طرز تهیه مربای آلبالو


طرز تهیه مربای آلبالو

پارسینه: مربای آلبالو یکی از انواع مرباهای خوشرنگ و خوشمزه ایرانی است که مانند دیگر مرباها به عنوان صبحانه سرو میشود.

طرز تهیه مربای آلبالو
مواد لازم مربای آلبالو
آلبالو ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
وانیل (اختیاری) ۱ پنس

دستور تهیه مربای آلبالو

مرحله اول

ابتدا هسته های آلبالوها را به وسیله دستگاه هسته گیر یا خلال دندان خارج می کنیم و آنها را به صورت لایه ای داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. به این صورت که روی هر لایه آلبالو مقداری شکر می پاشیم تا آلبالوها آب بیندازند.

مرحله دوم

در ادامه هسته های آلبالو را داخل یک لیوان آب جوش می ریزیم، سپس آب جوش را صاف می کنیم و به قابلمه حاوی آلبالوها اضافه می کنیم. حالا قابلمه حاوی آلبالو را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا آلبالوها به خوبی آب بیندازند.

مرحله سوم

پس از گذشت این زمان قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید و روی آلبالوها کف کند. حالا با قاشق یا کفگیر کف روی آلبالوها را جمع می کنیم و دور می ریزیم. این کار را حتما انجم دهید تا مربای شفاف شفاف و درخشان شود.

مرحله چهارم

حرارت زیر قابلمه را نیز نیست کم و زیاد کنید چون باعث می شود رنگ مربا سیاه شود. حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا مربا قوام بیاید، اگر مربا بیشتر از ۳۰ دقیقه روی حرارت بماند کیفیتش افت می کند و رنگش تیره می شود.

مرحله پنجم

اگر پس از ۳۰ دقیقه دیدید که مربا قوام نیامده است آلبالوها را خار ج کنید و فقط اجزه دهید شربت مربا روی حرارت بماند تا به قوام برسد و حالتی کشدار پیدا کند. در آخر مقداری آبلیمو و در صورت تمایل وانیل اضافه می کنیم.

مرحله ششم

البته احتمال شکرک زدن این مربا خیلی کم است و می توانید آبلیمو را هم حذف کنید. حالا اجازه می دهیم مربا به مدت ۱۲ ساعت در دمای محیط خنک شود، سپس آنرا داخل ظرف شیشه ای می ریزیم و داخل یخچال نگهدای می کنیم.

نکات طرز تهیه مربای آلبالو

سر رفتن مربای آلبالو

یکی از نکات مهمی که در تهیه این مربا باید به آن توجه داشته باشیم سر رفتن آب آلبالو است. آب آلبالو مستعد کف زیاد است و به همین دلیل باید در زمان پخت، کاملا مراقب باشید تا آب آلبالو سرریز نشود.

درست کردن شربت آلبالو

اگر بخواهیم در کنار مربای آلبالو، شربت این میوه را هم درست کنیم، کافیست که مقداری بیشتری شکر اضافه کنیم و در پایان مقداری از شربت مربا را درون شیشه بریزیم و درون یخچال نگهداری کنیم. برای تهیه شربت کافیست که شیره اضافی مربا را با آب خنک ترکیب کرده و سرو کنیم. آموزش کامل شربت آلبالو را در مطلب زیر ببینید.

منبع :ashpazi.termeh

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها