معاون وزیر فرهنگ: ایران جزو 10 کشور برتر تولید آثار سینمایی در جهان است


معاون وزیر فرهنگ: ایران جزو 10 کشور برتر تولید آثار سینمایی در جهان است

تبریز - ایرنا - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور گفت: امروز ایران جزو 10 کشور برتر تولید آثار سینمایی در جهان است، این در حالی است که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس میلیاردها دلار هزینه می کنند تا صاحب صنعت سینما شوند، اما توفیقات چندانی ندارند، چراکه نیروی انسانی لازم را ندارند.

به گزارش ایرنا، "محمد خزاعی" روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با مدیرکل و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در تبریز اظهار داشت: خوشبختانه توسعه زیرساخت های سینمایی در سراسر کشور و حتی شهرستان‌ها، هم مطالبه مردم و هم مسوولان شده است و این نشانگر اهمیت و تاثیرگذاری سینماست.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر تعداد مخاطبان سینما در رده ششم کشور قرار دارد، ادامه داد: خیلی وقت ها از کنار استعدادهای موجود در سینمای کشور به دلایل مختلف عبور می‌کنیم که به هیچ عنوان شایسته نیست، اعتقاد دارم در کنار این استعدادها باید به توسعه زیرساخت های سینمایی کشور به ویژه در شهرستان ها نیز توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه نیازمند مراقبت جدی از تولیدات سینمایی هستیم، خاطرنشان کرد: اینکه هنرمندان سینمای یک شهر چه چیزی را و چگونه روایت می کنند، بسیار مهم است و می‌بایست به سراغ تولید آثار کیفی حرکت کنیم.

خزاعی با بیان اینکه اکنون ۶۰۰ سالن سینما در کشور فعال است، افزود: با سیاست های جدیدی که در دولت آغاز شده است، طی چهار سال آینده تعداد سالن‌های سینمای کشور به بیش از یکهزار سالن افزایش خواهد یافت.

وی در عین حال گفت: احداث سالن‌های سینما در برخی شهرهای کم جمعیت توجیه اقتصادی ندارد، چراکه میزان فروش بلیط فیلم های اکران شده، حتی کفاف هزینه‌های جاری آن سالن را نمی‌دهد.

خزاعی با بیان اینکه با بحران مخاطب در سینماهای کشور مواجه هستیم، افزود: ما نیازمند آسیب شناسی مخاطب هستیم.

نگاه واقع‌بینانه و شناخت ظرفیتهای موجود زمینه ساز رونق سینمای استان هاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: با نگاه واقع بینانه و شناخت ظرفیت های موجود می توان به یک جمع بندی منطقی رسید که حاصل آن رونق و تحول جریان سینمایی استان باشد.

سیدقاسم ناظمی، ابتکار سازمان سینمایی کشور در سفرهای استانی و دیدار با مسوولان و نهادهای ذیربط را فرصتی برای حل مشکلات موجود دانست و ادامه داد: تبریز سابقه درخشان و قابل توجهی در حوزه سینما دارد و دارای ظرفیت های عظیمی است که نمونه آن طی دهه‌های گذشته با افتخارآفرینی هنرمندان در جشنواره های ملی و بین المللی مشهود است.

وی، با بیان اینکه نبود زیرساخت های لازم منجر به مهاجرت برخی از هنرمندان فعال این عرصه از استان شده است، افزود: نهادهای بالادستی مسوولیت مهمی برای حل مشکلاتی از این دست دارند، چراکه تولید محتوای کیفی و قابل اتکا بدون توجه به نیروی انسانی متخصص امکان پذیر نخواهد بود.

ناظمی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم وحدت در تبریز طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خاطرنشان کرد: تعطیلی این جشنواره از یک سو و نبود جشنواره حرفه ای در سطح ملی و بین المللی در عرصه فیلم و سینما از سوی دیگر، منجر به فراموشی ظرفیت هایی شده‌ است که امروز به شدت به آنها نیازمندیم، امیدوارم بار دیگر با حمایت سازمان سینمایی، شاهد برگزاری جشنواره ای جدی و حرفه‌ای در تبریز باشیم.

وی اظهار داشت: ظرفیت‌های خوبی در عرصه فیلم و سینمای استان وجود دارد اما با وضعیت مطلوب و ایده آل خود فاصله داریم.

وی با تاکید بر رعایت عدالت فرهنگی در حوزه سینمایی کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۸ سالن سینمای فعال در استان داریم که تعدادی بصورت پردیس فعالیت می‌کنند و ۶ هزار صندلی سینما داریم که این ارقام با جمعیت ۴ میلیونی استان فاصله معنادار دارد.

ناظمی یادآور شد: در حوزه تولید فیلم‌های فاخر گام‌های ارزشمندی در یک دهه گذشته برداشته شده و جریانی در منطقه شکل گرفته که منجر به کسب توفیقات خوب در عرصه‌های ملی و بین‌المللی برای فیلمسازان استان شده است.

وی ادامه داد: شاهد مطالبات عمومی گسترده در شهرستان‌ها برای تاسیس نمایندگی انجمن سینمای جوان و استقبال عمومی از آموزشگاه‌های سینمایی هستیم، ضمن اینکه سه هنرستان زیر نظر ارشاد اسلامی استان در تربیت هنرآموزان فعال هستند.

ناظمی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵ سینمای غیرفعال در استان داریم که برخی تنها با کمک‌های جزیی می‌توانند دوباره احیا و فعال شوند، اظهار کرد: به جهت ظرفیت‌هایی که در تبریز و استان آذربایجان شرقی وجود دارد، زیرساخت‌های موجود هم‌خوانی ندارد.

در این نشست روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی به طرح مسایل و مشکلات مربوط به سینماهای شهرستان خود پرداختند و رییس سازمان سینمایی کشور پاسخگوی موارد طرح شده بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر یکروزه خود به آذربایجان‌شرقی با نماینده ولی فقیه در استان هم دیدار و گفت و گو کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس