انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟


انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بخش مهمی از سلامت عمومی شما به سلامت دهان و دندان‌هایتان بستگی دارد. بهداشت نامناسب دهان می‌تواند باعث بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود. حتی احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر نیز وجود دارد. این مقاله را بخوانید تا با انواع بیماری ‌های دهان و دندان و درمان آن‌ها آشنا شوید.

شما در برابر سلامت دهان و دندان‌های خود مسئول هستید و باید تا آخر عمرتان از آن‌ها مراقبت کنید. بنابراین، هر چه زودتر دست به کار شوید و عادت‌های بهداشتی دهان و دندان را یاد بگیرید. زیرا فقط در این صورت است که می‌توانید از اقدامات دندانپزشکی پرهزینه و انواع بیماری ‌های دهان و دندان در امان بمانید!

انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بیشتر بخوانید: بیماری دهان و دندان کودکان، ساخت کلینیک دندانپزشکی

در این مقاله می‌خوانید:

انواع بیماری ‌های دهان و دندان پوسیدگی دندان بیماری لثه پریودنتیت شکستگی دندان حساسیت دندان سرطان دهان درمان انواع بیماری ‌های دهان و دندان

انواع بیماری ‌های دهان و دندان

ما از دهان و دندان‌های خود استفاده‌ی بسیاری می‌کنیم. بنابراین خیلی عجیب نیست که در طول زمان با یک سری مشکلاتی مواجه شویم؛ مخصوصاً اگر به‌درستی از دندان‌هایمان مراقبت نکرده باشیم. در ادامه، انواع بیماری ‌های دهان و دندان را برایتان آورده‌ایم. هر کدام از ما ممکن است حداقل یکی از این مشکلات را در طول زندگی خود تجربه کنیم.

انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بیشتر بخوانید: ویروس اچ پی وی در دهان، علت تا درمان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی به قسمت‌هایی از دندان می‌گویند که برای همیشه آسیب می‌بینند و حتی ممکن است سوراخ شده باشند.

پوسیدگی یا حفره‌های دندانی به قسمت‌هایی از دندان می‌گویند که برای همیشه آسیب می‌بینند و حتی ممکن است سوراخ شده باشند. این بیماری نسبتاً رایج است و زمانی رخ می‌دهد که غذا، اسید و باکتری‌ها، دندان‌های شما را پوشانده و پلاک تشکیل می‌دهند.
در چنین شرایطی، اسید روی دندان شروع به از بین بردن مینای دندان می‌کند و این کار را روی عاج زیرین یا بافت همبند نیز ادامه می‌دهد. با گذشت زمان، نوعی آسیب دیدگی دائمی پیش می‌آید که نامش همان پوسیدگی دندان است.

بیشتر بخوانید: چه کنیم تا دندان کودک سیاه نشود؟

بیماری لثه

اگر التهاب لثه درمان نشود، می‌تواند عفونت جدی‌تر مثل پریودنتیت را ایجاد کند.

بیماری لثه نوعی التهاب لثه است که معمولاً در نتیجه‌ی ایجاد پلاک روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود. (به دلیل خوب مسواک نزدن و خوب نخ دندان نکشیدن!) در این بیماری، هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه‌ی شما متورم شده و خونریزی می‌کند. اگر التهاب لثه درمان نشود، می‌تواند عفونت جدی‌تر مثل پریودنتیت را ایجاد کند.

پریودنتیت

پریودنتیت نوعی عفونت جدی است که می‌تواند فک و استخوان شما را نیز درگیر کند. هم‌چنین ممکن است باعث بروز یک پاسخ التهابی در سراسر بدن نیر بشود.

انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بیشتر بخوانید: هزینه درمان پوسیدگی دندان کودک

شکستگی دندان

دندان‌های حساس در بعضی از افراد با مینای دندان نازک‌تر، به طور طبیعی وجود دارد.

دندان‌های شما ممکن است در اثر آسیب دیدن دهان، جویدن غذاهای سفت یا دندان قروچه کردن در هنگام خواب، ترک بخورند یا بشکنند. دندان ترک خورده خیلی درد دارد و در هر دو حالت (شکستگی و ترک خوردگی) باید سریعاً خودتان را به دندان‌پزشک برسانید.

حساسیت دندان

کسانی که دندان‌های حساس دارند، معمولاً بعد از خوردن غذا‌ها یا نوشیدنی‌های گرم و سرد، احساس ناراحتی می‌کنند. این مشکل در بعضی از افراد با مینای دندان نازک‌تر، به طور طبیعی وجود دارد. اما گاهی اوقات بعد از پر کردن دندان‌ها نیز ایجاد می‌شود که البته موقت است. با این حال، علت‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد که عبارتند از:

التهاب لثه عقب نشینی لثه ترک خوردن دندان تاج‌ها یا پرکننده‌های فرسوده

انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بیشتر بخوانید: انواع درمان ریشه دندان کدام است؟

سرطان دهان

انواع سرطان دهان موارد زیر را شامل می‌شود:

سرطان لثه سرطان زبان سرطان لب سرطان گونه سرطان کف دهان سرطان کام سخت و نرم

اولین کسی که می‌تواند سرطان دهان را تشخیص دهد، معمولاً همان دندان‌پزشک است و مصرف دخانیات بزرگ‌ترین عامل خطر برای ابتلا به این نوع سرطان محسوب می‌شود.

انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بیشتر بخوانید: آفت دهان نوزاد، خودتان مقصرید!

درمان انواع بیماری ‌های دهان و دندان

حتی اگر خیلی خوب از دندان‌هایمان ‌مراقبت کنیم، باز هم باید سالی یکی دو بار گذرمان به دندان‌پزشکی بیفتد و یک ویزیت معمولی داشته باشیم. در ادامه، درمان انواع بیماری ‌های دهان و دندان را نیز برایتان آورده‌ایم:

بیشتر بخوانید: برفک دهان نوزاد، علل بروز و روش‌های درمان

پاکسازی دندان

فلوراید یک ماده‌ی معدنی است که می‌تواند مینای دندان‌ها را تقویت کند.

پاکسازی دندان معمولاً توسط متخصصین بهداشت دندان انجام می‌شود. این درمان، پلاک‌هایی را که حتی بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به جا می‌مانند، از بین می‌برد. پس در واقع نوعی جرم گیری محسوب می‌شود.

فلوراید درمانی

بعد از پاکسازی، نوبت به فلوراید درمانی می‌رسد تا پوسیدگی دندان‌ها را از بین ببرد. فلوراید یک ماده‌ی معدنی طبیعی است که می‌تواند مینای دندان‌ها را تقویت کند تا بتوانند جلوی باکتری‌ها و اسیدها بایستند.

انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بیشتر بخوانید: بیماری لثه در بارداری، چه علائمی دارد؟

آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها زمانی تجویز می‌شوند که علائم عفونت لثه داشته باشید.

آنتی بیوتیک‌ها زمانی تجویز می‌شوند که علائم عفونت لثه داشته باشید. البته ممکن است به درد رهایی از آبسه‌ی دندانی که به دندان‌های دیگر یا فک‌تان سرایت کرده نیز بخورند. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به شکل قرص خوراکی، کپسول، ژل یا دهانشویه باشند. حتی آنتی بیوتیک موضعی نیز داریم که هنگام جراحی لازم می‌شود.

پرکننده‌ها و تاج‌ها

ما برای ترمیم ترک‌ها یا سوراخ‌های دندان، نیاز به پر کردن داریم. در این روش، ابتدا دندان‌پزشک با مته ناحیه‌ی آسیب دیده را برمی‌دارد و سپس، سوراخ را با موادی مانند کامپوزیت پر می‌کند.
نقایص بزرگ‌تر دندان‌ را می‌توان با روکش‌ها و ایمپلنت‌ها برطرف کرد. همه‌ی این‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند نقش دندان‌های طبیعی شما را به‌خوبی تقلید کنند.

انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بیشتر بخوانید: ترس کودک از دندانپزشکی، خطر پوسیدگی دندان‌ها

عصب کشی

اگر پوسیدگی دندان به عصب برسد، عصب کشی لازم می‌شود. در این روش، عصب دندان برداشته شده و با یک پرکننده‌ی زیست سازگار جایگزین می‌شود.

جراحی‌های دهان معمولاً برای درمان موارد جدی‌تر بیماری پریودنتال توصیه می‌شوند. برخی از جراحی‌های دندانی هم می‌توانند به جایگزینی یا ترمیم دندان‌های شکسته یا از دست رفته کمک کنند.

پروبیوتیک‌ها

استفاده از مکمل‌های پروبیوتیکی خوب است، زیرا مصرف آن‌ها فواید بسیاری دارد. بعضی از این فواید عبارتند از:

جلوگیری از ایجاد پلاک درمان بوی بد دهان پیشگیری از سرطان دهان کاهش التهاب ناشی از بیماری لثه

جراحی

جراحی‌های دهان معمولاً برای درمان موارد جدی‌تر بیماری پریودنتال توصیه می‌شوند. برخی از جراحی‌های دندانی هم می‌توانند به جایگزینی یا ترمیم دندان‌های شکسته یا از دست رفته کمک کنند.

انواع بیماری ‌های دهان و دندان، درمان چگونه است؟

بیشتر بخوانید: بهداشت دهان و دندان، بوی بد دهان کودک

جمع‌بندی

انواع بیماری ‌های دهان و دندان بسیار متنوع‌اند. پوسیدگی دندان، بیماری لثه، پریودنتیت، شکستگی دندان، حساسیت دندان و سرطان دهان، برخی از این بیماری‌هاست. به همین نسبت، روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد. با این حال، شما با تغییر عادات روزانه‌ی خود می‌توانید تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنید.

برای اطلاعات بیشتر از انواع بیماری ‌های دهان و دندان و آشنایی با متخصصین دندان‌پزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت دهان و دندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403