روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )


روستاهای مشگین شهر را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. 270 روستای مشگین شهر با مردمانی خونگرم و مهمان نواز و طبیعتی بی نظیر که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است.در ابتدا با شهرستان مشگین شهر آشنا خواهیم شد.شهرستان مشگین‌شهر یکی از شهرستان‌های استان اردبیل است. این شهر بعد از مرکز استان دومین شهر […]

روستاهای مشگین شهر را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. ۲۷۰ روستای مشگین شهر با مردمانی خونگرم و مهمان نواز و طبیعتی بی نظیر که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است.در ابتدا با شهرستان مشگین شهر آشنا خواهیم شد.شهرستان مشگین‌شهر یکی از شهرستان‌های استان اردبیل است. این شهر بعد از مرکز استان دومین شهر بزرگ استان می باشد . مرکز این شهرستان، شهر مشگین‌شهر است. شهرستان مشگین‌شهر با وسعت ۳۸۲۵ کیلومترمربع بزرگترین شهرستان استان اردبیل است و دارای پنج بخش و هفت شهر می‌باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در ایران، در شمال غربی ایران و ۵۰۰ کیلومتری تهران واقع شده‌است و جمعیتی بالغ بر ۱۸۱۱۵۶ نفر را در خود جای داده است. آب و هوای این شهرستان معتدل کوهستانی است. کوه سبلان در ۲۵ کیلومتری این شهر واقع شده‌است. شواهد و قرائن به دست آمده از منطقه باستانی شهریری، حکایت از تمدنی با قدمت شش هزار سال قبل از میلاد در منطقه مشگین‌شهر دارد.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

جغرافیا

رودهای مهم: خیاو چای – مشگین چای – اونار چای – قره سو

مناطق طبیعی: سبلان و دامنه‌های آن – پارک جنگلی – شیروان دره سی و آبشار آن- قره سو – زیستگاه‌های قاراگول-حاتم مشه سی، موئیل، آیقار، منطقه گردشگری کپز ، محوطه ایلانلی داغ، آبشار گورگور خیاوچای، هوشنگ میدانی

همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۹ چهار اثر طبیعی دیگر شامل منطقه فسیلی دره‌تنگ و سه درخت کهنسال گردو در روستای هدف گردشگری اونار شهرستان مشگین شهر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

آبگرمهای معدنی: قوتورسویی – قینرجه – ایلاندو – شابیل – موئیل سویی …

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

اقلیم

مشگین شهر متشکل از چهار اقلیم مدیترانه‌ای گرم و خشک، مدیترانه‌ای معتدل، استپی سرد و کوهستانی سرد است. طول ماه‌های خشک و نیمه‌خشک و یخبندان آن پنج تا هشت ماه است. متوسط بارش سالانه در آن ۳۰۰ میلی‌متر است.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

چشمه‌های معدنی مشگین شهر

این شهرستان در ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان اردبیل واقع شده‌است. مشگین شهر به جهت واقع شدن در دامنه سبلا ن، از طبیعتی زیبا و آب و هوایی خنک و آب‌های معدنی فراوان برخوردار است. این شهرستان دارای ۱۰ چشمه معدنی است که به فاصله تقریبی ۱۹ کیلومتری از مرکز شهرستان مشگین شهر قرار دارند.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

آثار تاریخی

سنگ نبشته شاپور دوم ساسانی _ بقعه شیخ حیدر _ قلعه قهقهه _ قلعه ارشق _ کهنه قلعه و سنگ‌نبشته آن_ کاروانسراهای قانلی بلاغ، _ قلعه قشلاق زاخور _ دیو قالاسی _ قلعه بربر _ منطقه باستانی شهریئری _ سنگ‌نگاره‌های شیخ مدی،موزه باستان شناسی مشگین شهر و …

شهرستان مشگین شهر بزرگترین تولید کننده محصولات باغی استان اردبیل و دومین تولید کننده محصولات زراعی این استان است. این شهرستان در سال ۴۰۰هزارتن میوه تولید میکند که این میوه ها شامل هلو و شلیل با ۷۰ هزار تن، سیب با ۱۰۰هزارتن ،انگور با ۳۰ هزارتن ،زردآلو با ۱۰ هزارتن ، گیلاس و آلبالو با ۸ هزار تن ، گلابی با ۵ هزارتن ، آلو با ۱۰ هزارتن و سایر میوه های جالیزی و سردرختی با ۱۲۰ هزار تن میشود. همچنین بیش از چندین هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مشگین شهر به کشت محصولات جالیزی مثل هندوانه اختصاص یافته است و بیشترین محصول تولیدی خیار میباشد. همچنین سالانه بیش از ۱۰۰هزارتن سیب زمینی و گوجه فرنگی از مزارع شهرستان مشگین شهر برداشت میشود. تولید گندم و جو هم از قرن های پیش در شهرستان مشگین شهر رونق داشته است. از سایر محصولات تولیدی در مشگین شهر میتوان به سیر ، برنج ، کدوتنبل و … اشاره کرد.

همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۹ چهار اثر طبیعی دیگر شامل منطقه فسیلی دره‌تنگ و سه درخت کهنسال گردو در روستای هدف گردشگری اونار شهرستان مشگین شهر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

صنایع دستی

هنرهای دستی مشگین شهر از قدمت و اصالت خاصی برخوردار است. قالی‌بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و سفالگری از صنایع دستی این شهر است.

سوغات

عسل سبلان از سوغاتی‌های مشهور این شهر است، این سوغاتی ارزشمند حاصل گرده‌های بیش از ۴۰ گل و گیاه مختلف در دامنه کوهستان سبلان است. گیاهان دارویی و لبنیات از دیگر سوغاتی‌های مشگین شهر است.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستاهای مشگین شهر

روستای آب‌گرم قطورسویی

آب‌گرم قطورسویی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در استان اردبیل واقع شده‌است.

روستای آتشگاه جدید

آتشگاه جدید یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان شعبان واقع شده‌است. آتشگاه جدید ۱۸۵ نفر جمعیت دارد.

روستای آغ‌بد گدوک

آغ‌بد گدوک یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر ۴۰ خانوار بوده‌است.

روستای آغچه قشلاق

آغچه قشلاق یک منطقهٔ مسکونی در استان اردبیل است که در دهستان نقدی واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، آغچه قشلاق ۷۰ نفر جمعیت دارد.

روستای آق دیوار

آق دیوار یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان شعبان واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، آق دیوار ۳۵ نفر جمعیت دارد.

روستای آقابیگلو

آقابیگلو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. آقابیگلو ۶۶ نفر جمعیت دارد.

روستای آقامراد

آقامراد یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، آقامراد ۳۱ نفر جمعیت دارد.

روستای آق‌بلاغ

آق‌بلاغ روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۰۸۹ نفر با ۵۱۲خانوار بوده‌است.

روستای آقبلاغ سفلی

آقبلاغ سفلی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. آقبلاغ سفلی ۵۴ نفر جمعیت دارد.

روستای آق‌چه‌لو

آقجه‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد. این روستا دارای آب و هوای بسیار مناسب برای کشاورزی، باغداری و دامپروری می‌باشد.باغ های سیب، هلو، شلیل، آلو ،گردو ،آلبالو و… در این روستا فراوان است. همچنین کشاورزان درآن به کشت گندم، جو، کلزا، لوبیا، نخود، عدس، آفتابگردان و… می‌پردازند. این روستا دارای سد مخزنی خاکی بوده و دارای آب کافی برای کشاورزی می‌باشد.دامپروری در کنار کشاورزی در این روستا جریان دارد. بر روی تپه‌ی مشرف بر روستا گورستان باستانی وجود دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای آق‌درق

آق‌درق یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است. این روستا در دهستان مشگین شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۱۶۴ نفر بوده‌است.

روستای آق‌قاسم‌لو

آق‌قاسم‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۳۳ نفر بوده‌است.

روستای آلاچیق تپه سی

آلاچیق تپه سی یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، آلاچیق تپه سی ۱۰۷ نفر جمعیت دارد.

روستای آلمای سفلی

آلمای سفلی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. آلمای سفلی ۹۹ نفر جمعیت دارد.

روستای آلنی

آلنی شهری است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی واقع شده است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت دائمی این شهر ۴۰۰۰ نفر دارد.

روستای ابراهیم کندی

ابراهیم کندی از روستاهای دهستان مشگین شرقی از بخش مرکزی شهرستان مشگین‌شهر است که در فاصله ۸ کیلومتری مرکز شهرستان در میان روستاهای قارادرویش و آلنی (آل لی) قرار گرفته است. ابراهیم کندی که آن را «وراغول» هم می‌گویند در سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۸۲ نفر جمعیت و ۷۵ خانوارسکنه داشته است.

روستای ات توتان

آت توتان یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. ات توتان ۱۵ نفر جمعیت دارد.

روستای اجاق قشلاقی

اجاق قشلاقی یک روستا در ایران است که در بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹ نفر (۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای احمدآباد

احمدآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت این روستا ۱۹۷۰ نفر با ۳۹۲ خانوار بوده‌است.

روستای احمدبیگ‌لو

احمدبیگ‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۳۳ نفر بوده‌است.

روستای ارباب‌کندی

ارباب‌کندی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان نقدی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۹۵ نفر بوده‌است.

روستای ارجق

ارجق روستایی است در استان اردبیل به سمت مشگین شهر تقریباً ۷۰ کیلومتری اردبیل به مشگین شهر که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان قره‌سو قرار دارد.این روستا نزدیک به محوطه باستانی شهر یئری میباشد.
محصولات کشاورزی
از محصولات عمده کشاورزی این روستا می‌توان به ارزن ، گندم و تخم کتان معروف این روستا اشاره نمود که شهرت فراوانی دارد و همه ساله چندین هزار کبوتر و یاکریم از این روستا به شهرهای همجوار جهت فروش ارسال می‌گردد شهرهایی چون تبریز، رشت، انزلی، اردبیل، پارسآباد، مشگین شهر و کرج همچنین میوه‌های سر درختی این روستا نیز مورد علاقه پرندگان معروف و قابل تأمل است مانند سیب، گلابی، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، توت.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۱۲ نفر بوده‌است.

روستای اردوخانکندی

اردوخانکندی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. اردوخانکندی ۱۷۵ نفر جمعیت دارد.

روستای اسدآباد

اسدآباد یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. اسدآباد ۹۳ نفر جمعیت دارد.

روستای اسلام کندی

اسلام کندی یک روستا در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. اسلام کندی ۱۰۶ نفر جمعیت دارد.

روستای اغ بلاغ علیا

اغ بلاغ علیا یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.اغ بلاغ علیا ۲۴ نفر جمعیت دارد.

روستای اغ دوه لوعلیا

اغ دوه لوعلیا یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. اغ دوه لوعلیا ۶۹ نفر جمعیت دارد.

روستای اکبرکندی

اکبرکندی یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان یافت واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، اکبرکندی ۱۰۳ نفر جمعیت دارد.

روستای الرده

الرده یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان لاهرود واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، الرده ۳۸ نفر جمعیت دارد.

روستای المای علیا

المای علیا (المای بالا) نام روستایی در دهستان ارشق شمالی بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر (۳۶ خانوار) بوده‌است.

روستای الوچ

الوچ روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت این روستا ۵۰۳ نفر بوده‌است.

روستای امیدچه

امیدچه یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. امیدچه ۱۲۱ نفر جمعیت دارد.

روستای امیرکندی

امیرکندی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.امیرکندی ۷۰ نفر جمعیت دارد.

روستای انار

اُنار روستایی است از توابع دهستان لاهرود در بخش مشکین شرقی شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل ایران. این روستا در ۲۴ کیلومتری مشگین‌شهر واقع شده‌است.روستای انار در ۲۴ کیلومتری مشکین شهر واقع شده‌است. مردم آن به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و پیرو مذهب اثنی عشری هستند. قدمت این روستا به دوره‌های بسیار دیرینه می‌رسد،براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمععیت آن ۱۷۸۶ نفر (۴۶۵ خانوار) بوده‌است.
وجه تسمیه
نام این روستا در کتاب نزهت القلوب حمدا… مستوفی به ضمّ «ُـ» آمده‌است، گفتنیست بنابرنوشته های کتاب گویا این روستا درزمان پادشاهی یزدگرد دوم وبه دست پسرس فیروز یکم ساخته شده است، که به دوران قبل از اسلام برمی گردد. بلاخذ این روستا از قدیم الایام دارای باغات و اراضی بسیاری بوده است.همچنین قابل ذکر است: نام «اَنار» با فتحه، که در اسناد مکتوب به کار برده می‌شود غلط املائی است. گفته می‌شود وجه تسمیه نام «اونار» بدان علت است که در این روستا چندین آسیاب آبی وجود داشته که آثار آن‌ها هنوز هم پا بر جاست و اهالی این روستا و روستاهای اطراف برای آرد کردن گندم خود از این آسیاب‌های آبی استفاده می‌کرده‌اند و چون در زبان ترکی به آرد «اون» گفته می‌شود، استعمال کلمه اوننار (آردها) سبب نامگذاری این روستا بوده‌است.
جاذبه‌های گردشگری و تاریخی
این روستا از روستاهای تاریخی ایران به‌شمار می‌رود که اخیراً به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان اردبیل تعیین شده‌است. روستای اونار بر روی تپه‌ای ساخته شده که در دو سوی آن رودخانه «اونارچای» جاری است و بر اثر آبیاری این رودخانه، باغ‌های سرسبز و مراتع دل‌انگیزی در خود روستا و اطراف آن به وجود آمده‌است. رودخانه اونارچای از دامنه کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و غیر از باغات و مراتع روستای اونار زمین‌های چند روستای اطراف را هم سیراب می‌کند.
نظام کشاورزی و آبیاری این روستا نیز بسیار جالب توجه‌است. دیدار از این روستا نه تنها شگفتی‌های فرهنگی دوران تاریخی بسیار دور را باز می‌نماید، کوهستان زیبای سبلان را نیز در چشم‌انداز بیننده قرار می‌دهد.
در این روستا آثار متعدد تاریخی از جمله: «قبرستان پیر بابا”»، «درخت چنار»، «قلعه بربر» و تپه‌های تاریخی: «ال له ور»، «سللاخ خانه» و «مصلی» و «دیده بان» وجود دارد. «مقبره سید جعفر» از نوادگان امام موسی کاظم نیز در این روستا قرار دارد.
گورستان انار
در روستای انار گورستانی تاریخی وجود دارد که سنگ قبرهای متنوع آن از نظر شکل و جنس و نبشته‌های متعدد جالب توجه‌است. زیباترین این سنگ‌ها عبارتند: از یک جفت سنگ قبر افراشته به ارتفاع ۱٫۶۲ متر که دارای نبشته‌ای است. در زیر سنگ‌نبشته‌ها محراب است و در بالای لچک آن دو گل هفت‌پر نقش یافته‌است. در بالای نبشته‌ها ساقه و بالای آن کلاهکی با ۱۲ ترک، شبیه کلاه دراویش وجود دارد، و شهادتین با کلام «علی خلیفه‌اللّه» منقور است. روی سنگ گورهای موجود در این گورستان نشانه‌هایی هم‌چون ستاره شش‌پر، تصویر چکش ساده و جز آن دیده می‌شود. در گورستان قدیمی انار آثار بسیار باستانی فالیک نیز وجود دارد که بیشتر آن‌ها تخریب شده‌اند. در همین گورستان پیکره‌های قوچ سنگی در اندازه‌های بزرگ و کوچک به جا مانده‌است.

روستای اندزق

اندزق(پیرعلی) روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۴۲ نفر با ۱۳۱ خانوار بوده‌است.

روستای انزان

انزان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد.روستای انزان درفاصله ۳۱ کیلومتری ازمرکز شهرستان مشکین شهر و در قسمت جنوب غربی آن در مجاورت حاتم مئشه سی قرار گرفته است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۰۶ نفر با ۱۱۳ خانوار بوده‌است.
انزان سویو – چشمه آب معدنی
چشمه آب معدنی انزان با ۶ دهانه خروجی در۲۲کیلومتری غرب مشکین شهردرمجاورت جنگلهای سرسبزوفشرده سبلان و شکارگاه مربوط به آن که درمیان طبیعت بکرو زیبای روستای انزان واقع شده قراردارد.این منطقه زیبا ودل انگیز ازتفرجگاه های زیباودیدنی دامنه سبلان به شمار می رود.مجموع دبی آب چشمه هاحدود ۲.۱ لیتردرثانیه و بیشتر ازدبی چشمه های قهوه سویو، گوزسویو و قاراسوی سرعین است.شرکت آب منطقه ای اردبیل دمای متوسط آن را ۱۳.۳سانتیگراد، دبی متوسط آن را ۱.۲۸ لیتردرثانیه درجه اسیدی آن را ۶.۶۳ وتیپ آن را کلراید گزارش کرده است. این چشمه درارتفاع ۱۵۴۲ متری سطح دریاهای آزاد قرار دارد و مورد استفاده های تفریحی ، درمانی قرارمی گیرد.

روستای اوجاق‌قلی کندی

اوجاق قلی کندی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.اوجاق قلی کندی ۲۳ نفر جمعیت دارد.

روستای اهل ایمان

اهل ایمان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد. روستای اهل ایمان از شمال با روستای کوجنق، از جنوب با روستای شعبان، از شرق با روستای مزرعه جهان و از غرب با روستای آتشگاه همسایه است. مردم این روستا اکثراً به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۰۸ نفر با ۴۱ خانوار بوده‌است.

روستای اینچه

اینچه (آنچه) یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. اینچه حدود ۷۰ نفر جمعیت دارد.این روستا تقریبا در ۲۵ کیلو متری مشگین شهر قرار دارد و دارای بیست خانوار،ساکن می باشد که بخشی از آنها به صورت فصلی در این روستا زندگی می کنند. مدرسه و بهداری در این روستا وجود ندارد . شغل مردم این روستا دامداری و کشاورزی است.این روستا از آب و هوای خنک در تابستان و زمستانهای سردی برخوردار است.

روستای بابیان

بابیان یکی از روستاهای مشگین شهر است که درشهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان لاهرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳ نفر (۹ خانوار) بوده‌است.

روستای بارزیل

بارزیل روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۴۵ نفر بوده‌است.

روستای باریس

باریس یک روستا در ایران است که در دهستان مشگین شرقی واقع شده‌است. باریس ۱۳۱ نفر جمعیت دارد.

روستای باللوجه‌میرک

باللوجه‌میرک روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۵۹۸ نفر بوده‌است.

روستای بالوقیه

بالوقیه یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان مشگین غربی واقع شده‌است. بالوقیه ۱۳۳ نفر جمعیت دارد.

روستای برج‌لو

برج‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان یافت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۰۰ نفر با ۴۳ خانوار بوده‌است.

روستای برک‌چای

برک‌چای روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای بلوس

بلوس روستایی در دهستان مشگین غربی بخش قصابه شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل ایران است. این روستا در ۱۹ کیلومتری مرکز شهرستان مشکین شهر و ۵ کیلومتری ضلع جنوبی دهستان قصابه قرار دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۶۹ نفر بوده‌است.این روستا به دلیل طبیعت بکر، چشمه‌های طبیعی فراوان و قرارگیری در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده مشهور است.
بولوس که به صورت بلوس نیز در دفاتر دولتی نوشته شده و متداول گشته‌است در کل به معنی (زینه بولاق) یا چشمه زمینی که آبش دائمی است می‌باشد. این کلمه از دو قسمت (بول+اوس) تشکیل شده‌است.

روستای بلوط کندی

بلوط کندی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، بلوط کندی ۲۵ نفر جمعیت دارد.

روستای بنه لر

بنه لر ییکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان لاهرود واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، بنه لر ۱۷ نفر جمعیت دارد.

روستای بیجق

بیجق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۹۲۸ نفر بوده‌است.

روستای بیخان قشلاقی

بیخان قشلاقی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.

روستای پاشالو

پاشالو یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان شعبان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، پاشالو ۴۶ نفر جمعیت دارد.

روستای پری‌خان

پری‌خان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۱۸۹ نفر با ۸۰۳ خانوار بوده‌است. پریخان دیار مرحوم میرزاقاسم پریخانی، از علمای بزرگ قرن گذشته است.

روستای پست‌کندی

پست‌کندی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. پست‌کندی ۲۷ نفر جمعیت دارد.

روستای پیر علیلو

پیر علیلو یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. پیر علیلو ۶۸ نفر جمعیت دارد.

روستای پیرازمیان

پیرازمیان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان نقدی قرار دارد. سنگ‌افراشته‌های شهر یئری نزدیک به این مکان قرار دارند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۷۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌کند

تازه‌کند روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۶۸ نفربوده‌است. ر وستای تازه کند در طول جغرافیایی ۴۷درجه و ۴۵دقیقه و عرض ۳۸درجه و ۴۲دقیقه ، در ارتفاع ۱۵۰۰متر از سطح دریا واقع شده است .

روستای تازه‌کند حاجی خان

تازه‌کند حاجی خان یکی از روستاهای مشگین شهر است که در استان اردبیل واقع شده‌است. تازه‌کند حاجی خان۳۳ نفر جمعیت دارد.

روستای تازه‌کند یوزباشی

تازه‌کند یوزباشی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در استان اردبیل واقع شده‌است. تازه‌کند یوزباشی ۲۴ نفر جمعیت دارد. در بخش قصابه شهر مشگین شهر می باشد.

روستای تبنق

تبنق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۵۸ نفر بوده‌است.

روستای ترحم‌آباد

ترحم‌آباد یکی از روستاهای مشگین شهر است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.

روستای تک‌بلاغ ارشق

تک‌بلاغ ارشق یکی از روستاهای مشگین شهر است که در استان اردبیل واقع شده‌است. تک بلاغ ارشق ۶۰ نفر جمعیت دارد.

روستای تک‌دام

تک‌دام یا جهادآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۰۴ نفر با ۸۰ خانوار بوده‌است.

روستای تلکان

تلکان یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶ نفر (۴ خانوار) بوده‌است.

روستای جاموش اولن سفلی

جاموش اولن سفلی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان نقدی واقع شده‌است. جاموش اولن سفلی ۶۷ نفر جمعیت دارد.

روستای جاموش اولن علیا

جاموش اولن علیا یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان نقدی واقع شده‌است.جاموش اولن علیا ۲۸ نفر جمعیت دارد.

روستای جبارکندی

جبارکندی ییکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. جبارکندی ۳۲ نفر جمعیت دارد.

روستای جبارلو

جبارلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای جبدرق

جبدرق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۲۸۷۷ نفر با ۸۳۰ خانوار بوده‌است.

روستای جعفرآباد

جعفرآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی به مرکزیت آلنی قرار دارد. نام اصلی این روستا قلچقلو می‌باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۷۳ نفر بوده‌است.

روستای جلایر

جلایر روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان لاهرود قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۱۴ نفر بوده‌است.

روستای جمال‌آباد

جمال‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد. در تازه‌ترین تقسیمات منطقه‌ای روستای جمال آباد تحت بخش قصابه قرار گرفته که حدود ۲کیلومتر از ان فاصله دارد. روستای جمال آباد از سمت شمال با روستای عصر آباد (خراوان) از جنوب به روستاهای بلوس’دیبکلو’ و بالیقیه (صخره عسل دار ) و از شرق و غرب به مزارع این روستاها محدود می‌شود. شغل و پیشه مردمان این روستا بیشتر کشاورزی و دامداری (سنتی) است و درصد خیلی پایینی از مردم دارای شغل دولتی می‌باشد. دین مردمان این روستا اسلام و تماماً اعتقاد به شیعه دوازده امامی می‌باشند. در آخرین سرشماری انجام گرفته جمعیت این روستا به ۸۹۵ نفر افزایش یافته و تعداد خانوار به ۲۰۰رسیده.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۷۶ نفر بوده‌است.

روستای چاخرچمنی

چاخرچمنی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.چاخرچمنی ۱۹۲ نفر جمعیت دارد.

روستای چاخماق چوخور

چاخماق چوخور ییکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. چاخماق چوخور ۵۴نفر جمعیت دارد.

روستای چبنلو

چبنلو یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.چبنلو ۸۱ نفر جمعیت دارد.

روستای چپقان

چپقان روستایی است در حد فاصله ۷۵ کیلومتری اردبیل از سمت سبلان غربی و ۲۰ کیلوتری مشکین‌شهر از سمت سبلان شرقی واقع در بخش مشکین شرقی ۱۷۵ کیلومتر پارس آباد به سمت شمال غربی در جوار رودخانه قره سو که به رود ارس می ریزد. این روستا یک روستای دیگری را هم در دل خود جای داده به نام شیخلو.
در این روستا قالب مردم کشاورز و باغدار می‌باشند و نیز عده‌ای در کنار کشاورزی دام‌هایی از نوع گاو، گوسفند و مرغ و جوجه نگهداری می نمایند.از محصولات قابل فروش جالیزی این روستا می‌توان به ترتیب وسعت کشت به گوجه، ماش، خیار، خربزه، کدو حلوایی و از محصولاتی که برای استفاده شخصی کشت می‌شوند می‌توان به پیاز، سیب زمینی،کلم، بادمجان، سبزیجات و . . . اشاره نمود.عمده محصولات باغی این روستا شامل زردآلو، توت، گردو، سیب، گلابی، انواع آلو اشاره نمود.در سالهای گذشته کم آبی و خشکسالی مهاجرت مردم و خشک شدن باغات را در پی داشته‌است.
مهمترین منبع تامین‌کننده اب زمین‌های کشاورزی از رودخانه قره سو تأمین می‌شود که به شدت خشک شده‌است و استفاده مردم از چاه‌ها را در پی داشته‌است.مراحل ایجاد سد سبلان به پایان رسیده و کانال آبی که از این سد تغذیه میشود جان تازه ای به کشاورزی این منطقه بخشیده است.مردمان این دهستان از طوایف مختلفی چون شاهسون، ماشیلی، قره داغلی …می‌باشند . بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۳۴ نفر بوده است.

روستای چرچر

چرچر یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.چرچر ۵۱ نفر جمعیت دارد.

روستای چرچ‌لو

چرچلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان یافت قرار دارد. این روستا درون دره‌ای زیبا و پر از چشمه واقع شده‌است. روستای چرچلو از شمال با روستای ویزناب (میزنو) از غرب با روستای دلقناب و رود قره سو از جنوب با روستای قره آغاج (قلعه قهقهه) و از شرق با طبیعتی بکر همراه با دره‌ها و کوه‌ها منطقه همسایه است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای چناق بلاغ

چناق بلاغ یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان نقدی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، چناق بلاغ ۵۴ نفر جمعیت دارد.

روستای چنبلو قشلاق

چنبلو قشلاق ییکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. چنبلو قشلاق ۲۷ نفر جمعیت دارد.

روستای چوپان قشلاقی

چوپان قشلاقی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. چوپان قشلاقی ۲۶ نفر جمعیت دارد.

روستای حاج سیفلو

حاج سیفلو یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است.حاج سیفلو ۱۳۰ نفر جمعیت دارد.

روستای حاجی‌لو

حاجی‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای حبش

حبش روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۲۴ نفر بوده‌است.

روستای حرم

حرم یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان یافت واقع شده‌است. حرم ۲۹ نفر جمعیت دارد.

روستای حسن‌آباد

حسن‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۶۷ نفر بوده‌است.

روستای حسنلو

حسنلو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. حسنلو ۱۱۹ نفر جمعیت دارد.

روستای حسین خان کندی

حسین خان کندی یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر واقع شده‌است. حسین خان کندی ۲۰ نفر جمعیت دارد.

روستای حماملو

حماملو یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، حماملو ۱۳۸ نفر جمعیت دارد.

روستای حیدرآباد

حیدرآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۰۸ نفر بوده‌است.

روستای حیق

حیق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۸۸ نفر بوده‌است.

روستای خان ببلو

خان ببلو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.خان ببلو ۶۳ نفر جمعیت دارد.

روستای خان‌کندی

خان‌کندی نام روستایی کوچک میباشد، این روستا در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد. طبق سر شماری سال ۱۳۹۵، این آبادی دارای ۱۵۹ نفر جمعیت میباشد .

روستای خانم علیلو

خانم علیلو یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. خانم علیلو ۵۰ نفر جمعیت دارد.

روستای خرابه رضی

خرابه رضی یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳ نفر (۹ خانوار) بوده‌است.

روستای خرابه قادرلو

خرابه قادرلو یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای خرده قشلاق

خرده قشلاق یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان یافت واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، خرده قشلاق ۲۱ نفر جمعیت دارد.

روستای خرم‌آباد

خرم‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۸۱ نفر بوده‌است.

روستای خلیفه‌داود

خلیفه‌داود روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۸ نفر بوده‌است.

روستای خلیفه‌لو

خلیفه‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۳۷ نفر بوده‌است.

روستای خنجر

خنجر روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۴۷ نفر بوده‌است.

روستای خورشیدآباد

خورشیدآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۴۰ نفر بوده‌است.

روستای داش بلاغی

داش بلاغی یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان نقدی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بوده‌است.

روستای داش‌بلاق‌کندی

داش‌بلاق‌کندی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان صلوات قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای داش‌کسن

داش‌کسن روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان لاهرود قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۲۴ نفر بوده‌است.

روستای داشلی درق

داشلی درق یک روستا در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است.داشلی درق ۲۳ نفر جمعیت دارد.

روستای داغ کندی علیا

داغ کندی علیا یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان شعبان (مشگین‌شهر) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای داغ‌کندی

داغ‌کندی یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. داغ‌کندی ۴۵ نفر جمعیت دارد.

روستای دده‌بیگلو

دده‌بیگلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان قره‌سو قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۶۲ نفر بوده‌است.

روستای دره بیگ لو

دره بیگ لو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. دره بیگ لو ۱۷۵ نفر جمعیت دارد.

روستای دستگیر

دستگیر روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای دمقلی

دمقلی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۹۴ نفر برابر ۷۲خانوار ثبت گردیده است. این روستا ۳کیلومتر راه خاکی دارد.

روستای دوست‌بیگ‌لو

دوست‌بیگ‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۸۱ نفر بوده‌است.

روستای دوشانلو

روستای دوشانلو یکی از روستاهای مشگین شهر تابع شهر تازه تأسیس قصابه و دهستان شعبان می‌باشد که در کنارجادهٔ مشکین شهر-تبریز (بیست کیلومتری مشکین شهر) قرار دارد که مجاور رود دوشانلو چایی می‌باشد که امروزه به دلیل خشکسالی آب اندکی در بستر آن جاری است. این روستا مجاور روستاهای آتشگاه روستای آقجه لو و علمدار (آلامبار) و روستای ینگجه می‌باشد. روستای مورد نظر در قدیم زیر نظر بیگ‌های گیگلو اداره میشده و دشت‌های اطراف آن نیز اوتراق ییلاقی طایفهٔ مزبور بوده‌است.
وضعیت اب وهوا
این روستا دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های تقریباً سرد می‌باشد. آب آشامیدنی آن ازچشمه‌ای که در کنار رود دوشانلو چای قرار دارد تأمین می‌شود که امروزه با لوله کشی آب استفاده از آب اشامیدنی برای مردم آسان‌تر شده اشت و آب کشاورزی ان در قدیم همانگونه که در لغت نامه ی دهخدا ذکر شده‌است از دوشانلو چایی تأمین می‌شده که البته امروزه کشاورزی این روستا وابسته به سد خاکی کنار روستا است.
نام
نام این روستا در زبان مردمان خود روستا دوشانلی نامیده می‌شود که از دو لغت ترکی دوشان به معنی خرگوش و پسوند لی که به معنی دارا (پسوند مالکیت) تشکیل شده‌است و معنی مکان دارای خرگوش را می‌دهد که وفور خرگوش در این منطقه از نژادهای مختلف وجه تسمیه ی نام را روشن می‌کند. البته قبل ترها این مکان داوشانلو به معنی کوه دارای کندوی زنبور نیز خوانده می‌شده‌است والبته عشایر اینجا را با نام داوشانلی می‌شناسند.
پیشینه
این روستا با آنکه دارای مکا ن‌های باستانی از جمله تپهٔ پیر (قبرستان آن) و تپهٔ اوزون تپه می‌باشد لکن خود دارای قدمت زیادی نیست . پس از فتح گنجه توسط روس‌های تزاری بدستور عباس میرزا توسط یکی از خان‌های اردویش اکثر عشایر ترک گنجه (جمهوری اذربایجان)(از جمله طوایف ترکمن قاجارلوی گنجه؛شمس الدین لو و قزاق لوو..) را به جنوب ارس مهاجرت داد که بسیاری از مهاجران پس از مهاجرت به دلیل عدم وجود ییلاق و قشلاق برای طوایف خود در مسیر برای سکونت روستاهایی ایجاد کردند روستای مزبور نیز توسط مهاجران یکی از طوایف ترک مزبور تشکیل شده‌است. که بنا به گفتهٔ مردم روستا پنج برادر (که جد طایفه بش دلی می‌باشند) که (از عشایر ترک گنجه بوده اند) به دلیل بیماری پدرشان در منطقه مجبور به اتراق و چادر زدن می‌شوند و پس از فوت پدرشان و دفن وی درمنطقه تمایلی به ادامهٔ مهاجرت نمی‌کنند و روستای مزبور را ایجاد می‌کنند.
مردم
مردم روستا از دو طایفهٔ اصلی بش دلی(منشعب از عشایر ترک گنجه) و جانبالالی وچند طایفه کوچک دیگر تشکیل می‌شوند.
محصولات
محصول معروف این روستا خیار می‌باشد که درمنطقه شهرت خاصی داشته و دارد.[۵] در قدیم به دلیل کمی اب بیشتر گندم و جو و حبوبات و سیفیجاتی که کمتر به آب نیاز داشته‌اند کشت می‌شده‌اند ولی امروزه با گسترش سد خاکی کنار روستا باغ‌های هلو وسیب وشلیل نیز در روستابوجود امده‌اند.
سد خاکی
سد خاکی کنار روستا تنها سد کنار جاده اصلی مشکین شهر-تبریز می‌باشد پیشینهٔ این سد به سدی موسوم به سد گل محمد (جد خانواده‌های گل محمدی و گلی کلانپا) بر می‌گردد که توسط وی با کمک اهالی به وجود نزدیک به هشتاد سال (یا بیشتر) در گذشته به وجود امده بوده‌است که بعد از به کار امدن جمهوری اسلامی توسط دولت سد مزبور با اضافه کردن مزارع اطراف بسیار بزرگتر از قبل ومورد استفادهٔ همگان شد.
براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمععیت آن ۵۵۲ نفر (۱۱۸ خانوار) بوده‌است. والبته خیلی عظیمی از جماعت ان به شهرهای بزرگ اطراف یا پایتخت مهاجرت کرده‌اند.
تپهٔ باستانی پیر
این تپه در جنوب روستا کنار جاده قرار دارد که به دلیل وجود سه درخت(از راستهٔ داغداغان یا تاگوکTagouk یا ته گوک) که در راس این تپه وجود داشته‌اند و در گذشته کلبه مانندی در میان این سه درخت وجود داشته که مردم در انجا پارچه‌هایی را جهت نذر به بندهای موجود در کلبه می‌بسته‌اند و چنانکه پارچه‌شان تکان می‌خورد ان را نشان از قبولی حاجتشان می‌دانستند وپیر مردی نیز در انجا متولی این امور بوده‌است. گفتنی است که مردمان شاخه‌های این درختان که دو اصله از آن‌ها امروزه نابود شده‌است جهت شفا ی بیماریشان استفاده می‌کردند و جهت جلوگیری از چشم زخم از ان گرن اویزی درست می‌کردند( درخت داغداغان در فرهنگ عشایر ترکمن وترک مقدس می‌باشد ). در کنار این درختان قبرستانی باستانی وجود دارد که مدت‌ها قبل مجسمه ای سنگی یک قوچ در آن بوده‌است که آن نیز توسط سوداگران عتیقه به خیال وجود طلا نابود می‌شود.( اهالی روستای دوشانلو در گذشته نیز اموات خود را در تپه دفن می‌کردند که بعدها به دلیل سر بالایی بودن مسیر و سختی امر کفن و دفن از ضلع خالی قبرستان روستای اتشگاه که سهل الوصول بوده‌است شروع به استفاده کرده‌اند).

روستای دولت‌آباد

دولت‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۳۱۵ نفر بوده‌است.

روستای دوه‌چی سفلی

دوه‌چی سفلی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.دوه چی سفلی ۱۵۹ نفر جمعیت دارد.

روستای دوه‌چی علیا

دوه‌چی علیا روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۵۴ نفر بوده‌است.

روستای دیکدرق

دیکدرق یک روستا در ایران است از استان اردبیل که در دهستان یافت واقع شده‌است.دیکدرق ۵۰ نفر جمعیت دارد. و در بین کوههای سنگی و سخره ای همچون( ماشگلی، گوروبه، اغ کهیل… ) که برای گردشگران و عکاسان طبیعت جذاب و متفاوت خواهد بود، قلعه چوپان نیز در این روستا واقع شده که زیبا و ناشناخته مانده است که در روبروی قلعه قهقهه قرار گرفته ، زندگی اهالی این روستا از طریق دامداری و باغداری اداره می‌شود.

روستای ذکیلو

ذکیلو یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است. این روستا در دهستان ارشق مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، ۱۰۳ نفر (۱۸ خانوار) جمعیت داشته‌است.

روستای رحیم‌بیگلو سفلی

رحیم‌بیگلو سفلی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۷۸ نفر بوده‌است.

روستای رحیم‌بیگلو علیا

رحیم‌بیگلو علیا یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. رحیم‌بیگلو علیا ۱۰۱ نفر جمعیت دارد.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای مشگین شهر آشنا شوید .

روستای رضی زرگرگلی‌بلاغی

زرگرگلی‌بلاغی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۷۳ نفربوده‌است.

روستای زیرزمین

زیرزمین روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۲۵ نفر بوده است.

روستای ساچلو

ساچلو یک روستا در ایران است که در دهستان مشگین غربی واقع شده‌است. ساچلو ۸۳ نفر جمعیت دارد.

روستای ساربان‌لار

ساربانلار روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.روستایی در دامنه سبلان که کوهستانی بوده و مسیر بسیاری از ییلاق های دیدنی و خوش آب و هوای سبلان از این روستا می باشد . از یک طرف به سبلان از یک طرف به روستای قلچقلو از یک طرف به جهادآباد از یک طرف به آلنی مشرف می باشد . شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری می باشد . مکانی مناسب برای طرح های بوم گردی می باشد. قبرستان این روستا در یک تپه قرار دارد . تپه قبرستان ساربانلار مربوط به سده‌های میانه دوره های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان مشگین‌شهر، روستای ساربانلار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۳۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . هوشنگ میدانی منطقه وسیع و مسطحی است که در دامنه شمالی سبلان و درارتفاع ۲۷۲۵ متری واقع شده و یکی از زیستگاه‌های وحش منطقه سبلان به شمار می‌رود. هوشنگ میدانی از طرف شمال به منطقه ساربانلار (سروان دره سی)، از طرف شمال شرقی و شرق به ارتفاعات ایشیق چیخماز و آب گرم شابیل و از جانب جنوب شرقی به دامنه سبلان و هرم و از جانب غرب به منطقه موئیل محدود است. این میدان علاوه بر زیستگاه در محدوده میراث فرهنگی شهرستان نیز به شمار می‌رود و به دلیل موقعیت خاص خود و آب و هوای مساعد و نزدیکی به سبلان و آبگرم شابیل در نظر سیاحان و جهانگردان حائز اهمیت است. طبیعت زیبای این روستا باعث شده تا عکاسان حرفه ای عاشق طبیعت برای شکار زیبایی ها به روستا مراجعه کنند . شیروان دره سی نیز زیستگاه طبیعی بسیاری از حیوانات وحشی می باشد در نزدیکی این روستا واقع شده است . تجمع سنگ های زیبا در این محل مناظر مختلفی را ایجاد کرده عشایر محل بدلیل تجسماتی که داشتند نامی بر هرکدام از این سنگها گذاشته اند که عبارتند از:دلیکلی داش- ناللی داش- توپ داش- سورشکن داش- قورود داشی که دارای عکس سماور و سینی می باشد- گلین داش- منبر داش- سولی داش- طیاره داش- دووز داش ، جنوار داشی ، استیل داش و… پناهگاه شهید میرمحمود بنی هاشم در ارتفاع سه هزار و ۸۲۵ متری قله سبلان و در ضلع غربی ساوالان احداث شده است.

این پناهگاه دارای امکاناتی از جمله محل خواب ، سرویس های بهداشتی ، حمام ، نمازخانه ، آشپزخانه و سیستم لوله کشی آب است.رسیدن به جان پناه غربی هم از دریاچه قره گؤل (با مبدایت روستاهای ساربانلار یا موئیل و گذر از دریاچه طووس گؤلی) و هم از شابیل (با گذر از آلاچیق های عشایر خاوندی و تپه بالیخ بلی (به معنی پشته ماهی) میسر می باشد.پناهگاه غربی در مسیر صعود به هرم و سلطان در غرب سبلان و بالاتر از دریاچه قره گؤل قرار دارد.بر اساس سرشماری ساال۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۹۲۲ نفر بوده‌است.

روستای ساری‌خان‌لو

ساری‌خان‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۷۵ نفر بوده‌است.

روستای ساری‌قیه

ساری‌قیه یک روستا در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. ساری‌قیه ۶۱ نفر جمعیت دارد.

روستای ساطی سفلی

ساطی سفلی یک روستا در ایران است که در دهستان شعبان (مشگین‌شهر) واقع شده‌است.ساطی سفلی ۱۸۸ نفر جمعیت دارد.

روستای ساطی علیا

ساطی علیا یک روستا در ایران است که در دهستان شعبان (مشگین‌شهر) واقع شده‌است. ساطی علیا ۱۸۳ نفر جمعیت دارد.

روستای ساطی وسطی

ساطیِ وسطی یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان شعبان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای ساوجبلاغ

ساوجبلاغ یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان شعبان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای سبلان‌کندی

سَبلَان‌کندی دهی است از دهستان مشکین غربی بخش مرکزی شهرستان مشگین‌شهر واقع در ۱۲ کیلومتری جنوب مشگین‌شهر و ۱۰ کلومتری جاده مشگین‌شهر به اهر. هوای آن معتدل و دارای ۱۴۸ تن سکنه است. آب آنجا از مشکین چای تأمین می‌شود. محصول آن غلات، حبوب. شغل اهالی زراعت و گله داری. راه آن مالرو است.
اکثر ساکنین سبلان کندی به مشگین‌شهر کوچ کرده‌اند و حدود ۷۰۰۰ نفر از آنان در مشگین‌شهر ساکن هستند. در فرهنگ عامه مردم اهالی این روستا را ملّیلو می‌نامند.

روستای سردی

سردی یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، سردی ۵۷ نفر جمعیت داشت. که تا سال ۹۹ این تعداد به ۴۹ نفر کاهش یافته است.

روستای سعادت بلاغی

سعادت بلاغی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. سعادت بلاغی ۲۱ نفر جمعیت دارد.

روستای سواره

روستای سواره ( سوارا : به معنی میان دو آب) روستایی در ایران است که در دهستان مشگین شرقی واقع شده‌است. روستای سوارا ۱۵۳ نفر جمعیت دارد.۱۵ کیلومتر بطرف اردبیل ، بعد از روستای کوربولاق در قسمت سمت چپ و منطقه توریستی کپز واقع شده است مردم این روستا بیشتر به کار دامپروری و کشاورزی می پردازند و بیشتر باغات این روسنا میوه سیب ، هلو و شلیل می باشد این روستای دارای جذابیت های توریستی از جمله کپز ، صمد درسی ، دلیک داش و سویوغ بولاق می باشد و آثار باستانی فراوانی از دوره باستان در این روستا می توان به وفور می توان مشاهده نمود .

مردم این روستا از ۳ طایفه بنام های ایواتلی ، مغانلو و چچیک لی تشکیل شده و بزرگان و ریش سفیدان این طوایف ایواتلو : علی عبادی ، مغانلی : حسن راهور و چچیکلی : هاوار نعمتی می باشند .حق آبه این روستا بین ۱۲ نفر در چرخش می باشد و منبع آب آن از دو چشمه که در سمت های شمال و جنوب ان جاری است تامین می شود .از امکانات رفاهی این روستا می توان به آب آشامیدنی لوله کشی شده ، گاز کشی ، برق و تلفن می توان اشاره نمود .از جمله آثا باستانی معروف این روستا شیطان تپه می باشد.تپه شیطان تپه سی مربوط به دوره ساسانیان است و این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۳۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستای سهراب‌لو

سهرابلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای سیدبیگ لو

سیدبیگ لو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.سیدبیگ لو ۱۲۲ نفر جمعیت دارد.

روستای سیدکندی

سیدکندی یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان مشگین غربی واقع شده‌است.سیدکندی ۶۳ نفر جمعیت دارد.

روستای شاطرگنبدی

شاطرگنبدی یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان لاهرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای شعبانلو

شعبانلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۳۶ نفر بوده‌است.

روستای شمس‌آباد

شمس‌آباد روستایی در دهستان شعبان بخش قصابه شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای شمسیر

شمسیر روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای شورگل

شورگل یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. شورگل ۱۸۸ نفر جمعیت دارد.

روستای شوش‌بلاغ

شوش‌بلاغ یک روستا در ایران است که در بخش مشکین شرقی شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان نقدی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر بوده‌است.

روستای شهاب‌الدین

شهاب‌الدین یک روستا در ایران است که در دهستان نقدی واقع شده‌است. شهاب‌الدین ۳۶ نفر جمعیت دارد.

روستای شیخ‌عظیم‌لو

شیخ‌عظیم‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای شیخلار

.
شیخلار یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان شعبان (مشگین‌شهر) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر (۳۱ خانوار) بوده‌است.

روستای شیخ‌لو

شیخ‌لو یک روستا در ایران است که در دهستان قره‌سو (مشگین‌شهر) واقع شده‌است.شیخ لو ۱۶۲ نفر جمعیت دارد.

روستای شیخ‌محمدلو

شیخ‌محمدلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۶۵ نفر بوده‌است.

روستای صاحب‌دیوان

صاحب‌دیوان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۹۰ نفر بوده‌است.

روستای صبحان‌لو

صبحان‌لو یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. صبحان‌لو ۳۰ نفر جمعیت دارد.

روستای صلوات

صلوات روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان صلوات «مرکز دهستان صلوات» در۵۰کیلومتری مرکز شهرستان و۱۰۰کیلومتری مرکز استان در شمال استان اردبیل قرار دارد. شغل اصلی اهالی کشاورزی ودامداری می‌باشد که در کنار آن به تولید صنایع دستی از قبیل فرش، گلیم وجاجیم نیز می‌پردازند. دارای مکانهای گردشگری متعدد از جمله مارال دره سی، کهریز، منطقه جنگلی وکوهستانی همچنین مکانهای تاریخی قلعه باشی خرابه صلوات، زیارتگاه علی پنجه سی وتونلهای تاریخی می‌باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۹۷۰ نفر بوده‌است.

روستای طاقچه داش

طاقچه داش یک روستا در ایران است که در استان اردبیل واقع شده‌است. طاقچه داش ۳۰ نفر جمعیت دارد.

روستای طومار دره‌سی سفلی

طومار دره‌سی سفلی یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای طومار دره‌سی علیا

طوماردره سی علیا یک روستا در ایران است که در استان اردبیل واقع شده‌است. طوماردره سی علیا ۲۷ نفر جمعیت دارد.

روستای عالی کهریزی

عالی کهریزی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. عالی کهریزی ۱۲۱ نفر جمعیت دارد.

روستای عباسعلی کندی

عباسعلی کندی یک روستا در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. عباسعلی کندی ۳۲ نفر جمعیت دارد.

روستای عباس‌قشلاقی

عباس‌قشلاقی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۲۱ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌کندی

عباس‌کندی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، عباس‌کندی ۱۲۰ نفر جمعیت دارد.

روستای عرب‌لو

عرب‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۰۲ نفر بوده‌است.

روستای عصرآباد

عصرآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۷۰ نفر بوده‌است.

روستای علمدار

علمدار یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان شعبان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، علمدار ۱۸۳ نفر جمعیت دارد.

روستای علی محمدلو

علی محمدلو یک روستا در ایران است که در دهستان مشگین شرقی واقع شده‌است. علی محمدلو ۲۱ نفر جمعیت دارد.

روستای علی‌آباد

علی‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان قره‌سو قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۹۶ نفر بوده‌است.

روستای علیشان سویی

علیشان سویی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. علیشان سویی ۴۱ نفر جمعیت دارد.

روستای علی‌کران

علی‌کران یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. علی‌کران ۷۳ نفر جمعیت دارد.

روستای عمارت‌لو علیا

عمارت‌لو علیا نام روستایی در دهستان ارشق غربی از بخش مرادلو ، شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل ایران واقع شده‌است.عمارت لو علیا ۳۶ نفر جمعیت دارد.

روستای عور

عور روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۹۰ نفر بوده‌است.

روستای عین‌الله کندی

عین‌الله کندی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. عین‌الله کندی ۱۶۱ نفر جمعیت دارد.

روستای فخرآباد

فخرآباد شهری است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان قره‌سو قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۹۹۹ نفر با ۳۶۴ خانوار است.

روستای قادرلو

قادرلو یک روستا در استان اردبیل حد فاصل ۶۵ کیلومتری به مرکز استان و ۲۰ کیلومتر مانده به شهرستان مشگین شهر است که در کناره رودخانه قره‌سو واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، قادرلو ۱۱۵ نفر جمعیت دارد.این روستا با جمعیت کم خود دارای صنعت کشاورزی پویا و پر رونقی می باشد.محصولات مختلف این روستا ماننده گوجه فرنگی،خیار،کلم،کدو حلوایی،گندم،برنج((در گذشته)) به مرکز استان و از آنجا به پایتخت صادر می گردد.حاصل خیزی این روستا بیشتر بخاطر ساحل رودخانه قره سو می باشد.از تاریخ ایجاد این روستا منبع دقیقی در دست نمی باشد ولی به گفته ای محلی ها و ریش سفیدها،این روستا به ۳۰۰ سال قدمت می رسد و بعضی ها از کوچ اهالی قادرلوی خرابه در زبان محلی خارابا قدیری به این منطقه فعلی خبر می دهند.شهید آتش نشان محمدآغایی که در حادثه ساختمان پلاسکو به درجه رفیع شهادت نائل گردید از اهالی این روستا می باشد.

روستای قاری مزرعه‌سی

قاری مزرعه‌سی یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای قاسم کندی

قاسم کندی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. قاسم کندی ۲۴ نفر جمعیت دارد.

روستای قانلوبلاغ

قانلوبلاغ یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. قانلوبلاغ ۱۴۹ نفر جمعیت دارد.

روستای قرخ بلاغ

قرخ بلاغ یک روستا در ایران است که در دهستان مشگین غربی واقع شده‌است. قرخ بلاغ ۴۲ نفر جمعیت دارد.

روستای قره گل

قره گل یک روستا در ایران است که در دهستان دشت (مشگین‌شهر) واقع شده‌است. قره گل ۳۴۹ نفر جمعیت دارد.

روستای قره ملهم

قره ملهم یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق شمالی واقع شده‌است. قره ملهم ۲۴ نفر جمعیت دارد.

روستای قره ولی لو

قره ولی لو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. قره ولی لو ۱۰۱ نفر جمعیت دارد.

روستای قره‌آغاج

دره آغاج روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۸۶ نفر بوده‌است.

روستای قره‌آغاج پشته

قره‌آغاج پشته روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان یافت قرار دارد.این روستا در مناطق قره داغ قرار دارد .این روستا منطقه حاصلخیز و پر از کوه است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۴۵ نفر با ۱۰۳ خانوار بوده‌است.

روستای قره‌آغاج چرچیلو

قره‌آغاج چرچیلو یا قره آغاج کلان از روستاهای دهستان یافت و از توابع بخش مرادلوی شهررَضِی(رزی) می باشد که خود شهر رضِی از زیرمجموعه های شهرستان مشکین شهر، واقع دراستان اردبیل است. این روستا در تقسیمات کشوری گذشته جزءشهرهای کلیبر، اهر و هوراند آذربایجان شرقی بوده است.آثارتاریخی و مناطق بکردست نخورده ی گمنام بسیاری در “دهستان یافت” به خصوص دراطراف روستاهای “چرچیلو” ،”قره آغاج کلان”، “کنچوبه”، “گیرده گول” و “کلم نو” و “دیکدرق” که در محاصره ی کوه های بلندقره داغ قراردارند وجوددارد.

یکی از این آثار قلعهٔ گیندیمان یاگندیمناست که مادر شاه طهماسب هم برای مدتی درآن جا زندگی می‌کرده و در میان جنگل‌های میر گور و آیی دره سی و در کنارعیباقشلاقی روستای قره آغاج کلان قرار دارد و آثار باستانی و قبور زیادی دراطرافش دیده می‌شود که برای عموم اهالی منطقه و ایران ناشناخته است. کسانی که به منطقه ی گندیمن می روندمی توانندمزه خیاروشویدوزرشک وحشی وتخم وگوشت پرندگان خوشمزه را به همراه نوعی سبزی کمیاب به نام” وَجَلَه “بچشند( گیاه وَجَلَه بیش تردرجنگل های میرگور ونزدیک قلّه ی گندیمن رشدمی کند)وازآب چشمه ی شرف بولاغی(چشمه ی شرف)درکنارعیباقشلاقی بنوشندکه تمیزکننده ی کلیه وآبی کم نظیراست.همچنین درناحیه گندیمن و اطراف جنگل های لنگان خشخاش وحشی ویژه ی تریاک فراوان رشدمی کندوعلی رغم سعی درریشه کنی توسط مسوولین به دلیل صعب العبوربودن منطقه رشداین گیاه به صورت فراوان تا سال ۱۳۷۸ادامه داشته ودستگا های ذی ربط دراین زمینه موفق عمل نکرده اند.عده ای ازقشلاق نشینان و اهالی روستا درنیمه دوم خردادماه دراین ناحیه به مدت دو هفته چادرزده وشیره ی خشخاش ها راجمع آوری کرده وبه تریاک تبدیل می کنندوهمچنین گیاه این نوع خشخاش را جمع آوری کرده ودرزمستان آن را درآب جوشانده وتریاک درست می کنندکه بنابرگفته ی اهالی ؛تریاکی که ازشیره ی خشخاش بهاری این منطقه به دست می آیدنسبت به تریاکی که ازجوشاندن گیاه خشخاش درزمستان به دست می آیدبسیارمرغوب تر است وبه دلیل محرومیت وعدم دسترسی به مراکزدرمانی بیش تربه عنوان دارو کاربردداردالبته اهالی روستا خوردن مشروبات الکلی را به طورجدّی حرام وگناه می دانندولی مصرف تریاک وقلیان وسیگاروقماردرمراسم عروسی وشب نشینی ها و…درروستاهای دهستان یافت درزمانی بنده دراین روستاها خدمت می نمودم رایج بود.ازجمله یک هفته مانده به عید نوروز اهالی دوروستای قره آغاج کلان وکنچوبه درمیدانی که معمولا متعلق به فوتبال بوداعم از زن ومرد وپیروجوان جمع شده وازجهت ابراز شادی وتفنّن قماربازی می کردند.

بنابر مطالعات “سهراب شکرانه ننه کران” که از مهرماه سال ۱۳۷۶ تا مهرماه سال ۱۳۸۶ در روستاهای این منطقه و همسایگی آن آموزگار روستا بوده است قدمت آثار موجود در دهستان یافت گاهی به قبل از دورهٔ ی هخامنشیان (ماقبل تاریخ وعصرسنگی) می‌رسد و در جنگل‌های اطرافش برای شکار، خوک و کبک و قوچ و خرس و … بسیار دیده می‌شود، که امروزه منطقه‌ای کاملاً بکر و دست نخورده محسوب می شود .”قلعهٔ پنبه ” ،”قلعه ی شام و قبوراطراف” ،”پلنگلر” ،”دوبورلر “،”دوه داشی “،”قزاوغلان” ،”قشلاق کولیبان “،”قشلاق وزرق”،”قاسم قشلاقی”،تپه ی “شیخ مدی” و”تپه ی قالاچیق” وخطوط میخی ومصری حک شده برروی سنگ های اطراف رود “قره سو”،”پای چنار” و “آردوج لار” و … در اطراف روستای کنچوبه و “گوری قبریستانی” واقع دربین کوره راه روستای کنچوبه وگیرده گول وهم چنین”قلعه ی قهقهه(که به قلعه ی خران، قلعه ی ماران، قلعه ی بُناب و قلعه ی جنق نیزمشهوربوده )”،”قلعه ی چوپان” ،”قلعه ی پریل” ،قلعهٔ گیندیمان وقبوراطرافش،”قز قلعه سی “،”جین دامی” و”دوه کوولی” و قبور و موارد ساروج مالی شده موجود در نبی قشلاقی، محرم قشلاقی، عیبا قشلاقی، امامزاده ی پایین قلعه ی قهقهه، تپّه ی کاروانسرای قدیمی آن طرف پل چوبی رودخانه ی قره سوی روستای قره آغاج چرچیلو به طرف مجیدآباد اهر و … در اطراف روستای قره آغاج چرچیلو(کلان) برخی از مکان های دارای آثار تاریخی این منطقه به حساب می آیند. شکارگاه ومنطقه ی حیات وحش “گندیمن”،گونِی وقوزِی ویستان (ویستان شرقی و غربی) ، گَوری ، مشه باغی و قره تیکانّی که در میان کوره راه روستای چرچیلو و قره آغاج کلان با روستای “گیله دره”یا(کلّه درق) قراردارند و قزل دره واقع در میان راه قدیمی روستای قره آغاج کلان با “مجیدآباداهر” و کوهستان های سنگلاخی متّصل به روستای مولخاص اهر و جوی های وحشی به همراه گونه های گیاهی و حیوانی ناشناخته در این دهستان که در اردیبهشت ماه چشم هر بیننده ای را خیره می کنند از جمله زیبایی های طبیعی این منطقه به شمار می آیند.

ضمناً نام محلی بسیاری از مناطق دیدنی و تاریخی این ناحیه با گذشت سال ها در ذهن نویسنده به گرد فراموشی سپرده شده است و اطلاعات ارائه شده در کتاب های قلعه ی قهقهه و قره داغ خاستگاه تمدن های نخستین و تاریخ آذربایجان در مورد دهستان یافت به نظر خیلی ناقص می رسند.

از میوه های مشهور روستای قره آغاج چرچیلو(کلان) می توان به انواع توت شامل جیرتوت(توت سیاه)، خارتوت(توت قرمز)، توت بی دانه، شاه توت(ویژه ی دوشاب یا شیره گرفتن) نام بردکه نام جیرتوت با برخی از مراسمات عزاداری در این منطقه عجین شده است. هلو، شلیل، انواع زردآلو، تمشک، زالزالک، گردو، سیب، گیلاس، آلبالو، انار، گلابی، انواع انگور، هندوانه و خربزه و…و انواع صیفی جات اعم ازانواع خیاروگوجه وانواع سبزیجات و… انواع گیاهان دارویی و… در این منطقه به وفور یافت می شود. دوشاب(شیره ی) مخصوص واصل توت این روستا که در ظرف های سفالی باگذشت زمان به رنگ متمایل به زرد ودانه دانه شده درمی آید بی نظیر بوده و کمیاب است.

روستای قره‌باغلار

قره‌باغلار روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۵۳ نفر بوده‌است.

روستای قره‌چی سفلی

قره‌چی سفلی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۴۸ نفر بوده‌است.

روستای قره‌چی علیا

قره‌چی علیا روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۰۶ نفر بوده‌است.

روستای قره‌خان‌لو

قره‌خان‌لو یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.

روستای قره‌قیه

قره‌قیه یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان لاهرود واقع شده‌است.قره‌قیه ۱۷۱۳ نفر جمعیت دارد.

روستای قره‌گل

قره‌گل روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۲۱ نفر بوده‌است.

روستای قره‌لو

قره‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای قزل قوشا

قزل قوشا یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.

روستای قشلاق تنگ

قشلاق تنگ یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان مشگین شرقی واقع شده‌است.قشلاق تنگ ۴۵ نفر جمعیت دارد.

روستای قشلاق علی شان‌سوئی

قشلاق علی شان‌سوئی یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.قشلاق علی شان‌سوئی ۲۰ نفر جمعیت دارد.

روستای قشلاق محمدقلی

قشلاق محمدقلی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. قشلاق محمدقلی ۹۵ نفر جمعیت دارد.

روستای قشلاق میرسلطانلو

قشلاق میرسلطانلو یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.

روستای قشلاق‌های عربلو

قشلاق‌های عربلو یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.

روستای قصابه

قصابه شهری از توابع بخش قصابه شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل در ۱۲ کیلومتری غرب مشگین‌شهر در مسیر جاده اصلی اهر–مشکین‌شهر قرار گرفته که از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از این ارتباط تأثیراتی پذیرفته‌است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۲۵۰ متر است.قصابه در اسفند ۱۳۹۰ به شهر تبدیل شد. این شهر مرکز بخش قصابه است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت قصابه ۲۱۱۰ نفر بوده‌است.جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰ به ۲۱۵۲ نفر رسیده‌است.

روستای قلپنلوی سفلی

قلپنلوی سفلی یک روستا در ایران است که در دهستان نقدی واقع شده‌است. قلپنلوی سفلی ۲۴ نفر جمعیت دارد.

روستای قلپنلوی علیا

قلپنلوی علیا یک روستا در ایران است که در دهستان نقدی واقع شده‌است. قلپنلوی علیا ۳۰ نفر جمعیت دارد.

روستای قلی‌بیگلو

قلی‌بیگلو یک روستا در ایران است که در بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۲ نفر بوده‌است.

روستای قورت‌تپه

قورت‌تپه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۹۶۱ نفر بوده‌است.

روستای قورت‌تپه

قورت‌تپه یک روستا در ایران است که در دهستان دشت (مشگین‌شهر) واقع شده‌است. قورت‌تپه ۱۴۴۷ نفر جمعیت دارد.

روستای قورلو

قورلو یک روستا در ایران است که در بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای قوشه سفلی

قوشه سفلی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد. این روستا مرکز ارشق شمالی می‌باشد و با وسعت حدود ۴۹۳ هکتار و در فاصله ۴۶ کیلومتری شهرستان مشگین شهر واقع شده است. و یکی از روستاهای باقدمت و تاریخی به حساب می‌آید. قوشه سفلی در مسیر جاده اردبیل-گرمی و مشگین شهر-پارس آباد واقع شده است. قوشه سفلی دارای امکانات قابل توجهی نسبت به سایر روستاهای ارشق شمالی دارد. این روستا از شمال با قوشه علیا در چهار کیلومتری، از جنوب با قره چی علیا و سفلی، از شرق با روستای اولما و از غرب با خلیفه داوود همسایه می‌باشد. از مکان‌های تاریخی این روستا می‌توان به ارگ قوشه(قوشا قالاسی)، حمام تاریخی(کهنه حمام) و قوشا تپه که با زیر خاکی های نهفته در دل خود معروف بود که متأسفانه توسط عده ای سودجو و غارتگر مورد سرقت قرارگرفته اشاره کرد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۹۴ نفر بوده‌است.

روستای قوشه علیا

قوشه علیا روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۶۳ نفر بوده‌است.

روستای قولدورکهلی

قولدورکهلی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۲۲ نفر بوده‌است.

روستای قینرجه

قینرجه یک روستا در ایران است که در دهستان شعبان (مشگین‌شهر) واقع شده‌است.قینرجه ۱۹۲ نفر جمعیت دارد.

روستای کاظم‌آباد

کاظم‌آباد (قوزلوجه) یک روستا بسیار زیبا و سرسبز در دامنه های کوه سبلان در استان اردبیل ایران است که در دهستان شعبان (شهرستان مشگین‌شهر) واقع شده‌است. تعداد زیادی از خانوار های این روستا به دلایل مختلف به شهر های بزررگ مهاجرت کردند و معمولا ایام تعطیلاتشان را در این روستا به سر می برند. مطابق آخرین سرشماری جمعیت در سال ۱۳۹۵ تعداد جمعیت این روستا ۳۰۰ نفر می باشد.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستای کاظم‌لو

کاظم‌لو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. کاظم‌لو ۳۰ نفر جمعیت دارد.

روستای کرکشه

کرکشه یک روستا در ایران است که در دهستان شعبان واقع شده‌است. کرکشه ۶۶ نفر جمعیت دارد.

روستای کرم‌لو

کرم‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۱۰ نفر بوده‌است.

روستای کره ناب

کره ناب یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان یافت واقع شده‌است.

روستای کلانپا

کلانپا یک روستا در ایران است که در دهستان شعبان (مشگین‌شهر) واقع شده‌است. کلانپا ۱۴۱ نفر جمعیت دارد.

روستای کله دیگه

کله دیگه یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. کله دیگه ۳۴ نفر جمعیت دارد.

روستای کله‌درق

کله‌درق یک روستا در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. کله‌درق ۵۵ نفر جمعیت دارد.

روستای کلهر

کلهور روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای کلی‌سفلی

کلی‌سفلی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۷۵ نفر بوده‌است. این روستا آب و هوای بسیار خوب و معتدل دارد. بسیاری از اهالی آن به شهرستانهای همجوار و یا به تهران مهاجرت کرده اند.

روستای کلی‌علیا

کلی‌علیا روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۰۳ نفر بوده‌است.

روستای کنچوبه

کنچوبه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان یافت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۴۱ نفر بوده‌است.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستای کنده‌کندی

کنده‌کندی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان صلوات قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۴۲ نفر بوده‌است.

روستای کنگرلو

کنگرلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان لاهرود قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۸۰ نفر با ۱۴۶ خانوار بوده‌است.

روستای کوجنق

کوجنق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد. کوجنق ازدهستان دشت – بخش مرکزی درهیجده کیلومتری شمال غربی شهرستان مشگین شهردرمجاورت پیوندرودخانه‌های اهر چایی ومشگین چایی واقع شده‌است. این روستا با۴۶۸۰هکتار وسعت از جنوب به روستاهای مزرعه جهان – ینگجه – خانبازو اهل ایمان از شمال به ساریخانلو وصاحبدیوان از شرق به آبادی‌های قره باغلار- قصابه – احمدبیگلو – گیللر – وحبشی و از غرب به روستاهای خانکندی (شیرین کندی)- جلایر- بال قشلاقی (آتمیانلو) وقشلاقات اهر محدود می‌شود. اهالی باور دارنددرقدیم با بدوستان هم‌مرز بوده‌است. راه ارتباطی این روستابا مشگین شهر آسفالت بوده که اهالی پس ازگذر از آبادی‌های قره باغلار- قورت تپه – وپریخان با مشگین شهر ارتباط پیدا می‌کنند. ویک جاده شنی تحت عنوان راه مزارع کوجنق را در دهستان شعبان به جاده اصلی اهر – مشگین مربوط می‌سازد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۹۲۰ نفر بوده‌است.

روستای کوربلاغ

کوربلاغ روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۹۴ نفر بوده‌است.

روستای کوه کنار

کوه کنار یک روستا در ایران است که در دهستان شعبان (مشگین‌شهر) واقع شده‌است. کوه کنار ۱۶۹ نفر جمعیت دارد.

روستای کویچ

کَوْیج (کُئیز) روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان قره‌سو قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۲۵ نفر بوده‌است.

روستای کهلیک بلاغی

کهلیک بلاغی یک روستا در ایران است که در دهستان نقدی واقع شده‌است.

روستای کهلیگ بلاغ

کهلیگ بلاغ یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.

روستای گچی بلاغی سفلی

گچی بلاغی سفلی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.گچی بلاغی سفلی ۸۴ نفر جمعیت دارد.

روستای گده‌کهریز

گده‌کهریز روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۲۸ نفر بوده‌است.

روستای گرده گل

گرده گل یک روستا در ایران است که در دهستان یافت واقع شده‌است.گرده گل ۳۹ نفر جمعیت دارد.

روستای گل‌چشمه

گل‌چشمه یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان لاهرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ بوده‌است.

روستای گلر محمدتقی

گیلر محمدتقی یک روستا در ایران است که در دهستان مشگین شرقی واقع شده‌است. گیلر محمدتقی ۱۱۸ نفر جمعیت دارد. این روستا با روستاهای بیجق، علی محمدلو، آقدرق و باریس همجوار است مردم این روستا بیشتر به باغ داری مشغول هستند و باغ های شلیل و سیب بشترین محصولات آن به حساب می آیند و تازگی به احداث باغ انگور و گلابی نیز روی آورده اند. اهالی این روستا از طایفه ایواتلو هستند. از اندیشمندان روستا به آقای دکتر حبیب اله نجفی ودکتر جبرائیل نجفی دکتر بهنام محمدی و دکتر سلمان ولی زاده می توان اشاره کرد. شرکت تعاونی کشت و دام مین آغاج سبلان نیز تازه در این روستا آغاز به کار کرده است. این روستا دارای دهیاری بوده و دهیار آن مهندس رضا نجفی ایواتلو می باشد.

روستای گلسن گورسن

گلسن گورسن یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است.گلسن گورسن ۳۰ نفر جمعیت دارد.

روستای گللرمحمدحسن

گللرمحمدحسن روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد. این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری مشگین شهر واقع شده است.این روستا بر اساس سرشماری سال ۹۰ تعداد ۳۱۸ نفر را در قالب ۸۸خانوار در خود جای داده است.

روستای گلی درق سفلی

گلی درق سفلی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. گلی درق سفلی ۵۲ نفر جمعیت دارد.

روستای گلی درق علیا

گلی درق علیا یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. گلی درق علیا ۲۲ نفر جمعیت دارد.

روستای گندوز

گندوز یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل‌ واقع شده‌است.این روستا در دهستان شعبان (مشگین‌شهر) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر (۲۵ خانوار) بوده‌است.

روستای گنلوجه

گنلوجه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۲۶ نفر بوده‌است.

روستای گون‌پاپاق علیا

گون‌پاپاق علیا روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۰۸ نفر بوده‌است.

روستای گونی کندی

گونی کندی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. گونی کندی ۵۹ نفر جمعیت دارد.

روستای لاهرود

لاهرود یکی از شهرهای استان اردبیل است. این شهر در شمال غربی ایران و در ۱۶ کیلومتری مشگین شهر و ۵۵کیلومتری شهر اردبیل قراردارد. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آرامگاه امامزاده سید ابراهیم لاهرود، چشمه‌های آبگرم قوتورسویی و شابیل، غار تاریخی لاهرود، تفرجگاه داغلار باغی و شیروان دره اشاره نمود.
لاهرود از دو کلمه له (به معنی گل و لای) و رود تشکیل شده‌است. برخی بر این باورند این نامگذاری به دلیل رودخانه‌ای بوده‌است که در مسیر عبور از این شهر گل آلود می‌شده‌است.
پیشینه
وجود غارهای تاریخی متعدد و محوطه باستانی شهر یری در اطراف این شهر را به سلسله اورارتوری‌ها می‌رساند. بنا بر گزارش کارشناسان میراث فرهنگی قدمت محوطه باستانی شهر یری به هشت هزار سال قبل از میلاد و غار تاریخی لاهرود به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این شهر از دیر باز مورد توجه پادشاهان بزرگ ایران بوده‌است. حضور نادر شاه افشار در شیروان دره سی و نامگذاری محل دیدار او از این منطقه به نام نادر باخان توسط اهالی منطقه گواهی بر این مدعاست.
مردم
بر طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن بیش از ۹۵٪ مردم این شهر با سواد هستند. در طی سالهای اخیر جوانان این شهر رغبت بیشتری به طی تحصیلات دانشگاهی نشان می‌دهند. زبان تمامی اهالی این شهر ترکی آذربایجانی است و مذهب ۱۰۰٪ مردم آن نیز شیعه است.
اقتصاد
این شهر از دیر باز به عنوان شاهراه اتصال اردبیل به تبریز، مغان به اردبیل و تنها مسیر ارتباطی به قله سبلان بوده‌است. لاهرود به دلیل داشتن چراگاه‌های ییلاقی همه ساله در فصول گرم سال پذیرای هزاران نفر از عشایر ایل سون می‌باشد.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )
تولیدات
لاهرود در ایران به باغ‌های انگور آن شهرت دارد. این شهر و روستاهای تابعه آن دارای باغات بی بدیل انگور، زردآلو و گردو می‌باشند. همه ساله از باغهای این شهر، انگورهای بسیار زیادی برداشت شده و در سطح شهرستان، استان و حتی کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد. به اعتقاد کارشناسان انگور این شهر به دلیل واقع شدن در موقعیت مکانی سرد و کوهستانی از مرغوبیت ویژه‌ای برخوردار است. گرمای زیاد در تابستان و سرمای ملس در شب‌های همین فصل موجب سفت شدن حبه‌های انگور شده و مرغوبیت خاصی به این محصول می‌دهد به گونه‌ای که بنا به آزمایش‌ها و شرکت در جشنواره‌های کشاورزی مختلف از جمله کسب رتبه برتر در میان انگورهای کشورهای مختلف در جشنواره‌ای در کشور آلمان گواهی بر این مدعاست. از دیگر تولیدات این شهر می‌توان به زرد آلود محلی به نام زرد آلوی پیوندی که بسیار شیرین تر و درشت از گونه‌های معمول در سایر نقاط کشور است. هر ساله اوایل تیر ماه گردشگرانی از سراسر ایران برای خرید نورس این محصول به این شهر سفر می‌کنند. علاوه بر این مردم در این شهر با خشک نمودن سنتی این محصول به صورت کاملاً طبیعی در فصول دیگر سال نسبت به فروش آن اقدام می‌کنند.
عسل سبلان نیز از دیگر محصولات این خطه است که بیشتر آن را به نام سوغاتی اردبیل می‌شناسند. شاخصه اصلی عسل لاهرود شفافیت منحصربه‌فرد آن به دلیل به عمل آمدن این محصول در دامنه‌های پر گل سبلان و عاری از گل‌های همچون گل پنبه است. چرا که گلهایی مانند گل پنبه موجب عدم شفافیت عسل می‌شود.
جای‌های مهم
تفرجگاه داغلار باغی لاهرود
از آثار دیدنی این شهر می‌توان به آرامگاه امامزاده سید ابراهیم لاهرود، آبگرم شابیل لاهرود، قوتورسویی، غار تاریخی، شیروان دره سی و تفرجگاه داغلار باغی اشاره نمود.
لاهرود مبدأ صعود به قله ساوالان است.
روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستای لحاق

لحاق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان قره‌سو قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۸۳ نفر بوده‌است.

روستای لعل گنج

لعل گنج یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان لاهرود واقع شده‌است.لعل گنج ۱۶۴ نفر جمعیت دارد.

روستای لمبر

لمبر روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان قره‌سو قرار دارد.این روستا در استان اردبیل شهرستان مشکین شهر بخش مشکین شرقی قرار گرفته است که از سمت شرق به اردبیل واز سمت غرب به مشکین شهر و از شمال به رودخانه قره سو و ازجنوب به قله سبلان متصل می گردد.این روستا در دو کیلومتری جاده اردبیل مشکین قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۰۱ نفر بوده‌است.

روستای لنج‌آباد

لنج آباد یک روستا در ایران است که در دهستان لاهرود واقع شده‌است. لنج آباد ۹۸ نفر جمعیت دارد.

روستای لنگه بیز

لنگه بیز یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است.لنگه بیز ۱۰۲ نفر جمعیت دارد.

روستای مازافا

مازافا روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۱۹ نفر بوده‌است.

روستای مجنده

مجنده روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان دوجاق(غربی) قرار دارد و روستایی نیز در مشکین شهر همنام با روستای مجنده وجود دارد.شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی است و مهمترین محصول کشاورزی این منطقه چغندر می باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۹۰ نفر بوده‌است.

روستای محمدلو

محمدلو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. محمدلو ۱۹ نفر جمعیت دارد.

روستای محمودآباد

محمودآباد، مشگین‌شهر روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای مرادلو

مرادلو شهری است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو قرار دارد. این شهر در ۴۵ کیلومتری مشگین‌شهر و در ۹۵کیلومتری اردبیل واقع شده‌است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۶۷۱ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه‌جهان

مزرعه‌جهان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۲۹ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه‌خلف

مزرعه‌خلف روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۱۴۴ نفر بوده‌است.

روستای مسدرق

مسدرق یک روستا در دامنه ی شمالی کوه ساوالان( سبلان) شهرستان خیاو(مشکین شهر) ایران است که در دهستان نقدی واقع شده‌است. نام اصلی این روستا میس دره سی به معنی دره ی مس میباشد. مسدرق ۸۸ نفر جمعیت دارد.

روستای مشیران

مشیران روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان یافت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۸۱۵ نفر بوده‌است.

روستای ملالو

ملالو یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. ملالو ۹۲ نفر جمعیت دارد.

روستای مویل

مویل روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۴۰۰ نفر بوده‌است.

روستای مهماندوست علیا

مهماندوست علیا روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان ارشق غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۸۲ نفر بوده‌است.

روستای میرجعفرلو

میرجعفرلو یک روستا در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است.میرجعفرلو ۱۱۱ نفر جمعیت دارد.

روستای میرحسینلو

میرحسینلو یک روستا در ایران است که در بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان ارشق مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای میرزاحسن‌کندی

میرزاحسن‌کندی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان صلوات قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۴۵ نفر بوده‌است.

روستای میرعلیلو

میرعلیلو یک روستا در ایران است که در دهستان قره‌سو (مشگین‌شهر) واقع شده‌است. میرعلیلو یکی از سرسبزترین روستای مشگین شهر و دارای چندین چشمه بوده و میوه باغ های گیلاس و انگور بسیار با کیفیتی دارد.

روستای میرقهرمانلو

میرقهرمانلو یک روستا در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. میرقهرمانلو ۴۷ نفر جمعیت دارد.

روستای میرکندی

میرکندی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین غربی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۱۱ نفر بوده‌است.

روستای میزان

میزان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۳۲ نفر بوده‌است.

روستای ناصرآباد

ناصرآباد یک روستا در ایران است که در دهستان مشگین شرقی واقع شده‌است. ناصرآباد ۱۰۳ نفر جمعیت دارد.

روستای نصیرآباد

نصیرآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۰۰ نفر با ۳۱ خانوار بوده‌است.

روستای نصیرکندی (مرادلو)

نصیرکندی یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان صلوات واقع شده‌است. نصیرکندی ۶۱ نفر جمعیت دارد.

روستای نصیرکندی

نصیرکندی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق مرکزی واقع شده‌است. نصیرکندی ۳۰ نفر جمعیت دارد.

روستای نقدی سفلی

نقدی سفلی یک روستا در ایران است که در دهستان نقدی واقع شده‌است. نقدی سفلی ۱۶۶ نفر جمعیت دارد.

روستای نقدی علیا

نقدی علیا روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مشکین شرقی، دهستان نقدی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۳۸ نفر بوده‌است.

روستای نولی بلاغ

نولی بلاغ یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. نولی بلاغ ۱۹۹ نفر جمعیت دارد.

روستای نیازسویی

نیازسویی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان شعبان واقع شده‌است. نیازسویی ۱۱۵ نفر جمعیت دارد.

روستای نیازقلی

نیازقلی یکی از روستاهای مشگین شهر است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. نیازقلی ۸۵ نفر جمعیت دارد.

روستای وراغول

وراغول روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای ولی‌آباد

ولی‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان دشت قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۲۳ نفر بوده‌است.

روستای ویزدره

ویزدره یک روستا در ایران است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در دهستان یافت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای هفت‌چشمه

روستایی است بسیار زیبا و کوچک از توابع بخش ارشق شهرستان مشگین شهر استان اردبیل که در فاصلهٔ شش کیلومتری شهرستان رضی قرار گرفته‌است . این روستا در مسیر جادهٔ قدیمی اردبیل به گرمی و پارس آباد قرار گرفته‌است و از امکانات رفاهی کامل بر خوردار است .
اماکن تاریخی
روستا دارای قناتی است پر آب و تاریخی که قدمت آن به عصر آهن بر می گردد که دارای هفت حلقه چاه دردورتادور روستا می‌باشد که به هم وصل می‌شوند و محل خروج آن در پایین روستا قرار دارد. این قنات بسیار پر آب و گواراست که در زمانهای خشکسالی روستاهای اطراف نیز آب شرب خود را از آن تأمین می‌کنند . دلیل نامگذاری روستا نیز وجود این قنات است .هم چنین گور قلعه سی که ترجمهٔ فارسی آن قلعه گبری است و تاریخ آن نیز به عصر آهن باز می گردد،که در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۸۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، نیز در این روستا واقع است.

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستاهای مشگین شهر ( معرفی 270 روستای مشگین شهر )

روستای ینگجه

ینگجه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۰۸ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌خان کندی

یوسف خان کندی یک روستا در ایران است که در استان اردبیل واقع شده‌است. یوسف خان کندی ۱۲۴ نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403