رییس هلال احمر درباره متروپل: در زیرزمین جسدی بود که ستون از بین آن رد شده بود/ افرادی که شعارهای نابجا می دادند آبادانی نبودند


رییس هلال احمر درباره متروپل: در زیرزمین جسدی بود که ستون از بین آن رد شده بود/ افرادی که شعارهای نابجا می دادند آبادانی نبودند

پیرحسین کولیوند: چرا یک ساختمان به این عظمت ساخته می شود اما هنوز کامل نشده و بخشی از آن فعال است؟ چرا کارگران و ساختمان های اطراف آن بیمه نیستند؟ چرا اجازه فعالیت می دهیم؟ وقتی یک ساختمانی نیمه کاره است چطور باید آزمایشگاه پزشکی در آن فعال باشد؟ به نظر من نظام مهندسی باید فکری برای این موارد کند.

رییس جمعیت هلال احمر کشور با تأکید بر اینکه سرعت امدادرسانی متروپل از پلاسکو بیشتر بود به حضور موثر تیم‌های «سحر» در حادثه متروپل اشاره کرد و گفت: ایثار در متروپل در اوج خود بود.

به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند در یکی از سلسله نشست های تخصصی در حوزه مدیریت بحران که درباره بررسی ابعاد مدیریتی حادثه متروپل آبادان برگزار شد با اشاره به اقداماتی که در پی وقوع حادثه متروپل آبادان صورت گرفت، اظهار کرد: حادثه بسیار تلخ بود و این اولین حادثه و آخرین نخواهد بود؛ اما خطرات تلخ و شیرین امدادرسانی را اظهار می‌کنم.

وی گفت: اتفاق مهمی که رخ داد این بود که از نظر فرماندهی میدان دکتر نامی، جمالی نژاد و وزیر کشور در محل حضور پیدا کردند. شبکه‌های معاند گلایه می کردند که چرا مدیریت ارشد یک مجموعه برای ریزش یک ساختمان حضور پیدا کردند. دکتر وحیدی وزیر کشور فرمانده میدان بود. مسجدی آن نزدیک بود که همچون زمان جنگ بود. یاد زمانی افتادم که برای والفجر هشت آماده می شدیم که البته بعدا در ادامه نیز فرماندهی عوض شد. آن جا برای انجام هر کار عملیاتی متخصصان می نشستند و نظر می دادند که با توجه به نوع و پیچیدگی های خاص حادثه شاهد حضور افراد توانمند و امکانات خوبی بودیم.

کولیوند ادامه داد: افراد برای خدمت رسانی سبقت می گرفتند و زمانی که تصمیم گیری می شد عمل و اجرا می شد. آینده نگری خوب دکتر نامی موجب کاهش خسارت ها شد در نتیجه تصمیمات علمی، عملی و تخصصی بود و کمتر می شد به آن ایراد گرفت. در شرایط بحران، هوای گرم و گرد و غبار فرماندهی صورت گرفت و انجام شد. از نظر امنیتی اگر این عزیزان حضور نداشتند ممکن بود اتفاقاتی رخ بدهد.

وی گفت: دکتر وحیدی فعالان اجتماعی آبادان را جمع کردند و از آن ها پرسیدند که مشکلاتشان چیست.

رییس جمعیت هلال احمر کشور در خصوص اقدامات امدادی در حادثه متروپل اظهار کرد: تقریبا زمانی که بنده رسیدم کار جست و جو و نجات طبقات بالایی به پایان رسیده بود و طبیعتا همه زیر آوار بودند که دستگاه های زنده یاب و تیم های آنست آلارمی به ما ندادند. آوار سنگین بود و هر لحظه امکان ریزش داشت. با خسارت دیگر که شبیه باشد آن را به پلاسکو شبیه می کردیم که البته مثل آن نبود اما شبیه بود. آن جا تمام امکانات وجود داشت و هر دستگاهی که نیاز داشتیم فراهم می شد.

کولیوند اظهار کرد: دستگاه لیزری آورده شد که لرزش ها را با آن بررسی می کردند. این ها با فرماندهی دکتر وحیدی و دکتر نامی صورت گرفت.

وی ادامه داد: تیم های مختلف مردمی کمک می کردند و تیم های آتش نشان، هلال احمر، جوانان جهادی و تیم های مردمی همه کمک می کردند. حدود ۵٠٠ یا ۶٠٠ نفر در محل حضور داشتند و همگی کمک می کردند. از نظر امدادی سرعت و دقت کار از عملیات پلاسکو بهتر و بیشتر بود؛ اما سختی کار زیاد بود. در قسمت پشتیبانی همه چیز فراهم بود و مردم آب، چای، شربت و... می آوردند. در این مصیبت و غم به امدادگران کمک می کردند. در حالی که این ها را کسی ندید و از آن ها تقدیر نکرد.

رییس جمعیت هلال احمر افزود: در این گرانی فعلی شاید نتوانیم خانواده خود را نیز اداره کنیم اما افرادی را می دیدم که غذا به محل می آوردند و برای برداشتن قدمی سبقت می‌گرفتند. مردم کلاه، ماسک، دستکش، ماسک و کفش می آوردند و کمک های آن ها بی انتها بود.

کولیوند گفت: دکتر نامی -رییس سازمان مدیریت بحران- انسان آینده نگری است، زمانی قرار شد آوارها را در جایی ببریم که بعدا دوباره تفحص کنیم چرا که ممکن است بعدا تکه ای از بدن فردی داخل آن باشد که عزیزان برای این اقدام از یک دیگر پیشی می گرفتند.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه مردم داغدار بودند اما حامی نظام بودند و تنها درخواستی که داشتند این بود که با مسببان برخورد شود. در این بین افرادی نیز شعارهای نا بجا می دادند که وقتی دستگیر می شدند مشخص می شد بعضی اصلا آبادانی نیستند. در سوی دیگر مردم به امدادگران کمک می کردند و این اصلا دیده نمی شد.

کولیوند گفت: در خصوص تجهیزات چیزی کم نداشتیم و از همه مهم تر نیروی فداکار و ایثارگر بود. همچنین رعایت ارزش ها و شئونات اسلامی نیز رعایت شد و اگر به بدن خانمی می رسیدند فورا پرده کشیده می شد که دیده نشود. بازماندگان خیلی نگران بودند و شیون می کردند. تیم های «سحر» را در چادرهای هلال مستقر کردیم و با خانواده ها صحبت می کردند. واقعا حال خوبی نداشتند ولی زمانی که کار را می دیدند قانع می شدند. تیم های «سحر» در بحث تاب آوری در حادثه متروپل آبادان تأثیر جدی داشتند.

وی ادامه داد: در زیرزمین جسدی بود که ستون از بین آن رد شده بود، اگر می‌خواستیم جسد را دربیاوریم باید جسد را تکه تکه می کردیم یا اگر ستون را برمی‌داشتیم خطر بسیاری بود. زمانی که شرایط را توضیح دادیم مردم قبول کردند و بیرون آوردن جسد به بعدا موکول شد.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در این حادثه کارگروه اجتماعی، عملیاتی و... نیز تشکیل شد که کارگروه اجتماعی کار آن این بود که به خانه جانباختگان سر بزنند، افزود: به خانه خانم جلیلیان رفتیم که همسرشان نیز فرزند شهید بود و همسر و دو فرزندش به رحمت خدا رفته بودند. صحبت کردیم و من را کنار عکس جانباختگان خود برد ، از من پرسید که می توانی این ها را به من برگردانی؟ و من گفتم که نمی توانم. او گفت من خون این افراد را از تو می خواهم، فقط می خواهم با بانیان این حادثه برخورد شود. این همان چیزی است که حضرت آقا هم می خواست.

وی گفت: امدادرسانی بسیار سخت بود؛ اما با غیرت انجام شد. تا صد متر اطراف محل خانه ها تخلیه شد. این مردم بسیار با غیرت و حامی بودند.همچنین سه ساختمان بود که می توانست دسترسی ما را برای آواربرداری بیشتر کند و خود صاحبان اظهار کردند که رضایت می دهم تخلیه کنید و محوری به جبهه کاری ما اضافه شد. ایثار در متروپل در اوج خود بود.

کولیوند اظهار کرد: چرا یک ساختمان به این عظمت ساخته می شود اما هنوز کامل نشده و بخشی از آن فعال است؟ چرا کارگران و ساختمان های اطراف آن بیمه نیستند؟ چرا اجازه فعالیت می دهیم؟ وقتی یک ساختمانی نیمه کاره است چطور باید آزمایشگاه پزشکی در آن فعال باشد؟ به نظر من نظام مهندسی باید فکری برای این موارد کند.

رییس جمعیت هلال احمر گفت: نقشه ساختمان ها تعیین می شود اما اگر اتفاقی افتاد آماربرداری چگونه باید انجام شود؟ چطور این سازه ها را از یکدیگر جدا کنیم؟ سازمان نظام مهندسی باید در این باره کمک کند.

وی افزود: دو سگ از تیم های آنست ما به به مربی سگ ها گفتم چرا این ها پارس می کنند، گفت آوار دیدند و تا روی آوار نروند آرام نمی گیرند. سگ های ما تا ١٠ متر اگر کسی زنده باشد پارس می کند و تا سه متر نیز جسد را تشخیص می دهد و همانجا می نشیند.

کولیوند گفت: حالا در این میان کسی یک و نیم میلیون فالوور داشت و داشت کاسبی می کرد که برای تیم های آنست ما مشکل ایجاد می کرد. شرایط اینچنینی هم داشتیم اما همه کار کردند و عملیات به خوبی انجام شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد