رشد 54 درصدی سود خالص فولاد هرمزگان


رشد 54 درصدی سود خالص فولاد هرمزگان

مجمع عمومی سالیانه سهامداران شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد. در این مجمع جوانب مختلف عملکرد این شرکت در سال 1400 تشریح شد. به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در مجمع سالیانه سهامداران شرکت فولاد هرمزگان که با حضور مدیرعامل این شرکت برگزار شد، گزارش عملکرد مالی شرکت فولاد هرمزگان در سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1400 ارائه شد. عطاالله معروفخانی مدیرعامل...

افزایش ۷۰ درصدی فروش در بازار داخلی مهمترین برنامه‌های توسعه تشریح گزارش حسابرسی سهام شرکت انقلابی دیگر در حوزه مسئولیت های اجتماعی دلایل اهمیت طرح جدید فولاد هرمزگان نقش آفرینی صنعت فولاد در بخش های زیرساختی

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در مجمع سالیانه سهامداران شرکت فولاد هرمزگان که با حضور مدیرعامل این شرکت برگزار شد، گزارش عملکرد مالی شرکت فولاد هرمزگان در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ ارائه شد.

عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و هیات مدیره آن اظهار داشت: خوشبختانه در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه توسعه، پیشگام بوده‌ایم و موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است. در بهمن ماه سال گذشته، برای اولین بار در فولاد هرمزگان شاهد کلنگ زنی سه طرح بزرگ با حضور استاندار، مدیرعامل فولاد مبارکه و نمایندگان استان بودیم.

افزایش ۷۰ درصدی فروش در بازار داخلی

وی ضمن تشکر از همه سهامداران، متن پیام هیات مدیره را قرائت کرد. این پیام، حاوی گزارشی پیرامون عملکرد مهمترین اقدامات انجام شده در بخش‌های مختلف و نیز مهمترین موفقیت‌های به دست آمده بود. رئوس مطالب این گزارش که توسط مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به اطلاع حضار رسید به شرح زیر است: حدود ۹۵ درصد سهام فولاد هرمزگان به شرکت فولاد مبارکه تعلق دارد. در حال حاضر ۱۵۲۳ نفر در این شرکت کار می‌کنند. شرکت فولاد هرمزگان با تامین حدود ۶ درصد نیاز بازار چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد به شمار می‌آید و ظرفیت نهایی تولید تختال در این شرکت حدود یک و نیم میلیون تن در سال است. کسب تندیس بلورین در نوزدهمین همایش تعالی سازمانی و کسب تندیس مدیر ارزش آفرین، کسب عنوان محصول برتر در جشنواره حاتم، کسب عنوان شرکت برتر در جشنواره شهید رجایی، دریافت نشان عالی مسئولیت‌های اجتماعی، دستیابی به رکورد تولید سالیانه، بومی سازی حدود ۷۰ تجهیز استراتژیک، تولید ۹۷ درصدی محصول آهن اسفنجی، کاهش توقفات تولید، کاهش ۴ درصدی مصرف انرژی، احداث تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی، تدوین استراترژی برای شرایط تحریم، خرید به موقع برق از بخش خصوصی، افزایش موجودی گندله و آهن اسفنجی، کاهش خریدهای داخلی و حمایت از تولید داخل، کسب دریافت عنوان واحد برتر توسعه به انتخاب وزارت صمت، راه اندازی سیستم افزایش رضایت مشتریان و طراحی محصولات جدید؛ تنها شماری از افتخارات به دست آمده در طول سال گذشته است.

معروفخانی در تشریح بیشتر محتوای این گزارش به بخش دستاوردهای فروش پرداخت و گفت: درآمد ناشی از فروش ۶۱ درصد افزایش یافته است. فروش به ۲۱۶ هزار میلیارد ریال رسید. درآمد فروش در بازار داخلی در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد. رشد درآمد فروش در بازار خارجی معادل ۵۱ درصد بوده است. ارزش صادرات ظرف یک سال گذشته به عدد ۸۷ هزار میلیارد ریال رسید. فروش محصولات دارای ارزش افزوده بالاتر در مقایسه با پارسال ۳ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین شاهد توسعه بازارهای صادراتی جدید در مناطق اروپا، شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی بودیم و موفق به دریافت عنوان صادرکننده موفق شدیم.

وی تصریح کرد: بر اساس ارزیابی ایمیدرو، سهم شرکت در تولید فولاد کشور افزایش یافته است. فروش کلی تختال در مجموع ۶۱ درصد رشد را نسبت به سال ۹۹ تجربه کرد. شاهد رشد ۵۰ درصدی صادرات هستیم. سود خالص معادل ۹۴ هزار میلیارد ریال است. سود عملیاتی به دست آمده 89 هزار میلیارد ریال است که به معنای رشد 50 درصدی است. سود خالص 54 درصد رشد داشته است.

مهمترین برنامه‌های توسعه

معروفخانی گفت: افزایش ظرفیت واحدهای ذوب و ریخته گری، احداث واحد تولید محصول گرم، احداث واحد تولید اکسیژن، افزایش ظرفیت سیلوهای آهن اسفنجی، توسعه ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی، احداث تصفیخانه پساب‌های صنعتی، نمونه گیر اتوماتیک دمای ذوب کوره‌های قوس الکتریکی، احداث واحد تولید آهک، مشارکت در سرمایه گذاری از جمله مهمترین برنامه‌های توسعه شرکت فولاد هرمزگان است.

وی بعد از تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های انجام شده در حوزه توسعه منابع انسانی به بیان پیشنهادات هیات مدیره پرداخت و به موارد زیر اشاره کرد: تصویب صورت‌های مالی بعد از استماع گزارش حسابدار مستقل و بازرس قانونی شرکت و تنفیذ کلیه معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت.

تشریح گزارش حسابرسی سهام شرکت

در ادامه اسلامی، حسابرس مستقل و بازرس قانونی گزارش حسابرسی سهام این شرکت را تشریح کرد و معروفخانی به اهم موضوعات مطرح شده پاسخ داد. متقی، دبیر مجمع سهامداران اظهار داشت: گزارش افزایش سرمایه در حال تهیه است. این گزارش در ماه های آینده تهیه و اطلاع رسانی می شود.

در ادامه، ناظر مجمع درباره موضوع عدم ورود بعضی سهامداران به سامان سجام و مشکلاتی که این موضوع برای شرکت به وجود می آورد سخن گفت.

رجبی، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار فرهنگ سازی در این باره شد و گفت سود سهامداران حقیقی را از این طریق پرداخت می کنیم. از سهامداران دعوت می کنیم ثبت نام کنند تا پرداخت ها تسهیل شود و در سال های بعد شاهد وجود سود سنواتی انباشته نباشیم.

نماینده سازمان بورس گفت: فولاد هرمزگان از جمله شرکت‌های خوشنام در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و با نگاهی گذرا به محتوای رسانه‌ها متوجه این موضوع می‌شوید. پیشنهاد می‌کنم که درباره هزینه‌های اجتماعی گزارشی تهیه شود.

انقلابی دیگر در حوزه مسئولیت های اجتماعی

معروفخانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه فولاد هرمزگان در عرصه مسولیت‌های اجتماعی، خوشنام است و در سال ۱۴۰۰ انقلابی دیگر را در این حوزه رقم زد. تمام نمایندگان استان، مدیران کل، استاندار و به ویژه مردم نجیب استان به نیکی از فولاد هرمزگان یاد می کنند. تخت پوشش قرار دادن پنج هزار یتیم از جمله مهمترین اقدامات انجام شده است. قرار است این عدد به ده هزار نفر افزایش یابد.

وی افزود: چند روز قبل فوتبال ساحلی افتخاری جهانی کسب کرد. این خبر خوب را تبریک می گویم. وی در ادامه اهم فعالیت های انجام شده درباره نقش آفرینی این شرکت در ارتباط با بحران‌هایی مثل زلزله و سیل به بخشی از اقدامات انجام شده توسط این شرکت اشاره کرد. توزیع غذای گرم در میان سیل زدگان، تهیه و توزیع بسته بهداشتی، اهدای ماسک و دستگاه اکسیژن در ایام اوج کرونا پاره ای از فعالیت‌های انجام شده توسط این شرکت است.

معروفخانی گفت: خوشبختانه افزایش ۵۰ درصدی بودجه مربوط به فعالیت های اجتماعی این شرکت تایید شده است. مصمم هستیم در عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر نقش آفرینی صنایع در محرومیت زدایی و فعالیت‌های اجتماعی؛ بیش از پیش کار کنیم. در پایان از هیات مدیره شرکت فولاد هرمزگان و تلاش های میدانی آنها و نیز تلاش های کارگران نجیب و سختکوش این شرکت تشکر می‌کنم.

در حاشیه مجمع سالیانه سهامداران شرکت فولاد هرمزگان با مدیرعامل این شرکت و نیز، رییس هیئت مدیره و نماینده شرکت فولاد مبارکه به گفتگو نشستیم.

دلایل اهمیت طرح جدید فولاد هرمزگان

معروفخانی در گفتگویی گفت: با کمک و حمایت‌‎های بی دریغ های جناب اقای طیب نیا، مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه اصفهان، طرح توسعه سه و نیم میلیون تنی نورد گرم را در دستور کار داریم. مرحله مطالعه مقدماتی طرح تقریبا رو به اتمام است. انشالله شاهد کلنگ زنی طرح در روزهای آینده خواهیم بود.

وی در ارتباط با اهمیت عملیاتی شدن این طرح گفت: در صورت عملیاتی شدن این طرح، زنجیره تولید کامل فولاد هرمزگان کامل خواهد شد. اسلب به جای آنکه ابتدا سرد و بعد به ورقکاران فروخته شود، مستقیما در تولید ورق استفاده می شود. این طرح سبب کاهش مصرف انرژی خواهد شد. در مجموع هم برای کشور و برای حوزه صنعت، اتفاق مبارکی محسوب می شود. تکمیل زنجیره تولید در شرکت فولاد هرمزگان باعث ایجاد ارزش افزوده خواهد شد. امیدواریم که طرح ظرف دو تا سه سال آینده به بهره برداری برسد. طرح در مرحله مطالعه است. در صورت تکمیل مطالعات می‌توان با اطمینان بیشتری درباره صرفه جویی ارزی که نصیب کشور می‌کند اظهارنظر کرد.

وی در رابطه با مشکل تامین انرژی موردنیاز صنایع فولادی خاطرنشان کرد: در دو ماهه ابتدای سال به دلیل رضایت مندی کارگران و کارکنان عزیز شاهد افزایش تولید بودیم. رشد هفت درصدی به معنی عبور از ظرفیت اسمی است که اتفاق مهمی است و جای خوشحالی دارد. در صورت برطرف شدن مشکل برق، هر ماه شاهد رکوردزنی خواهیم بود و رکوردهای جدیدی ثبت خواهد شد. فولاد هرمزگان در میان فولادی های همرده خود، بهترین عملکرد را از نظر کاهش قیمت تمام شده تولید داشته است. درصد رشد سودآوری این شرکت در وضعیت بسیار خوبی است.

وی در ادامه گفت: از مردم عزیزمان درخواست می‌کنم در مصرف برق صرفه جویی کنند. در ساعاتی از روز می توان مصرف برق را به حداقل رساند تا از این طریق به صنعت کشور کمک شود. برخلاف کشورهای دیگر در اینجا صنعت اولین حوزه ای است که مشمول قطعی برق می شود‌. این مساله روی اشتغال زایی تاثیر منفی به جا می‌گذارد و سبب نوسانات شدید بازار و بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و تعطیلی صنایع کوچک می شود.

نقش آفرینی صنعت فولاد در بخش های زیرساختی

مصطفی عطایی پور، رییس هیات مدیره و نماینده فولاد مبارکه نیز در گفتگویی عنوان کرد: صنعت فولاد در بسترسازی برای زیرساخت های کشور نقش آفرین است‌. برای مثال ما در شرکت فولاد مبارکه، خرید لوکومتیو را انجام داده ایم، به دنبال نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی و نیز نیروگاه خورشیدی و بادی هستیم. فولاد مبارکه سعی کرده است در این زمینه پیشرو باشد. بقای صنعت در گرو توسعه است. امید می رود که سال بعد بتوانیم شاهد سطح خوبی از توسعه در فولاد هرمزگان باشیم. احیا ذخایر آهن اسفنجی، تصفیه‌خانه، پایان مطالعات نورد گرم و رسیدن به آمار تولید سه و نیم میلیون تن نورد جز مهمترین برنامه های توسعه است.

عطایی پور تصریح کرد: از طریق توسعه است که ارزش افزوده ایجاد می شود. تبدیل اسلب به ورق‌های تجاری بدون شک ارزش افزوده بسیار بالایی به همراه دارد. هدف اصلی فولاد مبارکه تامین نیاز بازار داخل است اما برای تامین اقلامی مثل قطعات موردنیاز خود باید ارزآوری داشته باشد. طوری برنامه ریزی شده است که صادرات هیچ لطمه ای به بازار داخل وارد نکند.

وی افزود: شرکت فولاد هرمزگان با مدریت آقای معروفخانی توانسته سود بسیار خوبی ایجاد کند و باید از ایشان تشکر کرد. طرح های توسعه ای شرکت فولاد هرمزگان را به طور جدی دنبال می‌کنیم تا از انجام آنها مطمئن شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403