آزمایش مهم ناسا شنبه انجام می‌شود


آزمایش مهم ناسا شنبه انجام می‌شود

در تاریخ 6 ژوئن موشک غول پیکر SLS ناسا به همراه کپسول فضایی اوریون که قرار است اولین قدم برای بازگشت انسان به کره ماه را طی ماموریت آرتمیس 1 رقم بزنند، به سمت سکوی پرتاب موسوم به 39B حرکت داده شد.

به گفته مقامات ناسا "تمرین لباس خیس"(wet dress rehearsal) ماموریت آرتمیس ۱ قرار است فردا شنبه(۱۸ ژوئن) انجام شود.

به گزارش ایسنا، "سامانه پرتاب فضایی"(SLS) ناسا که مسئولیت پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ ناسا به ماه را برعهده دارد به منظور انجام یک سری آزمایش‌های حیاتی روی سکو قرار گرفته است.

مقامات ناسا روز چهارشنبه(۱۵ ژوئن) با خبرنگاران تماس گرفتند تا پیش از آغاز این آزمایش‌ها که به عنوان "تمرین لباس خیس" شناخته می‌شود، یک سری به‌روزرسانی ارائه کنند.

در تاریخ ۶ ژوئن موشک غول پیکر SLS ناسا به همراه کپسول فضایی "اوریون" که قرار است اولین قدم برای بازگشت انسان به کره ماه را طی ماموریت "آرتمیس ۱" رقم بزنند، به سمت سکوی پرتاب موسوم به "۳۹B" حرکت داده شد.

حال ناسا پس از بازگشت "آرتمیس ۱" به سکوی "۳۹B" قصد دارد "تمرین لباس خیس" را در تاریخ ۱۸ ژوئن از سر بگیرد. این آزمایش برای تکرار فرآیند شمارش معکوس در هنگام آغاز ماموریت "آرتمیس ۱" در اواخر سال جاری طراحی شده است.

تاکنون سه بار سوخت‌گیری کامل موشک SLS موسوم به "تمرین لباس خیس" لغو شده است و پس از قرار گرفتن موشک و کپسول "اوریون" بر روی سکوی پرتاب، یک بار به ساختمان مونتاژ بازگردانده شده و اکنون بار دیگر برای سپری کردن آزمایشات نهایی روی سکوی پرتاب قرار گرفته است.

به شرطی که تعویق بیشتری به وجود نیاید، این آزمایش روز ۱۸ ژوئن آغاز خواهد شد و حدود ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا تکمیل شود.

"آرتمیس ۱" اولین پرتاب برای موشک جدید "سامانه پرتاب فضایی"(SLS) ناسا همراه یک کپسول بدون سرنشین به نام "اوریون"(Orion) است که به مدار ماه خواهد رفت و باز خواهد گشت.

مقامات ناسا ابراز امیدواری کرده‌اند که "آرتمیس ۱" به زودی و در ماه اوت پرتاب شود، اما پیش از آن موشک SLS و کپسول "اوریون" باید ابتدا یک مجموعه آزمایش‌های سوخت‌گیری و شبیه‌سازی شمارش معکوس پرتاب معروف به "تمرین لباس خیس" را انجام دهند.

اکنون اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این تمرین به ناسا این امکان را می‌دهد که در نهایت یک فضاپیمای بدون سرنشین "اوریون" را طی ماموریت "آرتمیس ۱" برای سفر به مدار ماه به فضا پرتاب کند. سپس ماموریت "آرتمیس ۲" چند فضانورد را به مدار ماه خواهد فرستاد و در نهایت، ماموریت "آرتمیس ۳" که حدود سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد، بر روی کره ماه فرود خواهد آمد.

وقتی فضاپیمای "اوریون" ناسا سرانجام با موشک SLS پرتاب شود، سفری را آغاز می‌کند که آن را دورتر از هر فضاپیمای درجه‌بندی شده انسانی تا فاصله ۲۸۰ هزار مایلی(۴۵۰ هزار کیلومتری) از زمین و ۴۰ هزار مایلی(۶۴ هزار کیلومتری) بر فراز ماه خواهد برد.

ماموریت "آرتمیس ۱" بین چهار تا شش هفته به طول خواهد انجامید و فضاپیمای "اوریون" در نهایت برای فرود در اقیانوس آرام آماده خواهد شد. این ماموریت پس از تکمیل، راه را برای ماموریت‌های سرنشین‌دار به ماه و در نهایت فراتر از آن به مریخ در دهه ۲۰۳۰ هموار می‌کند.

جلسه اطلاع رسانی پیش از شروع آزمایش روز شنبه، امروز جمعه(۱۷ ژوئن) برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که تمریس لباس خیس از روز بعد آغاز شود. تخمین زده می‌شود که این تمرین کمتر از ۴۸ ساعت طول بکشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید