هم مردم و هم مسئولان اعتراف کنند!


هم مردم و هم مسئولان اعتراف کنند!

بزرگترین بن بست آن است که هیچ گاه شکست در تحقق ایده های خود را نپذیریم. هرچند امروز ما از خلا و ضعف ایده رنج می بریم و دچار سرگردانی هستیم اما باید بگویم بعضاً ایده های بزرگ نیز محصول شکست تاریخی خود بوده اند. اگر شکست تاریخی نبود، ایده آزادی و...

بزرگترین بن بست آن است که هیچ گاه شکست در تحقق ایده های خود را نپذیریم. هرچند امروز ما از خلا و ضعف ایده رنج می بریم و دچار سرگردانی هستیم اما باید بگویم بعضاً ایده های بزرگ نیز محصول شکست تاریخی خود بوده اند. اگر شکست تاریخی نبود، ایده آزادی و عدالت دست کم چنان که امروز هست، وجود نداشت.

افزون بر این، اگر ایده ، تحقق تام بیابد، از میان می رود. به بیان ساده تر، اگر ایده ای چون آزادی و عدالت تحقق تمام و کمال بیابد، دیگر نمی تواند یک آرمان باشد و ظرفیت آن برای آینده (خلاقیت) به اتمام می رسد. اما چنین چیزی ممکن نیست.

از سویی دیگر و در سطحی دیگر، قبول شکست و خودآگاهی به آن، سبب پیروزی و خروج ما و ایده ها از بن بست می شود. مصداق آن خودآگاهی یافتنِ مسیحیت رسمی به شکست خود و تولد رنسانس بود. دست بر قضا مسیحیت با تردید نواندیشان بازتولد یافت و توانست حیات بهتری را تجربه کند.

مدرنیته هم هر بار که بن بست ها و شکست های خود را پذیرفت و به خود تردید کرد، تا حد زیادی از بن بست خارج شد و تثبیت گردید: یکبار با اعطای حقوق به بردگان و آزادی آنها، باری دیگر با اعطای حقوق به کارگران و باری دیگر با به رسمیت شناختن زنان و این بار باید با رسمیت دادن به حقوق مهاجران و تغییر نگاه خود به غیرغرب.

ساختار سیاست ورزی کشور و مسوولان نیز باید برخی شکست های خود را بپذیرند و به آن اعتراف کنند تا کارکرد رهایی بخشیِ انقلابی (ایده های انقلاب اسلامی) را اعاده کنند.

من و شما نیز باید به برخی خطاهای خود اعتراف کنیم و به اصلاح برخی صفات منفی دیرپا در خود بکوشیم. روشنفکران هم باید برخی خطاها و بن بست های خود را بپذیرند تا بتوانند به رهایی و رهایی بخشی برسند یا نزدیک شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید