افزایش شدید قیمت محصولات مصرفی در تاجیکستان


افزایش شدید قیمت محصولات مصرفی در تاجیکستان

خبرگزاری اسیا پلاس طی گزارشی از وضعیت قیمتها در تاجیکستان نوشت که نرخ کالاهای مصرفی از جمله مواد غذایی در این کشور به شدت افزایش یافته است.

افزایش شدید قیمت محصولات مصرفی در تاجیکستان

به گزارش روز شنبه ایران اکونومیست، این خبرگزاری افزود: مسلم بوری اف یک کارشناس مستقل از شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت که "قیمت محصولات خاص سر به فلک کشیده است. به عنوان مثال، آرد گندم ۳۰ درصد افزایش یافته است. در ابتدای امسال، ما یک گونی ۵۰ کیلوگرمی ارد را با قیمت ۲۸ دلار می خریدیم اما اکنون تا ۳۵ دلار افزایش یافته است. او گفت متوسط ​​درآمد در تاجیکستان حدود ۱۵۰ دلار در هر ماه است، «بنابراین مبلغ قابل توجهی است.»
قیمت روغن نباتی نیز در این کشور از ۲۰ به ۳۰ سامانی (واحد پول تاجیکستان) افزایش یافته که نشان دهنده یکی از بالاترین قیمت ها در منطقه است. قیمت گوشت نیز در تاجیکستان از ۶۰ به ۷۰ سامانی افزایش یافته است.(هر ۱۱ سامانی در حال حاضر معادل یک دلار است).
به گفته وی، قیمت یک وعده ناهار در یک رستوران کوچک حدود ۲۵ درصد افزایش یافته و برخی اقلام هم از منو حذف شده است.

بنا بر گزارش ها، از زمان آغاز عملیات نظامی موسوم به "عملیات ویژه" توسط روسیه در اوکراین از ۲۴ فوریه، قیمت تحویل غذا نیز دو برابر شده است.

بوریف با بیان اینکه او اکنون گاهی از خانه به محل کارش غذا می آورد، می افزاید: و من کمتر از تاکسی استفاده کردم زیرا قیمت بنزین افزایش یافت و هزینه تاکسی نیز افزایش یافت. من به جای آن از حمل و نقل عمومی استفاده می کنم. سوار دو اتوبوس می شوم تا سر کار بروم. زمان بیشتری می‌برد، اما ارزان‌تر است.»

خانم تالانت یک روزنامه نگاز نیز خاطرنشان می کند که چند ماه است که گزارش هایی مبنی بر کمبود و افزایش قیمت مواد غذایی اصلی مانند آرد، برنج، روغن خوراکی، شکر و در برخی نقاط هویج و پیاز در منطقه آسیای میانه منتشر شده است. این تنها غذا نیست که گران می شود. سوخت، برق، گاز و هر چیز دیگری نیز همینطور است.

این تورم، البته آسیب‌پذیرترین افراد را در اقتصادهایی که در حال حاضر با درآمد متوسط ​​پایین وجود دارند و اقتصادهای وابسته به واردات هستند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.
اقتصاد قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان از نظر تاریخی و جغرافیایی با روسیه مرتبط است. بیشتر کالاهای این منطقه از مسکو وارد می شود و مهاجران برای کسب درآمد به آنجا می روند. به دلیل این ارتباطات، وضعیت روسیه مستقیماً بر این کشورها تأثیر می گذارد. این امر یک بار دیگر در ۲۴ فوریه زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد ثابت شد.
مقامات و کارشناسان می گویند یکی از دلایل افزایش قیمت آرد در تاجیکستان نیز افزایش قیمت گندم در قزاقستان است که ۹۰ درصد از واردات غلات تاجیکستان را تشکیل می دهد.

سال گذشته میانگین قیمت هر تن گندم از قزاقستان ۲۴۰ دلار و در ژانویه ۲۰۲۲ به ۲۸۵ دلار رسید و در ماه جاری از مرز ۳۵۰ دلار عبور کرد.

یک منبع در اداره گمرک منطقه سغد نیز افزایش قیمت آرد در تاجیکستان را با افزایش قیمت مواد خام در قزاقستان مرتبط دانست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!