با وجود ارتقای محسوس نسبت به نسلهای چند سال پیش، آیفونها هیچگاه در بحث شارژدهی و سرعت شارژ مجدد از محصولات عالی بازار نبودهاند. اما بنابر اطلاعات جدید، این رویه به نظر در آیفون 14 تغییر خواهد کرد.
این روزها به لطف وجود شبکههای اجتماعی، هر کاربری توانسته خود را به یک لو دهنده اطلاعات یا لیکستر تبدیل کند. اما در مورد اپل همواره اطلاعات دقیق و کامل، به تعداد محصولات دیگر شرکتها لو نمیرود.
با این حال کاربری موسوم به iHacktu ileaks که خود را یک گزارشگر ویژه حوزه محصولات اپل معرفی میکند، به نظر به اطلاعاتی از زنجیره تولید آیفون بعدی شرکت دست پیدا کرده که اخبار جالبی در مورد آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس عنوان میکند.
در حالیکه نسبت به سال 2022، سری آیفون 13 امتیازاتی در حد 7 درصد بیشتر از محصولات سال گذشته خود کسب کردند، بنابر یکی از توییتهای منتشر شده توسط این کاربر، آیفونهای 14 پرو و 14 پرو مکس در بحث پردازنده تا 42 و پردازنده گرافیکی نیز تا 35 درصد قویتر از مدل سال قبل خود خواهند بود.
این تنها بخش کوچکی از ویژگیهایی است که این کاربر اپل عنوان کرده و در ادامه توییت به بروزرسانی خارقالعاده عملکرد دوربین و همچنین شارژدهی 2 ساعت و 10 دقیقهای دستگاه، بیشتر از نسل قبل برمیخوریم.
اما از منظر فنی آیا این اطلاعات صحیح و چنان ارتقایی نسبت به آیفون 13 را باید از سری 14 انتظار داشته باشیم؟
اپل برای فناوری ساخت نسل جدید تراشه خود یعنی Apple A16 Bionic بعید است تغییرات سطح بالایی در تراشه خود ایجاد کند و از طرف دیگر در مورد افزایش ظرفیت باتری نیز شاید ارتقای چندان سطح بالایی نسبت به سال گذشته شاهد نباشیم.
علت این امر آن است که اپل نسبت به آیفون 13، تغییرات طراحی چندان خاصی را برای آیفون 14 در نظر نگرفته و همین حالا نیز آیفون 13 پرو مکس نسبت به مدل مشابه خود در نسل 12 با افزایش ظرفیت 18 درصدی روبرو بوده که شارژدهی تا زمان 25 ساعتی را وعده میدهد.
برای افزایش شارژ نسبتاً 10 درصدی، شاید نیاز به افزایش ظرفیت باشد؛ چون بروزرسانی فناوری ساخت تراشه از سوی شرکت اتفاق نمیافتد و به همین دلیل تنها راهکار باقیمانده، ارتقای ظرفیت خواهد بود.
تجربه نشان داده که اگرچه اپل همواره در نشستهای خبری و مراسم معرفی خود از اعداد و ارقام بزرگی برای نمایش پیشرفت نسبت به نسل قبل استفاده میکند، اما در عمل هیچگاه یک جهش بسیار بزرگ بین دو محصول این شرکت از دو نسل متوالی دیده نمیشود.
فارغ از تکنیکهای بازاریابی، این شرکت ترجیح میدهد تا امکانات را به صورت ثابت و شیبی نه چندان زیاد در اختیار کاربران خود قرار دهد و اینکه انتظار داشته باشیم چنین تغییراتی به صورت سریع از یک نسل به نسل بعدی به وجود آیند، بسیار سخت است.