طرز تهیه خورش طلا کوله


طرز تهیه خورش طلا کوله

خورش طلا کوله یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف گیلانی است که با روش های متنوعی پخته می شود

طرز تهیه خورش طلا کوله
مواد لازم برای ۶ نفر
گوشت یا مرغ ۱ کیلوگرم
جعفری ۱۵۰ گرم
گشنیز ۱۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
گردو ۳۰۰ گرم
نعنا ۱۵۰ گرم
آبغوره ۴ قاشق غذاخوری
آرد برنج ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت خورش طلا کوله

مرحله اول

برای تهیه خورش طلا کوله رشتی ابتدا گوشت یا مرغ را به قطعات کوچکتر (۲ برابر گوشت خورشتی) خرد می کنیم و پس از شستشو کنار می گذاریم تا آب اضافی شان خارج شود، سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله دوم

در ادامه پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس گوشت یا مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ گوشت یا مرغ تغییر کند.

مرحله سوم

در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به گوشت اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا ادویه ها با گوشت ترکیب شوند. در ادامه ۳ لیوان آب به قابلم اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید.

مرحله چهارم

پس از اینکه آب به جوش آمد، حرارت زیر قابلمه را ملایم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت یا مرغ به آرامی بپزد. در همین حین سبزیجات را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن به صورت جداگانه تفت می دهیم.

مرحله پنجم

هر چقدر سبزیجات را بیشتر تفت دهیم، رنگ خورش تیره تر می شود ولی در عوض مواد مغذی موجود در سبزیجات از بین می رود. پس از اینکه سبزیجات را کمی سرخ کردیم، آنها را به قابلمه حاوی گوشت یا مرغ اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله مغز گردو را آسیاب می کنیم و سپس به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه آرد برنج را برای لعاب دادن به خورش به همراه کمی آب رقیق می کنیم سپس به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به روغن بیفتد.

مرحله هفتم

پس از اینکه خورش به روغن افتاد و آب اضافی موجود در خورش تبخیر شد، آبغوره را به همراه کمی نمک به خورش اضافه می کنیم و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه خورش را از روی حرارت کنار می گذاریم، در پایان خورش را به همراه کته سرو می کنیم.

منبع :img from instagram.com/mahnazdh

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتقاد نماینده کنگره آمریکا از حمایت بی، چون و چرای واشنگتن از رژیم صهیونیستی