خسروی: فوتبال سیاسی است؛ داوران ما در معرض خطر هستند/ عسگری: پول خوب دلیل مهاجرت فغانی است


خسروی: فوتبال سیاسی است؛ داوران ما در معرض خطر هستند/ عسگری: پول خوب دلیل مهاجرت فغانی است

پیشکسوتان داوری فوتبال کشور درباره مشکلات داوری در فوتبال ایران صحبت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی خسروی عضو کمیته داوران و پیشکسوت داوری فوتبال در خصوص شرایط داوری مسابقات لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: حدود ۵۰ سال است در حال دنبال کردن فوتبال هستم. داوری فوتبال همیشه یک مدل است و من به آن بین نمره ۱۵ تا ۱۶ می‌دهم. من امسال با توجه به اینکه عضو کمیته داوران هستم، خیلی از مسابقات فوتبال را ندیدم چون لذتی نمی‌بردم. اعتراض‌ها بسیار بالا بود. مسئولین گاهی اوقات می‌خواهند داوران کم سر و صدایی داشته باشند که این کار آنان را سخت می‌کند.

پیشکسوت داوری ادامه داد: داور رکن اصلی یک بازی است. عدم حمایت از داوران یکی از اصلی‌ترین مسائل آن بحث انضباطی است. افراد مختلفی در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی به راحتی به داوران تهمت می‌زنند و مشخص هم هست چه کسی را می‌گویند. و تمام هواداران آن تیم به آن شخص حمله کرده و کمیته انضباطی هم خیلی راحت می‌گوید که اسمی نبردند.

او بیان کرد: در حال حاضر دو سالی است که داوران ما به دلیل عدم‌ آموزش دوره VAR در دوره‌های مختلف دعوت نمی‌شوند. اخیرا هم در مسابقات ازبکستان دعوت نشدند. حمایت و برنامه‌ریزی نیست و فدراسیونی که می‌آید برنامه‌ریزی نکرده و برنامه فدراسیون‌های قبل را بررسی نمی‌کند.

عضو کمیته داوران عنوان کرد: حق قضاوت چه ۳۰ میلیون و چه ۵ میلیون باشد، هیچ تاثیری نباید بر داور گذاشته باشد. اما تاثیر خوبی خواهد داشت و اگر داور بداند که چه تعدادی بازی انجام خواهد داد و چه هزینه ‌ای را دریافت می‌کند، قطعا برای داوری خود هزینه بیشتری می‌کند. یکی از مشکلاتی که در کمیته داشتیم، رفتن آقای سخندان بود. با توجه به اینکه در تهران ساکن نبود، مجبور بود در هتل‌ها مستقر شود و اختلافاتی که با افشاریان داشت از جمله علل رفتنشان بود.

داور بین المللی اسبق ایران تاکید کرد: برای امسال برنامه‌های مختلفی را برای بروزرسانی ناظرین و مدرسین داوری در نظر گرفتیم. باید تعداد داوران را به تعداد استاندارد لیگ برتر برسانیم‌. برنامه‌هایی برای توسعه داوری هم باید داشته و از استان‌ها بیشتر استفاده نماییم. باید رییس کمیته داوران استان‌ها نیروهای داور خود را از سنین ۱۵ الی ۲۰ ساله معرفی کنند.

وی تصریح کرد: من چندین سال پیش پیشنهاد رشته داوری فوتبال را برای دانشگاه علمی و کاربردی دادم. خیلی‌ها به ما گفتند که فضایی فکر می‌کنید. در حال حاضر باید لیسانس داوری در کشور بدهیم. داوری باید موضوعات مختلفی از جمله روانشناسی، آناتومی، فیزیولوژی، جامعه شناسی و... را بلد باشد. حرفه‌ای بودن را باید امسال اجرا کنیم‌. اگر بخواهیم در لیگ برتر موفق شویم، تنها ۲۰ داور وسط و ۴۰ کمک داور می‌خواهیم و در نهایت ۷۰ نفر و روی آنان برای حرفه‌ای شدن کار کرده و سال‌های دیگر هم همین کار را تکرار کنیم.

خسروی خاطرنشان کرد: آقای افشاریان بسیار خوب گوش می‌کند. حتی اگر داور و کمک داوری نتوانند با هم خوب کار کنند را هم جا به جا می‌کرد. ولی درگیر مسائل فدراسیون فوتبال شد‌ه است‌. ما از روسای هیات استان‌ها بخواهیم که به واسطه رایی که به اقای افشاریان دادند، برای قضاوت داوران خود فشار روی او نیاورند. اجازه دهند چیدمان درست شود که این کار باید توسط افشاریان یا رییس دپارتمان انجام شود. امسال اگر بخواهیم کار کنیم، باید رودربایستی را کنار بگذاریم.

عضو کمیته داوران بیان کرد: ما دلخوریم؛ ما طلبکاریم‌ از این تحریم‌ها و عدم وجود VAR ناراحت هستیم. بهمن ماه سال گذشته باید یک مربی به داوران ما آموزش می‌داد. هیچ کسی حاضر نیست با ما بازی کند. این چه لذت فوتبالی است. بگویید فوتبال سیاسی است. داوران ما برای VAR در معرض خطر هستند. قدرت‌های بزرگ فوتبال در حال کنترل این سیستم هستند. قطر، عراق و سنگاپور و... به همه این امکان را داده و به ما ندادند. VAR روح فوتبال را می‌گیرد.

*عسگری: پول خوب دلیل مهاجرت فغانی است

عسگری از پیشکسوتان داوری فوتبال درباره مشکلات داوری ایران اظهار داشت: داوری ما حال خوبی ندارد. البته با توجه به امکانات موجود برای داوران نمی‌شود بیشتر از این انتظار داشت. تشکیلات فوتبال نگاه اصلی به داوری و برنامه‌ریزی را برای آنها ندارند. تا این موضوع درست نشود اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. داوری ما در گذشته به چه شکل بود و در حال حاضر کجاست؟

وی افزود: این فشارها و هجمه‌ها که تبدیل به اتهام شده، هیچگونه عکس‌العملی از طرف هیات فوتبال را به دنبال ندارد و منجر به کاهش اعتماد به نفس داوران می‌شود. باید به این موضوع رسید که داوری یکی از اصول و ارکان برگزاری مسابقات است.

عسگری با اشاره به مبالغ قرارداد داوران خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه موثر است و یکی از این عوامل ثبات مدیریت است. من حدود 8 سالی است که از کمیته داوران رفته ام و در همین مدت ۷ الی ۸ بار تغییرات داشتیم. این موارد منجر به عدم برنامه‌ریزی می‌شود. موضوع بعدی تعداد داوران است. در هفته ۲۹ و ۳۰ مجدد تعدادی داور به لیگ اضافه شده. حدود یکسال پیش خیلی از پیشکسوتان این موضوع را مطرح و کمیته داوران اعلام کردند که این اتفاق به تدریج رخ می‌دهد. اما شاهد این هستیم که همین روند تکرار می‌شود. ساختار داوری درست نبوده و اشکال دارد. هیچ برنامه ای برای توسعه داوری وجود ندارند.

او گفت: من معتقدم که حتی اگر دستمزد داوران افزایش یابد، منجر به این نمی‌شود که مشکلات آنان حل شود. در زمان ما دستمزد ۱۸ هزار تومان بود ولی آن حمایت مدنظر بود. برخورد قاطع تشکیلات داوری اجازه نمی‌دادند که هجمه‌ای به سمت داوران شکل گیرد. در حال حاضر هیچ کدام از این موارد نیست.

عسگری در ادامه مطرح کرد: در آسیا هم تعدادی از کشورها داوری حرفه‌ای دارند. ژاپن، کره، چین و ازبکستان از جمله کشورهایی هستند که حرف از داوری حرفه‌ای می‌زنند. حتی آن کشورهایی هم که حرفه ای نیستند به حدی دستمزد داوران را بالا بردند که همان تعداد کمی که داوران قضاوت می‌کنند، به لحاظ مالی حرفه‌ای هستند. در کشورهای آسیایی به جز کشورهایی که از نظر بودجه‌ای ضعیف هستند، کمتر از ۶۰۰ الی ۷۰۰ دلار دریافت نمی‌کنند. برای هر قضاوت امارات و قطر هم حدود ۱۵۰۰ دلار پرداخت می‌کنند.

عسگری افزود: آقای فغانی به استرالیا رفته و در آنجا زندگی خود را از این طریق تامین می‌کند. اگر در عملکرد او آن چیزی که مدنظر فدراسیون استرالیا هست دیده نشود، قطعا با فعانی قرارداد را تمدید نمی‌کنند. پول خوب باعث این می‌شود که او برود و خود را قوی‌تر کند.

عسگری درباره کمبود امکانات گفت: داوری ما از نظر امکانات و سخت افزاری واقعا شرایط بدی را دارد. در لیگ برتر دیدم که ۴ داور پیراهنشان یکی نبود و این به داوران اهانت است. آنان وقتی این مسائل را می بینند، دلسرد شده و با دل قرص نمی‌توانند قضاوت کنند. هیچگونه امکاناتی در کلاس‌ها وجود ندارد. این‌ها موارد کوچکی است ولی مسائل حائز اهمیتی است.

عسگری درباره تاثیرات حضور و عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه گفت: این موضوع در ابتدای داوری تاثیر دارد. داور وقتی به تدریج تماشاگران را در داخل زمین می‌بیند، دیگر تاثیر آنچنانی روی عملکرد او ندارد. حدود یک ماه پیش لیگ قهرمانان در تایلند برگزار شد و تیم داوری اقای فغانی هم بودند و داوران خودشان را حرفه‌ای آماده می‌کردند. داوران ما هم باید به این مرحله برسند که دید حرفه‌ای داشته باشند و خودشان را از نظر آمادگی لازم‌ فقط بحث بدنی را مدنظر قرار ندهند و بقیه مسائل را هم در نظر بگیرند.

پیشکسوت داوری فوتبال افزود: باید برای داوری فدراسیون و کمیته برنامه داشته باشد. وقتی امکاناتی در اختیار داوری نیست، نباید توقع داشته باشیم. داوران برای آماده کردن بدن خود در کدام زمین باید تمرین کنند؟ این موارد نیاز به برنامه و منابع مالی دارد. تا مسئولین به این قصیه نرسند که باید بودجه لازم را بگذارند و آدم‌های متخصص دعوت کرده و آموزش دهند مشکلات حل نمی‌شود. ناظرانی هستند که چندین سال است از این فضا دور شده و به واسطه فشار هیات خود ناظر شده و آموزشی ندیدند. باید سرمایه گذاری کنید تا به فوتبال لطمه نخورد. ۲۰ الی ۲۵ درصد توسعه فوتبال ارتباط مستقیم با کیفیت قضاوت‌ها دارد. زمانی که استانداردهای لازم نباشد، ۲۰ درصد فوتبال شما از دنیا عقب است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه