85 درصد مشاغل چهارمحال و بختیاری مشمول ماده 100 قانون مالیات شدند


85 درصد مشاغل چهارمحال و بختیاری مشمول ماده 100 قانون مالیات شدند

شهرکرد- ایرنا- سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چهار درصد از درآمدهای مالیاتی استان مربوط به مشاغل و صنوف است، گفت: 85 درصد از مودیان استان در بخش مشاغل از معافیت‌های تبصره ماده 100 قانون مالیات برخوردار شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا منتظری روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران این استان افزود: سازمان امور مالیاتی به جهت رونق کسب‌وکارها و همچنین به سبب شیوع ویروس کرونا هر سال برای برخی از گروه‌های شغلی یا صاحبان مشاغل تسهیلاتی در نظر می‌گیرد به این صورت که هرگاه درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات برای این گروه در یک سال مالیاتی کمتر از سقف معین از سوی این سازمان باشد، از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی معاف می‌شود و مالیات این دست از مودیان به صورت مقطوع تعیین و وصول می‌شود.

وی میزان مالیات دریافت شده از مشاغل استان در سال ۱۴۰۰ را ۱۶۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی استان و همچنین شیوع کرونا ۸۵ درصد از مشاغل استان مشمول ماده ۱۰۰ قانون مالیات شدند که متناسب با رویکرد عدالت محورانه این سازمان به شمار می‌رود.

سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات سال ۱۴۰۰، حداکثر درآمدی که می‌تواند از این ماده استفاده کند ۴۸ میلیارد ریال است.

منتظری با بیان اینکه صاحبان مشاغل مشمول ماده ۱۰۰ در صورتی که در مهلت مقرر نسبت به تکمیل و ارسال فرم اقدام کنند از معافیت‌هایی نظیر نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم برخوردار می‌شوند، تصریح کرد: اجرای تبصره ماده ۱۰۰ با شرایط استان چهارمحال و بختیاری سازگاری دارد.

وی افزود: مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تا ۳۱ خرداد است اما پیشنهاد شده به مجلس که این زمان تا ۱۵ تیرماه تمدید شود که تاکنون مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: برای سال گذشته ۱۸ هزار اظهارنامه مالیاتی در بخش مشاغل استان تسلیم شد.

منتظری بیشترین سهم از درآمدهای مالیاتی استان را حقوق کارکنان دولت و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: این بخش ۱۶ درصد درآمدهای مالیاتی استان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی اظهار داشت: بسیاری از مودیان استان شناسانه‌دار و قانونمدار هستند و با اجرای سامانه مودیان موارد فرار مالیاتی به حداقل می‌رسد و اگر مصادیقی از فرار مالیاتی گزارش شود در کارگروه مربوطه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و نه تنها حقوق دولت وصول می‌شود بلکه به جرم مودی که مرتکب جرم فرار مالیاتی شده در دادگاه رسیدگی می‌شود.

سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این سازمان در حال گذار از روش‌های سنتی به سمت و سوی هوشمندسازی است، تصریح کرد: مرحله نخست طرح هوشمندسازی انجام شده و با همت دولت انقلابی بی‌شک نتایج و ثمرات آن شامل حال کشور و مردم می‌شود از همین رو شایسته است هم ماموران مالیاتی و هم مودیان آمادگی اجرای این طرح را داشته باشد.

منتظری معوقات مالیاتی استان را ۸۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخشی از این معوقات مربوط به سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی استان، نگاه درآمدی صرف به مالیات نداریم و تمرکز بر خدمت‌رسانی و اطلاع رسانی در خصوص تکالیف مالیاتی است.

سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری در خصوص برخی نگرانی‌های مردم در خصوص تراکنش‌های بانکی خود نیز گفت: تا زمانی که مبالغی که در حساب افراد جابه‌جا می‌شود ماهیت درآمدی نداشته باشد مالیات برای آن لحاظ نمی‌شود و درآمدی مشمول مالیات می‌شود که خرید و هزینه‌ها از آن کم شده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان