاده از ظرفیت دانشگاه حکیم سبزواری برای مزار این شاعر بزرگ از جمله مطالبات مردم سبزوار است.

وی افزود: همچنین امکان جذب دانشجو در رشته ادبیات پایداری و مقاومت تا مقطع دکتری در دانشگاه حکیم سبزواری وجود دارد که درخواست داریم این امر امکان سنجی شود.

محبی همچنین خاطرنشان کرد: ثبت روز ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی در روز رحلت استاد حمید سبزواری نیز خواسته‌ای است که باید دانشگاه حکیم سبزواری زمینه آن را فراهم کند و ما به عنوان نمایندگان مردم این خطه نیز آن را پیگیری می‌کنیم.

سرتاسر شعر حمید سبزواری حماسه است

امام جمعه سبزوار نیز در این مراسم گفت: مهم‌ترین ویژگی شعر حمید سبزواری وجه حماسی آن است که بوی غیرت و مردانگی را به جامعه تزریق می‌کند.

حجت الاسلام غلامرضا مقیسه افزود: سخن حماسی نشان از شجاعت دارد و مخاطب را به ایستادگی و مقاومت می‌خواند و برای این هدف، شیوه و آهنگ خاصی انتخاب می‌کند که این همه در شعر مرحوم سبزواری نمایان است.
شعر حمید سبزواری یادآور حماسه است

رئیس دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی گفت: «حمید سبزواری» در روزگاری که ترانه‌سرایان داشتند حماسه را به فراموشی می سپردند، حماسه را یادآوری کرد و به عنوان سراینده نوستالژیک ترین سرودهای انقلاب، کار بزرگی را رقم زد.

رئیس دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی کشور نیز در این مراسم گفت: در روزگاری که ترانه سرایان با سرودن ترانه حماسه را به دست فراموشی می‌سپردند، حمید سبزواری حماسه را یاوری کرد و به عنوان سراینده خاطره‌انگیزترین سرودهای انقلاب، این حوزه را احیا کرد.

علیرضا قزوه افزود: سرود نیز به زنده کردن روح انقلابی و حماسی مردم ایران کمک کرد و باعث شد خاطرات سرودها و سروده‌های انقلابی در ذهن‌ها ماندگار شود.

سرودهای انقلابی عیار موسیقی فاخر کشورمان است

محمد گلریز در مراسم نکوداشت حمید سبزواری بیان داشت: امام خمینی ره با نگاه خاصی که به سرودهای انقلاب داشتند در ارتقا موسیقی و شعر این حوزه نقش مهمی ایفا کردند.

محمد گلریز، خواننده، در آیین پایانی «نخستین همایش سرود و سرودهای انقلاب اسلامی» در دانشگاه حکیم سبزواری که با همکاری رادیو فرهنگ برگزار شد ، با ذکر خاطره ای از دیدارش به همراه «مرحوم سبزواری» با امام (ره) درپی ساخت سرودی راجع به شهید مطهری گفت: امام خمینی(ره) خدمت بزرگی به موسیقی فاخر کردند و در آن سال ها و فضای خاص آن روزها، با حمایت ایشان آثار حماسی ارزشمندی فرصت خلق و ظهور یافتند.

وی با اشاره به سرود «از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما» گفت: این سرود یکی دو ماه قبل از عملیات بیت المقدس و برای آزادسازی خرمشهر ساخته شد
این خواننده گفت :متن ترانه «خجسته باد این پیروزی» به قلم استاد سبزواری ساخته شده و با آهنگسازی احمدعلی راغب و تنظیم مجتبی میرزاده همراه بوده است که از بخش‌های معروف این سرود که با آن آغاز می‌شود، می‌توان به «از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما/ جاودانه شد از فروغ ظفر پگاه ما» اشاره کرد.

وی به ویژگی خاص این سرود اشاره داشت و تصریح کرد : نکته جالب اینکه این سرود حالت ایرانی دارد؛ یعنی ما گوشه ای داریم در ادبیات ترک، به نام روح الارواح که این آهنگ در این گوشه ساخته شده است و آقای «مجتبی میرزاده» واقعاً تنظیم بسیار خوبی روی آن انجام داده است.

گلریز ادامه داد : این سرود بعد از اعلام آزادی خرمشهر از رادیو پخش شد و ماندگار و ورد زبانهای مردم شد.

گفتنی است ،محمد گلریز از خوانندگان موسیقی سنتی و پاپ ایرانی است. او یکی از خوانندگان دوران دفاع مقدس است و صدایش به عنوان میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده‌ است.

یادآور می‌شود، در این همایش از فرش دستباف منقش به پیام رهبر انقلاب به مراسم ارتحال استاد حمید سبزواری و پوستر جشنواره ملی سرود سرودهای انقلاب اسلامی رونمایی شد.

همچنین از استاد محمد گلریز خواننده اشعار انقلابی از طرف دانشگاه حکیم سبزواری تقدیر و نشان فرهنگیار رادیو فرهنگ به وی هنرمند اهدا شد.

نخستین همایش ملی سرود و سروده های انقلاب و تکریم پدر شعر انقلاب با حضور مسئولان و‌اهالی فرهنگ ‌وادب یکشنبه ۲۲ خرداد در دانشگاه حکیم سبزواری به کار خود پایان داد.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا