هشدار لاوروف درباره «اوکراین دوم» در اروپا


هشدار لاوروف درباره «اوکراین دوم» در اروپا

وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد تلاش‌هایی وجود دارد تا یک کشور اروپایی به «اوکراین دوم» تبدیل شود.

هشدار لاوروف درباره «اوکراین دوم» در اروپا

به گزارش راهبرد معاصر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، دولت اوکراین به‌طور علنی اذعان کرده که قصد ندارد با روسیه مذاکره کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» لاوروف گفت، موشک‌های «جاولین» و «استینگر»که کشورهای غربی به عنوان کمک تسلیحاتی به اوکراین ارسال کرده‌اند، اکنون از بازار سیاه به فروش رفته‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود، مقامات اوکراینی به‌طور علنی اذعان کرده‌اند که قصد ندارند با روسیه مذاکره داشته باشند.

این مقام ارشد روس در مصاحبه به «اِن تی‌وی» گفت، به وضوح تلاش‌هایی در حال انجام است تا مولداوی به «اوکراین دوم» تبدیل شود.

اظهارات لاوروف پس از آن صورت می‌گیرد که با تداوم درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، غربی‌ها برای ایجاد زمین جدیدی برای روس‌هراسی به مولداوی متوسل شده‌اند.

«مایا ساندو» رئیس جمهور مولداوی ماه گذشته در نشست خبری مشترک با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا گفت، با وجود «تحریکات» جدایی‌طلبان حامی روسیه، کشورش تهدید «قریب‌الوقوعی» از جانب کشیده شدن به داخل بحران اوکراین شاهد نیست.

شارل میشل نیز وعده داد، اتحادیه اروپا افزایش حمایت نظامی از مولداوی را در نظر خواهد داشت که کمک به تقویت نیروهای مسلح این کشور را شامل می‌شود.

این مقام اتحادیه اروپا افزود، کمک‌های دیگر بروکسل به مولداوی در زمینه لجستیک و پشتیبانی و دفاع سایبری خواهد بود که توافقات در این زمینه انجام شده است. او به جزئیات این کمک‌ها اشاره‌ای نکرده و به این نکته اکتفا کرد که جلوگیری از تشدید تنش به‌شدت مهم است.

پیش‌تر نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که می‌خواهد از سناریویی که در آن مسکو مجبور به مداخله در منطقه جدایی طلب «ترانس‌دنستریا» در مولداوی شود، اجتناب کند.

از سوی دیگر «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه طی نشست خبری، درباره تحولات اخیر در مولداوی و انفجار و تیراندازی در منطقه جدایی‌طلب «ترانسنیستریا» گفت: «حملات در منطقه ترانسنیستریا در مولداوی، اقدامات تروریستی با هدف کشاندن منطقه به درگیری در اوکراین است، که باید تحقیقات عینی درخصوص آن انجام شود».

مولداوی، مانند اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود تا این که حکومت «میخائیل گورباچف» رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ فرو پاشید.

منطقه ترانس نیستریا که در همسایگی جنوب اوکراین است سال‌هاست که می‌خواهد به فدراسیون روسیه بپیوندد. این کشور که بخشی از قلمرو مولداوی به شمار می‌رود در سال ۱۹۹۰ میلادی اعلام استقلال کرد و پس از وقوع یک جنگ خونین داخلی سرانجام در سال ۱۹۹۲ میلادی جمهوری جدید خودخوانده‌ای را تشکیل داد، هر چند که این اقدام تاکنون از سوی هیچیک از اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان