طرز تهیه نان لبو


طرز تهیه نان لبو

نان لبو یکی از انواع نان های خوشمزه و خوشرنگ است که به دلیل رنگ بافتش برای شب یلدا مناسب می باشد

طرز تهیه نان لبو
مواد لازم نان لبو
آرد ۵۰۰ گرم
لبو ۱ پیمانه
آب لبو ۱۲۰ میلی لیتر
خمیر مایه ۱۰ گرم
روغن مایع ¼ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری
خامه قنادی یا خامه صبحانه ۲ قاشق غذاخوری
شکر سفید یا قهوه ای ۵۰ گرم
نمک ۱ قاشق چایخوری
مواد لازم مواد میانی نان
کدو حلوایی ۱ لیوان
لبو ۱ عدد
پودر گردو به مقدار کافی
پودر کنجد به مقدار کافی
پودر دارچین به مقدار کافی
شکر به مقدار کافی

طرز تهیه نان لبو

مرحله اول

برای تهیه نان لبو خوشمزه در ابتدای کار مواد میانی نان را آماده می کنیم، برای این منظور پوره کدو حلوایی را درست می کنیم ابتدا پوست کدو را جدا کرده و به صورت مکعبی ریز خرد می کنیم، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

حالا ۱ قاشق غذاخوری آب به قابلمه اضافه کرده، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کدو کاملا پخته شود. زمانی که کدو کاملا پخته و نرم شد، آنرا با چنگال له کرده و اجازه می دهیم آب اضافی اش تبخیر شود.

مرحله سوم

حالا لبو را می شوییم و پوستش را جدا کرده و با دندانه های ریز رنده رنده می کنیم. در ادامه لبو رنده شده را از صافی رد می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

در ادامه پودر گردو را به همراه شکر، پودر کنجد و پودر دارچین به قابلمه اضافه کرده، سپس هم می زنیم تا مواد ترکیب شوند. زمانی که آب اضافی مواد میانی کاملا تبخیر شد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

حالا خمیر مایه را به همراه نصف آب لبو و ۱ قاشق چایخوری شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط کرده و روی کاسه را با درپوش می پوشانیم. در ادامه اجازه می دهیم خمیر مایه به مدت ۵ دقیقه استراحت کند.

مرحله ششم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه خامه صبحانه، روغن مایع، پودر دارچین و مابقی شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. حالا پوست لبو را جدا کرده و به صورت ریز رنده می کنیم.

مرحله هفتم

حالا لبو رنده شده را به همراه مابقی آب لبو به کاسه اضافه کرده، سپس مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. زمانی که خمیر مایه به عمل آمد، آنرا به کاسه اضافه می کنیم و در حد مخلوط شدن هم می زنیم.

مرحله هشتم

در ادامه آرد را درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس به همراه نمک به کاسه اضافه کرده و با قاشق چوبی هم می زنیم تا آرد جمع شود. حالا با دست ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف درون کاسه جمع شود.

مرحله نهم

در این مرحله روی خمیر یک کیسه فریزر چرب شده قرار داده، سپس روی کاسه را با یک پارچه ضخیم می پوشانیم. در ادامه اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در یک جای گرم استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله دهم

پس از گذشت این زمان خمیر را با دست آغشته به آرد به مدت ۱ دقیقه ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود. در ادامه خمیر را به چانه های ۶۰ گرمی تقسیم کرده، سپس کاغذهای کپسولی را درون قالب مافین قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

حالا چانه ها را کمی باز کرده و ۱ قاشق غذاخوری از مواد میانی وسط آنها قرار می دهیم و مجددا چانه می گیریم. در ادامه چانه ها را درون کاغذهای کپسولی قرار داده و اجازه می دهیم خمیر برای بار دوم به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند تا حجم بگیرد.

مرحله دوازدهم

در ادامه فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا کاملا گرم شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه روی خمیر ها را مقداری آرد الک کرده، سپس با تیغ روی آنها طرح داده و قالب را طبقه وسط فر قرار می دهیم.

مرحله سیزدهم

در نهایت اجازه می دهیم نان ها به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان قالب را از فر خارج کرده، سپس نان ها را به همراه چای زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

منبع :dastpokht_banoy_gilani

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی