کودک به چند زبان می تواند صحبت کند؟


کودک به چند زبان می تواند صحبت کند؟

کودکان عموماً انگیزه دارند از زبانهایی استفاده کنند که از نظر آنها بیشترین تأثیر اجتماعی را دارند.

کودک به چند زبان می تواند صحبت کند؟
اگر کودک تازه متولد شده با شنیدن صحبت های مردم به زبان های مختلف بزرگ شود، آیا بعداً می تواند به همه آن زبان ها صحبت کند؟
کودکان از اطرافیان خود زبان یاد می گیرند. اگر آنها در معرض چندین زبان باشند، ممکن است دو زبانه یا چند زبانه رشد کنند. این نوع محیط ها غیرعادی نیستند. اجماع بین زبان شناسان این است که اکثریت کودکان در جهان با شنیدن چندین زبان بزرگ می شوند.

بنابراین، اگر کودکی در محیطی بزرگ می ‌شد که در آن ده‌ها یا صدها زبان صحبت می ‌کردند، چه می ‌شد؟ آیا چنین کودکی می تواند همه زبانه شود؟ سوزی جی استایلز (Suzy J. Styles) روانشناس رشد کودک در دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور که در مورد فراگیری زبان مطالعه می کند، می گوید پاسخ این سوال احتمالاً نه است.

به گفته او، یکی از موانع این موضوع زمان است. زیرا هرچه بیشتر با زبان‌ های بیشتری آشنا شوید، کمتر در معرض هر یک از آن ها قرار خواهید گرفت. اگر در یک سال ۳۶۵ زبان را یاد می گیرید، نتیجتا نمی توانید بیش از یک روز کامل با هر یک از آنها آشنا شوید.

دکتر استایلز گفت: سناریوی ما موضوعی اساسی را کنار گذاشته است و آن خواست کودک است. کودکان مانند اسفنج نیستند که همه چیز اطراف خود را جذب کنند. آنها به دنیای پیرامون خود توجه کرده و احساسات و نظرات خود را در مورد آن پرورش می ‌دهند و این امر نقش مهمی در نحوه یادگیری آنها دارد.
دکتر استایلز در ادامه افزود: کودکان با تماشای اینکه دیگران از زبانشان برای ارتباط با هم استفاده می کنند انگیزه پیدا می کنند. درضمن کودکان عموماً انگیزه دارند از زبانهایی استفاده کنند که از نظر آنها بیشترین تأثیر اجتماعی را دارند.
اگر مسافری در ایستگاه سرگردان باشد و به زبانی ناآشنا صحبت کند و کسی به او توجه نکند، احتمالاً کودک نیز به آن غریبه توجه نخواهد کرد. اما اگر یک نفر با جذابیت کلامی با زبان بیگانه صحبت کند، به طوریکه توجه همه را به خود جلب کند، کودک نیز متوجه این موضوع می شود.
اگر به نظر آید که افراد برای صحبت با شخص خارجی هیجان زده هستند، کودک ممکن است این تصور را داشته باشد که زبان آن شخص جالب و مطلوب است. کودکان به گفتار افرادی که به آنها علاقه دارند و افرادی که می خواهند از آنها تقلید کنند توجه بیشتری می کنند.
به عبارت دیگر، برای یادگیری بسیاری از زبان ‌ها، بچه‌ ها نه تنها به قرار گرفتن در معرض آن زبان بلکه به انگیزه نیاز دارند. دکتر استایلز در پایان می گوید: یکی از مکان ‌هایی که به دلیل تراکم زبانی شهرت دارد، ارتفاعات پاپوآ گینه نو است، جایی که توانایی برقراری ارتباط به چندین زبان همسایه یک مزیت اجتماعی بزرگ است. او می افزاید که در چنین موقعیت هایی، کودکان می توانند بیاموزند که به طور روان به زبان های مختلف ارتباط برقرار کنند.
اگر می ‌خواهید کودکی را تشویق کنید تا زبان ‌های زیادی را بیاموزد، باید او را در معرض بسیاری از زبان ‌ها قرار دهید و آن زبان ‌ها را مطلوب و حتی جالب جلوه دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان اراک و ساوه