طرز تهیه هزاری


طرز تهیه هزاری

پلو هزاری یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود.

طرز تهیه هزاری

این غذای خوشمزه که اصالتا متعلق به شهرهای جنوبی کشورمان می باشد در دسته بندی غذاهای دریایی قرار می گیرد. هزاری در استان های مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می شود، یکی از موادی که در این غذا بسیار متنوع است نوع ماهی آن می باشد. در تهیه این غذای خوشمزه می توانیم از انواع ماهی های جنوبی مثل سالمون، رشکو، سرخو و شیر استفاده کنیم.

مواد لازم برای 3 نفر
برنج 3 پیمانه
فیله ماهی 300 گرم
پودر لیمو عمانی یا لیموی تازه 1 عدد
سیر 3 حبه
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد بزرگ
آب جوش 4.5 پیمانه
کره 10 گرم
روغن 3 قاشق سوپخوری

دستور پخت پلو هزاری

مرحله اول

برای تهیه هزاری خوشمزه جنوبی ابتدا فیله ماهی ها را تمیز می شوییم و آرام در آبکشی قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود.سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم.

مرحله دوم

فیله های ماهی را در کاسه ای قرار می دهیم و سیرخرد شده ،زردچوبه،فلفل قرمز،نمک،پودر زنجبیل،روغن زیتون روی آن می ریزیم و لیمو ترش را از وسط نصف می کنیم و داخل پیاله ای آب آن را کامل می گیریم و هسته های آن را جدا می کنیم.

مرحله سوم

سپس روی ماهی ها می ریزیم فیله های ماهی را آرام داخل کاسه جابه جا می کنیم تا کاملا با مواد آغشته شوند و بعد روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت 1 ساعت فیله ها طعم دار شوند.

مرحله چهارم

سپس برنج را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به خوبی خیس بخورد. در ادامه پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه خلالی خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن سرخ کردنی داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود و فیله ها را داخل یخچال بیرون می آوریم و داخل تابه می چینیم تا سرخ شوند.

مرحله ششم

فیله ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. فیله ها را در توری قرار می دهیم تا روغن اضافه آن ها خراج شود و پیازها را داخل همان تابه که ماهی ها را سرخ کردیم می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند.

مرحله هفتم

سپس اجازه می دهیم تا سرخ و طلایی شود.پیازهای سرخ شده را در بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم. آب برنج را بیرون می ریزیم و خود برنج را داخل قابلمه ای می ریزیم و آب جوش را به آن اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا 1 قاشق چایخوری زردچوبه روی آن می افزاییم و روی حرارت زیاد قابلمه را قرار می دهیم تا شروع به جوشیدن کند و آب موجود در آن بخار شود. در ادامه نیمی از برنج را از داخل قابلمه خارج می کنیم .

مرحله نهم

سپس فیله سرخ شده را به همراه کمی پیازداغ ها روی برنج قرار می دهیم و کمی برنج روی آن می ریزیم(از همان نصف برنجی که برداشتیم از داخل قابلمه) و مجددا از فیله و پیازداغ لایه بعدی قرار می دهیم.

مرحله دهم

مجددا برنج روی آن می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا بخار برنج بلند شود.تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و کره را داخل آن قرار می دهیم و 3 قاشق سوپخوری روغن به آن اضافه می کنیم و همین که کره ذوب شد از روی حرارت بر می داریم.

مرحله یازدهم

پس از اینکه بخار برنج که بلند شد ترکیب کره و روغن را با کفگیر دارای سوراخ به صورت پخش روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و اول حرارت را زیاد می کنیم تا به مدت 5 دقیقه بخار داخل قابلمه بپیچد.

مرحله دوازدهم

بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا به مدت 30 دقیقه پلو هزاری پخته و آماده شود.پلو که پخته شد و دم کشید آرام پلو را داخل دیسی می کشیم و فیله های ماهی را روی آن قرار می دهیم و نوش جان کنید.

منبع :img from ashpazi_ba_azin

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی