بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]


بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

پوکو X4 پرو جانشین تمام‌عیاری برای پوکو X3 پرو نیست، صرفاً شاهد برداشت پوکو از ردمی نوت 11 پرو 5G هستیم؛ با بررسی پوکو X4 پرو همراه زومیت باشید.

برند نوپای پوکو کمتر از پنج سال پیش به‌عنوان زیربرند شیائومی وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد؛ اما در همین مدت کوتاه محصولات درخور توجهی را به بازار ارائه کرد. پُربیراه نیست اگر بگوییم در رده‌ی گوشی‌های اقتصادی و حتی میان‌رده، گوشی‌هایی همچون پوکو X3 و X3 پرو که بیش از یک‌ سال پیش به بازار عرضه شدند، همچنان در بخش عملکرد، بی‌رقیب به حساب می‌آیند و تا همین امروز، برای کاربرانی که عملکرد را در اولویت قرار می‌دهند گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. عیب اصلی سری X3 را می‌توانیم توجه بیش‌ازحد به سخت‌افزار و فدا کردن بخش‌های دیگر برای پایین نگاه داشتن قیمت گوشی بدانیم. سنگینی و ضخامت بیش‌از حد، نمایشگر LCD و عکاسی نه‌چندان رضایت‌بخش، برخی از معایب گوشی‌های سری X3 به شمار می‌آیند.

نسل جدید سری X، دو مدل X4 NFC و X4 پرو را در بر می‌گیرد و در آن‌ها از سخت‌افزار خیره‌کننده مشابه نسل قبل خبری نیست تا بفهمیم که پوکو استراتژی مصالحه‌آمیزتری را در پیش گرفته است. نکته‌ی جالب اینکه پوکو X4 پرو از نظر مشخصات فنی دقیقاً همان ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به حساب می‌آید که در کالبد و نام جدید به کاربران ارائه می‌شود. در مقاله‌ی پیش‌ رو، پوکو X4 پرو را بررسی می‌کنیم تا آورده‌ی گوشی چینی‌ها را در مقایسه با رقبای مستقیم و قدرتمندی همچون شیائومی ۱۱ لایت 5G NE یا حتی گلکسی A52 4G بسنجیم. از شما دعوت می‌کنیم با بررسی پوکو X4 پرو همراه زومیت باشید.

گوشی پوکو X4 Pro را فروشگاه اینترنتی آل‌دیجیتال برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی پوکو X4 Pro

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت پوکو X4 پرو

ابعاد پوکو X4 پرو ۸٫۱ × ۷۶٫۱ × ۱۶۴٫۲ میلی‌متر و وزن آن ۲۰۵ گرم است تا از نظر جثه تفاوت چندانی با نسل قبل خود نداشته باشد و همچنان یک گوشی سنگین و بزرگ به حساب بیاید. نمایشگر، پنل پشت و فریم گوشی تخت هستند که باعث می‌شود پوکو X4 پرو ظاهر مدرن‌تری به خود بگیرد؛ البته که نبود خمیدگی‌های متداول در بدنه، جای‌گیری آن را در دستتان با مشکل چندانی مواجه نمی‌کند. استفاده از شیشه در بدنه‌ی گوشی، حس‌وحال یک گوشی باکیفیت را منتقل می‌کند. انتخاب پلاستیک مات برای فریم گوشی، با ذات اقتصادی آن همخوانی دارد و باعث می‌شود گوشی از دست سُر نخورد.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

نمایشگر ۶٫۶ اینچ پوکو X4 پرو، ۸۶ درصد نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص می‌دهد و حفره‌ی دوربین سلفی نیز در قسمت بالای نمایشگر قرار دارد. در نمای پشت گوشی، برآمدگی دوربین به شکل یک مستطیل بزرگ در عرض پنل گسترده شده است و به‌لطف همین نوع طراحی، گوشی روی سطوح لق نمی‌خورد. شخصاً طرح امسال برای برآمدگی دوربین را به طرح دایره‌ای سال گذشته ترجیح می‌دهم؛ البته ماژول‌های دوربین در تمام سطح برآمدگی پخش نشده‌اند، لوگوی پوکو نیز در قسمت سمت راست و روبه‌روی دوربین اصلی دیده می‌شود. دوربین اصلی با ابعاد بزرگ‌تر در قسمت بالا و دو دوربین اولتراواید و ماکرو پایین‌تر از آن تعبیه شده‌اند؛ دوربین اصلی اندکی از سطح برآمدگی اصلی بیرون می‌زند؛ اما دو دوربین دیگر کاملاً در حالت هم‌سطح قرار گرفته‌اند.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

به‌جای استفاده از طرح نواری سال گذشته روی بدنه‌ی پوکو X4 پرو، چینی‌ها به سراغ یک طرح ساده‌تر رفته‌اند که در آن شعاع‌های لیزر-مانندی روی بدنه دیده می‌شوند و اگر به پشت گوشی، نور بتابانید، جلوه‌ی بیشتری پیدا می‌کنند. پوکو، X4 پرو را در سه رنگ مشکی لیزری، آبی لیزری و زرد پوکویی روانه‌ی بازار می‌کند و به نظر می‌رسد نام‌گذاری رنگ‌ها هم ارتباط مستقیمی با طراحی پنل پشت گوشی داشته باشند. ما مدل مشکی را برای بررسی دراختیار داشتیم که به‌واسطه‌ی سطح براق و صیقلی، هم اثر انگشت را به حد محسوسی نمایان می‌کرد و هم بیشتر از اینکه مشکی به چشم برسد، خاکستری به نظر می‌آمد.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

دکمه‌های کنترل صدا و پاور، سمت راست فریم قرار دارند و بخش چپ فریم کاملاً خالی می‌ماند. با وجود اینکه پوکو X4 پرو از نمایشگر OLED استفاده می‌کند؛ اما از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر خبری نیست، در عوض با حسگر یکپارچه با دکمه‌ی پاور طرف هستیم. در قسمت بالای فریم، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، اسپیکر، میکروفن و فرستنده‌ی مادون قرمز دیده می‌شود و در بخش پایین فریم هم درگاه مشترک سیم‌کارت و کارت حافظه، درگاه USB 2.0 Type-C، میکروفن و اسپیکر دوم جای گرفته‌اند. اسپیکر مکالمه را هم می‌توان در نوار باریک بین فریم و نمایشگر مشاهده کرد.

پوکو X4 پرو، استاندارد نه‌چندان چشم‌گیر IP53 را دریافت کرده است تا دربرابر ذرات گردوغبار و پاشش قطرات آب، مقاوم باشد؛ در حالی‌که رقبایی همچون گلکسی A52 4G از گواهی کارآمدترِ IP67 بهره می‌برد.

نمایشگر و اسپیکر پوکو X4 پرو

شاید بتوانیم بزرگ‌ترین به‌روزرسانی پوکو X4 پرو نسبت به نسل قبل را، تغییر نمایشگر از IPS LCD به OLED بدانیم که قطعاً نقش بسزایی در بهبود تجربه‌ی کاربری خواهد داشت. نمایشگر پوکو X4 پرو، رزولوشن +FHD یا ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل را در ابعاد ۶٫۶۷ اینچ ارائه می‌کند تا تراکم پیکسلی، عدد بسیار خوبِ ۳۹۵ پیکسل‌براینچ به‌دست بیاید. نمایشگر از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و با استناد به مشخصات فنی ذکرشده از طرف پوکو، روشنایی در حالت خودکار به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد. برای محافظت از نمایشگر، روی آن نیز با لایه‌ی محافظ Corning Gorilla Glass 5 پوشانده شده است. نمایشگر پوکو X4 پرو از استانداردهای HDR همچون HDR10 نیز پشتیبانی نمی‌کند.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

متأسفانه اعدادی که در تست‌های روشنایی نمایشگر به دست آوردیم، حتی به اعداد ذکرشده از سوی چینی‌ها نزدیک هم نیستند و با رقبای هم‌رده نیز فاصله‌ی محسوسی دارند. در حالت دستی، بیشترین روشنایی نمایشگر را ۵۴۶ نیت و در حالت خودکار، ۸۵۰ نیت اندازه‌گیری کردیم. طبیعتاً برای کاربرانی که از عملکرد نمایشگر IPS LCD نسل قبل به ستوه آمده بودند، پوکو X4 پرو قدمی بزرگ روبه‌جلو محسوب می‌شود. حداقل روشنایی نمایشگر هم ۲٫۸ نیت است که برای کار کردن با گوشی در نور محیطی اندک، روشنایی مطلوبی خواهد بود.

عملکرد نمایشگر پوکو X4 پرو دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگ میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
پوکو X4 پرو۲٫۸۰۵۴۶۰۸۵۰۴۲٫۴ (Standard)
پوکو X3 پرو۰٫۵۶۳٫۹۲۳۲۰٫۸۴٫۳۵۳۸۷۸۸٫۹۴٫۸۱٫۵ (Original)
شیائومی ۱۱ لایت 5G NE۲٫۶۰۶۶۹٫۵۰۹۰۵۳٫۷۱٫۲ (Original)
ردمی نوت ۱۱ پرو 5G۲٫۸۳۰۶۳۷٫۵۰۱۰۴۸٫۵۳٫۹۱٫۱ (Standard)
گلکسی A52 4G۲٫۲۶۰۵۸۷۰۱۲۳۰۵٫۳۳٫۲ (Natural)
پوکو X3 GT۰٫۳۵۰٫۸۷۲۲۱۲٫۶۳۲۷۸۱۰۵٫۷۴٫۳۲٫۲ (Standard)
شیائومی 11T۲٫۸۰۵۹۱۰۹۸۲-- (Vivid)-- (Original)
پوکو F3۲٫۳۵۰۶۱۵۰۱۲۰۵۳٫۱۱٫۲ (Original)
گلکسی A33۲٫۱۵۰۶۳۷۰۱۰۹۷۴٫۶۲٫۲ (Natural)
تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.
پوکو X4 پرو نیز همچون سایر گوشی‌های برند شیائومی، سه پروفایل رنگی را دراختیار قرار می‌دهد؛ پروفایل‌های Vivid و Saturate در فضای رنگی وسیع‌تر DCI P3 و پروفایل Standard نیز در فضای رنگی کوچک‌تر sRGB تعریف شده‌اند. نمایشگر فضاهای رنگی مذکور را به‌طور کامل پوشش می‌دهد. خطای رنگ‌ها در حالت‌های Vivid و Saturated بالاتر و دمای رنگ‌ها نیز به‌شدت سرد است. پروفایل Standard رنگ‌ها را با خطای کمتر و دمای خنثی تولید می‌کند. برای کاربرانی که دوست دارند رنگ‌ها را زنده‌تر و اشباع‌تر ببینند، پروفایل Saturated را پیشنهاد می‌کنیم. خوشبختانه امکان شخصی‌سازی دمای رنگ‌ها نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید فارغ از پروفایلی که انتخاب می‌کنید، تناژ رنگ‌ها را به دلخواه خودتان تغییر دهید.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

پوکو X4 پرو به اسپیکرهای استریو مجهز شده است. کانال اصلی در لبه‌ی پایین فریم قرار دارد؛ در حالی‌که اسپیکر مکالمه به‌عنوان کانال دوم نقش‌نمایی می‌کند. مجموعه‌ی اسپیکر صدای متعادلی تولید می‌کنند که بلندی و کیفیت قابل قبولی دارد. اپلیکیشن‌های پخش مدیا مثل یوتیوب و گالری نیز از حالت Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند که با فعال کردن آن، حجم و کیفیت صدا بهتر هم خواهد شد.

نرم‌افزار و رابط کاربری پوکو X4 پرو

پوکو X4 پرو با نسخه‌ی مخصوص رابط کاربری MIUI 13 برای پوکو بر پایه‌ی اندروید ۱۱ به دست کاربران می‌رسد که البته تفاوت زیادی با نسخه‌ی اصلی MIUI ندارد و طبیعتاً ویژگی‌های اندروید ۱۲ مثل داشبورد جدید تنظیمات حریم شخصی را شامل نمی‌شود. نسخه‌ی مذکور، از پایه بازطراحی شده است تا بهینه‌تر از نسخه‌های قبل باشد. شیائومی می‌گوید که در نسخه‌ی جدید، برنامه‌های پس‌زمینه با ۴۰ درصد بهینگی بهتر اجرا می‌شوند. چینی‌ها ادعا می‌کنند درحالی‌که سایر سیستم‌های اندرویدی طی مدت ۳۶ ماه، دچار افت عملکرد ۵۰ درصدی در حافظه‌ی ذخیره‌سازی می‌شوند، MIUI 13 با سیستم Defragmentation بهبودیافته، عدد مذکور را به پنج درصد تقلیل می‌دهد.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

با ورود به منوی اپلیکیشن‌های پوکو X4 پرو با انبوهی از برنامه‌های از پیش نصب‌شده مواجه شدیم که عموماً برای بسیاری از کاربران بی‌استفاده هستند. تجربه‌ای که از کار با رابط کاربری MIUI 13 روی گوشی پوکو داشتیم، به هیچ‌وجه بی‌عیب و نقص نبود. مثلاً در برخی موارد با تأخیر در اجرای فرامین لمسی مواجه می‌شدیم؛ به‌طوری که در بعضی مواقع نیاز به Tap کردن‌های دوباره یا حتی چندباره داشتیم. در موقعیتی دیگر، به جز دکمه‌های ناحیه‌ی ناوبری (Navigation Bar) بقیه‌ی نقاط نمایشگر نسبت به فرمان‌های لمسی واکنشی نشان نمی‌داد و مجبور شدیم گوشی را ری‌استارت کنیم.

فارغ از مواردی که ذکر کردیم، اگر در مجموع با ظواهر و چیدمان MIUI شیائومی مشکلی نداشته باشید و بتوانید مشکلات گاه‌وبی‌گاه را تحمل کنید، کار کردن با رابط کاربری پوکو X4 پرو مشکل خاص دیگری برایتان به‌وجود نخواهد آورد.

عملکرد، تجربه‌ی بازی و باتری پوکو X4 پرو

پوکو X4 پرو در بخش سخت‌افزار، افت محسوسی را نسبت به نسل قبل تجربه می‌کند و همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، دقیقاً با همان مشخصات فنی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به دست کاربران می‌رسد. تراشه‌ی Snapdragon 695 5G که با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC تولید می‌شود، به‌عنوان قلب تپنده‌ی پوکو X4 پرو ایفای نقش می‌کند و هرچند یک تراشه‌ی پرچم‌دار نیست؛ اما قدرت پردازشی قابل قبولی را دراختیار می‌گذارد. در بخش CPU، تراشه‌ی کوالکام به دو هسته‌ی قدرتمند ۲٫۲ گیگاهرتز بر پایه‌ی Cortex-A78 و شش هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۷ گیگاهرتزی بر پایه‌ی Cortex-A55 مجهز شده است. پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Adreno 619 نیز بار پردازش‌های گرافیک‌محور را به دوش می‌کشد.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

پوکو، X4 پرو را در چهار نسخه‌ی مختلف ۶ | ۶۴، ۶ | ۱۲۸، ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایت روانه‌ی بازار می‌کند که رم آن‌ها از نوع LPDDR4X و حافظه نیز از نوع UFS 2.2 هستند. ازآنجاکه برای X4 پرو درگاه اختصاصی کارت حافظه درنظر گرفته نشده است، بنابراین در صورتی که بخواهید حافظه‌ی ذخیره‌سازی را افزایش دهید، باید قید سیم‌کارت دوم را بزنید. در بخش امکانات ارتباطی، تراشه‌ی کوالکام علاوه‌بر فراهم کردن امکان اتصال به اینترنت 5G، از Wi-Fi 5 و Bluetooth 5.1 نیز پشتیبانی می‌کند.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.2 در پوکو X4 پرو، سرعت خواندن و نوشتن نه‌چندان بالا؛ اما قابل قبولی را ارائه می‌کند. همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، نسل قبل گوشی پوکو با وجود حافظه‌های پرسرعت UFS 3.1، از این نظر برتری قابل توجهی نسبت به نسل جدید داشتند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی پوکو X4 پرو دربرابر رقبا
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
پوکو X4 پرو۵۲۱٫۹۴۸۸٫۲۱۹۸٫۱۱۹۲٫۵
پوکو X3 پرو۱۴۴۷٫۳۸۵۲۱٫۶۶۱۶۹٫۰۵۱۷۰٫۰۴
شیائومی ۱۱ لایت 5G NE۹۰۹٫۳۲۷۵۹٫۱۷۲۰۲٫۹۲۰۰٫۲
ردمی نوت ۱۱ پرو 5G۴۹۸٫۷۲۴۷۲٫۴۵۱۹۳٫۲۱۱۸۲٫۲۸
گلکسی A52 مدل 4G۵۰۵٫۲۲۲۶۶٫۹۳۱۳۶٫۹۸۱۳۰٫۸۳
پوکو X3 GT۱۴۹۴٫۷۸۳۷٫۲۵۱۸۰٫۶۵۲۰۴٫۳۸
پوکو F3۱۳۸۴٫۷۴۶۷۲٫۷۷۲۰۵٫۰۴۱۸۷٫۲
شیائومی 11T۱۶۶۴٫۴۵۹۳۳٫۷۱۱۳۵٫۵۴۱۳۰٫۷۷
گلکسی A33 5G۴۹۷٫۶۹۴۸۱٫۶۸۲۲۷٫۴۹۲۰۳٫۱۲
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
احتمالاً در جریان هستید که شیائومی در MIUI 13، امکان انتخاب پروفایل عملکرد دستگاه را بین سه حالت Performance، Balanced و Silent برای کاربران فراهم می‌کند. ما برای اجرای بنچمارک‌ها روی پوکو X4 پرو، از پروفایل Performance و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده کردیم. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید پوکو X4 پرو به دلیل پس‌رفتی که در بخش تراشه نسبت به نسل قبل تجربه می‌کند، در تمام بخش‌ها عملکرد ضعیف‌تری نسبت به پوکو X3 پرو از خود نشان می‌دهد.

برای مقایسه، از نظر عملکرد چندهسته‌ای CPU، پوکو X3 پرو حدود ۲۵ درصد و در بخش عملکرد GPU در شبیه‌ساز بازی، ۱۲۰ درصد بهتر عمل می‌کند. سایر هم‌برندهای هم‌قیمت همچون پوکو X3 GT و پوکو F3 هم با اختلاف زیاد، عملکرد بهتری از پوکو X4 پرو دارند.

عملکرد پوکو X4 پرو دربرابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصولPCMarkSpeedometer 2.0GeekBench 5GFXBench
عملکرد کلیمرورگرپردازنده‌ی گرافیکیپردازنده‌ی مرکزیشبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
OpenGLVulkanMetalOpenGLMetal
پوکو X4 پرو
(۱۲۰ هرتز)
۱۰۶۰۴۴۴٫۲۱۲۸۳۶۹۰
۲۰۸۷
۱۲
۷٫۸
۱۲
۸٫۲
--۱۷
۲۰
--
پوکو X3 پرو
(۱۲۰ هرتز)
۱۰۲۹۳۵۳٫۷--۷۸۳
۲۶۲۶
۲۸
۱۸
۲۷
۱۸
--۴۰
۴۴
--
گلکسی A52 4G
(۹۰ هرتز)
۸۵۱۷۳۹٫۳--۵۳۳
۱۵۶۰
۱۰
۶٫۹
۱۰
۷
--۱۵
۱۷
--
شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
(۹۰ هرتز)
۱۰۱۶۶--۲۳۰۷۷۹۰
۳۰۰۰
۲۰
۱۳
۲۰
۱۴
--۲۹
۳۳
--
ردمی نوت ۱۱ پرو 5G
(۱۲۰ هرتز)
۱۰۶۳۶۱۹٫۴۵۱۲۹۸۷۴۸
۱۹۱۵
۱۲
۷٫۹
۱۲
۸٫۲
--۱۷
۲۰
--
پوکو X3 GT
(۱۲۰ هرتز)
۱۰۳۳۲۴۵٫۳۴۶۸۵۷۴۰
۲۸۸۳
۲۹
۲۰
۲۸
۱۹
--۳۸
۴۵
--
پوکو F3۱۰۲۱۳۶۶٫۸--۹۷۳
۳۲۸۱
۳۲
۲۰
۳۳
۲۱
--۴۷
۵۲
--
شیائومی 11T
(۱۲۰ هرتز)
۱۱۹۲۶۶۵٫۲۴۸۲۵۸۵۷
۲۹۳۸
۳۱
۲۲
۳۰
۲۰
--۴۱
۵۰
--
گلکسی A33 5G
(۹۰ هرتز)
۱۰۵۴۹۴۸٫۷۲۶۰۰۷۳۷
۱۸۶۲
۱۵
۱۰
۱۵
۱۰
--۱۹
۲۳
--
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
در مقایسه با رقبای کُره‌ای و در صورتی که عملکرد CPU را ملاک قرار دهیم، پوکو X4 پرو حدود ۱۲ درصد بهتر از گلکسی A33 عمل می‌کند؛ البته ماژول گرافیکی Snapdragon 695 در پردازش‌های گرافیکی، از لحاظ GPU از گلکسی A33 جا می‌ماند. شیائومی ۱۱ لایت 5G NE که رقیب مستقیم گوشی پوکو به حساب می‌آید، در پردازش‌های چندهسته‌ای CPU، حدود ۴۳ درصد و در تست شبیه‌ساز بازی حدود ۵۶ درصد سریع‌تر عمل می‌کند.

به‌منظور بررسی عملکرد پوکو X4 پرو در اجرای بازی‌های موبایل، از بازی‌های محبوبی همچون PUBG و Call of Duty استفاده کردیم. گوشی چینی‌ها در تست ده دقیقه‌ای ما توانست بازی PUBG را در تنظیمات گرافیکی HD، با نرخ فریم ۵۸ تا ۶۱ فریم‌برثانیه و با نوسان اندک و عملکرد پایدار، اجرا کند. همین موضوع برای Call of Duty هم صدق می‌کرد و با قرار دادن تنظیمات گرافیکی روی گزینه‌ی Very High توانستیم بازی را با نرخ فریم پایدار ۵۶ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کنیم. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، می‌توانید از پوکو X4 پرو انتظار اجرای بازی‌های نه‌چندان چالش‌برانگیز را با تنظیمات گرافیکی معقول داشته باشید.

عملکرد پوکو X4 پرو در اجرای بازی موبایل
عنوان بازی موبایلتنظیمات گرافیکی بازینرخ فریمتوضیحات
Pubg MobileHD۵۸ تا ۶۱ فریم‌برثانیهعملکرد پایدار با نوسان اندک
Call of Duty MobileVery High۵۶ تا ۶۰ فریم‌برثانیهعملکرد پایدار با نوسان اندک
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.
شیائومی برای پوکو X4 پرو باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را درنظر گرفته است. به رسم متداول شیائومی، درون جعبه یک شارژر سریع ۶۷ وات دراختیار کاربران قرار می‌گیرد که با استناد به گفته‌ی چینی‌ها، می‌تواند باتری را در مدت ۴۱ دقیقه، از صفر تا صد درصد شارژ کند. برای تست شارژدهی باتری، از ویدیوی معیارمان با وضوح HD و کدک H.264 استفاده کردیم. در حالت Performance، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر، پوکو X4 پرو می‌تواند با یک‌بار شارژ حدود ۱۶:۴۰ دقیقه ویدئو پخش کند که در مقایسه با نسل قبل، بهبودی در حد سه ساعت را نشان می‌دهد.
عملکرد باتری پوکو X4 پرو دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایشنمایشگرباتریزمان لازم برای شارژپخش ویدئو PCMark
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعت
پوکو X4 پرو
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۰۰:۴۱
با شارژر ۶۷ واتی
۱۶:۳۹۱۲:۰۱
پوکو X4 پرو
(۶۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۰۰:۴۱
با شارژر ۶۷ واتی
--۱۵:۴۳
پوکو X3 پرو
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۱۶۰۱:۲۰۱۳:۴۹۱۰:۰۳
گلکسی A52 4G
(۹۰ هرتز)
۶٫۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰--۱۵:۱۷۱۱:۵۲
پوکو X3 GT
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۰۰:۵۰۱۷:۳۲۸:۵۶
پوکو F3
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۲۰۰۰:۵۵۲۰:۳۵۱۴:۲۴
شیائومی 11T
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۰۰:۴۰
با شارژر ۶۷ واتی
۲۷:۴۳۱۰:۱۱
شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
(۹۰ هرتز)
۶٫۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۲۵۰۱:۰۰۲۵:۰۰۱۱:۰۰
ردمی نوت ۱۱ پرو 5G
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۰:۴۷۱۵:۳۳۱۱:۱۹
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
در همین شرایط و با در نظر داشتن ملاک کاربری روزمره، باتری پوکو X4 پرو حدود ۱۲ ساعت شارژدهی دارد که تقریباً از تمام رقبای هم‌قیمتی که در جدول بالا آورده‌ایم، عملکرد بهتری به‌حساب می‌آید. در حالتی که نرخ نوسازی را به حالت استاندارد یعنی ۶۰ هرتز برگردانیم، شارژدهی در کاربری روزمره به ۱۵ ساعت و ۴۳ دقیقه می‌رسد؛ بنابراین برای زمانی که شارژر دم دستتان نباشد، تغییر نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز، تفاوت محسوسی در مصرف باتری رقم می‌زند.

دوربین پوکو X4 پرو

پوکو X4 پرو از ترکیب سه دوربین واید (اصلی)، اولتراواید و ماکرو برای عکاسی بهره می‌برد. دوربین واید از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی ISOCELL HM2 سامسونگ با ابعاد 1/1.52 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری در کنار لنز ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/1.9 بهره می‌برد. فیلتر رنگی حسگر برای هر ۹ پیکسل مجاور، رنگ یکسانی دارد، بدین‌ترتیب که گوشی به‌طور پیش‌فرض عکس‌ها را با وضوح ۱۲ مگاپیکسل و پیکسل‌های ادغام‌شده‌ی ۲٫۱ میکرومتری می‌گیرد؛ البته امکان ثبت عکس‌ها با وضوح بومی ۱۰۸ مگاپیکسل نیز وجود دارد.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

حسگر دوربین اصلی پوکو X4 پرو حدود ۷۰ درصد بزرگ‌تر از حسگر شیائومی ۱۱ لایت 5G NE است. توجه داشته باشید که روی لنز از لرزش‌گیر اپتیکال OIS خبری نیست و فوکوس خودکار نیز با فناوری تشخیص فاز (PDAF) صورت می‌گیرد. دوربین امکان عکاسی HDR و استفاده از الگوریتم Night Mode را نیز دارد.

برای دوربین اولتراواید، حسگر ۸ مگاپیکسلی IMX355 سونی با لنز f/2.4 در نظر گرفته شده است که از نظر مشخصات فنی با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE برابری می‌کند؛ متأسفانه روی دوربین اولتراواید از Night Mode‌ خبری نیست. در نهایت دوربین ماکرو با حسگر ۲ مگاپیکسلی می‌تواند برای عکاسی نزدیک از سوژه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

عملکرد دوربین پوکو X4 پرو در طول روز

برای درک بهتر عملکرد دوربین پوکو X4 پرو، مقایسه‌ی مستقیم آن با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در شرایط یکسان خالی از لطف نیست. در سناریویی که دوربین‌ها را از نظر گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها به چالش می‌کشد، عکس‌های پوکو X4 پرو وضعیت بهتری دارند؛ کافی است به بخش پرنور پشت پنجره دقت کنید تا جزئیات بیشتری را در تصویر گوشی پوکو ببینید؛ مسئله‌ای که در عکس دوربین گوشی شیائومی چندان قابل قبول نیست.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس دوربین اصلی پوکو X4 پرو

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

برش عکس دوربین اصلی پوکو X4 پرو

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

برش عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

از طرفی، رنگ‌ها در عکس دوربین پوکو X4‌ پرو گرم‌تر هستند و جزئیات نواحی دیگر به اندازه‌ی ۱۱ لایت به تصویر کشیده نشده‌اند؛ این موضوع را می‌توان با نگاه به ایکس‌باکس سری اس دریافت؛ جایی که رنگ کنسول بیشتر از اینکه سفید باشد به کرم متمایل است و جزئیات کمتری نیز دارد. در عکس پوکو هاله‌ای اطراف ایکس‌باکس دیده می‌شود که شاید به‌خاطر کیفیت پایین لنز یا الگوریتم پردازش تصویر به‌وجود آمده باشد.

در عکس‌هایی که با دوربین اولتراواید دو گوشی در همین قاب از دفتر زومیت به ثبت رسانده‌ایم، گستره‌ی دینامیکی بهتری را در عکس شیائومی ۱۱ لایت 5G NE می‌بینیم. برای درک بهتر، می‌توانید به کنسول ایکس‌باکس سری اس توجه کنید.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس دوربین اولتراواید پوکو X4 پرو

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس دوربین اولتراواید شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی عکس پوکو X4 پرو

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی عکس شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

عکس شب دوربین پوکو X4 پرو

برای ثبت عکس‌ها در تاریکی و نور کم، دوربین هردو گوشی شیائومی و پوکو به سختی می‌توانند روی سوژه فوکوس کنند. برای اینکه بتوانیم عکس‌ها را با جزئیات دلخواه به ثبت برسانیم، مجبور شدیم بارها و بارها عکاسی از سوژه را تکرار کنیم. دوربین اصلی پوکو X4 پرو در تاریکی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و رنگ‌ها را طبیعی‌تر به ثبت می‌رساند. اگر به صورت عروسک مورفیوس دقت کنید، سطح جزئیات بالاتری را هم در عکس پوکو خواهید دید.

دوربین اولتراواید شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در عکاسی شب هم بهتر از دوربین اولتراواید گوشی پوکو عمل می‌کند و به لطف حالت نایت (Night Mode) می‌تواند عکسی با جزئیات قابل قبول به‌ ثبت برساند؛ درحالی‌که نبود حالت نایت برای دوربین اولتراواید X4 پرو، باعث می‌شود با یک صفحه‌ی سیاه با جزئیات غیر قابل تشخیص مواجه باشیم.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس دوربین اصلی پوکو X4 پرو

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس دوربین اولتراواید پوکو X4 پرو

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس دوربین اولتراواید شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

عکس‌های سلفی و پرتره پوکو X4 پرو

پوکو X4 پرو برای ثبت عکس‌های سلفی به دوربینی با حسگر ۱۶ مگاپیکسل تکیه دارد. ما برای آزمایش تأثیر HDR روی عکس‌های سلفی، یک‌بار با فعال بودن HDR و یک‌بار بدون فعال بودن آن عکس سلفی گرفتیم. همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، روشن بودن HDR تأثیر بسزایی روی گستره‌ی دینامیکی عکس می‌گذارد و سطح جزئیات را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. با تغییر حالت عکاسی به پرتره، مجدداً با افت سطح جزئیات روبه‌رو می‌شویم و نورپردازی پشت سر سوژه وضع بغرنجی پیدا می‌کند.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس سلفی بدون HDR

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس سلفی با HDR

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس سلفی پرتره

در عکس پرتره‌ای که با دوربین ۱۱ لایت از آرائیس نظریان گرفته‌ایم، روشنایی بهتر و جزئیات بیشتر به ثبت رسیده‌اند و پس‌زمینه هم حرفه‌ای‌تر محو شده است. درواقع اختلاف عملکرد دو گوشی در عکاسی پرتره به صورت محسوسی به چشم می‌آید؛ مثلاً اگر به لبه‌های تی‌شرت آرائیس در عکس X4 پرو دقت کنید، متوجه هاله‌ای در نواحی مذکور خواهید شد.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس پرتره پوکو X4 پرو

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس پرتره شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

عکس ماکرو پوکو X4 پرو

به‌خاطر حسگر کوچک‌تر و نبود فوکوس خودکار، دوربین ماکروی پوکو X4 پرو دربرابر ۱۱ لایت 5G NE حرف چندانی برای گفتن ندارد. همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، نویز در عکس ماکروی پوکو بیشتر است و اطراف متن را هاله‌ای دربر می‌گیرد؛ به‌علاوه بافتی که از سطح سوژه در عکس شیائومی مشاهده می‌کنیم به هیچ‌وجه در عکس پوکو مشخص نیست.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس ماکرو پوکو X4 پرو

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

عکس ماکرو شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

جمع‌بندی و مقایسه پوکو X4 پرو با رقبا

عملکرد پوکو X4 پرو در تقریباً تمام بخش‌ها بر این موضع صحه می‌گذارد که پوکو X4 پرو را باید تافته‌ی جدابافته‌ای از پوکو X3 پرو به حساب بیاوریم؛ محصولی که به هیچ‌وجه راه نسل قبل خود را ادامه نمی‌دهد و تنها تلاش می‌کند با گوشی‌های اقتصادی هم‌رده رقابت کند که البته موفقیت چندانی هم در این راه به دست نمی‌آورد. با نگاهی به نتایج آزمون‌هایی که روی پوکو X4 پرو انجام دادیم و مقایسه‌ی نتایج آن‌ها با محصولات هم‌رده، به این نتیجه می‌رسیم که رقیبی همچون شیائومی ۱۱ لایت 5G NE تقریباً در تمامی بخش‌ها برتری خود را به محصول پوکو دیکته می‌کند.

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]

با چنین وصفی، اگر قصد انتخاب بین گوشی‌های میان‌رده-اقتصادی بازار را دارید و عملکرد یا بازی کردن برایتان در اولویت قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ گوشی‌هایی همچون پوکو X3 پرو یا پوکو F3 بروید. از سوی دیگر، در صورتی که به دوربین اهمیت بیشتری می‌دهید و دوست دارید عکس‌های بهتری با گوشی به ثبت برسانید، قطعاً شیائومی ۱۱ لایت 5G NE یا گلکسی A52 4G انتخاب‌های ارزشمندتری برایتان خواهند بود.

گوشی پوکو X4 Pro را فروشگاه اینترنتی آل‌دیجیتال برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی با پنل OLEDشارژدهی بسیار خوبشارژر ۶۷ وات درون جعبهبدنه‌ی باکیفیت

نکات منفی

روشنایی کم نمایشگرعملکرد ضعیف در مقایسه با رقبای هم‌قیمتمجموعه‌ی دوربین نه‌چندان کارآمد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس